Akvarium med sump - är det vettigt?

#1 - 30 november 2013 03:51
Jag funderar på att konvertera mitt saltvattenkar till sötvatten efter att ha sålt av innehållet.
Frågan som dyker upp då är såklart - är det vettigt att köra "open top" med sump och LED-belysning till sötvatten, eller kommer det bara att bli alger och dålig filtrering?
Akvariet är som sagt utan täckglas och med en sump med 2 fack, samt en belysning på 10000 K.
Om man kan använda detta till sötvatten - vad har man i sumpen?
Gillar växterna denna belysning eller är det bara alger som kommer att växa?
#2 - 30 november 2013 06:02
Låter som en bra setup till ditt akvarium, den största orsaken till att så få kör med sump som filterlösning är troligen okunskap och rädsla för vattenläckor:). En färgtemp på 10000K är vad tex Philips Aquarelle har/hade och är ett av de bästa växtrören på marknaden:).
Hur stort är karet och sumpen? Ska bli intressant att följa, en lösning som jag funderat på och varit sugen på att testa:).
#3 - 30 november 2013 15:48
Tack för svaret - då får det bli sötvatten i det karet. Säljer av allt levande/innehåll i kuben idag, men gillar karet och möbeln och vill behålla det.
Akvariet är en kub med måtten 60 x 60 x 55 dvs 198 liter och sumpen är i storlek gissningsvis 40 x 40 x 50.
Belysningen är en maxspect razor 120w och som sagt 10000k.
Kommer med en ny tråd när jag tömt och gjort rent karet.
Hur kommer det sig att du inte provat ansjo?
Frågar igen - vad har man i sumpen - kör man filterkuber eller biobollar :confused::confused: eller vad???
#4 - 30 november 2013 16:00
Det är nog samma orsak som jag skrev ovan, okunskap och lite anti mot vatten på andra ställen än i akvariet och dricksglaset:p. Efter ett par kraschade kar i vardagsrummet blir man lite harig...

Är sumpen delad? Vad kör du för pump?
#5 - 30 november 2013 16:17
Många med större kar och fiskar kör sump.. bättre filterlösning än ytter/innerfilter på så många sätt.. jag har mitt 1800 bottenborrat men igensilikonerat.. planen var sump från början men jag fegade ur pga vikten.. 2700kg på våning 8 kändes inte helt safe även om jag vet i huvudet att det är lugnt sätter nerverna stopp.. kan bli lite tråkig stämning om armeringen är dålig just där osv..

Hade det inte varit för detta hade jag absolut kört sump.. de flesta seriösa med burkar över 1500l kör stora sumpsystem..

Annars är det som ansjo säger att okunskap och rädsla sätter stopp.. sen är det ju ofta inte heller nödvändigt eftersom konventionell filtrering räcker rätt långt i de flesta sällskapskar..
#6 - 1 december 2013 00:37
ansjo skrev:
Det är nog samma orsak som jag skrev ovan, okunskap och lite anti mot vatten på andra ställen än i akvariet och dricksglaset:p. Efter ett par kraschade kar i vardagsrummet blir man lite harig...

Är sumpen delad? Vad kör du för pump?

Ja, jag kan förstå att vatten på golvet gör att man föredrar lösningar i karet, men ett ytterfilter är väl mer osäkert då, tycker jag, då läckagerisken känns större. En sump har man ju oftast stående under rördragningen vilket gör att ev läckage hamnar i sumpen.

Min sump är avdelad med 3 bafflar emellan så det är 2 "fack" med ett över-under-över emellan.
Pumpen är en aquabee 2000/1.

Många med större kar och fiskar kör sump.. bättre filterlösning än ytter/innerfilter på så många sätt.. jag har mitt 1800 bottenborrat men igensilikonerat.. planen var sump från början men jag fegade ur pga vikten.. 2700kg på våning 8 kändes inte helt safe även om jag vet i huvudet att det är lugnt sätter nerverna stopp.. kan bli lite tråkig stämning om armeringen är dålig just där osv..

Hade det inte varit för detta hade jag absolut kört sump.. de flesta seriösa med burkar över 1500l kör stora sumpsystem..

Annars är det som ansjo säger att okunskap och rädsla sätter stopp.. sen är det ju ofta inte heller nödvändigt eftersom konventionell filtrering räcker rätt långt i de flesta sällskapskar..

Jag hade förmodligen inte valt sumplösning om jag nu inte haft detta stående här hemma tomt, av samma skäl som ni skriver, men nu skall jag nog prova. Måste bara göra rent kar och sump först vilket kommer ta sin tid...:(
#7 - 1 december 2013 03:43
Akvarium med sump - är det vettigt?

