Akvarium igen.

#1 - 22 oktober 2009 15:19
Då har jag skaffat ett akvarium igen och tänkte ta upp denna hobby igen :D Dock har jag flyttat hemifrån och bor i ett rum på 24kvm i Karlstad numera, och studerar på universitetet :)
Det fick bli det billigaste de hade på djuraffären, jag är ju en fattig student ;) jag hoppas att det ska duga. Det var ett paket som hette 'AquaEl' på 54L. Ser sisådär ut, men hoppas att det iaf inte ska läcka :) jag tror det är detta: http://www.pwss.nu/product.php?productid=7594&cat=631&page=1 men sedan är det ju även en ljusramp med. Men inte lysrör, utan en sådan där konstig energisparlampa :O får hoppas att den också ska duga? bild här: http://i260.photobucket.com/albums/ii36/Temeraire2/IMG_0169.jpg
Vad tror ni om detta? :) kommer allt gå krasch och pang?
#2 - 22 oktober 2009 16:24
funkar säkert bra, se bara till att inte skaffa några ljuskrävande växter.
sen varför köpa på en djuraffär om man är student när blocket finns och man kan hitta ett litet paket för under halva priset?
sen är pumpen som ingår i sånna paket ofta i minsta laget så skaffa inga fiskar som skitar ner för mycket heller ;)
#3 - 22 oktober 2009 16:35
Haft koll på Blocket länge, men de flesta ska ju ha sådana överdrivna priser här i Värmland :O det lägsta priset jag sett var 1200:- för ett komplett paket med kar, ljusramp och pump. Visserligen var det på 96L, men ändå. Gav endast 300:- när jag bodde i Kalmar, och då var det ett kar på 100L med ljusramp, pump och annat :)
Är värmlänningar pengagiriga tro? ;)
#4 - 22 oktober 2009 17:48
Måste fråga också, har tyvärr förlorat en del kunskap sedan jag senast hade akvarium. Vad är det man ska mäta på vattnet? pH, nitrit/nitrat och..? har för mig det var en tredje sak också.. hårdhet?
#5 - 22 oktober 2009 18:24
Oh, trevligt med en medstudent! Jag har också haft akvarium förr och ska börja igen nu. Vad pluggar man i Karlstad då? Själv bor jag numera i Jönköping och pluggar kanditatåret på Ljusdesign här. ;)
#6 - 22 oktober 2009 18:41
Webb & Multimedia^^ :D
#7 - 22 oktober 2009 20:19
Temeraire skrev:
Haft koll på Blocket länge, men de flesta ska ju ha sådana överdrivna priser här i Värmland :O det lägsta priset jag sett var 1200:- för ett komplett paket med kar, ljusramp och pump. Visserligen var det på 96L, men ändå. Gav endast 300:- när jag bodde i Kalmar, och då var det ett kar på 100L med ljusramp, pump och annat :)

1200:- låter som ett skämt, man kan ju inte ta ut mer för ett begagnat än ett nytt, är oxå student och lite söder om värmland kunde iaf jag få ett gammalt 160liters gratis (utan tillbehör) och sen köpte jag ett komplett 100liters för 250kr (med doppvärmare, dubbelrörs ramp och ett bra eheim filter, lite håvar, bakgrund, hävert (lite dyrare modell).
Iaf det enda som är värt att mäta enligt mig är nitrit men om man bara tittar lite på karet och startar enligt konstens regler känns testen som bortkastade pengar även det.
#8 - 22 oktober 2009 20:42
1200 för ett 96L ?
Bor också i värmland och fick mitt 375L komplett för 1400.

Vad planerar du för fisk?
Bilagor:
#9 - 22 oktober 2009 20:52
Fuzzop skrev:
1200:- låter som ett skämt, man kan ju inte ta ut mer för ett begagnat än ett nytt, är oxå student och lite söder om värmland kunde iaf jag få ett gammalt 160liters gratis (utan tillbehör) och sen köpte jag ett komplett 100liters för 250kr (med doppvärmare, dubbelrörs ramp och ett bra eheim filter, lite håvar, bakgrund, hävert (lite dyrare modell).

Iaf det enda som är värt att mäta enligt mig är nitrit men om man bara tittar lite på karet och startar enligt konstens regler känns testen som bortkastade pengar även det.

Angående testen, tycker du? :confused:
#10 - 22 oktober 2009 22:27
Temeraire skrev:

Mmm kan hålla med där... MÅNGA på blocket tar helt sjuka priser...
Såg någon som sålde ett 70L för närmare 2000:-
Alltså seriöst :(.... Jag köpte mitt 500L inklu ALLT för 4700:-
#11 - 23 oktober 2009 05:14
wallström skrev:
1200 för ett 96L ?

Bor också i värmland och fick mitt 375L komplett för 1400.

Vad planerar du för fisk?

Det blir nog kampfisk, en hane med några honor, kanske någon mal också.
#12 - 23 oktober 2009 05:27
sandish skrev:
Mmm kan hålla med där... MÅNGA på blocket tar helt sjuka priser...

