Akvarium, max 30cm högt?

#1 - 15 juli 2010 12:16
Hej

Jag är ute efter ett akvarium som skall stå i ett utrymme i en hylla med byrå och vitrinskåp som är ca. 85 cm brett men bara 30 cm högt. Jag är således ute efter ett akvarium som blir max 30 cm högt inklusive ljusramp. Jag vill gärna att det ska vara så stort som möjligt rent volymmässigt så att det fyller upp ytan så mycket som möjligt och medger en viss valfrihet när det gäller fiskarter, men jag kan tänka mig att ha två mindre akvarier bredvid varandra också. Ett akvarium med heltäckande ljusramp med foderluckor, etc. är önskvärt för jag tycker det är snyggt. Glas eller akryl, rak eller välvd framsida, etc. spelar ingen större roll.

Någon som har några idéer? Jag har kollat runt på massvis med online butiker, och det finns en hel del akvarier som anger 30 cm på höjden och som skulle passa perfekt i övrigt. Dock misstänker jag att det är 30 cm utan lysramp och således får man inte in det i tänkta utrymme. Jag har skickat frågan till två butiker men ingen har svarat (semester måhända?).

Några av akvarierna jag har kollat på:
http://www.pwss.se/product.php?productid=4366&cat=818&page=1
http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=4100&prodid=7782&ref=%2Fproduct-dlist.asp%3Fcatid%3D4100

Särskilt det första skulle vara perfekt om det inte var så att jag är rätt säker på att 30 cm inte inkluderar ljusrampen.

Sen finns det några som anger mindre än 30 cm på höjden och som skulle gå in två stycken bredvid varandra, t.ex.
http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=4100&prodid=7755&ref=%2Fproduct-dlist.asp%3Fcatid%3D4100
http://www.pwss.se/product.php?productid=10052&cat=1402&page=1

Någon som har dessa och kan mäta hur höga de är vid högsta punkten?

Andra förslag och idéer? Jag är oerhört tacksam för all hjälp jag kan få.

MVH
#2 - 15 juli 2010 12:40
Tänk på att du även ska kunna byta vatten, sätta växter och allt sådant i akvariet med. Är därför den platsen det enda alternativet?
#3 - 15 juli 2010 13:25
Jag har tänkt på det och kommit fram till att det inte är några problem att dra ut akvariet när det behövs. Det är så att säga en byrå-del under som vitrinskåpsdelen står på, och byrån är bredare på djupet än själva hålrummet där akvariet skall stå. Man skulle alltså inte behöva lyfta ut akvariet som om det stod i en bokhylla eller dyl.
#4 - 15 juli 2010 13:35
storleken som anges är måtten på glaset. inte rampen inräknat. kanske kan du mått beställa ett ? fast det kan ju bli dyrt.
#5 - 15 juli 2010 13:38
Är du säker på att det bara är dra ut? mitt 60l väger med all säkerhet över 80kg med vatten och inredning och står på en skumgummimatta. Att skjuta på karet (lyft inkluderat) har jag inte lyckats med och flytta möbeln försökte jag och min bror oss på vilket resluterade i storm i karet och vatten som svallade ut. Viis kan det gå under ett stort vattenbyte men det är lite osmidigt att behöva göra bara för att ta ut karet.
#6 - 16 juli 2010 14:09
Är du säker på att det bara är dra ut? mitt 60l väger med all säkerhet över 80kg med vatten och inredning och står på en skumgummimatta. Att skjuta på karet (lyft inkluderat) har jag inte lyckats med och flytta möbeln försökte jag och min bror oss på vilket resluterade i storm i karet och vatten som svallade ut. Viis kan det gå under ett stort vattenbyte men det är lite osmidigt att behöva göra bara för att ta ut karet.

I värsta fall får jag ha det så långt ut så man kommer åt att plocka ur fiskarna och tömma ur vatten tills man orkar flytta det. Det måste ändå sticka ut lite för att man ska kunna utfodra.

