Akvarium känslighet för småbarn!

#1 - 15 juni 2006 07:26
Hej

Jag har två akvarium

54L med bara limmade glaskivor, dem är ca5mm tjock
112L med aluram svårt att se tjocklek.

Nu är det så att min dotter börjar bli mer o mer nyfiken på fiskarna.
Är det någon risk att hon kan trycka sönder akvarierna?
Just nu är hon bara 10månader.
Hon står och tar/trycker på glaset, hur känsliga är dem.

Kanske en dum fråga men, vill inte att hon har sönder dem.

Kanske finns flera som undrar ?

Mvh Daniel
#2 - 15 juni 2006 07:46
Mina ungar har inte lyckats ha sönder nått än. De har klippt till mitt 90L, som står i deras höjd, med de flest av sina saker plus lite annat hårt. Trycka sönder ett fullt akvarium innåt ät nog ingen fara alls. 10kg barn trycker innåt och 100kg vatten utåt. :)
#3 - 15 juni 2006 07:48
Min pojk sprang full fart rakt in vårt 250liters när han var tre år. Gungade betänkligt och jag höll på att få hjärtattack men allt gick bra!
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 15 juni 2006 07:50
Instämmer med morphiz - det vill nog till att barnen får leka med en hammare eller nåt sånt för att akvariet skall spricka.
Men visst - självklart måste man lära barnen att vara försiktiga när det gäller akvarier men det är ju likadant med många andra saker i ett hem.
#5 - 15 juni 2006 08:20
Det är nog viktigare att man ser till att dom inte kommer åt slangarna på ytterfiltret t ex... där är det stor riskt att dom skulle kunna göra något. Mina akvarier har fått sig en hel del "barntörnar" också... men det har aldrig hänt något... Har bl a två tonårsgrabbar som kan fajtas så som grabbar gör... det händer ju att någon kommer åt akvarierna ibland och då pratar vi ju inte 10 kilosbarn precis... men ingenting har i alla fall hänt med karen...
#6 - 15 juni 2006 09:27
Okey då är det ingen fara, så länge hon inte leker snikare då.

Äntlligen börjar akvarierna bli fina att titta på.
Ska lägga upp bilder på nätet snart, får länka till dem senare.

Mvh Daniel
#7 - 15 juni 2006 09:35
Som sagt, se upp med slangar och att barn kan släppa ner de märkligaste saker i akvarier om de kommer åt.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 15 juni 2006 09:52
[quote=Azur]barn kan släppa ner de märkligaste saker i akvarier om de kommer åt.[/quote]
Där sa du nåt - de enda "incidenter" jag råkade ut för pga av barnen (jag själv däremot har ställt till med mycket dumheter:D ) är att jag glömt foderburken framme och denna har barnen sedan tömt i akvariet:(
#9 - 15 juni 2006 09:55
Tvillingpojkar jag känner (dom är vuxna nu) hade ner alla möjliga saker till fiskarna när dom var små.
Bl.a skalade bananer! Fiskarna kunde ju vara hungriga och själva älskade dom bananer.
Och en docka fick fiskarna, att leka med! Plus annat smått och gott!!!
#10 - 15 juni 2006 10:06
Jag har satt en jordfelsbrytare i eluttaget som försörjer all akvarieutrustning. Det minskar risken för en elolycka om det trots allt händer något med karet.
#11 - 15 juni 2006 20:45
Hörde om en farbror som hade besök av sina barnbarn, och något av dessa hade hällt fönsterputs i karet.
Det var visst ett par fiskar som överlevde ;)
#12 - 15 juni 2006 22:12
Det är ju den stora faran med barn. Min lilla har haft en 6 månader lång "Bamba tiski mat"(mata fiskarna) period. Det gick aldeles utmärkt tills hon klurade ut hur täckglas och matningsluckor funkar. När inte mat fanns att tillgå, undanflyttat, provade hon med saker som bananer och små dockor. Lösningen som jag tog till, som komplement till "nej", var att ha burkar med lite mat inom "lagom" räckhåll. Med lagom menar jag att det ska krävas några minuters byggande av klätterställning för att nå maten och sen några minuter till för att nå åvansidan av akvariert. Funkade jättebra, det är ju så mycket roligare att ge samma mat som pappa än att dela med sig av sin egen :)

Värre är det ju med tester de är ju både farliga för ungarna och ser "goda" ut när pappa håller på med dem. Ammoniumtestet, Sera f.n., är värst med en giftig flaska och en frätande basisk. Starkt basiska vätskor är det värsta man kan få i ögonen. Ämnen som bildar en basisk buffert värst. Mao är natriumkarbonat, det pratas ibalnd om att "göra det själv" på forum, som buffrar mot pH 12 nånting bland de värre. Saltvattentillbehör som kalciumhydoxid och kalciumklorid hör till samma klass men jag uppfattar det som att "saltisarna" är vanare vid att en del av de kemikalier de använder är riktigt farliga.

