Akvarium i Plexiglas?

#1 - 30 juni 2006 17:25
hej,

såg ett akvarium på blocket.se de vart gjort i plexiglas! har alldrig hört att det har gjorts förut i det materialet? e de någon som har erfarenhet av detta? hur stor kan man göra?? göra ett 1 kubik i plexiglas borde ju bli billigare än ett i glas..? men är det lika säkert?

mvh
decimus
#2 - 30 juni 2006 17:47
Plexsiglas böjer sig lättare än glas och det är även dyrare än glas....
#3 - 30 juni 2006 19:33
[quote=Isuxs]Plexsiglas böjer sig lättare än glas och det är även dyrare än glas....[/quote]Det stämmer att det är dyrare än glas men det går att göra så att det inte böjer sig genom att inte ha den så hög.Min farsa gjorde ett kar av plexiglas det var ca 1.5m långt runt om var gjort av trä det var bara framrutan som var gjort av plexiglas där gick barber i det var inte så dyrt att göra.Men vem vill ha ett gjort av trä och plexiglas han ville han är ju snickare kanske därför detta är över 30 år sedan;)
#4 - 30 juni 2006 19:49
Det som folk kallar för plexiglas är inte alltid plexiglas, plexiglas är ett handelsnamn för PMMA, som det igentligen heter.
De vanligaste genomskinliga plasterna är PC och PMMA med övervikt mot PC, PC är bättre i detta sammanhang eftersom det har lägre vattenabsorbation och är segare.
#5 - 30 juni 2006 20:02
[quote=NE]Det som folk kallar för plexiglas är inte alltid plexiglas, plexiglas är ett handelsnamn för PMMA, som det igentligen heter.
De vanligaste genomskinliga plasterna är PC och PMMA med övervikt mot PC, PC är bättre i detta sammanhang eftersom det har lägre vattenabsorbation och är segare.[/quote]Jobbar du med plast eller:D :D
#6 - 30 juni 2006 20:08
Vad menar han med övervikt mot pc, pc :confused:
#7 - 30 juni 2006 21:23
övervikt = majoriteten
#8 - 30 juni 2006 21:29
Förlåt om jag låter okunnig men vad menar du med övervikt=majoriteten?[:o]
#9 - 30 juni 2006 22:10
Det som är vanligast, altså, vilket ämne = majoriteten (i det här fallet altså PC)

Men det är osanolikt mycket offtopic.

'Plexiglas' är inte lämpligt för akvariebruk, helt enkelt eftersom det är för lätt att repa. Möjligtvis går det att ha til rena uppodlingsbaljor där man aldrig bryr sig om att titta genom glaset.

B!
#10 - 30 juni 2006 22:17
Lexanplast hårdare än vanligare pcplast..

Sigge
#11 - 30 juni 2006 22:28
Visst är den, den är även mycket lättare att repa än glas...
B!
#12 - 30 juni 2006 22:36
Alla inse att glas är det ultimata att bygga akvarum av inget annat sorts plast eller så.Men en undran istället för floatglas som man andvänder i akvarier kan man ta härdatglas iställedt?
#13 - 30 juni 2006 22:51
Mmm, visst. Dum fråga bara... hur hade du tänkt bearbeta härdat glas för att göra akvarie av det?

Om sen olyckan skulle vara framme, och du skulle få en spricka i akvariet, är float mycket tacksamt, då det fortfarande hänger ihopa i stort, och man får en läcka att städa undan efter. Med härdat glas behöver du inte fundera på vad du ska göra med fiskarna som är kvar i akvariet, eftersom de alla är på golvet. Härdat glas spricker inte i ett par stora bitar som bekant, utan i småbitar, och massor av dem. På ytterst kort tid förpassas allt vattnet ner på golvet. Förhoppningsvis sliper man vara med om en liten spricka till att börja med, men det känns som ett bättre alternativ om det nu ska i alla fall.

B!
#14 - 1 juli 2006 00:39
[quote=Mr B]Med härdat glas behöver du inte fundera på vad du ska göra med fiskarna som är kvar i akvariet, eftersom de alla är på golvet. [/quote]

ketchupeffekt värre.
vill man se vad som händer när härdat glas ger sej är det bara att titta på filmen eraser.
#15 - 1 juli 2006 08:10
[quote=sigges]Lexanplast hårdare än vanligare pcplast..

Sigge[/quote]
Lexan är ytterligare ett handelsnamn, lexan är PC, PolyCarbonat.

PC finns i ett par olika varianter, CD-skivor är i PC men de är formpressade och spröda, annars är den vanligaste PC'n väldigt seg och används på många ställen till exempel maskinskydd i verkstäder.