Ingen som har något konkret? Hur mycket kan det kosta att måttbeställa ett kar som är exv. 80x35x23 cm? Går det att måttbeställa i både glas och akryl? Det verkar ju finnas ett rätt bra utbud av ramper på 80x35 cm, så om man bara kan få ett överkomligt kar så är man ju hemma. Jag har dock ingen aning om vilka priser det rör sig om och det verkar vara svårt att hitta prisexempel. Någon som vågar sig på en gissning mellan tummen och pekfingret?
#7 - 16 juli 2010 14:27
Tror du att hyllan håller för ett sådant kar, vi snackar ju om minst 64kg lika mycket som min sambo.
#8 - 16 juli 2010 14:30
Sgt.Hank skrev:
I värsta fall får jag ha det så långt ut så man kommer åt att plocka ur fiskarna och tömma ur vatten tills man orkar flytta det. Det måste ändå sticka ut lite för att man ska kunna utfodra.

Ingen som har något konkret? Hur mycket kan det kosta att måttbeställa ett kar som är exv. 80x35x23 cm? Går det att måttbeställa i både glas och akryl? Det verkar ju finnas ett rätt bra utbud av ramper på 80x35 cm, så om man bara kan få ett överkomligt kar så är man ju hemma. Jag har dock ingen aning om vilka priser det rör sig om och det verkar vara svårt att hitta prisexempel. Någon som vågar sig på en gissning mellan tummen och pekfingret?

Att ha akvariet så att det sticker ut låter ensmula vanskligt i mina öron. Tänk på att det är glas vi pratar om och att det behövs stöd under hela akvariet.
#9 - 17 juli 2010 05:51
Ja hyllan håller, jag skulle lätt kunna stå och hoppa på den med mina 80 kg, och nej det kommer inte sticka ut över någon kant ("golvet" den kommer stå på är betydligt bredare på djupet än "taket"), ingen del kommer någonsin hänga fritt i luften. Ingen som har något konstruktivt alls som svar på mina frågor? Hur mycket ungefär skulle det kosta med ett måttbeställt akvarium på exv. 80x35x23 cm?

Min senaste fundering är att placera 2-3 nanoakvarium bredvid varandra. Det finns ju kubiska akvarium på 20 liter som blir ca. 27 cm höga och 27 cm breda vilket innebär att man skulle få plats med tre i bredd om man bara kunde lösa ljusmontaget. Vore kul att ha ett Sydamerika, ett Afrika och ett Asien bredvid varandra. Vad tror ni om möjligheten att få till det med ljuset? Om man inte får plats med ljus ovanför, går det att ha det bakom akvarierna?
#10 - 17 juli 2010 14:46
Sgt.Hank skrev:
Ja hyllan håller, jag skulle lätt kunna stå och hoppa på den med mina 80 kg, och nej det kommer inte sticka ut över någon kant ("golvet" den kommer stå på är betydligt bredare på djupet än "taket"), ingen del kommer någonsin hänga fritt i luften. Ingen som har något konstruktivt alls som svar på mina frågor? Hur mycket ungefär skulle det kosta med ett måttbeställt akvarium på exv. 80x35x23 cm?

Min senaste fundering är att placera 2-3 nanoakvarium bredvid varandra. Det finns ju kubiska akvarium på 20 liter som blir ca. 27 cm höga och 27 cm breda vilket innebär att man skulle få plats med tre i bredd om man bara kunde lösa ljusmontaget. Vore kul att ha ett Sydamerika, ett Afrika och ett Asien bredvid varandra. Vad tror ni om möjligheten att få till det med ljuset? Om man inte får plats med ljus ovanför, går det att ha det bakom akvarierna?