Såg någon som sålde ett 70L för närmare 2000:-

Alltså seriöst :(.... Jag köpte mitt 500L inklu ALLT för 4700:-

Kan väl erkänna att jag oxå satt ut mitt 100liters för 1200kr, nu va det nyrenoverat med bänk och heltäckande 4 rörs ramp med månljus.
Men anledningen till det höga priset va mest att jag ville se om nån va väldigt sugen på det, hade säkert sålt det om nån ringt och erbjudit mig hälften men igentligen va det nog mest för att frugan tyckte det va för många akvarier i huset som annonsen kom upp, så för mig gjorde det inte så mycket om det stod kvar ;)
Men som sagt man kan ofta pruta rejält på blockets annonser om man vet vad grejerna är värda :)
Bilagor:
#13 - 23 oktober 2009 05:38
Temeraire skrev:
Angående testen, tycker du? :confused:

Jo för att testa vattnet kan man ofta ta med lite till sin lokala djuraffär så gör dom det gratis samtidigt som dom försöker pusha lite för sina tester som finns där att köpa, men som sagt jag ser inte behovet av tester egentligen, vad vattnet har för värden från början kan man kolla med lokala vattenreningsverket (finns oftast på hemsidan), gör man sen ofta stora vattenbyten kan man räkna på att det ligger nära dom värdena, just för nitrit, ser du fiskar som ändrar betende så gör ett vattenbyte, ganska onödigt att mäta varför dom mår dåligt om det inte är ett återkommande problem för då ta ett prov innan vattenbytet och låt djuraffären testa ditt prov gratis, sen lyssna inte blint på deras råd då dom kan ge väldigt konstiga råd och hänvisa till vattentestet ;)
#14 - 23 oktober 2009 06:43
Fuzzop skrev:
Jo för att testa vattnet kan man ofta ta med lite till sin lokala djuraffär så gör dom det gratis samtidigt som dom försöker pusha lite för sina tester som finns där att köpa, men som sagt jag ser inte behovet av tester egentligen, vad vattnet har för värden från början kan man kolla med lokala vattenreningsverket (finns oftast på hemsidan), gör man sen ofta stora vattenbyten kan man räkna på att det ligger nära dom värdena, just för nitrit, ser du fiskar som ändrar betende så gör ett vattenbyte, ganska onödigt att mäta varför dom mår dåligt om det inte är ett återkommande problem för då ta ett prov innan vattenbytet och låt djuraffären testa ditt prov gratis, sen lyssna inte blint på deras råd då dom kan ge väldigt konstiga råd och hänvisa till vattentestet ;)

Gick in på kommunens hemsida och kollade. Vattnet har pH 8,3 och hårdhet 3,0.
#15 - 23 oktober 2009 13:24
Temeraire skrev:
Gick in på kommunens hemsida och kollade. Vattnet har pH 8,3 och hårdhet 3,0.

Skulle just säga kommunens hemsida men du hittade dit själv, mjukt vatten med ett ganska normalt ph så inget att direkt fundera över.
#16 - 23 oktober 2009 22:16
Fuzzop skrev:
Skulle just säga kommunens hemsida men du hittade dit själv, mjukt vatten med ett ganska normalt ph så inget att direkt fundera över.

Tycker att 8,2 i pH låter lite för högt? men kanske inte är så petnoga om man inte ska ha så känsliga arter? hårdheten är väll dock inget att oroa sig för?
#17 - 24 oktober 2009 08:07
Temeraire skrev:
Tycker att 8,2 i pH låter lite för högt? men kanske inte är så petnoga om man inte ska ha så känsliga arter? hårdheten är väll dock inget att oroa sig för?

8,2 i ph är ganska vanligt över hela landet och tror det är väldigt få arter som inte skulle trivas i det och dom som inte har det som idealt ph anpassar sig oftast utan bekymmer (dom sista kan dock va svåra att få yngel från). Hårdheten är även den väldigt bra, få arter vill ha annat vatten, undantaget är tex malawiciklider som vill ha hårdare vatten men till ett vanligt sällskapskar är det idealt :)
#18 - 24 oktober 2009 09:17
Temeraire skrev:
Måste fråga också, har tyvärr förlorat en del kunskap sedan jag senast hade akvarium. Vad är det man ska mäta på vattnet? pH, nitrit/nitrat och..? har för mig det var en tredje sak också.. hårdhet?

Är knappast nödvändigt att mäta något annat än temperaturen på vattnet. Allt annat kan anstå till den dagen man eventuellt skulle få "problem" som man kan misstänka hänger samman med vattnets kvalitet.
#19 - 24 oktober 2009 09:44
Temeraire skrev:

Jo värmlänningar är nog lite giriga. Jag köpte mitt akvarium där, 110 liter fullt utrustat för 2600. Fick förvisso med en bänk men det var ju ändå rätt dyrt. Det kom jag på i efterhand...:mad:

Annons