fönsterglas ska om minet inte sviker mig ha en gräns runt 300 watt, sinus frekvens, och inte musik. vad det ger i verkliga livet har jag ingen aning om, specielt som jag inte tror att det är egen resonansen som knäcker glas tex i bilar, utan själva trycket, slagkraften från basarna (tex vid Db tävlingar händer sådana olykor ibland)
Risken för att få ett tryck som är så kraftigt att det dels överväldigar vattentrycket mot glasrutan, och dels stannar kvar i lägenheten är nog liten, risken för att akvariet ska gå sönder är altså liten. Däremot kan jag se reaktioner hos ett par malavisar jag har, när jag börjar skruva upp, de blir klart mer bleka i färgerna, och skygga. Stäng av pop o rock avdelningen, så kommer de fram igen. Observeras bör kanske att reaktionen är INTE möjlig att framkalla med mitt
Ozaki F8 system, Utan bara med "stora stereon" som baserar sig på ett par Eminence Kilomax 15" med ca 97db känslighet... Med andra ord hög verkningsgrad, och ett jäkla oväsen för lite besvär sett från förstärkarens sida (som förövrigt bara är 4x600 watt).
Generelt vill jag altså påstå att det går att se reaktioner hos fiskar pga oväsen, och musik, men det är inget du borde kunna framkalla medans du fortfarande sitter i samma rum och faktiskt njuter av vad du pysslar med, utan möjligen om du låtsas att något stort band har konsert hemma i akvarie utrymmet.
Medans kritikerna utalar sig, vad är mitt
Ozaki F8 system, surround, eller datorhögtalare, eller nånting annat?
B!