Fiskar kan oxå vara farliga. Även om pirayornas rykte är överdrivet ska man inte underskatta vad de kan hitta på, speciellt om någon, ex ett barn, plaskar runt i deras kar.

Sist men inte minst måste ju korallerna nämnas där flera mjukkoraller producerar väldigt starka gifter. Ett av vilket är palytoxin en av de giftigaste ämnen vi känner till. Det finns kända dödsfall med barn involverade.

Kort sagt det är nog bättre att tänka i tankar som att akvariet är farligt för ungarna än tvärt om. Därmed inte sagt att guldfiskkupor med en amanoräka i är en dödsfälla :)
#13 - 15 juni 2006 22:49
gällande ytterfitler, polarns pojk pillade loss en slangklämma en kväll sen gick alla och la sej.
när dom gick upp på morgonen hade BARA 10-15L vatten läckt ut.
#14 - 16 juni 2006 16:04
jag hörde om en faster som tyckte om barn men på fel sätt
#15 - 16 juni 2006 17:07
[quote=Raven]gällande ytterfitler, polarns pojk pillade loss en slangklämma en kväll sen gick alla och la sej.
när dom gick upp på morgonen hade BARA 10-15L vatten läckt ut.[/quote]
vilken tur att hela slangen inte lossnade då hade det blivit mycket jobb :P
#16 - 16 juni 2006 18:12
jo precis, speciellt som det är svavlimmat trägolv också i hela rummet.

kan väl säga att pöjken pilla aldrig på filtret igen efter det.
#17 - 20 juni 2006 11:54
[quote=Dannes akvarie]Okey då är det ingen fara, så länge hon inte leker snikare då.

Äntlligen börjar akvarierna bli fina att titta på.
Ska lägga upp bilder på nätet snart, får länka till dem senare.

Mvh Daniel[/quote]
Nu kommer länken lade bara upp två bilder till att börja med.
det är ca två månader i mellan bilderna.

http://web.comhem.se/~u01900851/akvarium
#18 - 20 juni 2006 12:00
min son (2 år) är väldigt interesserad av vårt akvarium. han har nu fått 2 segelfensmollys (som har lekt, men honan dog kort efter att hon fått sina ungar. detta tyckte min son inte var helt kul, men han fick en ny hona, så var allt lungt igen).
det enda 'problem' vi har haft. är att han vill stoppa ner saker. bara att täppa till hålen med tejp, så var det löst. har inte glas som toppglas, utan plexiplast.
#19 - 20 juni 2006 12:41
[quote=Azur]Som sagt, se upp med slangar och att barn kan släppa ner de märkligaste saker i akvarier om de kommer åt.[/quote]

Typ, trådlösa musar, pennor, hårspännen, leksaksbilar osv... det är bara att le åt det hela och försöka förklara för den lilla huliganen att fiskar inte behöver leksaker...
#20 - 20 juni 2006 13:18
Jag måste ha änglabarn... den minsta, 2,5 år, har bara suttit på en stol framför karen och tittat då firrarna äter... hon står också på en stol bredvid mig då jag gör mina vattenbyten. Maten står så hon kan nå det, men vill hon att de ska äta kommer hon med burken till mig.
Ytterfiltret står under karet i möbeln, fullt åtkomligt, men där rör hon aldrig, det är inte intressant nog.
#21 - 20 juni 2006 13:43
[quote=qenzo]Jag måste ha änglabarn... den minsta, 2,5 år, har bara suttit på en stol framför karen och tittat då firrarna äter... hon står också på en stol bredvid mig då jag gör mina vattenbyten. Maten står så hon kan nå det, men vill hon att de ska äta kommer hon med burken till mig.
Ytterfiltret står under karet i möbeln, fullt åtkomligt, men där rör hon aldrig, det är inte intressant nog.[/quote]

