Akvarium med enbart syrepump?

#1 - 27 juli 2010 19:34
Varning; Eventuellt korkad fråga av en novis.

Har ett (än så länge) tomt 50-liters akvarium, och frågan är om ett sådant syresätts nog bra av en syrepump (en sådan där som står utanför akvariumet och pumpar in luftbubblor, 70 liter i timmen)

Problemet är att den filtrerar ju inte vattnet, och cirkulerar det inget vidare heller. Men om man inte har så många fiskar, och gör något oftare vattenbyten borde det inte funka då?

Tacksam för svar!
#2 - 27 juli 2010 19:47
Lite bubbel i vattnet gör egentligen varken till eller från i ett kar på 50 liter. Du kommer att ha mer nöje av ett vettigt innerfilter (kostar inte många hundralappar, och brummar inte som en snarkande björn heller ; ) ). Ett filter är inte nödvändigt bara för cirkulation, utan hjälper också till med att främja den nödvändiga bakteriekulturen som sätter bo i filtermassan.
#3 - 30 juli 2010 15:00
du kan driva ett filter med luftpumpen... sök på HMF eller Hamburger mattenfilter... istället för att ha ett powerhead bakom mattan så har du ett böjt rör igenom mattan... i nedre änden på röret har du utloppet till luftpumpen och bubblorna drar vattnet upp genom röret och ut i akvariet...
detta system har drivit mängder med akvarier i butiker och odlingslokaler...
#4 - 30 juli 2010 15:09
Varför vill du inte ha ett filter? Rent ekonomsikt eller för synens skull? Gör så som Vandal säger, det funkar fin fint och du får en stor filtermassa. Med mycket växter och ett fåtal antar fiskar, täta små vattenbyten så skulle det kanske fungera, men det är helt klart lättare att sköta om du har ett filter.
#5 - 30 juli 2010 15:45
Liten pekpinne,
Det skall inte heta syrepump utan luftpump!
Luft innehåller ca 80% kväve och 20% syre.
Bubblorna syresätter inte vattnet men krusar vattenytan vilket ger dig syresättning.
Dessutom ”river” bubblorna med sig koldioxid och eventuella andra lösta gaser.
Detta kallas gasutbyte och sker vid ytan.
#6 - 30 juli 2010 15:49
Glömde en sak,
Ett luftdrivet filter ger dig samma effekt plus att som andra sagt hjälper dig att rena vattnet.
Då får ut MYCKET mer av din luftpump på det sättet. Man kan köpa ett enkelt för under 1 hundring tror jag eller bygga själv.
#7 - 30 juli 2010 16:29
bossep skrev:
Liten pekpinne,

Det skall inte heta syrepump utan luftpump!

Luft innehåller ca 80% kväve och 20% syre.

Bubblorna syresätter inte vattnet men krusar vattenytan vilket ger dig syresättning.

Dessutom ”river” bubblorna med sig koldioxid och eventuella andra lösta gaser.

Detta kallas gasutbyte och sker vid ytan.

En liten pekpinne, Bosse. Eftersom rörelsen av ytvattnet som du skriver ger vattnet det mesta av dess syre är det du skriver delvis sant. Men en del av det syre som pumpen faktiskt pumpar ner syresätter givetvis även det vattnet.

För att svara på den orginella frågan så går det alldeles utmärkt att köra med bara luftpump, förutsatt att man byter vatten relativt ofta (betydligt mer ofta än för pumpdrivna akvarium) och inte har för mycket fisk. Se bara till att den luftpump du köper klarar av storleken på akvariet samt de fiskar du har där i. En fördel är även att dela upp utblåsen för att på så sätt få vattnet att röra sig på mer än bara ett ställe i akvariet.
#8 - 30 juli 2010 17:14
Keibo skrev:
En liten pekpinne, Bosse. Eftersom rörelsen av ytvattnet som du skriver ger vattnet det mesta av dess syre är det du skriver delvis sant. Men en del av det syre som pumpen faktiskt pumpar ner syresätter givetvis även det vattnet.

Om detta är det MYCET delade meningar!
Den eventuella promille bubblorna ger i ett akvarium kan man bortse i från.
Vad som däremot händer är att man ”gasar ut” syre om detta är över satureringspunkten exempelvis från växternas fotosyntes.
Vad många inte tänker på är att syrenivån på det vatten som kommer ut ur ett väl fungerande filter har lägre syrenivå en vattnet i akvariet. Detta gäller både luft och pump drivna filter och beror på att bakterierna i filtret konsumerar stora mängder syre. Detta är inget fel! Ofta konsumerar ”nyttobakterier” mer syre en fisken i ett väl fungerande akvarium.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 30 juli 2010 18:17
Det viktigaste för att syresätta vattnet i ett akvarium är att få ytvattnet i rörelse och visst får en syresten ytvattnet i rörelse men ännu betydligt bättre är förstås då att ha ett filter som får vattenytan att röra sig.

