Akvarium som rumavdelare, erfarenheter?

#1 - 17 januari 2005 16:06
Någon här som har eller har haft ett akvarium som rumavdelare, typ med ena kortsidan mot en vägg? Hur funkade det, hur gjorde ni med inredning, filter, osv för att det skulle se bra ut från båda hållen? Några bra och/eller dåliga erfarenheter? Någon som har bilder eller länkar att tipsa om?
HazelCR
#2 - 17 januari 2005 16:51
Jag provade ett tag med att ha ett akvarium bakom ryggen på en hörnsoffa och på en sådan höjd att man såg karet från båda håll. Soffan var redan rumsdelare,den kortare sitsidan ut från väggen, men det blev rejält högt med karet. Karet var ett hemmabygge med extra djup, 150*80*50, tror jag. Jag hade lite högre med sand i mitten och också mina stenrösen där. Malawi på den tiden. Egentligen blev det inte så bra. Jag flyttade ganska snabbt och det upprepades inte i nästa boende. Du kanske lyckas bättre efter din flytt.
#3 - 17 januari 2005 19:33
Tack för dina erfarenheter. Jag vet inte om jag kommer lyckas bättre, försöker kolla upp olika alternativ inför den kommande flytten. Har ett nyinköpt begagnat 300 liters som har en bänk som är gjord för att stå med kortsidan mot väggen så det är ursprunget till mina funderingar. Alternativet är att fixa till bänken så den går ställa längs med väggen utan att se ful ut, men det kunde kanske vara kul att testa en annan lösning för en gångs skull. Kommer iaf inte har några problem med utrymme...

Nån mer som har haft akvarium i vinkel ut från väggen?
#4 - 17 januari 2005 19:36
Hade em kompis som hade ett 350 L malawi, pumpen och värmare satt på kortsidan mot väggen. Hon hade kraftig ström, som gick i riktning mot andra kortsidan. Stenen var lagd i mitten av akvariumet längs med hela långsidan. Var faktiskt riktigt snyggt.
#5 - 17 januari 2005 20:01
Mm... låter snyggt. Vet själv inte ännu vad jag vill ha i karet, men det blir troligen "sällskapsfisk" om det nu finns nåt som heter så... funderar på asiatiskt tema. Kommer försöka dela akvariet på längden i mitten mha rötter och/eller långa växter. Så är tanken i denna stund iaf. Vill inte ha full genomsyn i karet, fiskarna blir tryggare så.

Fler erfarenheter?
#6 - 18 januari 2005 12:02
Hasse: Jag tror att det kan bli riktigt snyggt att har karet som avdelare. Hur ska du göra med belysning? Öppen lösning med takhängd armatur kan annars vara pricken över i:et.
Planerar du att ha inner- eller ytterfilter?

mvh
Peter
#7 - 18 januari 2005 12:24
Mitt 720l sydamerika står precis så...som rumsavdelare! Finns en del foton här och på zoonen... Har precis fått en jätterot som ska fungera ännu mera som skydd.. men har inte fått till inredningen riktigt med den ännu... kan ändå lägga upp någon aktuell bild på det karet om någon timme... har kamerabatterierna på laddning!
Till nu har jag i alla fall haft rötter och växter på mitten, samt ett buskage ut mot yttre kortsidan eftersom det blir ganska mycket spring utanför karet just där... Allt har funkat bra, förutom att jag får täcka för långsidan som vätter mot hallen på våren, eftersom vårsolen strålar in genom ett fönster i halldörren... vilket innebär algkaos!!!
Sanden har jag lagt mot kortändarna... så att det blivit en fåra på mitten... bättre att du kollar bilderna än att jag försöker förklara kanske :-)
Jo... en sak till... belysningen! Jag har lagt ljusrampen mitt över karet...har inga täckglas där. Fick däremot tre av täckglasen delade på hälften, på längden... så att jag kan lägga dem på de ytor som inte täcks av rampen...
#8 - 18 januari 2005 19:54
Belysningen blir en vanlig lysrörsramp till att börja med då det är vad jag har idag. Kan hända att det blir nån hängande belysning senare, men det ingår inte i planeringen för närvarande.

Filterfrågan är fortfarande öppen, har vacklat fram o tillbaka mellan ytterfilter och ett eget bygge av ett innerfilter med pump+filtermatta. Det lutar åt det senare främst pga möjligheter till en större filtermassa till lägre kostnad, men jag har inte tänkt färdigt ännu.

Placeringen av karet har jag inte tänkt färdigt på heller, har ju inte flyttat ännu och det är svårt att veta i förväg hur möbleringen blir när alla fått säga sitt... men ljusmängden som träffar karet får man ju tänka till på. Kanske kan jag se till att den yttre kortsidan på karet hamnar åt fönstret, det skulle kanske minska risken för algexplosion?

Idén att lägga sanden mot kanterna är ju intressant, tack för det Nancy. Då skulle man kunna efterlikna ett tvärsnitt av ett litet vattendrag kanske. Nackdelen blir väl att man då får mer genomsyn mellan långsidorna, det hade jag från början tänkt försöka förhindra. Men å andra sidan så kan det ju bli riktigt bra med täta växtbestånd och/eller rötter mot kortsidorna. Skulle också bli enklare att göra ett innerfilter mer osynligt på den inre kortsidan mot väggen, men samtidigt skulle vattenströmmarna hamna fel om man tänker sig ett tvärsnitt på en bäck... men det kanske spelar mindre roll, vattendrag är inte så likformiga.

