Det är nog samma orsak som jag skrev ovan, okunskap och lite anti mot vatten på andra ställen än i akvariet och dricksglaset:p. Efter ett par kraschade kar i vardagsrummet blir man lite harig...
Är sumpen delad? Vad kör du för pump?
Ja, jag kan förstå att vatten på golvet gör att man föredrar lösningar i karet, men ett ytterfilter är väl mer osäkert då, tycker jag, då läckagerisken känns större. En sump har man ju oftast stående under rördragningen vilket gör att ev läckage hamnar i sumpen.
Min sump är avdelad med 3 bafflar emellan så det är 2 "fack" med ett över-under-över emellan.
Pumpen är en aquabee 2000/1.
Många med större kar och fiskar kör sump.. bättre filterlösning än ytter/innerfilter på så många sätt.. jag har mitt 1800 bottenborrat men igensilikonerat.. planen var sump från början men jag fegade ur pga vikten.. 2700kg på våning 8 kändes inte helt safe även om jag vet i huvudet att det är lugnt sätter nerverna stopp.. kan bli lite tråkig stämning om armeringen är dålig just där osv..
Hade det inte varit för detta hade jag absolut kört sump.. de flesta seriösa med burkar över 1500l kör stora sumpsystem..
Annars är det som ansjo säger att okunskap och rädsla sätter stopp.. sen är det ju ofta inte heller nödvändigt eftersom konventionell filtrering räcker rätt långt i de flesta sällskapskar..
Jag hade förmodligen inte valt sumplösning om jag nu inte haft detta stående här hemma tomt, av samma skäl som ni skriver, men nu skall jag nog prova. Måste bara göra rent kar och sump först vilket kommer ta sin tid...:(