Ett bra "filter" i ett akvarium är också att ha mycket växter och visst kan man (om förhållandena är optimala - bra vattenvärden, lite fisk, lämplig fisk, försiktig matning etc) ha ett akvarium med fisk helt utan något filter.

Dock bör man då tänka på att växterna behöver CO2 för att trivas och en syresten kopplad till en luftpump driver ut CO2 ur akvariet så därför är det snarare negativt med en luftpump i akvariet.
#10 - 30 juli 2010 18:37
Leta efter Billifilter eller Junglefilter dessa bör kosta under en 50 lapp och funkar i mindre akvarier ca 60 l.
#11 - 30 juli 2010 21:28
Sen så får man nog inte glömma bort vilken sorts fisk man ämnar ha i akvariet. Det är nog A och O för mig vilket då också styr valet av utrustning. En del arter håller man ju med framgång med endast belysning som teknisk utrustning. Själv så brukar jag låta yngel gå den första månaden i ett litet akvarium som jag eftersom fyller upp med vatten (börjar med ca 20% fyllt akvarium) och då brukar jag ha endast en syresten som utrustning (och ibland ett filter av typen billifilter).
#12 - 31 juli 2010 02:03
Med luftdrivet HMF har jag fött upp tusentals malawiciklider, så det funkar även till mycket syrekrävande fiskar... men det viktiga är egentligen vattebyten och att man inte avbryter strömmen genom filtermaterialet... kan också vara bra att inokulera filtret med filtergojs från ett akvarium som varit igång länge eller bakteriekultur på flaska...

bubblorna man får från en syresten bidrar till en ytvattenrörelse som syresätter... i övrigt är de bara för syns skull och kan tom vara till nackdel eftersom de luftar ur koldioxiden ur vattnet som växterna vill åt...

såg ett tips om billifilter, dessa funkar också strålande om man har lägre belastning, men ett HMF har större kapacitet...
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 31 juli 2010 08:40
Vandal skrev:
Med luftdrivet HMF har jag fött upp tusentals malawiciklider, så det funkar även till mycket syrekrävande fiskar... men det viktiga är egentligen vattebyten och att man inte avbryter strömmen genom filtermaterialet... kan också vara bra att inokulera filtret med filtergojs från ett akvarium som varit igång länge eller bakteriekultur på flaska...

bubblorna man får från en syresten bidrar till en ytvattenrörelse som syresätter... i övrigt är de bara för syns skull och kan tom vara till nackdel eftersom de luftar ur koldioxiden ur vattnet som växterna vill åt...

såg ett tips om billifilter, dessa funkar också strålande om man har lägre belastning, men ett HMF har större kapacitet...

Det är en jäkla skillnad mellan att ha ett luftdrivet HMF/Jungle/Billi-Filter och att bara ha en luftpump och en syresten. Kopplar man t.ex. in ett billifilter så driver det inte ut CO2 ur akvariet och dessutom har man ju då utblåset i vattenytan vilket syresätter vattnet på ett bra sätt
#14 - 31 juli 2010 09:10
(ja, det var ju det jag skrev kjell ;) skyller otydligheten på att det var mitt i natten och jag hade druckit "saft")

glömde vissrligen förtydliga att med enbart en luftsten så får man i stort sett ingen biologisk rening vilken ju är den viktigaste delen av själva filtreringen...

nu tror jag visserligen att vi har gått way over the top på filternördigheterna igen så tillbaka till topic och ett svar på KoRnys fråga...

Ja, du kan använda luftpumpen men det är oerhört mycket bättre om du använder den för att driva ett filter... kolla i din närmsta akvarieaffär efter ett Billi-filter eller enbit filtermatta och ett rör som du kan montera i ett hörn av akvariet...
#15 - 31 juli 2010 16:50
Kjell och Vandal: Bra att ni håller med!
Kolla också Patriks JBF http://www.redbee.se/forum/artiklar/filtreringens-abc-t1289.html det kan inte bli mycket enklare och ett bra sätt att använda LUFTSTENAR!;)
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 31 juli 2010 19:57
bossep skrev:
Kjell och Vandal: Bra att ni håller med!

