Akvarium på jobbet?

#1 - 27 augusti 2009 17:40
Hej.
Det är inte mitt första akvarium. Det är jobbets första.
Jag fick ett akvarium av min jobbar kompis.
(vilket jag nämt i min projekttråd) Eftersom hon bor ett stenkast från jobbet så passade vi på att hämta det under lunchen.
Och på vägen tillbaka, över gatan. så tänkte jag.
Fan! kan man inte ha det på jobbet?

Nu är det så att det är en grupp med handikappade som jobbar med oss i verkstan. Och ibland vill vårdtagarna göra något annat än att jobba och då oftast går dom och vilar i vad vi brukar kalla ångest-rummet.
Jag gillar inte detta, utan vill få dom på bättre tankar.
Vi som är anstälda kan då hjälpa vårdtagarna med vattenbyte, matning av fiskar, växttrimmning osv.

Så jag och jobbarkompisen ställde akvariet där, utan att fråga chefen.
Och han började ju genast oroa sej över tid och pengar kostnader. Och tyckte att det var en allmänt dålig idé "fiskar är väl inga keldjur"
Men ni vet, lika väl som jag. att fiskar i akvarium är rena terapin.

Så jag tänker fortsätta med detta akvarium. Det är ju inte till för chefen utan för att våra kära muppar ska ha något roligt att göra, istället för att deppa ihop i ett unkett rum.

Akvariet är ca 20 liter.
Vilka fiskar kan man ha i ett så litet kar? äppelsnäckor? räkor?

Och ni som sköter akvarium på eran arbetsplats, hur är reaktionerna där?
gillar folk att snabbt ta en titt på fiskarna när dom går förbi? är det tidskrävande? har ni chefen i nacken?
#2 - 27 augusti 2009 17:52
Gud vilken kul ide! Och ja, akvarium har ju tom dokumenterad avslapnande och avstressande effekt så jag kan bara se positiva saker med ett akvarium där! Bra initiativ tycker jag!
Sj kör jag med ett kar i samma storlek och jag har red crystal räkor och en kamphane så det är kanske ngt för er?
Nu vet ju inte jag var du bor men min djuraffär kunde beställa hem en crowntail pastel hane till mig utan problem. (väldigt vacker är han)
Enda risken är ju att du får modifiera filtret du sätter i då han verkligen inte tycker om strömmande vatten (jag har spänt stenar och ett plast lock från en fiskmatsburk runt med fiskelina, som gör att vattnet vänder på en sten utan att hindra det)
Hoppas att det blir bra och att du inte stöter på problem med chefen! :D
#3 - 27 augusti 2009 18:04
Hoppas verkligen inte att du stöter på problem med chiefen , min chef startade 2 st 720 liter och 1 st 540 liters på jobbet! Han är bra han..
#4 - 27 augusti 2009 18:13
Nja, jag är ju en chef som sett till att vi fått två större kar (en 480 SA) och en ännu större malawi på arbetsplatsen. SA:n i vilorummet och malawin i stora matsalen.;) AkvarieHobby i Uppsala står för underhållet - men är det något som fallerar så fixar jag det själv eller ringer till AkvarieHobby.

Under de år som vi haft dessa kar så är det endast en i personalen som tyckt att karen borde väck och att vi borde satsa på persolalen i stället (en provanställd):confused:

Vi betalar 3000,-/mån för dessa kar och jag tycker att det är en bra investering
#5 - 27 augusti 2009 18:18
hoppas att din chef ändrar sig, jag tycker att han ska göra det ;). jag jobbar själv på ett företag som heter akvarieleasing som hyr ut akvarium och står för underhåll av akvaium och det är alltid roligt att höra, åh vad fint det är, vi uppskattar det osv och se kundens leende när man går :).
#6 - 27 augusti 2009 18:23
garjzla skrev:
Gud vilken kul ide! Och ja, akvarium har ju tom dokumenterad avslapnande och avstressande effekt så jag kan bara se positiva saker med ett akvarium där! Bra initiativ tycker jag!

Yes!! precis vad jag vill höra!

Får man en kram varje dag av kärleksfulla vårdtagare så vill man ge något fint tillbaka så att dom inte behöver gå och lägga sej i detta vidriga "vilorum"
även dom som jobbar med dessa lite speciella personer tyckte att det var en bra idé. Det var bara chefen som "krampade" men jag får väl snacka omkull honom, hur nu det ska gå till??

Ok har aldrig befattat mej med shrimps, finns det någon som kan lägga upp ett litet klipp på räkor så man ser hur dom beter sej.
Sen vill jag ju ha lite fart i akvariet också. kan man ha guppy eller blir det för trångt för dom? Vill samtidigt inte lägga ut pengar på för dyra fiskar då jag kan tänka mej att vårdtagarna kan mata dom med olämpliga saker...

Någon liten enkell fisk, gärna en som förökar sej lätt då det kan bli ett riktigt upplyft för special-folket.
Om dom får känna att dom tagit hand om ett djur såpass bra att det till och med fått ungar, kommer nog göra dom överlyckliga!
#7 - 27 augusti 2009 18:29
oj vad många svar det kom... det är bra. och detta är ju ingenting han betalar! jag står ju för allt hade jag tänkt. ett 20 liters kostar ju ingenting. inte ens i arbets tid.
Hur lång tid tar det att mata fiskarna?
Jag tror vi tjänar bra mycket på att ha glada vårdtagare som gör sitt arbete bättre än att låta dom gå och vila, det blir man ju bara trött av!
Att titta på ett akvarium i 5-10 minuter får en bara på gott humör så att man jobbar bättre.

En fin morot helt enkellt! till alla!
#8 - 27 augusti 2009 18:33
Haha! Filma räkor, hehe :P förlåt att jag skrattar men mina räkor är jättetrevliga och framme ofta men just mina räkor verkar ha en inbyggd rädslor för kameror och så fort jag antingen tar fram mobilen eller kameran så gömmer de sig fort som attans :)
Men de är söta att se på och det finns räkor i fler olika färger som är riktigt fina att se på.
Min specialbeställda kamphane betalade jag 20 kr extra för i min djuraffär, så blev en total summa av 80 kr.
kan tänka mig (rätta mig gärna om jag har fel, om karet skulle vara för litet menar jag) att några få khuliålar är trevligt att titta på oxå. Har haft khulis tidigare och de har alltid varit framme och visat sig, men kräver att akvariumet är heltäckande då jag läst att de ibland har en liten förmåga att rymma.
Guppy har jag ingen egen erfarenhet av av så kan tyvärr inte uttala mig angående det...
#9 - 27 augusti 2009 18:43
Jaha! hehe... klart du får skratta!
Jo som sagt så vill jag att man ska se att det rör sej när man går förbi. gärna nåt som fångar ens blick.
Nja jag tror 20 liter är för litet för kuhliisar. kanske någon kampfisk. dom är ju otroligt läckra!
#10 - 27 augusti 2009 18:44
Förresten så är räkor väldigt duktiga på att hålla rent i karet
Alltid positivt då vi alla vet, ju mindre ju svårare att hålla rent :D
#11 - 27 augusti 2009 18:50
Har man en gång väl fastnat för Kampisar så är det oehört svårt att sluta och det blir alldeles för lätt att fortsätta :D
Vad jag har förstått så bor du i malmö? Tycker Skåne är ganska lätt att få tag i vackra kampisar, i alla fall i Helsingborgs trakten ^^
En liten film med många av de vackraste kampisarna i världen.

" target="_blank">

och såklart en lite suddig bild på min pojke, men fenorna syns ganska bra på denna bilden. Och självklart heter han Sushi :)
http://i458.photobucket.com/albums/qq309/Wyndla/P1011296.jpg
#12 - 27 augusti 2009 18:56
får väl pröva med en kamphane då.
Då har vi spikat en fisk, men det blir liiite naket. gärna förslag på några till.

Malmö? nej, nej.
Jag har varit i ystad en vecka nu så det kanske låter som att jag är värsta skånebruden men jag är faktiskt 08:a. Bor fyra mil söder om stockholm.
Men i stockholms trakten är det inte naket med fiskaffärer direkt så jag hittar nog något;)
#13 - 27 augusti 2009 19:00
riktigt snygg din kampfisk var!!! otroligt läcker!! WOOW!
#14 - 27 augusti 2009 19:02
Bara så att vi klargör detta nu, det är absolut inget fel med skånebrudar (sitter en stolt här) :D
Finns säkert många här som kan tipsa om fiskar som klarar det lilla utrymmet, sj kör jag helt enkelt med mycket växter, räkor och kampis.
Kanske någon tetra?
Var dock noga med att det inte blir ngn fisk med stora långa fenor om du väljer kampis, kan bli otrevliga slagsmål då.
Vill oxå berätta att kampisar blir oehört sociala och kommer alltid fram och hälsar.
om jag sätter lite mat på fingret så hoppar han mer än gärna ett par centimeter för att få sin middag...
vackra, kul och trevliga fiskar :d
#15 - 27 augusti 2009 19:16
Nej!! absolut inget ont om skåne och dess brudar! (eller killar) har själv funderat på att flytta till skåne! det är otroligt fint där!

Jo det är svårt att hitta billga små fiskar. det är ju bara 20 liter det handlar om.
Jo kanske nån tetra... hmm. efterlyser fler kloka huvuden till detta lilla projekt.

