Belysningen blir en vanlig lysrörsramp till att börja med då det är vad jag har idag. Kan hända att det blir nån hängande belysning senare, men det ingår inte i planeringen för närvarande.
Filterfrågan är fortfarande öppen, har vacklat fram o tillbaka mellan ytterfilter och ett eget bygge av ett innerfilter med pump+filtermatta. Det lutar åt det senare främst pga möjligheter till en större filtermassa till lägre kostnad, men jag har inte tänkt färdigt ännu.
Placeringen av karet har jag inte tänkt färdigt på heller, har ju inte flyttat ännu och det är svårt att veta i förväg hur möbleringen blir när alla fått säga sitt... men ljusmängden som träffar karet får man ju tänka till på. Kanske kan jag se till att den yttre kortsidan på karet hamnar åt fönstret, det skulle kanske minska risken för algexplosion?
Idén att lägga sanden mot kanterna är ju intressant, tack för det Nancy. Då skulle man kunna efterlikna ett tvärsnitt av ett litet vattendrag kanske. Nackdelen blir väl att man då får mer genomsyn mellan långsidorna, det hade jag från början tänkt försöka förhindra. Men å andra sidan så kan det ju bli riktigt bra med täta växtbestånd och/eller rötter mot kortsidorna. Skulle också bli enklare att göra ett innerfilter mer osynligt på den inre kortsidan mot väggen, men samtidigt skulle vattenströmmarna hamna fel om man tänker sig ett tvärsnitt på en bäck... men det kanske spelar mindre roll, vattendrag är inte så likformiga.
Fler tankar och idéer?