Akvarium igen.

#1 - 22 oktober 2009 15:19
Då har jag skaffat ett akvarium igen och tänkte ta upp denna hobby igen :D Dock har jag flyttat hemifrån och bor i ett rum på 24kvm i Karlstad numera, och studerar på universitetet :)
Det fick bli det billigaste de hade på djuraffären, jag är ju en fattig student ;) jag hoppas att det ska duga. Det var ett paket som hette 'AquaEl' på 54L. Ser sisådär ut, men hoppas att det iaf inte ska läcka :) jag tror det är detta: http://www.pwss.nu/product.php?productid=7594&cat=631&page=1 men sedan är det ju även en ljusramp med. Men inte lysrör, utan en sådan där konstig energisparlampa :O får hoppas att den också ska duga? bild här: http://i260.photobucket.com/albums/ii36/Temeraire2/IMG_0169.jpg
Vad tror ni om detta? :) kommer allt gå krasch och pang?
#2 - 22 oktober 2009 16:24
funkar säkert bra, se bara till att inte skaffa några ljuskrävande växter.
sen varför köpa på en djuraffär om man är student när blocket finns och man kan hitta ett litet paket för under halva priset?
sen är pumpen som ingår i sånna paket ofta i minsta laget så skaffa inga fiskar som skitar ner för mycket heller ;)
#3 - 22 oktober 2009 16:35
Haft koll på Blocket länge, men de flesta ska ju ha sådana överdrivna priser här i Värmland :O det lägsta priset jag sett var 1200:- för ett komplett paket med kar, ljusramp och pump. Visserligen var det på 96L, men ändå. Gav endast 300:- när jag bodde i Kalmar, och då var det ett kar på 100L med ljusramp, pump och annat :)
Är värmlänningar pengagiriga tro? ;)
#4 - 22 oktober 2009 17:48
Måste fråga också, har tyvärr förlorat en del kunskap sedan jag senast hade akvarium. Vad är det man ska mäta på vattnet? pH, nitrit/nitrat och..? har för mig det var en tredje sak också.. hårdhet?
#5 - 22 oktober 2009 18:24
Oh, trevligt med en medstudent! Jag har också haft akvarium förr och ska börja igen nu. Vad pluggar man i Karlstad då? Själv bor jag numera i Jönköping och pluggar kanditatåret på Ljusdesign här. ;)