Akvarium i samma rum som musikanläggningen

#1 - 10 mars 2007 14:36
Gillar fiskar musik? Vad händer om man spelar hög musik i samma rum som akvariumet står i? basvågorna från ljudet kommer ju skaka allt som står på golvet. Nån som har några erfarenheter???
#2 - 10 mars 2007 14:38
hej o välkommen till zoopet!

den här frågan har ställts förr här, sök lite så kommer du få upp i alla fall en tråd som handlar om detta :)
#3 - 10 mars 2007 15:31
Det beror helt på vilken musik du spelar och till vilken sort fisk...

Jag har ett skrivbords akvarium, står ca 50cm ifrån mig nu, och det akvariet utsätts för ganska mkt höga ljud och bankar i skrivbordet + att det finns 2 datorer i skåpen. och ca 3 meter bort 2st golvare som har vardera 2st 10tums basar. fiskarna bryr sig inte om musiken eller det dånande resonans ljudet som ekar igenom skrivbordet. fiskarna hoppar bara till då det bankas i bordet.

Givetvis bankar jag inte i bordet men det räcker att man ställer ner någonting tungt så hoppar de till, vilket de inte gör när det spelas musik.
#4 - 10 mars 2007 15:48
okej, det låter som att de typ inte spelar nån större roll alltså...
#5 - 10 mars 2007 15:51
Härja skrev:
Gillar fiskar musik? Vad händer om man spelar hög musik i samma rum som akvariumet står i? basvågorna från ljudet kommer ju skaka allt som står på golvet. Nån som har några erfarenheter???
Jag skulle inte kunna tänka mig att ställa akvariet i samma rum som min Hi-Fi eller hemmabioanläggning !!

Strunt samma om fiskarna inte gillar ev basljud, det är inte det största problemet... det största problemet är ju att akvarie grejorna låter !!

Ska man sitta och finlyssna störs man som sjutton av akvariet, liksom tickande klockor osv.

Akvarium är inget att ha i samma rum som anläggingen för vare sig audiofiler eller musikälskare.
#6 - 10 mars 2007 17:38
Jag skulle inte kunna tänka mig att ställa akvariet i samma rum som min Hi-Fi eller hemmabioanläggning !!

Strunt samma om fiskarna inte gillar ev basljud, det är inte det största problemet... det största problemet är ju att akvarie grejorna låter !!

Ska man sitta och finlyssna störs man som sjutton av akvariet, liksom tickande klockor osv.

Akvarium är inget att ha i samma rum som anläggingen för vare sig audiofiler eller musikälskare.

Emm mitt e knäpptyst ... vet inte va du har för grejjer men mitt FX5 låter ingenting måste typ gå nära 30cm för o ens höra det
#7 - 10 mars 2007 18:15
mayday skrev:
Emm mitt e knäpptyst ... vet inte va du har för grejjer men mitt FX5 låter ingenting måste typ gå nära 30cm för o ens höra det
Har en AquaEl typ FAN-2 . 450 liter / h (innerfilter) låter sjukt högt med mina mått mätt.

Du får gärna tipsa mig om tysta alt. i min tråd :
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=100857
#8 - 10 mars 2007 18:38
mitt yngel akvarium med sin cirkulatjions pump låter bara så där.. :) men det stör mig inte så mycket precis
#9 - 10 mars 2007 19:16
Jag har Hi-Fi:n i samma rum som akvariet och har inte ens tänkt på saken. Vad är bättre än att lyssna på skön musik när man feijar i akvariet.

h. Johan
#10 - 10 mars 2007 21:04
Härja skrev:
Mina gillar 60 Tal-70 Tal:D
#11 - 11 mars 2007 08:09
Jag tycker mina discusar färgar ut bra till Shakira! :D:D
#12 - 11 mars 2007 13:59
Jag tycker mina discusar färgar ut bra till Shakira! :D:D
Vem skulle inte göra det:D
#13 - 11 mars 2007 14:13
är det inte irriterande för fiskarna att höra ljudet från pumpar m.m som brusar? ljudet är ju högre under vattnet..
#14 - 11 mars 2007 15:21
Det går jättebra med fisk och musik i samma rum enligt mina erfarenheter. Dock hatar sorgmanteltetror hiphop, det är viktigt att komma ihåg...:p

Nä men jag har aldrig märkt att de skulle må dåligt av musik. Har mitt 250- liters ca en meter från stereon, och på undervåningen preciiiis under, spelar min brorsa trummor... De verkar oberörda. Men det kan ju vara lite olika och hur mycket ös man har på basen. :)

Annons