*ler*... vissa barn är födda akvarister, andra inte...;) :)
#22 - 20 juni 2006 18:23
Ja, man får se upp. Min grabb hällde i ett par ml Tavegyl (medicin mot allergi och klåda) i akvariet. Varenda fisk dog! Vattnet blev mjölkvitt, blev väl någon slags kemisk reaktion.
#23 - 21 juni 2006 08:29
[quote=Ann60]Ja, man får se upp. Min grabb hällde i ett par ml Tavegyl (medicin mot allergi och klåda) i akvariet. Varenda fisk dog! Vattnet blev mjölkvitt, blev väl någon slags kemisk reaktion.[/quote]
Nu har jag flyttat upp tavegylen en hylla högre i skåpet....
#24 - 21 juni 2006 09:45
[quote=qenzo]Jag måste ha änglabarn... den minsta, 2,5 år, har bara suttit på en stol framför karen och tittat då firrarna äter... hon står också på en stol bredvid mig då jag gör mina vattenbyten. Maten står så hon kan nå det, men vill hon att de ska äta kommer hon med burken till mig.
Ytterfiltret står under karet i möbeln, fullt åtkomligt, men där rör hon aldrig, det är inte intressant nog.[/quote]

Lita INTE på att det håller i sig!!! :eek:
Barn är av naturen nyfikna och har en enorm upptäckarlusta... Om jag var du skulle jag barnsäkra akvariet och tillbehören snarast möjligt! [:-84] [B)] :)
#25 - 21 juni 2006 10:48
Intressant hur intresset/oron är för att barn ska ev. kunna spräcka akvariet men ingen oro över att barn kan få akvariet över sig som när barn klättrar i bokhyllor, tar tag i TV:n, faller bakåt och får den över sig.

Vanligare än man kan tro, nga dödsfall per år i Sverige och ett 54 liters akvarium kan nog motsvara en stor TV i vikt.

Oron är visserligen befogad men barnens liv är nog viktigare så lär man barnen att akvariet inte är en klätterställning med fokus på barnens välfärd än fiskarnas kommer man kanske lite längre

nICKLAS.
#26 - 21 juni 2006 11:07
[quote=Birgitta W]Lita INTE på att det håller i sig!!! :eek:
Barn är av naturen nyfikna och har en enorm upptäckarlusta... Om jag var du skulle jag barnsäkra akvariet och tillbehören snarast möjligt! [:-84] [B)] :)[/quote]

Vaddå barnsäkra?
Vid snart 3 års ålder och inget intresse tvivlar jag starkt att det bara dyker upp oförhappandes. Även sonen var likadan och för honom är både hund å fisk onödiga saker som kräver skötsel:D

Jag litar aldrig på barn... samma regler gäller för alla barn och alla djur, dvs aldrig barn + djur ensamma, ffa inte under längre stunder.
#27 - 21 juni 2006 11:26
[quote=Tri-X 400]Intressant hur intresset/oron är för att barn ska ev. kunna spräcka akvariet men ingen oro över att barn kan få akvariet över sig som när barn klättrar i bokhyllor, tar tag i TV:n, faller bakåt och får den över sig.

Vanligare än man kan tro, nga dödsfall per år i Sverige och ett 54 liters akvarium kan nog motsvara en stor TV i vikt.

Oron är visserligen befogad men barnens liv är nog viktigare så lär man barnen att akvariet inte är en klätterställning med fokus på barnens välfärd än fiskarnas kommer man kanske lite längre

nICKLAS.[/quote]

vårt hem är typ så pass barnsäkert att allt löst är fastspikat i en träplanka.
vårt akvarium är inte ett undantag. 375L vatten plus tanken plus sten och grus. nja. 500KG? lär inte hända att han får det över sig.
#28 - 21 juni 2006 12:42
Låter bra !

Tänkte på det som Beba skrev, skönt att ngn tänkt till men det är ju trots allt de minsta akvarierna som är de största farorna, dels för att de har just tunnare glas men också för viktens skull.

Håller med om att det knappast är ngn risk att man får ett 500 kg:s akvarium över sig men ett 40 kg:s är en annan femma

nICKLAS.
#29 - 21 juni 2006 13:44
Men den dagen ungarna klänger i bokhyllorna och på alla plana och mindre plana ytor som finns, är det väl kanske dags att tänka om i sin uppfostran?

Reglerna är mkt enkla, man klättrar inte omkring på bord, byråer, bokhyllor osv. Man pillar inte på akvarierna. Man sliter inte i hunden osv osv.
Mycket jobb ja, men det går ju bara man vill...
#30 - 21 juni 2006 16:18
[QUOTE=qenzo]Men den dagen ungarna klänger i bokhyllorna och på alla plana och mindre plana ytor som finns, är det väl kanske dags att tänka om i sin uppfostran?