En kampis blir det i allafall;)
#16 - 27 augusti 2009 19:44
Woho! Fler som kommer fastna i Kampisträsket! :D
#17 - 27 augusti 2009 20:04
änsålänge är det på jobbet den får bo. men man kan lätt ändra uppfattning.:d
#18 - 27 augusti 2009 20:11
kommer inte kampisen knipa några räkor eller? min kampfisk åt upp alla mina räkor [:o].
#19 - 27 augusti 2009 20:16
Jag skulle inte heller ha en kampis ihop med räkor. Har testat det och jag vet inte om han åt dem., men räkisarna var skiträdda och gömde sig hela tiden. Då Oskar fick flytta kom räkorna fram - mycket roligare!
#20 - 27 augusti 2009 20:18
Jag har haft min kampis ihop med mina räkor ett bra tag nu och inga problem alls...han har undersökt dom men inte ens ansett dom som mat...
Och räkorna är framme så gott som hela tiden...
#21 - 27 augusti 2009 20:25
Dvärgrasboror eller dario dario funkar utmärkt:)
Kamphanen kommer äta räkor och antagligen inte må så bra i 20L
#22 - 27 augusti 2009 20:27
Njae jag ska nog inte ha räkor... bara fick det i huvudet men kom på att det kan bli opassande. städaren som hamnar i burken blir 2 äppelsnäckor
Det jag undrar nu är om endlers guppy går bra med kampfisk? eller är dom för utmanande med sina fenor? går dom inte ihop slopar jag kampfisken då jag vill ha en liten grupp med fiskar, som kan namnges osv vidare...
#23 - 27 augusti 2009 20:31
Kamphanar är inga problem att ha i 20 L kar, då jag sj haft kampis ett par år nu, och flera stycken som odlar på det ej använder större kar per kamphane.
Visst ska man ha honor till så är det ju viktigt att man har tillräckligt stort kar så att han inte får fatt i honorna och tuggar på dom, eller tvärtom för den delen.
#24 - 27 augusti 2009 20:35
Tänk på att endlers är värre än kaniner och kommer överbefolka karet på en månad typ.
#25 - 27 augusti 2009 20:39
dario dario är lite för krävande faktiskt, jag skulle nog kunna ta hand om dessa själv. men nu tänker vi verkstad och så dessa special-människor som kan (jag säger inte att dom KOMMER göra det) hälla i sitt fika kaffe eller nått i akvariet. eller kanske mata med sågspån kanske hälla i motorolja. då dör ju vilken fisk som helst, men en fisk som är ganska billig så OM det händer kan man snabbt få igång karet igen utan en allt för stor förlusst. företaget kommer INTE finansiera nått sånt här. utan jag pungar ur egen ficka, så det är en gåva till företaget.

Dvärg rasboro är väl lite dyra?? kanske har fel där...
#26 - 27 augusti 2009 20:41
wallström skrev:
Tänk på att endlers är värre än kaniner och kommer överbefolka karet på en månad typ.

Jag har läst här nånstans i forumet att guppy har förmågan att föröka sej efter utrymme.
I ett 200 liters kar får dom 40-50 yngel per hona och lek men att antalet yngel sjunker när utrymmet blir mindre. sen kan man ju sortera bort honor och spara dom färgglada hanarna.
Och man kan faktiskt hålla koll på sina endler i ett 20 liters.
bara till att slänga småskitarna vart efter dom dyker upp.
och har man lite kyligare i akvariet så blir förökning ingen alls till lite mer begränsad har jag för mej...
#27 - 27 augusti 2009 21:10
Jag jobbar på ett gruppboende och de vart överlyckliga när jag startade igång deras gamla 60l kar :)
Nu simmar det två st Platys orange och en svart Black Molly hane och de som bor i grupppboende älskar firrarna. Räkor ska flyttas in senare.
#28 - 27 augusti 2009 21:15
Tips: Dvärgrasboror med räkor passar fint ihop.
Kampfiskar kan vara mkt tråkiga när de inte blir irriterade eller ska uppvakta en hona. Så vill du ha en fisk som gör lite liv ifrån sig, kanske två platy honor?
dock minus räkor om du ska ha platy.
#29 - 27 augusti 2009 21:18
Jag har endlers i mitt 325 liters kar. Och har du endlers och en kampis så kan nog kamphannen beta av yngelbeståndet lite om han inte är för långsam(vilket inte är helt omöjligt). Den kamphannen som jag har brukar inte gå på mina endlers. Han försökte jaga ett yngle som jag sett men han lyckades inte med sin jakt den gången :D

Men 20 liter är inte för lite för en kampfisk. Det ska inte vara några problem. Ha 3-4 endlers med honom också så borde det nog bli bra.
#30 - 27 augusti 2009 21:19
jo precis. får en känsla av att kampfisken bara kommer att överleva men inte leva... en viss skillnad där.

Hur dyra är dvärgrasboror? dom är ju klart tänkvärda. men då måste priset vara bra.
Och funkar det med endlers i ett 20 liters? Dom är ju otroligt praktfulla!
2 platy känns ganska futtigt. dom kommer nog inte leva loppan i burken.
#31 - 27 augusti 2009 21:22
betalade 15kr st för mina, har dock inte kvar dom då dom blev mat.
Dom stimmar i övrigt fint och äter inte mycket. kan ta lite räkyngel men några överlever alltid.
Går att få lek på men jag lyckades inte.
#32 - 27 augusti 2009 21:34
Grothras skrev:
Jag har endlers i mitt 325 liters kar. Och har du endlers och en kampis så kan nog kamphannen beta av yngelbeståndet lite om han inte är för långsam(vilket inte är helt omöjligt). Den kamphannen som jag har brukar inte gå på mina endlers. Han försökte jaga ett yngle som jag sett men han lyckades inte med sin jakt den gången :D

Men 20 liter är inte för lite för en kampfisk. Det ska inte vara några problem. Ha 3-4 endlers med honom också så borde det nog bli bra.

Ja det där låter som något i min stil. ganska enkellt...
Och om det vill sej väl, lite bebisar, vilket kan bli en fröjd för special folket:)
#33 - 27 augusti 2009 21:37
Alltså.
2 st äppelsnäckor.
4-5 st Endlers.
1 st Kampfisk hane.
låter det bra?

växter och vatten berednings medel kommer i imorrn.
#34 - 28 augusti 2009 05:54
Hittade ett akvarie i källaren på skolan jag jobbar på, och planerar att starta det, står med vatten i sedan 1 vecka tillbaka för att kolla så det inte läcker.
Så jag tycker det är en jättebra idé.
Jag har redan fått klartecken från chefen att fortsätta om det inte läcker.
#35 - 28 augusti 2009 06:26
Vad knasigt detta är??! är det bara min chef som inte gillar akvarium?
Hoppas han ger med sej när akvariet står i sin fulla prakt;)
#36 - 28 augusti 2009 09:10
Bilder hoppas vi på så småningom! :D
#37 - 28 augusti 2009 09:58
jaja...hehe! det ska bli... Nu har jag fått i växter och vatten berdningsmedel.
Under helgen så slinker jag ner och drattar i snäckorna.
Försöker ragga upp någon som har Endlers då jag vill ha detta så billigt som möjligt.
#38 - 28 augusti 2009 15:30
20 liter tycker jag är alldeles för litet för Kampfisk. För alla fiskar för den delen. Satsa på räkor!
#39 - 28 augusti 2009 15:39
Charlottis skrev:
20 liter tycker jag är alldeles för litet för Kampfisk. För alla fiskar för den delen. Satsa på räkor!

Är det inte kampisar som ursprungligen kommer från små pölar, som killisarna?
#40 - 28 augusti 2009 16:00
Här är bilder... Bara växter änsålänge, men det kommer mer.
Förslag på fisk är fortfarande mycket välkommna:)
Ska även ha i lite mer sand. har tyvärr ingen sjösten så jag tar sanden som jag slängde ut från mitt asienkar. svart sand.

Så här såg det ut igår.
[ATTACH]22510[/ATTACH]

Och idag med lite växter.
[ATTACH]22509[/ATTACH]
#41 - 28 augusti 2009 16:16
karrokaja skrev:
Här är bilder... Bara växter änsålänge, men det kommer mer.

Förslag på fisk är fortfarande mycket välkommna:)

Ska även ha i lite mer sand. har tyvärr ingen sjösten så jag tar sanden som jag slängde ut från mitt asienkar. svart sand.

Så här såg det ut igår.

[ATTACH]22510[/ATTACH]

Och idag med lite växter.

[ATTACH]22509[/ATTACH]

det ser ju skitbra ut, det kommer att bli skitbra. jag tycker inte att 20 liter är för litet för kampfisk. har själv där hemma i 30 liter så^^. keep up the good work :).
#42 - 28 augusti 2009 16:23
Sophia_ skrev:
Är det inte kampisar som ursprungligen kommer från små pölar, som killisarna?

