akvarium på golvet?

#1 - 7 juli 2004 09:10
hejsan!
ska flytta på fredag och har ännu inte kommit på hur/var jag ska ha akvariet .... så har bestämmt mig att den måste nog få stå på golvet <b>ett tag/i början</b> (tills jag får upp allt annat)

vad finns det för nackdelar, förutom att man kan lyckas sparka på akvariet ??
ska ha den långt från dörren isåfall, så fiskarna slipper stressas så mycket ... (fast dom stressas väl lika mycket av om man springer runt, och akvariet står i midjehöjd?)

mvh. pumpan
#2 - 7 juli 2004 09:16
Det kommer fungera dåligt att byta vatten eller tömma ut vatten meh hävertprincip om du har akvariet på golvet.

Det blir till att ösa eller använda pump.
#3 - 7 juli 2004 09:19
Men du hadde väl aklvariet stående på något innan ?

Ställ karet på bänken det stog på innan, akvariet kommer ju bara att ta mer plats på höjden.
#4 - 7 juli 2004 09:19
Svårt att få tag under det när du väl skall sätta det på sin slutliga plats.

Det är smart om du iallafall har något under.
#5 - 7 juli 2004 09:29
problemet är att jag ska flytta till villan, jag ska ta övervåningen och byrån är inte precis den lättaste...

jag kör med ösa vatten när jag kör vattenbyten :)

problemet med byrån är den också att jag tror inte jag har plats för den (tak som sluttar, och på andra väggarna är det dörrar, fönster och inbyggd garderob....)
#6 - 7 juli 2004 12:14
Jag provade att ställa ett akvarie på golvet för ett par år sedan och det slutade illa, golvet var inte jämt och botten sprack när jag hade fyllt upp till hälften trots att det stod på en tunn frigolitskiva. så om du ska prova så se till att golvet är helt plant.
#7 - 7 juli 2004 22:06
ah, okej .... får kolla det först då :)
#8 - 8 juli 2004 07:29
mitt 90L står på golvet och jag byter vatten med helt vanlig slang (man ska ju ändå inte tömma hela) så kör det rakt ner i golvbrunnen under badkaret.

Dock tar det ju bra mycket längre tid efter som det inte blir något vidare tryck men det handlar ju inte om så mycket vatten heller.
#9 - 8 juli 2004 10:52
kom tänka på en sak ... om golvet inte är rakt, och man har akvariet på en tex hylla, hyllan kommer ju inte heller vara rak .... dvs, akvariet kommer vara snett = sprucket kar? fast man har frigolit? eller?
#10 - 8 juli 2004 11:11
Det där med snett golm kontra hyllan så har hyllan ben vilket gör att det kanske står snett men ytan akvariet står på är rak är det på golvet så är det lätt att du får en ojämnhet som trycker tex på mitten av karet vilket gö att det spricker att karet lutar lite är oftast inte så farligt även om man skall sträva efter att få det så rakt det bara går.

Akvarier på runt 40 liter har jag på golvet hemma dom är kollade så det inte är direkt jätte ojämt och ligger på 20mm frigolit. Större kar skulle jag ju inte ha på golvet.
#11 - 8 juli 2004 19:01
du kan ju ta en ren handdum o lägga på och ta bort den på natten när det inte är nåra rörligheter
heller så är min teori
#12 - 9 juli 2004 22:57
Om du, som du sa, skulle ha akvariet på övervåningen så är det förmodligen trägolv! Vilket gör att det kommer bli mycker svaj i golvet. Så om du nu måste ha det på golver vilket jag inte rekomenderar så bör du leta upp var i golvet det finns en bärlina el. dyl.
Däremot så bode du skaffa något att ställa den på so fort som möjlig ändå, eftersom fiskarna inte gillar att så i drag eller på ett guppande golv =) Allt drag går utmed golvet!

Annons