Fler tankar och idéer?
#9 - 18 januari 2005 23:45
Det var just det där tvärsnittet jag försökte få till Hasse! Jag har väldigt tunt med sand i mitten, och har tidigare bara haft en hög med rötter där Anubais och java suttit fast... för att det skulle se ut som något som fastnat i strömmen... Översvämmad flodfåra har jag kallat det... Innan jag öppnade upp karet från bägge sidor hade jag filtret kopplat till en bit trädgårdsslang som löpte hela karets längd... med hål i, för att få strömmen "åt rätt håll".... Har plockat bort slangen nu... och flodbankarna blir mindre och mindre av alla malars stökande... men tanken var god och det var snyggt i början... tycker jag i alla fall...
Jag planerar att sätta filtermatta och poweheads på den kortände som är mot väggen... går ju nästan att dölja helt om man syr fast javaormbunkar på mattan. Har just gjort den lösningen i mitt nya Tanganyika och det känns jättebra, ingen synlig teknik i karet... Har fotat karet i kväll.. men inte orkat ladda över bilderna ännu... Har lite kaos i morgon, men hoppas få in bilderna!
#10 - 19 januari 2005 00:10
det funkade mycke bra ,jag hade ett 540L Akvarium o hörnsoffa .kunde sitta i soffan o se ut i köket genom akvariumet men de vadasrummet jag hadde då va ganska långt.
bygde ett lava stens rev som ett bärg i mitten med massor av jömställen för fiskarna.
#11 - 19 januari 2005 06:06
Vi tänker lika, Nancy, jag tror din lösning är det jag kommer köra på så småningom. Ser fram emot dina bilder!
#12 - 19 januari 2005 09:50
Helhetsbilden, som visar grundtanken, finns redan i mitt album! Som jag skrev tidigare så har malarna sett till att "flodbankarna" jämnats ut... och dessutom har jätteroten tagit bort lite av "flodfårestuket"... De nya bilderna kommer bara att visa den stora roten... i ett förövrigt rätt åsidosatt kar... Dessutom kommer de att visa på mitt nya Tanganyika där jag har gjort filterlösningen med filtermatta med fastsydd Javaormbunke... Får bara till så dåliga bilder... vet inte om ungarna har mixtrat med kameran eller vad det är, har inte lärt mig den så bra... Kanske ska försöka vara mindre kräsen och lägga ut de kassa bilderna i alla fall tillfälligtvis....
#13 - 19 januari 2005 12:04
Sådärja... nu har jag fått in lite kassa foton! Så här ser karet ut från bägge sidor.
Som ni ser så är det lite oordning i karet... roten har fortfarande flytkraft kvar, så jag kan inte möblera med den riktigt som jag vill ännu...

Filtersystemet som jag tänker fixa i ena kortänden kommer att bli som i mitt Tangayika, nämligen så här:
[url="http://www.zpet.se/medlemsbilder/data/596/2506448_071-med.jpg"]http://www.zpet.se/medlemsbilder/data/596/2506448_071-med.jpg[/url]
#14 - 19 januari 2005 12:23
Jag håller just på med ett projekt som liknar ditt Hasse. Har ena kortsidan mot en vägg och karet (540 liter) skall agera rumsavdelare.
Jag tänker plantera höga växter vid båda kortsidor och låga växter mot mitten, så det blir som en dalgång av gräs. Kommer att ha gruset högre längs mittlinjen på karet, på längden då alltså. Har sett bilder där sanden ligger så, och jag tyckte det var riktigt fint. Kommer förmodligen även ha lite mer sand vid kortsidorna än i mitten.

Har haft förhoppningar om att börja plantera länge... förhoppningsvis kan jag starta upp i kväll.
#15 - 19 januari 2005 20:53
Ser trevligt ut Nancy! Definitivt en inspirationskälla, nåt åt det hållet blir det nog. Ska försöka göra kortändarna lite mer täta med både rötter och växter. Kanske placerar nån större sten i mitten istället. Jaja, det hinner rinna mycket vatten innan det blir dags att göra verklighet av funderingarna.

Neptun, dina funderingar låter också intressanta. Skulle gärna vilja se bilder om du tar några kort när det är klart, kan bli riktigt snyggt det med.
#16 - 19 januari 2005 21:11
Varför inte göra en bakgrund till ena kortsidan då kan du ju dölja "tekniken", för det är du grymt bra på .
Sen kan du hämta inspiration från Nancys kar det var snyggt.
#17 - 19 januari 2005 21:20
Ja, det var ju också en idé... en minibakgrund...hm...frågan är hur det skulle bli, känns som om det kommer bygga rätt långt ut. Kanske man kunde bygga nån sorts modul där man gömmer pump och filtermaterial. Ett krux är att jag lärt mig att ett filter blir effektivare om man har en stor filteryta mot vattnet så man inte får för hög genomströmningshastighet genom mattan, det blir svårt att ordna om man bygger in allt i en bakgrund eller modul. Annars är det en intressant idé det också... :)

Annons