Stämmer alldeles utmärkt, kampisar är utmärkta hoppare då de hoppar från pöl till pöl.
Så länge de har tillräckligt med växter och gömställen så vill de inte ha större. Större stressar faktiskt dom mer då de får ett större revir än de normalt sett har.
Och någon skrev att kampisar är tråkiga om de inte är irriterade eller uppväktar honor... Stämmer inte alls!
Har haft kampisar flera år nu, och jag tycker de är mer sociala om de inte är irriterade eller jagar sina honor! Min hane är alltid framme och vill ha uppmärksamhet och kollar vad som händer (förutom när han tar ett varv runt akvariet och kollar så att inga inkräktare kommit in)
Om man tar sitt finger på glaset och för det i cirklar så följer han efter och tycker att det är jättekul, något som förmodligen de flesta uppskattar då man "nästan" klappar honom :D
#43 - 28 augusti 2009 16:24
Förresten, riktigt snyggt :D
#44 - 28 augusti 2009 16:38
Ohh tack!! Kul att du gillar det!
Du gillar verkligen kampfiskar:) hade en jobbarkompis som var lite skeptisk när det kom till platsen.
Men då vet jag vad jag ska säga om kampfisken:)

Men det där med fingret mot glaset är vanligt. mina guramisar gör också så.
prövade med laserpenna (jag vet! inte snällte. gjorde det bara en gång Och aldrig mer) och dom blev som galna, jagade prickensom ett gäng hajar... men, men...
#45 - 28 augusti 2009 16:42
Jo, jag är helt såld på kampisar :)
Var faktiskt de som fick mig att börja med akvarium.... Vad ska jag säga mer än att det var kärlek vid första ögonkastet?
Då reagerar dina fiskar på laserpenna precis som min katt gör...Han blir oxå helt galen och ska ha fatt i den!
Gjorde det en gång och inte mer här heller, helt knäpp blev han!
Men visst är det trevligt med sociala fiskar :)
Bilagor:
#46 - 28 augusti 2009 16:48
otroligt kul med fiskar som blir tama...nu kanske vi svänger OT här, men när vi är inne på det så måste jag berätta om min Gibbiceps, Tomas.
Varje gång jag stoppade ner handen i akvariet så kom han fram ur sin håla. Och började puttsa min arm som satck ner i vattnet. och han vägrade att släppa. Han hängde kvar som om han var fastlimmad, ibland en liten bit ovaför ytan.
Det var otroligt.
Och så en dag kom han inte upp till min hand, han låg kvar, han var död:(
#47 - 28 augusti 2009 16:52
Vad kul!
Måste vara en märlig känsla att ha någon som putsar armen dock :)
Men men du kan ju inte avsluta med så hemska slut! Kan du inte göra som vissa föräldrar gör? Att en dag var han borta för han hade hittat en söt liten hona som han rymde iväg med och sen levde de lyckliga i alla sina dagar?
#48 - 28 augusti 2009 17:18
Det kanske inte var så kul att han dog?;)
Och kampfiskar kan till och med krypa på land !
#49 - 28 augusti 2009 17:25
garjzla skrev:
Vad kul!

Måste vara en märlig känsla att ha någon som putsar armen dock :)

Men men du kan ju inte avsluta med så hemska slut! Kan du inte göra som vissa föräldrar gör? Att en dag var han borta för han hade hittat en söt liten hona som han rymde iväg med och sen levde de lyckliga i alla sina dagar?

Livets hårda sanning... han tog fena i fena med sin kompis dom låg där en morgon, precis så att fenarorna snuddade varran.

Jo det var en lustig känsla, har du känt en katt så slickar på ditt finger? ungefär så känns det
#50 - 28 augusti 2009 17:26
Det kanske inte var så kul att han dog?;)

Och kampfiskar kan till och med krypa på land !

Nä, vanlivis när fiskar dör så tänker man, jaha tråkigt.
Men denna fisk hade son personligehet att jag faktiskt fällde en tår för honom/henne
#51 - 28 augusti 2009 17:29
Zoopet rekommenderar 40liter som minst för Kampfisk. Även dem måste ha lite utrymme.
#52 - 28 augusti 2009 17:32
Charlottis skrev:
Zoopet rekommenderar 40liter som minst för Kampfisk. Även dem måste ha lite utrymme.

indeed
#53 - 28 augusti 2009 17:38
ahaa... det kanske man ska följa då. visserligen klara den sej nog i ett 20 liters. men jag klara mej i en garderob också men jag mår fan inte bra...
Vad ska jag göra? jag vill verkligen pigga upp vårdtagarna på jobbet.
En av dom springer runt och frågar mej hela tiden när fiskarna kommer. han kan knappt bärga sej. målar fiskar som cyklar, kör bil, åker karrusell och hela köret.

Någon annan som har en liten fisk att föreslå?
#54 - 28 augusti 2009 18:11
Jag tycker du ska satsa på Räkor!! och Snäckor och sen vänta en stund med fiskarna tills du hittar något lämpligt.
#55 - 28 augusti 2009 18:41
karrokaja skrev:
målar fiskar som cyklar, kör bil, åker karrusell och hela köret.

Härligt! De bilderna skulle jag vilja se!:)
karrokaja skrev:

Någon annan som har en liten fisk att föreslå?

Galaxyrasbora? Dvärgkulfisk? Kardinalfisk?
#56 - 28 augusti 2009 18:42
Tja... får se hur det går. Dom är så inställda på fiskar nu och vill inte svika dom, mrn samtidigt måste man ju tänka på djuren.
Jag börjar med äppelsnäckorna.
Alltså endler kan ju gå i 25 liter enligt arbetsbeskrivningarna så kanske några såna?
Har frågat nu gång på gång men ingen verkar svara på just det.
#57 - 28 augusti 2009 18:44
Har du fiskar hemma som äter endlers yngel??
Eller så köper du bara endlers hanar.
Det finns en anledning till varför de heter miljonfiskar.
#58 - 28 augusti 2009 18:45
Riktigt bra projekt. Akvarium på jobbet skulle nog alla gilla. Chefen ändrar sig säkert när han får se det på plats.

Glöm inte att visa oss bilder sen!
#59 - 28 augusti 2009 18:47
Härligt! De bilderna skulle jag vilja se!:)

Galaxyrasbora? Dvärgkulfisk? Kardinalfisk?

Galaxyn är gnaska dyr enligt mej, väldigt grann är den. jag har 10 st.
Och dvärgkulfisken är för svår... shit detta var mer krävande än jag trodde. jaja. fortsätt med tipsen;)

Vet inte om du läst tråden. Dessa fiskar skall inte vara alltför dyra då dom kan råka ut för saker och ting. jag ska ju själklart göra allt i min väg för att det inte ska hända men man vet aldrig. så om fiskarna försvinner så kan jag starta upp nytt utan nån större fara.

kardinalfisken verkade ganska trevlig men hur är priset på den?

Tackar er jätte mycket som hjälper mej här.
#60 - 28 augusti 2009 19:04
janson skrev:
Riktigt bra projekt. Akvarium på jobbet skulle nog alla gilla. Chefen ändrar sig säkert när han får se det på plats.

Glöm inte att visa oss bilder sen!

Chefen har inte sagt nåt idag. men, men.
Annars har jag fullt upp, ute i verkstaden är jag helt själv.... många som jobbar där är borta just nu.
så det blir lite spring. fick stå och sköta en robot som jag vanligtvis inte har ansvar för..
Bilagor:
#61 - 28 augusti 2009 19:26
Kardinalfiskar kostar 18:- på Åleds enligt deras hemsida. Jag brukar glömma vad mina fiskar kostar så fort jag betalat, så sånt har jag inte så bra koll på.[:o]

Endlers funkar nog fint i 20 liter, (Zoopets artbeskrivning håller med) det enda problemet är väl att de blir så många så fort och det riskerar att bli överbefolkat. Men du kanske kan håva upp överskottet och flytta till ditt eget akvarium med jämna mellanrum eller nåt?
#62 - 28 augusti 2009 19:57
Jag tycker att du ska satsa på kampfisk!
Å att leva i en gaderob är väl inget konstigt? ^^
#63 - 28 augusti 2009 20:19
Kardinalfiskar kostar 18:- på Åleds enligt deras hemsida. Jag brukar glömma vad mina fiskar kostar så fort jag betalat, så sånt har jag inte så bra koll på.[:o]

Endlers funkar nog fint i 20 liter, (Zoopets artbeskrivning håller med) det enda problemet är väl att de blir så många så fort och det riskerar att bli överbefolkat. Men du kanske kan håva upp överskottet och flytta till ditt eget akvarium med jämna mellanrum eller nåt?

Aha! där ser man! coolt enligt zoopet vill kardinalfisk ha 40. vet inte hur seriös man ska vara med det angivna utrymmet, men jag tror nog att filuren som skrev, har egen erfarenhet och den är guld värd!
Vill inte att fiskarna ska trängas. speciellt inte när man är en förebild bland special folket.

Jo. jag tror det är svårare att hålla antalet endlers nere när det är ett stort kar... typ 100 liter och uppåt.
Nu är detta kar såpass litet att man lätt kan håva upp och placera om.
#64 - 28 augusti 2009 20:46
Hehe Det där lär du få äta upp ;-) Att endlers är lätta att få tag på. För det fick jag göra ;-)
#65 - 28 augusti 2009 20:47
Hoppas ialf att du hittar ett par fiskar som du kan ha i karet :)
#66 - 28 augusti 2009 21:09
äta endlers?? nej, nej jag ska ha dom i akvariet;)
#67 - 28 augusti 2009 22:34
Kampfisk honor har en del i småakvarier. kanske skulle va nåt?
#68 - 28 augusti 2009 22:36
tror inte att det är så stor skillnad på kampfisk hanar/honor när det gäller utrymme. Och du var väl en av dom som förespråkade mer plats för kampfisk?
#69 - 28 augusti 2009 23:04
jo, men en kamphane är typ dubblet så stor som en hona.
helst ska du nog bara ha räkor där i...
#70 - 29 augusti 2009 10:08
vill inte ha räkor. jag vet jag nämde det själv,
men jag kom senare på att idén är dålig.
Honorna har väl ungefär samma kroppsstorlek men saknar dessa superstora fenor?