Lite beroende på vad du har för filtermedia hemma, hade jag nog kört med just det du nämnde. Filtermatta ppi 10 är det viktigaste, och behöver du köpa allt så kör på detta i störst utsträckning:).
#8 - 1 december 2013 07:40
ansjo skrev:
Lite beroende på vad du har för filtermedia hemma, hade jag nog kört med just det du nämnde. Filtermatta ppi 10 är det viktigaste, och behöver du köpa allt så kör på detta i störst utsträckning:).

Tack! Då blir det det!
#9 - 1 december 2013 12:02
Jag hade kört biobollar i en sump och typ vadd.. biobollarna för att de är utformade för just denna typ av användning där inget klägg nyper sig fast och egentligen inte gör sig i typ ytterfilter och vadden eftersom den är billig nog att bara slänga när den blir äcklig.. nu är ju filtermattta bra för pengarna men den blir rätt solkig i sumpar.. är du riktigt hård beställer du lite lite k1 och har en cirkulationspump i sumpen som blåser runt det haha.. overkill deluxe..
#10 - 1 december 2013 12:21
Det man kanske ska vara uppmärksam på när man kör sump i sötvatten är att cirkulationen är avsevärt lägre än i saltvattenskar och man får då en högre sedementering eftersom allt vatten tas från ytan.
#11 - 1 december 2013 12:37
heba skrev:
Ja, jag kan förstå att vatten på golvet gör att man föredrar lösningar i karet, men ett ytterfilter är väl mer osäkert då, tycker jag, då läckagerisken känns större. En sump har man ju oftast stående under rördragningen vilket gör att ev läckage hamnar i sumpen.

Min sump är avdelad med 3 bafflar emellan så det är 2 "fack" med ett över-under-över emellan.

Pumpen är en aquabee 2000/1.

Jag hade förmodligen inte valt sumplösning om jag nu inte haft detta stående här hemma tomt, av samma skäl som ni skriver, men nu skall jag nog prova. Måste bara göra rent kar och sump först vilket kommer ta sin tid...:(

Rätt utformat så finns det väl restkapacitet för det vatten som kan rinna ur akvariet ner i sumpen vid tex pumpfel, så förutom en dålig koppling borde det inte vara någon läckrisk om det gjorts rätt.
#12 - 1 december 2013 17:48
åheim skrev:
Det man kanske ska vara uppmärksam på när man kör sump i sötvatten är att cirkulationen är avsevärt lägre än i saltvattenskar och man får då en högre sedementering eftersom allt vatten tas från ytan.

Kan du utveckla det resonemanget? Menar du att det blir mer "skit" på botten vid ytavrinnig än i ett traditionellt utformat sötvattenkar där filtret tar vattnet närmare botten? Är det en "nitritfälla" i sådant fall?
simpson skrev:
Rätt utformat så finns det väl restkapacitet för det vatten som kan rinna ur akvariet ner i sumpen vid tex pumpfel, så förutom en dålig koppling borde det inte vara någon läckrisk om det gjorts rätt.

Precis så menar jag! Om jag stänger av alla pumpar så har sumpen kapacitet för att ta hand om vattnet, och ev läckage från genomföringar droppar ner i sumpen som står precis under. Nä, jag tycker ytterfilter är läskigare i läckagehänseende, där kan en stor del av akvarievolymen hamna på golvet på mkt kort tid..
#13 - 1 december 2013 17:52
Jag hade kört biobollar i en sump och typ vadd.. biobollarna för att de är utformade för just denna typ av användning där inget klägg nyper sig fast och egentligen inte gör sig i typ ytterfilter och vadden eftersom den är billig nog att bara slänga när den blir äcklig.. nu är ju filtermattta bra för pengarna men den blir rätt solkig i sumpar.. är du riktigt hård beställer du lite lite k1 och har en cirkulationspump i sumpen som blåser runt det haha.. overkill deluxe..

Vad är skillnaden på biobollar och "makaroner" i filtreringshänseende? Vad är K1 (cirkulationspumpar har jag ju)?
Hur skulle du då placera biobollarna resp vadden i en sump där vattnet kommer ner i vä fack, rinner via bafflar till hö fack där returpumpen sitter?
Kan man placera filtervadd/matta mellan bafflarna eller blir dom så snabbt igensatta att dom hindrar flödet avsevärt?
#14 - 1 december 2013 19:08
Bra biobollar har större fästyta för bakterier. K1
" target="_blank">

Annons