Akvarium i lägenhet?

#1 - 26 mars 2006 12:27
Hejsan. Jag bor i en liten lägenhet och har ett 45 liters akvarium. Tänkte köpa ett 70 liters nu i veckan... Frågan är om man får ha akvarier i lägenhet?? Jag menar finns det någon som kan stoppa mig?... Får jag inget konkret svar här så får jag masa mig iväg till fastighetsägaren och fråga.
#2 - 26 mars 2006 12:31
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=247&Itemid=129

kolla där på försäkringsfrågor..
Du få ha akvarium..det finns dom som har mkt större än 70L;)
#3 - 26 mars 2006 12:32
[quote=jonisg]Hejsan. Jag bor i en liten lägenhet och har ett 45 liters akvarium. Tänkte köpa ett 70 liters nu i veckan... Frågan är om man får ha akvarier i lägenhet?? Jag menar finns det någon som kan stoppa mig?... Får jag inget konkret svar här så får jag masa mig iväg till fastighetsägaren och fråga.[/quote]

Jag har akvarium i lgh. Aldrig hört talas om att man inte får??? Kolla bara din hemförsäkring så den täcker ev vattenskada...;)
#4 - 26 mars 2006 12:41
kolla med din hyresvärd
vissa förbjuder de faktiskt pga risk för vattenskada

borde stå i ditt kontrakt eller dom ordningsregler som fins nerskrivna
#5 - 26 mars 2006 13:25
Jag bor i lägenhet och har ett 250 liters akvarium plus ett 312 liters på gång :D Har kollat med fastighetsskötaren så att golvet håller för 312 liters karet och det ska inte vara några problem.

Men det är som mayday säger olika med olika hyresvärden.
#6 - 26 mars 2006 13:53
Mitt första inlägg här. :)

Om det inte står i kontraktet eller liknande avtal som du har skrivit på så är det ok att ha hur många akvarium som helst.
#7 - 26 mars 2006 14:03
Läste igenom mitt hyreskontrakt och där står det inget om att jag inte får ha några akvarium. själv har jag 5 st i en trea allt från 540l och neråt.
Så det är då inga problem.

Mvh Mattias
#8 - 26 mars 2006 16:19
brukar inte vara så vanligt med förbud
är oftast i gamla hus samt alergivänliga hus ...
#9 - 26 mars 2006 18:08
vissa förbjuder faktiskt akvarium och vattensängar pga vattenskade risken.. men dom allra flesta tillåter de tror ja.. har själv ett 400l och ett 160l o tidigare ett 540l + 220l o så,, golvet lär ju hålla i alla fall
#10 - 26 mars 2006 20:05
Jag har aldrig hört något om förbud...

Själv har jag fyra baljor i vardagsrummet, allt från 50 till 1400liter! =)
#11 - 26 mars 2006 20:08
1400l ?? de va inte de lilla akvariet du har fått in ;)

har du nån bild på de?
#12 - 26 mars 2006 20:10
Som sagt, om det är förbjudet i ditt hus så måste det stå på ditt kontrakt. Jag skulle aldrig få för mig att fråga min hyresvärd om jag skulle köpa en ny möbel eller djur.
Kanske skulle vara värt att fråga om det gällde något STORT akvarium, men för ett 70l tycker jag bara att det är att köra på!
#13 - 26 mars 2006 21:53
Det är bara att köra på.
Mvh Marcus
#14 - 26 mars 2006 23:29
[quote=mayday]vissa förbjuder de faktiskt pga risk för vattenskada [/quote]

låter väldigt märkligt, enligt en jurist jag pratat med som jobbar på hyresgästföreningen får en fastighetsägare inte neka en hyresgäst att ha akvarium.