Idag drar jag ner till jobbet Och lägger i äppensnäckorna.
Tänkte kanske ta lite bilder också.
#71 - 29 augusti 2009 10:13
Du kommer säkert på någon
Vad kräver en dvärgkulfisk eller humlefisk?.... vet inte vad de kräver för utrymme, de gör ju ingenting, de ligger bara på botten hela tiden =)
#72 - 29 augusti 2009 10:17
Dom vill väl ha lite salt i vattnet tror jag.
Jag ska ju inte säga nåt om denna fisk då jag aldrig sett den levande!
Men om någon kan nåt/har egna erfarenheter så är det alltid trevligt att lyssna på det;)
#73 - 29 augusti 2009 10:19
Markus1984 har både dvärgkulfisk och humlefisk i samma kar.
De går på sötvatten. De ska ha bräckt om man vill att de ska leka osv. Men alla kulfiskar och humlefiskar går i sötvatten i affären.
#74 - 29 augusti 2009 10:24
ahaa!! kanske ska kolla upp den lite närmare då.
#75 - 29 augusti 2009 10:48
humlefiskarna= färgglada fiskar
Dvärkulfiskar: super söta och mkt personliga!!
#76 - 29 augusti 2009 10:50
http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1337&SOK=1

TYp som endlers fast mindre:)
#77 - 29 augusti 2009 11:02
HAHAA!!! va bra!! WOW. nä nu ballar jag ur. vi har en ny vårdtagere på jobbet. jag får inte säga för mycket men ordet torets kan jag nämna och bandet iron maiden.

Blandar man dom får man... en skrikhals. h*n hjälpte mej med akvariet igår jag har inte lugnat ner mej än....

Ok back to normal. dvärgtandkarpen var lika stor som endlers. den kanske är billigare.
sen ser man inte själva fisken så bra på bilden. typ blått med svart och ett par ögon.
#78 - 29 augusti 2009 11:07
Kör på endlers, Antar att du har hungriga fiskar hemma som du kan mata med yngelöverskottet?;)
#79 - 29 augusti 2009 11:15
Kör på endlers, och kan du se könsskillnad på de köp hanar!
#80 - 29 augusti 2009 11:19
Man är nog ganska blind om man inte ser skillnad på endlershanar och honor;):)
#81 - 29 augusti 2009 11:23
Det tar en stund innan ynglerna färgar av sig och blir hanar.
#82 - 29 augusti 2009 11:26
aha du menar så... trodde du mena på dom vuxna:)
#83 - 29 augusti 2009 11:31
Ja endlers är dom som väger tyngst just nu. det är en liten, relativt enkell och otroligt snygg fisk
#84 - 29 augusti 2009 11:56
mmm håller m och relativ billig om man lyckas köpa från privat personer
#85 - 29 augusti 2009 12:17
Jo prexis! Ska bara hitta nån som säljer...
#86 - 29 augusti 2009 15:59
Dina galaxy kanske kan gå där i karet så länge? nu när ditt kar läcker....
#87 - 29 augusti 2009 16:01
jo jag tänkte också på det... men dom får lugna ner sej lite först...försökte fota idag men det går ju typ inte. dom där skräckslagan prikikorvarna bara susar förbi som ett suddigt streck
#88 - 29 augusti 2009 16:26
ASG!!!
jösses och så säger folk att mina propellerfiskar är stressiga av sig, vilket de inte är de är nyfikna och ska finnas med på alla kort!
#89 - 29 augusti 2009 16:57
Haha! tog typ 100 bilder men fick bara 5 halv bra...
#90 - 30 augusti 2009 09:29
karrokaja skrev:
Haha! tog typ 100 bilder men fick bara 5 halv bra...

haha ja
Bilagor:
#91 - 30 augusti 2009 12:32
det skulle vart fett va??
#92 - 30 augusti 2009 12:39
Så är det med fiskar!
Aldrig fått en bra bild på mina propeller :(
#93 - 30 augusti 2009 12:59
Har börjat mata mina fiskar samtidigt som min hand är nere i akvariet, det gör att dom inte är rädda för mej. och inte rädda för kameran heller.
Så där får jag riktigt skarpa bilder;)
#94 - 30 augusti 2009 13:06
Såg du på min blogg =) Videoklippet med Tetrapacken :)

Jag tycker det är skoj med att mata fiskarna med fingrarna i vattnet.
Mina Mollysar och fjärilar gick direkt till fingrarna för de visste att där kom det mat :)
Riktigt skoj!
#95 - 30 augusti 2009 13:13
nej såg inte klippet...får titta igen.
Jo när dom kommer och smakar på armarna.
Guramis är ju kända för att vara lite blyga av sej, men mina är där lika mycket som alla andra fiskar och smakar.
#96 - 30 augusti 2009 13:16
Det är ju kul att få de riktigt riktigt tama :)

Så bestämt dig för vad som kommer att dimpa ner i jobb akvariet??
#97 - 30 augusti 2009 13:17
det får väl bli galaxy nu... då deras akvarium läcker här hemma.
#98 - 30 augusti 2009 13:19
vem vet, de kanske tom blir "tama" de små råttorna ;)
#99 - 30 augusti 2009 13:22
det skulle förvåna mej...
#100 - 30 augusti 2009 13:28
Då får ialf arbetarna på jobbet något att titta på imorgon, right?
#101 - 30 augusti 2009 13:40
tror dom kommer i på tisdag... häver i sniglarna idag...
#102 - 30 augusti 2009 13:57
Treevligt!
=)
#103 - 30 augusti 2009 16:16
så här blev det...

Jag tog lite av min gamla fula svarta sand som jag har haft i mitt 225 liters i några år, hävde ner den i det lilla burken och sniglarna efter.

Tycker det blev halv snyggt... och så 9 galaxy på det?? då blir det nog fint
#104 - 30 augusti 2009 16:34
SKITSNYGGT!!!
Vad är det för röd blomma i v.ä kanten av karet?
#105 - 30 augusti 2009 19:47
Nubi skrev:
SKITSNYGGT!!!

Vad är det för röd blomma i v.ä kanten av karet?

papegojblad heter den...otroligt vacker, nästan metallic. rosa färg
#106 - 30 augusti 2009 19:48
oooh! sånt skott måste jag få av dig =)
#107 - 30 augusti 2009 19:58
karrokaja skrev:
så här blev det...

Jag tog lite av min gamla fula svarta sand som jag har haft i mitt 225 liters i några år, hävde ner den i det lilla burken och sniglarna efter.

Tycker det blev halv snyggt... och så 9 galaxy på det?? då blir det nog fint

det blev ju skitbra! gillar det lilla stenröset :), vad är det för flytväxt? är det pistia eller vad den heter :p.
#108 - 30 augusti 2009 20:03
Det ser mer ut som en musselblomma :D än en pistia.
Där fick jag lära mig namnet på min andra "musselblomma" Pistia :)
Bilagor:
#109 - 30 augusti 2009 20:10
okej, då vet jag det, tackar :).
#110 - 30 augusti 2009 20:11
Jag kan ha fel
#111 - 30 augusti 2009 20:14
Nubi skrev:
Jag kan ha fel

haha, då får jag kolla upp det eller om karrokaja hinner svara :).
#112 - 30 augusti 2009 20:41
macke_fisk skrev:
haha, då får jag kolla upp det eller om karrokaja hinner svara :).

är hemma hos min älskling så jag sitter inte id datorn HELA tiden. vet inte vad yväxten heter men fin är den. jag fick den av ansjo.
#113 - 30 augusti 2009 20:48
karrokaja skrev:
är hemma hos min älskling så jag sitter inte id datorn HELA tiden. vet inte vad yväxten heter men fin är den. jag fick den av ansjo.

okej, då får jag kolla upp det i veckan, tackar annars :).
#114 - 30 augusti 2009 22:40
Nubi skrev:
oooh! sånt skott måste jag få av dig =)

Absolut... pm:a så fixar vi nåt;) Alternanthera cardinalis jag tror att det är rätt namn...mycket ljus vill den ha, får den det så är den som vilket ogräs som helst.
#115 - 31 augusti 2009 09:11
karrokaja skrev:
Absolut... pm:a så fixar vi nåt;) Alternanthera cardinalis jag tror att det är rätt namn...mycket ljus vill den ha, får den det så är den som vilket ogräs som helst.

Den blomman gillade jag skarpt!
#116 - 31 augusti 2009 09:13
macke_fisk skrev:
okej, då får jag kolla upp det i veckan, tackar annars :).

Det är enklare att se vad det är för blomma om man ser blomman upppifrån.
Jag tror det är en "rundbladig" musselblomma. Har nämligen båda i mitt kar.
och de rundbladiga har mer "mjuka" rötter
#117 - 31 augusti 2009 10:04
jag får ta en bild uppifrån så ni ser... eller fråga ansjomannen! det var ju han som skickade dom till mej. Och han kan förövrigt allt om blommor och bin.
#118 - 31 augusti 2009 14:47
Flytväxten är väl Limnobium laevigatum (grodblad på svenska och frogbit på engelska). Eller?

Bilder: http://images.google.se/images?hl=sv&source=hp&q=limnobium+laevigatum&gbv=2&aq=f&oq=
#119 - 31 augusti 2009 15:11
salta katten har talat! det är precis den jag har;)
#120 - 31 augusti 2009 15:30
karrokaja skrev:

cool sån vill jag åxå ha!![:-34]
#121 - 31 augusti 2009 15:48
Flytväxten är väl Limnobium laevigatum (grodblad på svenska och frogbit på engelska). Eller?