Kolla också Patriks JBF http://www.redbee.se/forum/artiklar/filtreringens-abc-t1289.html det kan inte bli mycket enklare och ett bra sätt att använda LUFTSTENAR!;)

Jorå, eftersom det var jag som först med att ta in filtermattan till Sverige och använde den i stor skala så har jag använt dessa i olika kombinationer många gånger under årens lopp. Dock så tycker jag att de funkar bättre om man driver dom med ett pumphuvud istället för med en luftpump/kompressor
#17 - 31 juli 2010 21:31
Jorå, eftersom det var jag som först med att ta in filtermattan till Sverige och använde den i stor skala så har jag använt dessa i olika kombinationer många gånger under årens lopp. Dock så tycker jag att de funkar bättre om man driver dom med ett pumphuvud istället för med en luftpump/kompressor

Det är nog mer en blå filtermatta du har introducerat under årens lopp!
Men frågan är om inte just filtermattan är det bästa! Folk skulle bara vet vad man fick använda innan!
Jag får inte tag på det här så jag skall köpa på mig ett lass i Sverige.
Men kan du svara på en sak? Varför i h-l---e måste dom vara blå?
Om dom vore bruna eller svarta kunde man ha dom mer synliga även i ett sällskapsakvarium.
Jag har sett en del annonser men är ej säker om det är giftfri plast.
Pumpar och luftpumpar. Vist funkar motorpumpar bättre men för många är det nog en prisfråga.
#18 - 31 juli 2010 22:40
Svarta filtermattor finns. Använder just sådana p.g.a. att de blå är bland det fulaste man kan stoppa i ett akvarium. Dolda i t.ex. moduler så kvittar färgen förstås...
#19 - 31 juli 2010 22:55
zenon skrev:
Svarta filtermattor finns. Använder just sådana p.g.a. att de blå är bland det fulaste man kan stoppa i ett akvarium. Dolda i t.ex. moduler så kvittar färgen förstås...

Kan du vara snäll och skicka mig ett PM om vart du fick tag på det?
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 1 augusti 2010 10:14
bossep skrev:
Det är nog mer en blå filtermatta du har introducerat under årens lopp!

Men frågan är om inte just filtermattan är det bästa! Folk skulle bara vet vad man fick använda innan!

Jag får inte tag på det här så jag skall köpa på mig ett lass i Sverige.

Men kan du svara på en sak? Varför i h-l---e måste dom vara blå?

Om dom vore bruna eller svarta kunde man ha dom mer synliga även i ett sällskapsakvarium.

Jag har sett en del annonser men är ej säker om det är giftfri plast.

Pumpar och luftpumpar. Vist funkar motorpumpar bättre men för många är det nog en prisfråga.

Ja då fanns bara blå och då var de dessutom uppblåsta med freon och luktade fan i början och fiskarna dog om man inte först tvättade ur mattorna rejält. Sedan blev som tur var freon förbjudet och de slutade lukta och man behövde inte heller skölja ur dom.
Att de enbart var blå i början tror jag helt enkelt beror på att det med den ljusa blå färgen var betydligt lättare att se när de blev skitiga - de var ju faktiskt inte framtagna för akvariebruk.
På senare år finns det dock också svarta filtermattor och de är väl i alla fall mindre fula i akvarier.

Å andra sidan har man ett filter som man kan låta gå i flera år utan rengöring så kan man ju lätt gömma det i akvariet och då spelar kanske inte färgen någon större roll.
#21 - 1 augusti 2010 11:15
Med tiden blir den blå mattan väldigt mörk och diskret pga algpåväxt och mulm! Efter att jag upptäckt att den avger ett vitt lödder om man kramar ur den i varmt/hett vatten så gör alltid rent mina mattor noggrannt när de är nya!
#22 - 1 augusti 2010 18:29
Ja då fanns bara blå och då var de dessutom uppblåsta med freon och luktade fan i början och fiskarna dog om man inte först tvättade ur mattorna rejält. Sedan blev som tur var freon förbjudet och de slutade lukta och man behövde inte heller skölja ur dom.

Att de enbart var blå i början tror jag helt enkelt beror på att det med den ljusa blå färgen var betydligt lättare att se när de blev skitiga - de var ju faktiskt inte framtagna för akvariebruk.

På senare år finns det dock också svarta filtermattor och de är väl i alla fall mindre fula i akvarier.

Å andra sidan har man ett filter som man kan låta gå i flera år utan rengöring så kan man ju lätt gömma det i akvariet och då spelar kanske inte färgen någon större roll.

[COLOR=#000000][FONT=Arial, sans-serif][SIZE=3]I nostalgi hörnan: Tvättsvampar från OK. Det sket sig riktigt om dom hade bil schampo i sig! Bitar från madrassen. I bland riktigt dåligt framförallt om den var ny. Skumbitar från huvudkudden lika så! Däremot så var natursvamp från macken klockrent men dyrt!

Blå mattor: Eftersom jag är så estetisk och biotopisk så skriker det blå i ögonen även i yngelburkar! Jag säger som gubben Ford ”Ta vilken j-v-a färg ni vill bara det blir svart”.
[/SIZE][/FONT][/COLOR]

[COLOR=#000000][FONT=Arial, sans-serif][SIZE=3]Finns det ingen tråd om innovativa filtermaterial?[/SIZE][/FONT][/COLOR]

Annons