Akvarium läckage :(

#1 - 28 december 2006 21:28
När jag nyss gick ut för att kolla om mitt akvarium inte läckte en sista gång innan fyllning om en vekca (kollade pga att jag sprutat ganska hårt med kallt vatten). Då jag fyllde kom det småsmåsmå dropapr från vissa ställen, jag tänkte ta livet av mig. Det har snart tagit 3 månader för mig att fixa hela akvariet så läcker de nu :( Kan jag itne täta AS mycke utanpå elelr as mycke innuti? Måste jag skära bort den gamla silikonet? Kan jag inte bara brassa på med en halv tub på kortsidan? :D

Vore skit bra om någon kunde ge mig råd :)
#2 - 28 december 2006 21:34
Det bästa är att ta bort all silicon, regöra mycket nogrant m. t-röd, låt det dunsta bort ordentligt så det är torrt i skarvar osv. Låt det gärna stå ett dygn. Sedan siliconar du med en ordentlig sträng, se till att det inte kommer in luft under massan. Helst ska man inte kladda allt för mycket med fingrarna i siliconet. Låt siliconen härda i ett par dygn. Provtryck det. Vad har du akvariet står på medans du siliconar?

//Camilla
#3 - 28 december 2006 21:39
i mitt garage. men asså jag orkar itne ta bort allt :/ ja har liksom precis silikonat om det (typ 2 veckor sen) Kan jag itne bara dra på med ett tpn nytt silikon?
#4 - 28 december 2006 21:42
Har du tur kan det fästa, otur så gör det inte det. :( Jag menar om du har det ståendes på tex en tjock frigolit skiva vid siliconing så det står stadigt, litaså när du provtrycker det så akvariet inte vrids av golvets ojämnhet.

//Camilla
#5 - 28 december 2006 21:43
ok. MEn jag ska nog köpa två tber o dra på uta ba h'''''e :D Hoppas de funkar. köper t-röd me o tvättar me :)
#6 - 28 december 2006 21:49
Camillas signatur är tänkvärd :D
#7 - 28 december 2006 21:51
första? Kan det inte funka då? Brassa på med as mycket silkon?
#8 - 28 december 2006 21:53
nilbrink skrev:
första? Kan det inte funka då? Brassa på med as mycket silkon?

Jag menade "[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3][COLOR=#800080]De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till":) [/COLOR][/SIZE][/FONT]
#9 - 28 december 2006 21:54
nilbrink: hur läcker karet? det kan räcka med att du tar bort silikon där det läcker och göra om. Annars finns det inga genvägar. Bara att skära loss allt och börja om. Men hur kan det ta 2 veckor? Jag gör en sån sak på en kväll.. sen ska det härda i några dagar för att sedan vara igång dag 4 eller 5.
#10 - 28 december 2006 21:55
Långås skrev:
Jag menade "[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3][COLOR=#800080]De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till":) [/COLOR][/SIZE][/FONT]

Ok
#11 - 28 december 2006 21:56
nilbrink: hur läcker karet? det kan räcka med att du tar bort silikon där det läcker och göra om. Annars finns det inga genvägar. Bara att skära loss allt och börja om. Men hur kan det ta 2 veckor? Jag gör en sån sak på en kväll.. sen ska det härda i några dagar för att sedan vara igång dag 4 eller 5.

Det sprutar itne ut och rinner absolut inte. Det kommer små droppar. Inte satt de droppar hela tiden men satt delixom lagras på en timme .Mina föräldrar e skilda så ja har inte tid när jag är hos min pappa. Men asså; vrf kan man inte bara brassa på med en hel tub på det???
#12 - 28 december 2006 21:56
Du kan ju alltid prova. Men tänk på att t-röd kan lösa upp silicon med. Ligger det det minsta t-röd kvar i springor osv så släpper siliconet. Jag vet inte många som fått det tätt heller med den teknik du tänker prova. Bara sura miner ;) Gör det ordentligt. Låt det ta tid, annars kommer du slita håret av dig!!