Bilder: http://images.google.se/images?hl=sv&source=hp&q=limnobium+laevigatum&gbv=2&aq=f&oq=

åh fan, den var ju snygg. gillade rötterna blir som ett litet snår av rötter, me like very much :).
#122 - 31 augusti 2009 15:50
vargunge skrev:

Hallå jag har snart inga växter kvar! jag får mina växter av ansjo och ni får era växter av mej....

ANSJO!!! Jag behöver fler växter... mina har försvunnit av någon konstig anledning.
#123 - 31 augusti 2009 15:50
macke_fisk skrev:
åh fan, den var ju snygg. gillade rötterna blir som ett litet snår av rötter, me like very much :).

Och den växer som ogräs. fick slänga en famn förra veckan
#124 - 31 augusti 2009 16:22
karrokaja skrev:
Och den växer som ogräs. fick slänga en famn förra veckan

jaså :O. är de svåra att hålla eller är de lätta??
#125 - 31 augusti 2009 16:31
nä jag har pmdd i mitt kar annars är det inget. dom frodas på ett typiskt växtaktigt vis
#126 - 31 augusti 2009 16:34
karrokaja skrev:
nä jag har pmdd i mitt kar annars är det inget. dom frodas på ett typiskt växtaktigt vis

åh fan, så de behöver lite hjälp på vägen. men ska nog hålla utkik efter dessa :).
#127 - 31 augusti 2009 16:34
macke_fisk skrev:

Vad är då musselblomma??
Grodblad, och pistia(stavning)
#128 - 31 augusti 2009 16:35
Nubi skrev:
Vad är då musselblomma??

Grodblad, och pistia(stavning)

kanske grodblad? ingen aning :p.
#129 - 31 augusti 2009 16:36
vargunge skrev:

De förökar sig som ogräs :)
PM:a mig så kan jag skicka några till dig =)
#130 - 31 augusti 2009 16:39
macke_fisk skrev:
åh fan, så de behöver lite hjälp på vägen. men ska nog hålla utkik efter dessa :).

Nej jag tror dom klarar sej fint utan pmdd också.
(har inte haft dom utan pmdd) nu växer dom ju hela tiden och jätte fort och jätte mycket.
utan pmdd så kanske dom gör allt där men lite lugnare.;).. who knows:confused:
#131 - 31 augusti 2009 16:46
karrokaja skrev:
Nej jag tror dom klarar sej fint utan pmdd också.

(har inte haft dom utan pmdd) nu växer dom ju hela tiden och jätte fort och jätte mycket.

utan pmdd så kanske dom gör allt där men lite lugnare.;).. who knows:confused:

aha, då får man testa sig fram kanske :).
#132 - 31 augusti 2009 17:09
;)

Både jag och nubi kan donera lite till dej;) men jag har andmat i mina så om du inte vill ha andmat så ska du inte få av mej.

Jag gjorde något knäppt för några dagar sen.
Jag plockade ur ALLA ytväxter... håvade upp andmaten och slängde. Tvättade alla ytväxter i en balja med vatten och satt i timmar och pillade bort andmaten med pincett??!!
Nu några dagar senare ser jag fan i mej ANDMAT??!!! jag som tog bort varenda litet löv!!
#133 - 31 augusti 2009 17:16
Tåålamod, tålamod, tååålamooood :)

Jag har inte en enda andmat efter 4 dagars envisande med att håva upp det lilla lilla andmaten jag såg :) Nu äre NOLL andmat :)
#134 - 31 augusti 2009 17:20
antmat är shit! jag blir inte va med den skiten XD, jag håvar som en galning men den envisas med att vara kvar XD.
#135 - 31 augusti 2009 17:29
vad betyder XD!??!?
Man måste helt enkelt ha liiite tålamod :) Det lär man sig genom att jobba inom LSS-enheten.
#136 - 31 augusti 2009 17:32
ehhh jag vet inte riktigt, tycker bara om att göra den :p. jag har ingen tålamod när det gäller den växten, det är den värsta av alla växter jag vet [:o].
#137 - 31 augusti 2009 17:53
hehe, Köp en Koi fisk så kanske den äter upp all andmat ;)
#138 - 31 augusti 2009 17:56
XD är en smily... om du vänder på den ser det ut som en jätte stor mun som smilar som faen och X:et är ögonen som plundar krampaktigt av skratt.
XD!
#139 - 31 augusti 2009 17:57
karrokaja skrev:
XD är en smily... om du vänder på den ser det ut som en jätte stor mun som smilar som faen och X:et är ögonen som plundar krampaktigt av skratt.

XD!

kunde inte sagt det bättre själv, även om jag itne visste hur jag skulle formulera mug :p.
#140 - 31 augusti 2009 17:58
gissa vad det här är??

(.)(.)
.) (
( )
\ Y /

Blev sämre än jag trodde....
#141 - 31 augusti 2009 17:58
Nubi skrev:
hehe, Köp en Koi fisk så kanske den äter upp all andmat ;)

haha, får skaffa mig ett större akvarium, jag får og ner huvet i akvariet, resten får vara utanför XD.
#142 - 31 augusti 2009 18:10
Hahaha
Bubbla lugnt ;)
#143 - 31 augusti 2009 18:17
okej off topic men jäv.ar vad lång denna tråden blev!
#144 - 31 augusti 2009 18:19
hahaaha!! NU Vet jag vad OT! är !!! Tack Vargunge :)
har du något att tillägga så det blir ÄNNU mer OT ;)
#145 - 31 augusti 2009 18:20
Nubi skrev:
hahaaha!! NU Vet jag vad OT! är !!! Tack Vargunge :)

har du något att tillägga så det blir ÄNNU mer OT ;)

ja det kan du lita på. spam spam spam spam spam spam spam spam spam HEHE!
#146 - 31 augusti 2009 18:22
HAHAHAAAA!!! vargungen är skön!!! yeppi ka yey!!
#147 - 31 augusti 2009 18:25
Hahaaha!!
Så när flyttar fiskarna in??
#148 - 31 augusti 2009 18:25
karrokaja skrev:
HAHAHAAAA!!! vargungen är skön!!! yeppi ka yey!!

hah tackar det är du med Spam igen spam igen spam igen spam igen spam igen!
#149 - 31 augusti 2009 18:28
Haha! snart tar kjell bort den här tråden.. bara för att vi babblar slut på zoopets utrymme
#150 - 31 augusti 2009 18:29
Heheh, kan kanske kan ta bort två sidor...behöver inte ta bort heeela projekttrådet ;)
Du har blivit klokare genom trådens gång ;)
#151 - 31 augusti 2009 18:32
karrokaja skrev:
Haha! snart tar kjell bort den här tråden.. bara för att vi babblar slut på zoopets utrymme

jah det var vell som ... men det tycker inte jag att han ska göra kan man inte få ha en vanlig konversation! karrokaja du bara pratar om kjell så gör han inte han har väll åxå humor
#152 - 31 augusti 2009 18:33
Det är klart! om vi håller vårt flams här, i denna tråden. så borde det nog gå bra;)

För övrigt så ska galaxyna ner i karet imorrn eller i övermorrn
#153 - 31 augusti 2009 18:37
okej akvriumet blir nog fint hehe idag är jag många olika saker du
#154 - 31 augusti 2009 18:39
Jag undrar hur mina firrar på jobbet har det.
Undrar om de gick och köpte guldfiskar TROTTS att jag har sagt att de inte får...ialf inte med den pumpen och det lilla akvarie de har,
#155 - 31 augusti 2009 18:45
Fick dom ansvaret för inköpet av fiskarna också?
#156 - 31 augusti 2009 18:51
Akvariet var en arbetskollega som inte hade plats länge i sin lgh. och så fick jobbet det,
De hade en pump som klarade av 20l och ett kar på 50l! 4 guldfiskar som dog en efter en. SÅ när den sista dog tog jag och sa "STOP!!
Så jag kom med en pump som jag använt till mitt kar. en fluval4 så det var värsta draget i den :) fick de två platys och en molly. Och de lever än! Detta var väl i typ början av juni. =)
Ska köpa en Platy hane så de kan ha lite skoj med yngel =)
#157 - 31 augusti 2009 18:51
Personalen fick ansvar för inköpet av fiskar.
#158 - 31 augusti 2009 18:57
ahaa... då blir det väl några slöjstjärtar som vanligt då...
#159 - 31 augusti 2009 18:59
mmm man hoppas inte det, för gör de det så tar jag bort min filter som de fått låna.
Morr!!
#160 - 31 augusti 2009 19:00
karrokaja skrev:
ahaa... då blir det väl några slöjstjärtar som vanligt då...

den vanligaste fisken i små akvarium :p.
#161 - 31 augusti 2009 19:01
har du ställt det kravet till dom??
själv är det jag, bara jag. som har ansvaret ör all renhållning med akvariet... mupparna (mupp= beskriver en person med något slag av handikap på ett neutralt-gulligt vis) får hjälpa till och mata
#162 - 31 augusti 2009 19:03
Precis så har de på jobbet!!
Tråkiga är bara att hon som är ansvarig tycker det är OK att ha guldfiskar i en "guldfisk skål"
#163 - 31 augusti 2009 19:05
karrokaja skrev:
har du ställt det kravet till dom??

