Jag undrar om det är ngn som kan svara på vad detta "fenomen" beror på. För ca 4 år sedan hade jag ett pytte akvarium med guppysar. En dag upptäckte jag att hälften av gyppysarna flämtade efter luft, vinglade eller flöt omkring och verkade hålla på att kvävas. På ytan i akvariet var det en slags oljig/ vitaktig grumlig yta. Bara just på ytan. ALLA guppysarna dog även i mitt andra akvarium.
En tid senare städade jag ur akvariet än en gång och satte igång det igen. Då hände samma sak. Firrarna dog, samma beteende, samma skumma yta på vattnet.
Nyligt satte jag igång ett helt annat akvarium som aldrig haft detta problem. Efter en tid uppstår samma sak IGEN! Det här är alltså fyra år efter den första epidemin. Alla fiskarna dog, utom ett gyppy yngel som verkar ha blivit helt immun mot vattenkvalité överhuvudtaget...´Hur som helst: Det enda orsak jag kan se att det samma har hänt i det här nya akvariet är att jag troligtvis satt i en stock jag haft i det förra akvariet för 4 år sedan.
Jag antar att det är ngn slags förgiftning. Men hur kan det "bita" sig fast på föemål i flera år hur mkt man än skrubbar och rengör?? VÄLDIGt tacksam om nån har ngn lösning eller förklaring på detta