Akvarium lutar

#1 - 14 mars 2014 17:46
Hallå, behöver lite hjälp här. Det är nämligen så att mitt 340 Liters kar står inte helt rakt. Detta är visserligen på grun av golvet. Golvet lutar i två riktningar... Både Innåt och mot höger. Alltså.. Karet lutar 8 mm innåt (mot hela framrutan) och 4 mm till höger (höger kortsida ruta). Så Höger hörn fram får ta högsta belastning.
Har läst en massa om att lutar det diagonalt är det kris. Lutar mitt kar diagonalt alltså? Eller vad menas med diagonal lutning? Karet har stått på detta viset i några år men inte tänkt på detta då vatten
nivån har varit under rampkanten.
Undrar nu hur illa detta är!? Det kan väl inte vara mer än en 10-15 Liter som ligger och trycker extra på detta hörn.

Jag har sprungit omkring och mätt med ett rejält vattenpass i sovrum och vardagsrum för att se om det finns något ställe med lutning endast åt ett håll. Men icke! Och att börja stapla upp karet kan bli jävligt svårt då jag har ett möbelstativ. Alltså möbeln karet står på är helt plan och stabil och att skjuta under något då är inte smart.

Tacksam för snabbt svar :)
#2 - 14 mars 2014 19:01
Om möbeln som burken står på är helt plan är det lugnt.

Ärligt.. förstår inte den här vattenpassfixeringen trots att jag jobbat som snickare i många decennier och naturligtvis ofta använder det vid montage av saker på väggar t.e.x. kök..över och underskåp. Brukar normalt då luta underskåpen lite utåt för rätt vattenavrinning så inget vatten samlas vid fogen mot väggen/kaklet. Givetvis använder jag den även vid uppregling att väggar eller golv eller för att se hur hur befintligt golv eller väggar ligger i våg eller lod.

Men aldrig om jag ska se om skiva på en bänk är helt plan..säger nära på ingenting om det. Alldeles för trubbigt instrument..OM inte vattenpasset är längre än bänken och helt rak alltså som vilken linjal som helst. OM passet är klart kortare än bänken är det nära på säkrare att med endast ögat syfta från kortsida till kortsida..Mycket små differanser syns.Likaså om man ska kolla om en bräda är rak. Ytterst få är det, nära nog ingen. Och nära nog inget golv är plant.

En liten vattenpasstump är inte till mycket hjälp. Men en absolut rak typ linjal längre än bänken lagd i dess längdledd och även diagonalt mellan hörnen ja på alla vis hur man än vrider den avslöjar minsta differans under en mm..Tiondelar av mm..

Kollar även efter uppriktning med om det behövs distanser under ställningen att burken står med samma tryck i alla hörnen med lite vatten i..och även helt fullt..

Har f.ö. aldrig använt ett vattenpass när jag riktat upp en bänk för akvarium (annat än för snabbkoll av golvet).. De två sista på 540 l och 720 l, båda helglas..Lite vatten i burken är ju oxå ett vattenpass f.ö.

Men visst (det här kommande har jag aldrig gjort) vid en rucklig, lätt svajig och gungbar aluställning med ställbara ben hade jag använt den först ..Och efter det kollat om den var plan uppe med linjal eller riktbräda..Sedan justerat med burken på plats vid behov..
#3 - 15 mars 2014 07:38
Tack Hemi för ditt svar.
Vill bara understrycka att vattenpasset använde jag för att se om det ens var någon ide att flytta karet till ett annat ställe eller ej. Ingen lust att chansa. Och så använde jag vattenpassen ovanpå karet för att få ett litet hum om hur mycket karet lutar i mm. Då jag lyfte upp vattenpasset tills bubblan var exakt i mitten och mätte sedan skillnade mellan kar och vattenpass. Kan förövrigt berätta att vattenpasset var betydligt längre än akvariet. Detta var inget litet skruttigt vattenpass. Och givetvis kunde jag ju se med blotta ögat hur vattnet lutade och mätte även från akvariekanten till vattenytan med måttstock.

hursom, Bänken akvariet står på verkar rakt då vi även kikade på detta med måttstock. Så då behöver jag alltså inte oroa mig ang akvariet att det lutar lite (på grund av golvet) mot ena främre hörnet?

Men vad sjutton är då diagonal lutning?! Läste som sagt överallt att detta var inte bra! trodde min situation var just detta.
#4 - 15 mars 2014 08:50
Diagonalen är när man mäter snett över från hörn till hörn. Om då tex främre vänster hörn lutar mer framåt än bakre vänster hörn medan den högra sidan står plant. Då blir det en diagonal lutning som gör att karet står i en vriden ställning. Och DET är inte bra. Då blir det spänningar i glaset så att det kan spricka eller lossna i fogarna. Jag skulle iaf inte våga ha det så.
#5 - 15 mars 2014 09:04
MonkanS,
Kanon tackar! då har jag det klart för mig!
#6 - 16 mars 2014 07:48
#7 - 16 mars 2014 14:19
Jag lider lite utav samma. Akvariet har "satt" sig (snarare golvet, träkåk) efter jag fyllt upp det med sten och vatten så är lite orolig. Diffar någon millimeter i akvariets "djupriktning". Möbeln är en tillhörande akvariemöbel som är helt plan och karet står fint därpå.
Lite orolig men Hemis första inlägg kändes skönt att höra, tur jag har täcklock som gömmer vattenytan och jag kanske kan ignorera problemet lite lättare :)

Annons