själv är det jag, bara jag. som har ansvaret ör all renhållning med akvariet... mupparna (mupp= beskriver en person med något slag av handikap på ett neutralt-gulligt vis) får hjälpa till och mata

muppar den var bra men det klart dom kanske inte klarar det!
#164 - 31 augusti 2009 19:06
Att sköta ett helt akvarium är nog lite jobbigt för dom... det är ju matningen som är roligast;)
#165 - 31 augusti 2009 19:08
jobbigt!?!?
Vattenbyte en gång i veckan och matning varannan dag...vad är det som är så jobbigt!?
#166 - 31 augusti 2009 19:12
för mycket tänkande för deras del... dom vill bara sitta och titta och njuta...
Själv tycker jag att allt runt karet är kul. planering (starta tråd på zoopet) köpa sand, växter. kolla in fiskar (starta en till tråd på zoopet) osv... sen när man gjort det så kan man (starta en till tråd på zoopet) visa upp sitt akvarium på zoopet;)
#167 - 31 augusti 2009 19:20
Jo men personal som är förståndiga och själva tagit upp ämnet "ha karet på jobbet"
#168 - 31 augusti 2009 19:26
hoppas dom vet vad dom gör...
#169 - 1 september 2009 19:59
OT tråddarnas OT tråd uppdateras med OT (On topic)

Imorrn får ni se bilder på galaxy i sitt nya hem;)
#170 - 2 september 2009 08:06
nu simmar galaxyna i sitt nya hem. lite bleka och nervösa men dom verkar må bra.
Karet dom flyttade ifrån ska silikonas. för första gång:)
Det är ett väldigt gamalt akvarium! glaset är inte tätat med silikon utan det är tätat med kitt från utasidan??!!
Och bottenplattan är inte glas. Jag tror att det är någon slags metall?

Jaja.. när det är fixar så får mycket unga kopparbarber växa till sej i det karet.
#171 - 2 september 2009 12:35
Bilder bilder :D
#172 - 2 september 2009 12:45
Det stället jag gick intro på idag har en guldfiskakvarium med en stor slöjdskärt (vet inte skillnad på hur en guldfisk eller slöjdskärt ser ut) Ialf en STOR fisk med långa fenor i ett gumligt stillastående akvarium *ryser*
Jag mår så dåligt! tycker så fruktansvärt synd om fisken, vet inte ens om de har någon syrsten/pump till den.
Det finns ett litet slott i karet som ger ifrån sig bubblar typ 3 bubblor var 3sekund typ.
Men ursh och fy vad snuskigt det är!! och jag mår så dåligt. Ska se om jag kanske får fixa iordning och byta vatten ialf i karet imorgon.
Tänk vad mycket lättare de skulle ha om de hade ett VANLIGT 100l kar.
Suck
#173 - 2 september 2009 13:46
jag längtar äfter att få se bilder!
#174 - 2 september 2009 14:36
Jag vill se bilder på cyklande och karusellåkande fiskar också!:d
#175 - 2 september 2009 21:56
hade tyvärr ingen kamera med mej idag...men jag tar med mej imorrn;)
upptäckte när jag kom hemm att en stakars liten ensam galaxy simmade kvar i det lilla karet:(
Så för tillfället får den bo i en nätpåse för BH:tvätt:d nätpåsen ligger i det stora karet.
Den lilla burken läcker som sagt så det är onödigt att den står och droppar.

Personen som ritar cyklande fiskar brukar ALLTID ta med sina teckningar hem.. så det är lite svårt att se dom hehe. man kan få en snabb glimt och man tjatfrågar. typ 5 sek.

Annars verka galaxyna trivas ganska bra. fina färger har dom iaf. men dom är lite oroliga.
Ska fixa på en svart bakgrund så att dom känner sej tryggare.

Sniglarna i den burken gillar INTE zucini (eller vad det heter) så dom har kalasat på växterna:mad:
Tar med gurka imorrn för det var populärt när dom bodde i mitt stora.
Så hoppas vi på att växterna lämnas ifred:)
#176 - 3 september 2009 13:55
Hur gör man när man skickar växter med posten?
Undrar även hur man gör när man tar med sig fiskar långt ifrån, det var ju några som varit på nån resa och haft med sig fiskar från en diskus odlare och ifrån en mässa mm men hur tar man med sig dom hem?
Har man ett mini akvarium i bilen eller?:p
#177 - 4 september 2009 14:47
man skickar dom i en flaska va?
#178 - 4 september 2009 14:58
Växt eller fiskar?
Jag fick växter skickad till mig av snälle Ansjo :) han la de i fiskpåsar som han sen fyllde med lyft, knöt och skickades i en kartong via posten.
med fiskar kan jag gissa på att man gör samma sak... eller?
#179 - 4 september 2009 15:14
Jag har inte sett en snäll Anjso^^

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=111
Ganska lång väg för att skickas i en flaska^^
#180 - 4 september 2009 16:15
Jag har inte sett en snäll Anjso^^

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=111

Ganska lång väg för att skickas i en flaska^^

ja haha
#181 - 4 september 2009 18:21
växter klarar sej bra i fuktig miljö. så det funkar alltså utmärkt att skicka växter i en plastpåse med litte papp runt inpackat i en hårdkartong. glöm ej frimärke!!
#182 - 4 september 2009 18:55
karrokaja skrev:
växter klarar sej bra i fuktig miljö. så det funkar alltså utmärkt att skicka växter i en plastpåse med litte papp runt inpackat i en hårdkartong. glöm ej frimärke!!

äller några frimärken ^^
#183 - 4 september 2009 18:56
yeh första som skrev på tionde sidan haha off topic igen
#184 - 5 september 2009 17:46
Nubi skrev:
Växt eller fiskar?

Jag fick växter skickad till mig av snälle Ansjo :) han la de i fiskpåsar som han sen fyllde med lyft, knöt och skickades i en kartong via posten.

med fiskar kan jag gissa på att man gör samma sak... eller?

NEJ, man varken kan eller får skicka fisk med posten!

De flesta som är utomlands och tar med fisk hem transporterar dem väl i påsar i bilen, ungefär som när man handlar i hemlandet. Många har en frigolitlåda att lägga påsarna i.
#185 - 5 september 2009 18:26
Ahaaa där ser man!!
växter OK
Fiskar inte OK.
#186 - 5 september 2009 18:39
På jobbet går det bra, lite grumligt och lite klent filter och sniglar som äter växter...men annars går det bra, galaxyna trivs bättre i detta akvarium än hemma.
Just nu är jag på jobbet men jag har ingen kamera...
#187 - 5 september 2009 18:51
Schysst att du hittade ett ställe som de trivs på :)
#188 - 5 september 2009 20:54
ja det va skönt:) får hoppas dom klarar sej en längre tid. funderar på att ta ut snäckorna och stoppa i en annan, ganska mycket mindre snäcka...
Dom äter som perkele på växterna i mitt lilla kar och tycks inte gilla grönsaker längre:S
Bilagor:
#189 - 6 september 2009 21:28
Ja gör det, ha "skärp"- snäckor, de är effektiva, de gör sitt jobb och blir de för mycket smashar man de mot glasrutan och så blir det snacks till glaxy :)
#190 - 6 september 2009 21:33
jaha utveckla lite!! Dumma kvinna!!:P (obs skojigt skämt! tillåtet att skratta)
skärp-snäckor? fattar ingenting...vart får jag tag pådom?
#191 - 6 september 2009 21:52
De kommer ofrivilligt med växter från djuraffärn. Tror de kallas för kanelsnäckor med.
De är bruna och runda.
Jag har en hel del! Bara att komma och hämta. :P
#192 - 6 september 2009 22:03
aha dom där små runda?? som ser ut som posthornssnäckor fast dom ligger ner?
Kanelbullar tror jag dom kallas...
Sådana har jag ocksåfullt av så det är lungt
#193 - 7 september 2009 13:10
Haha =) sånna har jag i det minsta karet, brukar smasha de mot rutorna och ge till fiskarna, de blir alldeless till sig när de hör det där ljudet, skal mot akvarieruta :S blöäää
#194 - 7 september 2009 14:30
hörrö jag fick slänga massa växter nu... har inte vart hemma på 3 dagar och ALLA växter ligger trippelvikta på ytan... phu!!
Galaxyna på jobbet har börjat mucka med varandra. även gadda ihop mot sniglarna. HAHA!! du ska se! små torpeder som bah siktar in sej! och sen bah BOOM.
O bah yeah. o bah tjo fjoink brrr mlööskrii.... typ. Dom trivs i alla fall;)
#195 - 7 september 2009 16:10
jag tycker att du ska ta en bild så att man får se hur akvariet ser ut :). jag vill gärna se! :D
#196 - 7 september 2009 16:21
macke_fisk skrev:
jag tycker att du ska ta en bild så att man får se hur akvariet ser ut :). jag vill gärna se! :D

Haha!! jo jag måste plåta lite:) har inte haft med mej kameran till jobbet.
Bilagor:
#197 - 7 september 2009 16:29
du får ta med din kamra till jobbet och plåta loss :).
#198 - 7 september 2009 16:42
bra idé!!
Men jag kan ju i alla fall säga att dom mår bra och är krya;)
#199 - 7 september 2009 20:15
Gött att det går bra!

Tycker mupparna det är kul? Och vad tycker chefen?
#200 - 7 september 2009 20:28
chefen har inte yttrat sej... hehe. han tcker väl att det kan vara där men då ska det gå fort att mata.