[quote=mayday]är oftast i gamla hus samt alergivänliga hus ...[/quote]
att förbjuda akvarium och hänvisa till allergi låter löjligt med tanke på att akvariefiskar inte har päls till exempel och det enda som egentligen kan ge allergier(röda mygg) är oftast väldigt lätt att undvika.
#15 - 27 mars 2006 14:53
[QUOTE=Raven]låter väldigt märkligt, enligt en jurist jag pratat med som jobbar på hyresgästföreningen får en fastighetsägare inte neka en hyresgäst att ha akvarium.

att förbjuda akvarium och hänvisa till allergi låter löjligt med tanke på att akvariefiskar inte har päls till exempel och det enda som egentligen kan ge allergier(röda mygg) är oftast väldigt lätt att undvika.[/QUOTE]

dom förbjuder oftast alla djur för slippa kompromisser o liknande så drar dom en enkel gräns bara.

samt hyresvärad får börbjuda akvarier o liknande pga risk för skador
#16 - 27 mars 2006 16:09
Jag körde mitt 1125 liters i lägenhet i ett äldre hus på 3 våning. Var dock hos kommunen och fixade ritningar på kåken . ställde akvariet rakt över en bärande vägg. Frågade inte hyres värden dock tog jag tillägs försäkring som täckte störe skador. kostade 20 kr extra i månaden .
#17 - 27 mars 2006 16:59
[quote=mayday]samt hyresvärad får börbjuda akvarier o liknande pga risk för skador[/quote]

och jag anser fortfarande att du har fel.

detta är det svar jag fick från hyresgästföreningens juridiska avdelning när jag fråga om det.
Vad gäller akvarium kan hyresvärden inte neka Dig detta, dock bör Du kolla med Din hemförsäkring om det finns möjlighet att teckna en tilläggsförsäkring.

bara för att påpeka, många hyresvärdar försöker förbjuda en j***a massa som dom inte har rätt till, har själv råkat ut för att hyresvärd försökt förbjuda mej att parkera moppen inne på gården till exempel utan att dom haft minsta rätt att göra det.
#18 - 27 mars 2006 17:02
Bor man i hyreslägenhet så är det också så att det är hyresvärdens försäkring som täcker ev. vattenskada. Din försäkring täcker karet, och beroende på bolag även inehåll.
#19 - 27 mars 2006 17:08
beroende på hemförsäkring täcker vissa vattenskador på personliga föremål typ matta dator och dylikt.

ofta måste man dock ha tillägg för det ska gälla.
if's kallas otur.
#20 - 27 mars 2006 17:17
värt att tänka på kan ju vara att om akvariumet har sönder golvmattan pga av sin tyngd så blir man som hyresgäst ersättningsskyldig vid flytt (om man inte bott i lägheten länge alt att mattan är gammal).
#21 - 27 mars 2006 19:13
helt rätt TBK då det inte går under normalt slitage.
men en skiva på golvet så kommer man runt problemet.
#22 - 28 mars 2006 06:17
Mitt 450 kar på standard alu-ställning med små fötter lämnade inga märken på parketten i förra lägenheten.
I lyan vi bor i nu hade jag det först på en plastmatta, där blev det märken, men dom har gått tillbaka.
Nu står karet på parkett igen, om det blir märken eller inte visar sig. Kommer ju inte att flytta dom närmsta 10-15 åren innan alla ungar är utflugna så det blir isf ett senare problem :)
#23 - 28 mars 2006 07:19
skickade ett mail till hyresgästförenings juridiska avdelning igår då det är ungefär 1år sen sist och frågade om en hyresvärd kan neka en att ha akvarium i normal storlek typ 70liter.
svaret ja fick var samma som förra gången.
"en hyresvärd torde inte kunna neka dig att ha akvarium i lägenheten".

frågade även om hyrsvärden kan skriva in det i kontraktet och fick svaret att man kan begära villkorsändring.

jag fråga även om det fanns nån övre gräns sålänge som huset håller och det fanns det inte heller.
#24 - 28 mars 2006 18:39
[QUOTE=Raven]helt rätt TBK då det inte går under normalt slitage.
men en skiva på golvet så kommer man runt problemet.[/QUOTE]

Mmm... man skulle ha tänkt på det innan man drog i gång hobbyn igen med ett 700l kar :)

Annons