Akvarium i källaren

#1 - 30 juli 2007 10:03
Hej!

Jag vet inte riktigt om detta är rätt forumdel att posta denna tråd men jag ger det ett försök.

Jag och min sambo köpte i början på sommaren ett hus. Jag har haft akvarium för några år sedan. Det var då ett 720 Tanganyika. Jag hade en liten läcka i slutet och eftersom vi bodde i lägenhet så "vågade" jag inte fortsätta.

Men nu när vi har hus och källare så kände jag suget efter ett litet akvarieprojekt.

Jag skulle vilja bygga en burk i ett av rummen som är på 4x4m. De ungefärliga måtten jag skulle vilja ha är 3000x1000x800. Alltså en volym på ca. 2400 liter.
Anledningen till att jag vill ha det ganska djupt är att det ska in BTN-moduler + att jag vill ha bra bottenyta.

Min första tanke är att bygga med bara en glasruta framåt. Och någon sorts bärande konstuktion runtom. Någon som vet hur man skulle kkunna gå till väga?

Eftersom det rummet ligger i källaren utan att ha en bra nedgång dit så måste detta byggas på plats i källaren.

Så jag skulle vilja ha hjälp med att konstruera detta projekt. Så all hjälp/synpunkter är välkomna.

Har räknat med att detta projekt kommer att ta kanske 1 -1,5 år innan allt står färdigt. Rummet ska renoveras endel m.m.

Mvh
Jonas
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 30 juli 2007 10:21
Det påminner ju rätt mycket om mitt projekt så kanske kan du hitta lite info i denna tråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=78549&page=6

Jag har valt ett helglas-akvarium
#3 - 30 juli 2007 11:21
Ja, ett helglas kanske är och föredra...

Får forska lite i glaspriset.

Ska tala med den lokale glasmästaren om limning, för det kommer jag nog inte ge mig på.

Edit: Det var 15mm glas du använde?

Mvh
Jonas
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 30 juli 2007 13:07
PeeK skrev:
Ja, ett helglas kanske är och föredra...

Får forska lite i glaspriset.

Ska tala med den lokale glasmästaren om limning, för det kommer jag nog inte ge mig på.

Edit: Det var 15mm glas du använde?

Mvh

Jonas

Använd enbart ett företag som är vana vid att limma stora akvarier - det är nog ytterst få glasmästare i Sverige som är. Själv lät jag Akvarierlagret i Stockholm fixa limningen.
Jepp jag använde 15 mm - och ditt akvarium som är 80 högt behöver också 15 mm glas.
#5 - 30 juli 2007 21:30
Jag håller på med ett eget förtillfället. du skulle kunna få se dom bilderna ja tagit. ja har murat upp en grund där akvariet ska stå och sen så håller jag på att göra en form... Ska gjuta och armera hela akvariet på engång och så ska jag bara ha en glasruta framtill. mitt akvarium blir ca 1360 liter.^^
#6 - 31 juli 2007 07:31
Kenny89 skrev:
Jag håller på med ett eget förtillfället. du skulle kunna få se dom bilderna ja tagit. ja har murat upp en grund där akvariet ska stå och sen så håller jag på att göra en form... Ska gjuta och armera hela akvariet på engång och så ska jag bara ha en glasruta framtill. mitt akvarium blir ca 1360 liter.^^

Alla bilder, saker att tänka på m.m. är mycket välkomna!

Mvh
Jonas
#7 - 2 augusti 2007 11:09
Har skissat lite på hur det skulle kunna se ut.

http://img187.imageshack.us/img187/4161/rum1rc7.jpg

Kjell, hoppas du inte misstycker att jag har sneglat ganska mkt på din konstuktion av ställningen.

Jag gjorde bänken 500mm hög. ~500+~800=~1300, man kanske ska ta ställningen lite länge?

Synpunkter?

Mvh
Jonas
Bilagor:
#8 - 2 augusti 2007 11:46
Kul projekt!
Kommer följa tråden!
#9 - 7 augusti 2007 14:34
Hmm, har kollat upp vad priset på ett sådant kar skulle gå på.

Jag blev rekommenderad att använda 2x12 laminerat glas.

Priset hamnade på sådana nivåer att det är inte ens är värt att tänka på. Nä, jag hade nog lite för stora planer. Får skissa på ett mindre kar...

Drömma måste man ju få göra =)

Tack för tipsen Kjell, såg först inte vilka mått du hande på din burk, 300cm är nog längsta laget...

Mvh
Jonas

Annons