Mupparna tycker det är jätte kul. med den ena sitter jag och förklarar hur ytväxter förökar sej:) HAHA!! dom är så söta mina små muppets;)
En annan som typ inte har något minne sitter och babblar om akvarium hela tiden det är faktiskt lite coolt. jaja tystnadsplikt var det ja...
#201 - 7 september 2009 21:47
Haha tystnadsplikt tystnadsplikt ;)

På jobbet så märkte jag idag att de två platysarna är en hane och hona. De har varit otroligt skygga av sig och vill inte komma fram. Nu efter nästan en månad är de framme och ska kika på en.
Det roliga är att jag såg nyss en liten yngel ca 1cm stor som höll sig på botten. Sköna med Platysarna är att de själva kan hålla antal yngel i schack.

Funderar på om man ska utöka karet med någon bottenfisk. Karet är på 56l kar med 2 platys och en black molly. Förslag?
#202 - 7 september 2009 21:51
Nubi skrev:
Haha tystnadsplikt tystnadsplikt ;)

På jobbet så märkte jag idag att de två platysarna är en hane och hona. De har varit otroligt skygga av sig och vill inte komma fram. Nu efter nästan en månad är de framme och ska kika på en.

Det roliga är att jag såg nyss en liten yngel ca 1cm stor som höll sig på botten. Sköna med Platysarna är att de själva kan hålla antal yngel i schack.

Funderar på om man ska utöka karet med någon bottenfisk. Karet är på 56l kar med 2 platys och en black molly. Förslag?

En zebrasnäcka eller två så kommer du aldrig behöva skrapa alger igen;)
#203 - 7 september 2009 22:08
Det otroliga är att det finns inga alger i karet. peppar peppar ta i trä :)
Har tänkt på sniglar, finns några "skräp" sniglar i karet som håller rent :)
Och en A. Helena som kom med av misstag.
#204 - 7 september 2009 22:11
Står fortfarande på mig, skaffar du dem behöver du inte oroa dig för alger på rutorna i framtiden heller, det är förhållandevis nystartat vad jag förstod det så dom kommer, tro mig, lika bra att slänga i något mot det redan innan. Var Herkules Zoo som tipsade mig om Zebrasnäckorna, de har dem i vartenda kar vilket gör att de slipper hålla efter alger över huvudtaget i karen, skitsmidigt:D
#205 - 7 september 2009 22:22
Karet har varit igång sen maj i år. Fiskarna är nya. De kommer från mig. Fick med mig de när jag köpte ett kar hem. Ville inte ha fiskarna som kom med köpet så de fick flytta till jobbet.
Jag ska kika efter zebrasnäckorna :) Har ett 310l hemma som lätt kan få alger på rutan.
De snäckorna var väldigt snygga! Hur stora blir de? Förökar de sig lika lätt som skräpsnäckor?
#206 - 7 september 2009 22:30
De förökar sig inte alls om du verkligen inte vill försöka med det, med andra ord, det antalet du köper är det du får, enda nackdelen är att de lägger ägg som man kan behöva skrapa bort om man finner dem irriterande, små vita prickar, dessa brukar dock bara läggas på någon enstaka sten eller i vissa fall i hörnen på karet, äggen kan inte utvecklas om de inte är i ett bräckvatten eller hur det nu var, men men..:)
#207 - 8 september 2009 03:09
Jahaa, så pass. Skönt! :) Ska kika efter Zebra snäckor =)
#208 - 8 september 2009 14:03
ska JAG komma med förslag??!! ehh det kan jag inte.
Men låt dom föröka sej till det antal dom själva vill ha... eller kanske en kuhlii?
Men se då för bövelen till att det är täckt över ytan då dessa små roliga ålar gära hoppar ut.
kul att dom börjar komma fram, och roligt med yngel!!
#209 - 8 september 2009 14:06
oj...datorn på jobbet tycker inte att en hel sida med inlägg är något att läsa... såg alltså inte din konversation mellan sultanen och dej nubi...
Den gör lite så ibland... knasigt...
#210 - 8 september 2009 19:42
Weird!
Ser du nu är jag guldis! :D
en ål tror jag inte de vill ha i sitt kar *skratt* men det vore coolt...
#211 - 8 september 2009 19:44
kuhlii är väl inte typiskt ålig tycker jag... dom är otroligt söta. slå upp dom i artbeskrivningen.
Jo du är goldig och fin. lägg upp en skön avatar också;)

Glömde kameran igen... grr
#212 - 14 september 2009 17:40
Men idag kom jag ihåg kameran;)
Och när jag fotar som bäst så ser jag en liten miniatyr äppelsnäcka sitta på ett löv.
Vafan??!!:confused: Vart kommer den ifrån tänker jag, börjar titta runt uppe vid ytan efter någon äggklase men ser ingen. ähh det var väl bara nån sketen jävel från affären. Och precis när jag ger upp äggletandet så ser jag en rosa frigolit klutt inne under locket. Jaha? nån slags isolering som pajat? nädå vad dum och trög du är karrokaja! Det är ju äggklasen.

hehe vad roligt!
vilken tur att det var hane och hona av dom 2 sniglarna som jag tog hemmifrån!!

Någon som har några tips på äppelsnäcksägg? Det är ganska torrt där uppe behöver man fukta ner eller går det bra som det är? en liten har iaf klarat sej:)

Pappa eller mamma snigel tar sej en plog-käkar runda på rutan
[ATTACH]23113[/ATTACH]

Det lilla akvariet i stort... synd bara att den blev vriden. men det får ni leva med...:D
[ATTACH]23114[/ATTACH]

Äggen... Ser dom inte lite skrynkliga/torra ut på ena sidan?
Eller så är det kanske är där snäcklingarna har kilat ut?
[ATTACH]23115[/ATTACH]

Sådan far sådan sån... kanske lite storleks skillnad men skitsamma
[ATTACH]23116[/ATTACH]
#213 - 15 september 2009 16:24
Jag ser likheterna mellan far och son ;)
Karet är mysigt inrett :) Nu måste jag ut med doggen. He's giving me the look
#214 - 15 september 2009 16:31
En liten överaskning var det allt... och det kommer bara fler och fler nu är det ca 5 stycken.

Lite naket i karet änsålänge...ska ta lite växter hemmifrån igen och fylla på.
#215 - 15 september 2009 22:01
Sniglar och snäckor är hemafroditer... dvs det krävs bara två st sniglar för att de ska föröka sig. :)
#216 - 15 september 2009 22:06
När du får några sniglar till salu så kan du hojta till! :) Tror det får bli sniglar i jobb akvariet :)
#217 - 16 september 2009 12:41
Jemima skrev:
Sniglar och snäckor är hemafroditer... dvs det krävs bara två st sniglar för att de ska föröka sig. :)

När det gäller äppelsnäckor så krävs det alltså en hane och en hona.
Dom är alltså inte hermafroditer.
#218 - 24 september 2009 22:46
Uppdatering på karen vore inte helt fel ;)
Frisk nu från influensan?
#219 - 26 september 2009 15:22
hej! jag är för lat med att läsa igenom alla 10 sidorna i den här tråden.
Jag har ett 25-liters akvarium och är därför lite nyfiken på vad det blev för fiskar/räkor/sniglar i ditt 20-liters.

Jag skulle nämligen vilja ha någon som mår bra i mitt lilla kar. Är inte jättesugen på kampfisk
#220 - 26 september 2009 15:40
vi kom fram till att kampfisk var för litet till ett 20 liters, har aldrig haft kampfisk så jag kan inte säga om det är rätt eller fel. garjzla här på forat älskar kampfiskar snacka med henne;)

Jag slängde ner 7 galaxy rasbora och 2 äppelsnäckor som nu har blivit 15 st...
#221 - 26 september 2009 15:44
karrokaja skrev:
vi kom fram till att kampfisk var för litet till ett 20 liters, har aldrig haft kampfisk så jag kan inte säga om det är rätt eller fel. garjzla här på forat älskar kampfiskar snacka med henne;)

Jag slängde ner 7 galaxy rasbora och 2 äppelsnäckor som nu har blivit 15 st...

Tack för svaret. Det låter fint. Kul att du fick snäckbebisar också. Hur mycket luftmarginal behöver man för att få dom att yngla/andas? Läste någon stans att de har både lungor och gälar och måste därför ha några centimeters luftspalt, samma gällde om man ville få dom att få bebisar? Har en äppelsnäcka i mitt 100-liters. Kanske ska flytta över den då...

OCH.... Var kan man få tag i såna galaxy rasbora eller microrasbora eller vad dom nu hette? (dom ser vansinnigt fina ut på bild jag hittade på nätet) Jag bor i Göteborg.
#222 - 26 september 2009 16:50
Vad heter din flytväxt är det en pista?
Bilagor:
#223 - 26 september 2009 16:54
Jo bebisarna är kul:)

Äppelsnäckor behöver en luftspalt på minst 5 cm för att lägga ägg, gärna mer.
I mitt akvarium hemma är det knappt 3 cm luftspallt men dom har lagt 4 kakor ändå. det är ca 150-200 ägg i varje kaka. tar typ 1-2 veckor för äggen att kläckas.
Om du bara ska hålla dom utan att få snäcklingar så räcker det med 1cm precis så att dom kan sticka upp sin snorkel ovaför ytan.
Vill du ha lek så måste du skaffa ett gäng snäckor. äppelsnäckor är till skillnad från andra snäckor inte hermafroditer man behöver alltså hane och hona.
Man kan se skillnad på dom men jag har aldrig lyckats. köp en 5-7 stycken så får du snart ägg;)

Galaxy rasbora kan du beställa hem från din lokala akvarie affär. sök i forumet efter bra affärer.
Du frågar bara om dom kan ta hem, kan dom det så skriver dom upp det
och beställer tills nästa gång.
Om dom har imazo som grossist beställer dom på måndagar och får hem på onsdagar. alla veckor.
#224 - 26 september 2009 17:28
Vad heter din flytväxt är det en pista?