Ett annat område för PC är Karosser till radiostyrda bilar som brukar vara i "Lexan"
#16 - 1 juli 2006 15:00
[quote=Mr B]Mmm, visst. Dum fråga bara... hur hade du tänkt bearbeta härdat glas för att göra akvarie av det?[/quote]

Var det ja som skulle tänka på detta? :)
#17 - 1 juli 2006 15:08
Tja Tetra 1, det var du som var inne på att bygga akvarium av härdat glas...
B!
#18 - 1 juli 2006 19:06
Jag var ju inte alls inne på att bygga ett akvarium av härdatglas.Varför tror du jag frågade då.;)
#19 - 1 juli 2006 19:07
Laminerat måste vara det bästa men det måste ju vara sjockare.:D
#20 - 2 juli 2006 14:38
[QUOTE=tetra 1]Laminerat måste vara det bästa men det måste ju vara sjockare.:D[/QUOTE]
Egentligen så kanske det inte behöver det, laminerat glas blir starkare än float i samma tjocklek. Men det är rejält mycket dyrare så förtjänsten av det hela verkar tveksam. Kanske för väldigt höga akvarium där man behöver väldigt kraftiga rutor.
Btw Om jag inte har fått helt fel för mig så används plast i en hel del stora platts byggda kar. Där bör det även vara en fördel att få ner vikten på "glaset".
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 2 juli 2006 14:54
[quote=Rambo]laminerat glas blir starkare än float i samma tjocklek. [/quote]
Laminerat glas är väl helt enkelt bara floatglas som är "ihoplimmat".
Så ett laminat som består av 2x6 mm är väl inte starkare än 1x12 mm.

Min erfarenhet säger precis tvärt om - dvs att 1x12 är starkare. Det är betydligt vanligare att ett laminerat akvarium spricker - men däremot så är det oftast bara ena rutan i ett laminerat akvarium som går och då håller limmet och den återstående rutan ihop akvariet så pass att inte vattnet rinner ut. Eller rinner i all fall inte ut lika snabbt som i ett akvarium med enkelglas.

Vad gäller plastakvarier så är jag inte så insatt i detta men fördelen med bra plastakvarier är väl att det går ganska lätt att slipa ner eventuella repor. Dessa akvarier är dock åtskilligt dyrare än glasakvarier
#22 - 2 juli 2006 22:11
Laminatglas borde, precis som plywood vara starkare än "råvaran", av samma anledning. att ett lager lättare spricker är inte speciellt viktigt, eftersom glaset som helhet fortfarande håller. Däremot är det inte speciellt välloptimerat för akvarium, det ser ju för jäkligt ut med sprickor. ;- )

B!
#23 - 2 juli 2006 22:49
Har en kund som har ett specialbyggt akvarium, som kräver plexiglas, det är hopplöst när man ska rengöra detta när alger har visat sig:(
Klart det gör inte saker lättare att det bågar på alla håll, det känns även som ytan är skrovlig och det gör ju inte saken bättre att plexi lätt bli repigt.

//Calle
#24 - 2 juli 2006 23:02
Kan inte vara skoj att rengöra det akvariet.
#25 - 2 juli 2006 23:32
[quote=tetra 1]Kan inte vara skoj att rengöra det akvariet.[/quote]

Verkligen INTE, och framförallt inte när det var riktigt igenväxt med alger, hopplöst att komma åt + att det går ett gäng Pirayor i detta kar!

Var och kollade på det idag, och det är fläckar på rutorna som är hopplösa att fåbort, det är väl svinto som gäller:( men det går inte, för då repar man rutan.

Dock är karet ganska häftigt, det är en bränsletank på 850liter till en lastbil som är omgjord (företaget tillverkar dem).

//Calle
#26 - 3 juli 2006 12:36
hmm tänkte inte på att det skulle kunna vara floatglas, skilnaden i hållfasthet om man laminerar floatglas blir iof inte så stor. Jag tänkte mig mest att man laminerar härdatglas. Teoretiskt skulle man kunna göra sitt akvarium skottsäkert genom att bygga det i laminerat härdglas - fast det kankse inte är så ofta ens akvarium blir beskjutet. ;)

Tips vid rengöring av plast ytor att skrapa med en plast bit, helst gjort av en plast som är lite lite mjukare och har en skarp kant
#27 - 4 juli 2006 17:35
[QUOTE=Rambo]hmm tänkte inte på att det skulle kunna vara floatglas, skilnaden i hållfasthet om man laminerar floatglas blir iof inte så stor. Jag tänkte mig mest att man laminerar härdatglas. Teoretiskt skulle man kunna göra sitt akvarium skottsäkert genom att bygga det i laminerat härdglas - fast det kankse inte är så ofta ens akvarium blir beskjutet. ;)

Tips vid rengöring av plast ytor att skrapa med en plast bit, helst gjort av en plast som är lite lite mjukare och har en skarp kant[/QUOTE]

Laminerat dubbelhärdat glas kunde nog vara bra men vet du vad det kostar?
Jag vet inte exakt men billigt är det INTE.
Det är den sortens glas som företaget jag jobbar för tjänar stora pengar på så köp gärna:p
Vanligt floatglas är nog det bästa för vanliga dödliga.

Annons