Okej liten missuppfattning från min sida. Det kosta inte många slantar att beställa ett akvarium alla mina sju burkar är måttbeställda och jag är ingen krösus. Sedan beror det förstås lite var du bor akvarielagret i bromma bygger på beställning som exempel kan nämnas att ett [FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]
[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][LEFT] 80x35x35cm kostar 820 kronor. Men kolla runt lite.[/LEFT]
[FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1][/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT]
#11 - 17 juli 2010 15:18
Okej liten missuppfattning från min sida. Det kosta inte många slantar att beställa ett akvarium alla mina sju burkar är måttbeställda och jag är ingen krösus. Sedan beror det förstås lite var du bor akvarielagret i bromma bygger på beställning som exempel kan nämnas att ett [FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]

[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][LEFT] 80x35x35cm kostar 820 kronor. Men kolla runt lite.[/LEFT]

[FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1][/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT]

Tack så mycket för svaret. Då vet jag ungefär var priserna ligger.

Nästa fråga- om jag skulle välja tre nanoakvarium, går det att placera ljuskällan snett bakom akvariet eller måste den vara ovanför? Tankar kring detta? Någon som har erfarenheter av detta kar? http://www.akvariecenter.com/Shop/Index.php?sArtId=916621 Är ljusmontaget fast eller skulle det gå att plocka bort och placera bakom akvariet om det skulle behövas? Skulle det på annat sätt gå att få in på en yta med 30 cm till tak trots att enbart akvariet är 27 cm högt?

Jätteglad för all hjälp!
#12 - 18 juli 2010 19:08
Det bästa för dig vore nog, om du funderar på småburkar, vore att montera ett lysrör som täcker nästan alla. Beställ tre små burkar och ha ett rör med reflektor till alla tre. Det blir nog billigare än att köpa tre separat kit.
#13 - 18 juli 2010 19:38
tänk bara på att du blir ganska begränsad med vad du kan ha i karen när dom blir så små, inte många fiskar som funkar i så små kar, räkor och snäckor går ju iaf :)
#14 - 18 juli 2010 20:02
Lamprologus multifasciatus(mångbandad snäcklekare) från afrika.
Betta splendens(kampfisk) från asien.
Poecilia wingei(Endlers guppy) från SA.

Det går att få in tre världsdelar i tre nanokar ;)
#15 - 18 juli 2010 20:06
Skulle hellre köra på Dario Dario än kampfisk i små kar. Kampfiskhanar som är i så små kar tycker jag bara synd om då mina kampfiskar är extremt rörliga och rotar omkring.
#16 - 18 juli 2010 20:55
Skulle hellre köra på Dario Dario än kampfisk i små kar. Kampfiskhanar som är i så små kar tycker jag bara synd om då mina kampfiskar är extremt rörliga och rotar omkring.

Jo håller absolut med dig! Menar bara på att det är möjligt. Finnskampfiskar som lever i betydligt mindre kar än 20 liter tyvärr.
#17 - 18 juli 2010 22:06
jag menar bara att man begränsar sig, inte att det är omöjligt ;)
#18 - 19 juli 2010 08:21
Tack för svaren. Kanske blir lite svårt att hitta lysrörsmontage som inte är högre än 3 cm? Går det att ha ljuset bakom eller snett bakom?
#19 - 19 juli 2010 09:25
Sgt.Hank skrev:
Tack för svaren. Kanske blir lite svårt att hitta lysrörsmontage som inte är högre än 3 cm? Går det att ha ljuset bakom eller snett bakom?

Hur starkt ljus är du i behov av? Är det mkt växter du hade tänkt ha?

Ikea har ju ljusdioder i form av en list. Ger kanske inte tillräckligt med ljus med bara ett förslag :) Länk till dioderna
#20 - 21 juli 2010 16:12
Killis går ju bra i 20l dom vill dessutom inte h så mycke ljus.
#21 - 22 juli 2010 11:11
Saturnus80 skrev:
Killis går ju bra i 20l dom vill dessutom inte h så mycke ljus.

Intressant. Finns det några afrikanska killis som funkar i 20l?
#22 - 22 juli 2010 11:15
Dario Dario, (mindre) Killi eller liknande skulle man kunna ha i ~25l men det blir svårt med balansen i karet. Kampfisk skulle jag personligen inte ha i under 40l.

Annons