Tog ett tag att hitta rätt växt, det finns många olika namn och många väldigt snarlika växter.
Men denna ska vara rätt Limnobium laevigatum.
#225 - 26 september 2009 18:06
Tack så mycket. Den är väldigt fin ska försöka få tag på sånna!
#226 - 26 september 2009 18:30
Pm:a din adress så kan jag skicka på posten;)
Bilagor:
#227 - 26 september 2009 19:07
karrokaja skrev:
Tog ett tag att hitta rätt växt, det finns många olika namn och många väldigt snarlika växter.

Men denna ska vara rätt Limnobium laevigatum.

Limnobium laevigatum kallas för Frogbi och jätteandmat :)
#228 - 26 september 2009 19:08
karrokaja skrev:
Pm:a din adress så kan jag skicka på posten;)

Är det kanske så att du stöter på mig nu? ;)
Om inte så låter det intresant men hur länge kan den klara sig i postbilen ? :P
Bilagor:
#229 - 26 september 2009 19:09
får åka förbi dig någondag och plocka några äppelsnäckor! :D Tror jobbets akvarium skulle uppskatta och köksakvariet hemma hos mig med =)
#230 - 26 september 2009 21:53
Är det kanske så att du stöter på mig nu? ;)

Om inte så låter det intresant men hur länge kan den klara sig i postbilen ? :P

Kan du ger dej fan på att jag gör!! grraaoo!!

Jorå dom klarar sej i postbilen. jag har aldrig sett dom i en affär.
Dom blev skickade till mej i en plastpåse och lite papper och klarade sej fint;)
#231 - 26 september 2009 22:12
Nubi skrev:
får åka förbi dig någondag och plocka några äppelsnäckor! :D Tror jobbets akvarium skulle uppskatta och köksakvariet hemma hos mig med =)

Du.. apropå äppelsnäckor... dessa bebisar som jag trodde var äppelsnäckor är vid en närmare titt posthornssnäckor.
Du kan gärna få några sådana också, dom är väldigt fina. men dom blir max lika stora som en kikärta:(
dom har nog lagt ägg i mitt stora kar. äggen syns knappt och är som gilésträngar, hittade några sådana strängar på undersidan mina ytväxter så dom har säkert kommit med ytväxterna hemmifrån.

Men jag kommer att få äppelsnäcklingar ganska snart.
Läste på lite om deras ägg och tydligen ska äggklasen bli mörkare och mörkare under 2 veckors tid. i slutet kan man tydligt se en mörk fläck i varje ägg och det är precis så klasarna ser ut nu.

Usch vad dålig jag käner mej, här har jag stoltserat med äppelsnäckor och så är det något helt annat....[:-5]

Nåt annat som kanske är lite kul... mina galaxy mår jätte bra, förutom en då som verkar ha anorexia, den tittar bara på flingorna som singlar ner, verkar inte fatta att det är käk. skyll dej själv! pucko!
Men dom andra är runda och fina:) och verkar spänna sej lite för varandra ska bösa ner fler växter hemifrån så att det blir mysigt igengrott:)
#232 - 27 september 2009 05:55
karrokaja skrev:
Nåt annat som kanske är lite kul... mina galaxy mår jätte bra, förutom en då som verkar ha anorexia, den tittar bara på flingorna som singlar ner, verkar inte fatta att det är käk. skyll dej själv! pucko!

Hm, håll ett öga på den. Håller just på att hantera samma problem med en skalare - troligen inälvsparasiter i det fallet :( Vit/genomskinligt bajs är inget bra tecken...

Hälsningar
Jennifer
#233 - 27 september 2009 12:01
Ja jo... det kanske är så. smittar det då?
Kanske ska ta bort med en gång så är problemet ur världen...
#234 - 27 september 2009 12:28
karrokaja skrev:
Ja jo... det kanske är så. smittar det då?

Kanske ska ta bort med en gång så är problemet ur världen...

Ja, alltså... lika bra att erkänna att jag inte alls är säker på det här... [:o] Kanske nån som vet mer (de flesta!) kan hoppa in här? Men som jag fattat det har många fiskar parasiter och när de blir stressade orkar de inte stå emot och blir sjuka. Och nu kommer en ren gissning från min sida: När fisken blir sämre förökar sig parasiterna och kommer ut i vattnet och kan då orsaka ett "överflöd" av parasiter även hos andra svagare fiskar. I mitt fall började det med en mobbad skalare, sen en fjärilshona som blev jagad av alla andra fjärilar, och nu sist den svagare fjärilshanen. De starkare fiskarna mår till synes alldeles utmärkt i mitt kar, men enligt de uppgifter jag har fått har de troligen parasiter allihop, men lär vara symptomfria tills de av någon anledning blir försvagade.
Och som sagt - har någon bättre information så välkommen med den!

Hälsningar
Jennifer
#235 - 27 september 2009 13:00
Jag prövade med matning idag igen men den vil inte. den tittar på maten, lixom följer flingan ända ner till botten men den gör aldrig nåt försök att äta den...
Den börjar bli riktigt smal nu.

Jo visst dom svaga fiskarna blir ju sjuka först.
Naturens regler starkast vinner. och den platsen är det många som kämpar för.

Latenta sjukdomar. vita prick sjukan kan ju ligga latent.
när fisken blir svag blommar det upp. men jag vet inte om parasiter kan ligga latent.
#236 - 27 september 2009 16:37
Nubi skrev:
Limnobium laevigatum kallas för Frogbi och jätteandmat :)

Frogbit är rätt men det namnet används även på en anna ytväxt så det blir lite rörigt...
#237 - 27 september 2009 20:53
karrokaja skrev:
Frogbit är rätt men det namnet används även på en anna ytväxt så det blir lite rörigt...

Vad är det för växt? :)
#238 - 27 september 2009 20:59
Jag hittade en bra sida om just äppelsnäckor och deras ägg och äggens utveckling.
Här har du länken http://www.freewebs.com/appelsnackor/ppelsnckor.htm

Kolla in färgerna på sniglarna :)
#239 - 28 september 2009 15:49
jo har också läst på den sidan;) äggen här börjar bli riktigt mörka nu som dom kläcks väl snart.

Frogbit liknar den andra frogbit som också heter grodblad på svenska men det finns även ett annat grodblad som växer på land som inte heter frogbit på engelska...typ
Det var inte så svårt att fatta??
#240 - 28 september 2009 21:44
ahahaha, fattade på en gång :) inte svårt alls ;)
Läget på jobbkaret?
#241 - 29 september 2009 10:00
hahaha!!

Jorå jobbkaret går bra. en galaxy fick för sej att inte äta något så den dog tyvärr, men dom andra är riktigt runda och fina. Dom har fått riktigt skarpa färger!!
Och jag tror faktiskt att det kan bli lek om jag anstränger mej lite:)

Äppelsnäcks äggen ser mörka och fina ut och vilken dag som helst så kommer det nog snäcklingar;)
#242 - 29 september 2009 19:46
Grattis!! Vad kul med små snäcklingar och ansträng dig nu ordentligt så du får lite galaxy bäbisar :D
#243 - 30 september 2009 14:30
ja det får jag göra. idag såg jag att 2 av galaxyna var riktigt neonlysande. det måste vara hanar... dom är lite slankare än dom andra och dom simmar runt och mucker lite titt som tätt...

Det är bara en fråga om dagar tills det börjar ploppa fram snäcklingar
#244 - 30 september 2009 16:43
Jippy!! ha kameran redo :)
#245 - 30 september 2009 18:02
Ja jag får de till att plåta i rätt ögonblick;)
#246 - 8 oktober 2009 13:46
Jag vill tacka så hemskt mycket för dom fina växterna jag fick av dig Karrokaja :)
#247 - 8 oktober 2009 14:36
Dom klarade sej?? va bra... vet du hur du ska göra med äggen också?
#248 - 8 oktober 2009 14:46
Dom klarade sig galant fick även med 3st andra växter :D
Jag vet inte precis hur man gör med äggen jag vet att dom inte ska vara i vattnet så jag la dom på flytväxterna!
#249 - 8 oktober 2009 14:48
http://appelsnackor.webs.com/uppfdning.htm här står det lite om hur man tar hand om äggen;)

Jo 2 sorters ytväxter fick du och så kanske det slank med nån annan växt också;)
#250 - 8 oktober 2009 15:18
Har läst det mesta nu.
Jag 2sorters flytväxter och en som jag tror heter comba och även en växt som ser ut som en vattenpest!
#251 - 8 oktober 2009 15:32
har du dom eller vad det dom du fick av mej?

Jag har nollkoll på vilka växter jag har i mitt kar, men dom växer som satan och det är väl det som är meningen?:)
#252 - 8 oktober 2009 15:55
Jag fick dom utav dig :P
#253 - 8 oktober 2009 16:00
aha.. ta kort på dom och lägg in på forat så kanske nån smart människa kan säga vad det är för något;)
#254 - 8 oktober 2009 16:18
Det ska jag fixa har även en del andra växter som jag undrar över vilka det kan vara.
#255 - 11 oktober 2009 14:31
hur går det med äggen? blir det nåt?
#256 - 11 oktober 2009 15:02
Inte än :/
Sj?
#257 - 11 oktober 2009 18:56
nej inget.... tycker det är lite konstigt... dom är jätte mörka nu men inga snäcklingar.

Kan dom lägga ägg utan att dom bafruktats tro?

Annons