Reglerna är mkt enkla, man klättrar inte omkring på bord, byråer, bokhyllor osv. Man pillar inte på akvarierna. Man sliter inte i hunden osv osv.
Mycket jobb ja, men det går ju bara man vill...[/QUOTE]

Alla barn och alla föräldrar är olika. Allt går bara man vill men är nödvändigtvis inte rätt för barnen ifråga.
mvh Mattias
#31 - 21 juni 2006 16:22
Nu hänger jag inte med... är det mer "rätt" då att barnen får klättra, pilla, slita och dra där de själva önskar?
Ja mitt sätt är verkligen inte det enda sättet, men att som någon sa, anse att "äntligen har ngn tänkt till" är ju lite galet.
Har man barn som inte kan låta bli, får man kanske söka andra lösningar, som ex ankra allt man äger i väggen, sätta grindar eller vakta som en hök och lära barnen de "relger" som ska följas.
#32 - 21 juni 2006 16:54
Jag har upptäckt att det är VÄLDIGT olika från barn till barn. T.o.m. när barnen är syskon och har samma gener och samma uppfostran.

En är mellan golv och tak och på ALLT! En annan tar det lugnt och fint med allt i stället...
#33 - 21 juni 2006 18:42
[quote=Kjell Fohrman]Där sa du nåt - de enda "incidenter" jag råkade ut för pga av barnen (jag själv däremot har ställt till med mycket dumheter:D ) är att jag glömt foderburken framme och denna har barnen sedan tömt i akvariet:([/quote]

Fiskarna vart väldigt runda om magen "ett tag" kan jag tänka mej :)

Mvh Peter
#34 - 21 juni 2006 18:45
[quote=Birgitta W]Jag har upptäckt att det är VÄLDIGT olika från barn till barn. T.o.m. när barnen är syskon och har samma gener och samma uppfostran.

En är mellan golv och tak och på ALLT! En annan tar det lugnt och fint med allt i stället...[/quote]

Ja det är ju ganska självklart;)
#35 - 21 juni 2006 20:05
[quote=qenzo]Har man barn som inte kan låta bli, får man kanske söka andra lösningar, som ex ankra allt man äger i väggen, sätta grindar eller vakta som en hök och lära barnen de "relger" som ska följas.[/quote]

jo behövs det behövs det men man ska också va försiktig.
barn som aldrig fick pilla på nåt när odm va små har bevisat mycket svårare att lära sej använda en dator till exempel än en unge som fick pilla utan man får försöka hitta en kompromiss som funkar .
#36 - 22 juni 2006 16:20
[quote=Tri-X 400]Låter bra !

Tänkte på det som Beba skrev, skönt att ngn tänkt till men det är ju trots allt de minsta akvarierna som är de största farorna, dels för att de har just tunnare glas men också för viktens skull.

Håller med om att det knappast är ngn risk att man får ett 500 kg:s akvarium över sig men ett 40 kg:s är en annan femma

nICKLAS.[/quote]

Jag skulle personligen tro att ett akvarium skulle gå sönder innan det välte, men annars så minskar det ju vikten i takt med att vattnet forsar ut.
#37 - 22 juni 2006 17:28
[quote=Raven]jo behövs det behövs det men man ska också va försiktig.
barn som aldrig fick pilla på nåt när odm va små har bevisat mycket svårare att lära sej använda en dator till exempel än en unge som fick pilla utan man får försöka hitta en kompromiss som funkar .[/quote]

Ja men man ska väl inte hålla barnen i bur heller... men här hemma är ex akvarier, hund, klättra på möbler (bortsett soffa & stol) etc off limits.
Och till barnen lärt sig det får man vakta...
Min son för ex har inte fått röra vare sig hund, akvarier eller andra ömtåliga grejjor (ex glasvaser osv) men likförbannat är han då en fena på datorer...
#38 - 23 juni 2006 06:55
Kul sido-diskussion om barnauppfostran här :) Jag är också inne på qenzo's linje. Vissa gränser skall inte töjas på en millimeter och när dessa gränser ÄNDÅ överskrids så kommer det en omedelbar reaktion från gränssättaren som styr in barnet på rätt sida igen. (mattpiska, gaffatejp och/eller elchocker ingår INTE i uppfostran... däremot så funkar "Du visste att du inte fick göra såhär och du visste att om jag fick reda på det så skulle du inte få miffla med datorn. Du får inte miffla med datorn... *BUHÄÄÄÄ....*")

"Bevisen" för det Raven talar om skulle jag nog vilja granska innan jag köpte dem. Självfallet så skulle ett barn som bott i en skokartong (stora skor) fram tills tonåren ha väldigt svårt att fixa de simplaste saker men jag tror inte ett ögonblick på att barn som inte får gå på som en ångvält skulle ha det svårare än andra. Det var en mycket striktare barnuppfostran förr och jag tror nog allt att utvecklingen gick framåt ändå.

/J

Annons