Akvarium i garderoben?

#1 - 6 oktober 2004 18:36
Hej!

Jag har nyligen köpt ett akvarium, och undrar om jag kan placera det i klädkammaren. Vilka ljusförutsättningar krävs? Har man dörren öppen kommer relativt små mängder indirekt solljus in under dagen.

En annan fråga är om jag kan placera det på en vägg motsatt ett fönster där det blir relativt mycket solljus?

Mvh
Mattias
#2 - 6 oktober 2004 18:42
Jag har en akvariehylla 4-5 meter in från ett norrfönster men tror faktiskt att sommarsolen räckt till för att öka algfloran. Hoppas att kommande halvår blir enklare...
Att bygga om större icke-använda garderob (walk-in-closet) till akvarierum är väl en utmärkt idé.
Tänk vad Charlotte Pirelli skulle kunna göra med sin graderob...
#3 - 6 oktober 2004 18:49
Men räcker akvariebelysningen för fiskarna?
#4 - 6 oktober 2004 18:56
Det räcker. Direkt soljus vill du inte ha i karet. Alger "älskar" soljus.
#5 - 6 oktober 2004 19:10
Är det kul med akvarium i ett rum där man inte vanligtvis uppehåller sig?
#6 - 6 oktober 2004 19:56
Är det kul med akvarium i ett rum där man inte vanligtvis uppehåller sig?

Vadå obi kanske älskar kläder och "bor" i sin garderob=P hehe

/Glenn
#7 - 6 oktober 2004 21:11
Såg ni det avsnittet av Antligen Hemma när Timmel installerade ett akvarium i en garderob, med ett titthål ut till vardagsrummet! Jättebra idé om man äger sin bostad.
#8 - 7 oktober 2004 01:07
Hej!

Obi... Om du med klädkammaren menar hallen så är det bäst att inte placera ett akvarium där det är mycket spring...
#9 - 7 oktober 2004 14:48
solen kan värma upp vattnet mycket också!!! det märkte jag för några månader sedan. nu mera ser jag till att inte ha sol på karen pga det.
#10 - 7 oktober 2004 16:06
Hepp!

Jag har 4 st 54 liters i min garderob där jag har yngel, funkar utmärkt. Enda problemet är fukten, men jag har nu köpt 4 st "torrbollen" som skall ta hand om det problemet. Är mycket nöjd med denna lösning, då jag lider av kraftig platsbrist i min lägenhet.

//Jesper
#11 - 7 oktober 2004 17:03
Det algfriaste akvariet jag någonsin haft stog i ett garage utan fönster under en övergångsperiod. Det var dessutom 6st små oscar i ett 100 liters och dom är ju inte kända för att vara renliga av sig. Är övertygad om att ju längre bort från sol och övriga ljuskäller som akvariet kan hamna desto bättre...om man inte gillar alger vill säga =)
#12 - 7 oktober 2004 19:18
Om man följer de råd mot alger som finns för att få akvariet i balans är inte solen ett problem. Min erfarenhet är att det går bra att ha flera timmars direkt sol i akvariet utan problem.

...bäst att inte placera ett akvarium där det är mycket spring...

Tvärtom tycker jag. Fiskarna vänjer sig snabbt och blir mindre rädda när man väl vill titta på dem.
#13 - 7 oktober 2004 19:27
Håller med där - står det för lugnt säger det bara smack-smack när man går förbi - när fiskarna försöker ta sej genom baksidan.
Det är bäst att fiskarna är vana vid rörelser utanför akvariet
#14 - 8 oktober 2004 09:34
Cupboard Killies: http://www.bka.org.uk/cupboardkillies.php
mvh/harbard

Annons