//Camilla
#13 - 28 december 2006 21:58
C.Ciklid skrev:
Du kan ju alltid prova. Men tänk på att t-röd kan lösa upp silicon med. Ligger det det minsta t-röd kvar i springor osv så släpper siliconet. Jag vet inte många som fått det tätt heller med den teknik du tänker prova. Bara sura miner ;) Gör det ordentligt. Låt det ta tid, annars kommer du slita håret av dig!!

//Camilla

ja men det är det at jag resarverat nett par eldbukar tills vecka 2 och ja kna inte göra något näste vecka så ja hinenr inte :/
#14 - 28 december 2006 22:02
nilbrink skrev:
Det sprutar itne ut och rinner absolut inte. Det kommer små droppar. Inte satt de droppar hela tiden men satt delixom lagras på en timme .Mina föräldrar e skilda så ja har inte tid när jag är hos min pappa. Men asså; vrf kan man inte bara brassa på med en hel tub på det???

Gör det du.. det kommer ta lång tid innan det härdar och det kommer inte bli snyggt. Hur stort är karet? Ett vanligt litet helglasakvarium är annars inte så dyrt att köpa i butik.

Kanske är det mer värt än att hela tiden försöka förstärka ett läckande kar?
#15 - 28 december 2006 22:09
DET LÄCKTE INTE! :D Det var från när jag sköljde ur det efter att jag tagit bort min frigolitbakgrund och skurit bort silikonet och tätat om och då försökt få bort det gamla silikon 'märkena' på baksidan och använda då en massa aciton,ren bensin så jag sköljde ur det och så. så det jag såg var bara 'spår' av det :D Men det var för lite mindre än en vecka sen :S kan de ha undkommit att avdunsta i ett garage där det endast är 3+ grader? IAF JAG ÄR ÖVERLYCKLIG! :D Men svara på frågan jag skrev nyss iaf, om det är omöjligt... :D
#16 - 28 december 2006 22:09
nilbrink skrev:
ja men det är det at jag resarverat nett par eldbukar tills vecka 2 och ja kna inte göra något näste vecka så ja hinenr inte :/

Det är du som bestämmer hur du vill göra. Jag har bara gett dig råd. Ett alternativ är att ringa och fråga om du kan få en vecka till om att hämta fiskarna, ett annat är om du har något kar ståendes som du kan ha dem i så länge. Kanske någon kompis har? Kanske din pappa kan hjälpa dig med karet? Låta en glasmästare silicona karet åt dig?

//Camilla
#17 - 28 december 2006 22:12
nilbrink skrev:
DET LÄCKTE INTE! :D Det var från när jag sköljde ur det efter att jag tagit bort min frigolitbakgrund och skurit bort silikonet och tätat om och då försökt få bort det gamla silikon 'märkena' på baksidan och använda då en massa aciton,ren bensin så jag sköljde ur det och så. så det jag såg var bara 'spår' av det :D Men det var för lite mindre än en vecka sen :S kan de ha undkommit att avdunsta i ett garage där det endast är 3+ grader? IAF JAG ÄR ÖVERLYCKLIG! :D Men svara på frågan jag skrev nyss iaf, om det är omöjligt... :D

Grattis :D

Det tar en tid att få något torrt i +3 grader.

//Camilla
#18 - 28 december 2006 22:13
ok :D Då stämer det nog att det itne läckte :D Pffu :P Har det vatten fyllt nu tills imorrn då de ska in i huset! :D
#19 - 28 december 2006 22:14
Håller tummarna på att det inte läcker! :)
#20 - 28 december 2006 22:16
Ja skriver imorrn hur det gick :D Tack för stödet och infon Camilla! :D
#21 - 28 december 2006 22:17
nilbrink skrev:
Ja skriver imorrn hur det gick :D Tack för stödet och infon Camilla! :D

Glad att kunna hjälpa till :)
#22 - 29 december 2006 12:47
INTE EN DROPPE HADE AVLÄGSNAT SIG FRÅN AKVARIET! :D Nu står det i mitt rum redo för den nya bakgrunden och fiskar om en vecka! :D
#23 - 29 december 2006 13:03
roligt:Dhur stort är karet?
#24 - 29 december 2006 16:04
375l
#25 - 29 december 2006 20:59
Kul att höra :) Lite bilder på karet skulle inte vara fel.

//Camilla
#26 - 27 januari 2007 17:30
sånt är tråkigt när det händer

Annons