akvarium i betong?

#1 - 11 juli 2006 13:41
:confused: tja,

jag undrar om man kan bygga ett akvarium i betong med bara en plexiglas skiva längst fram?

MVH/Kim
#2 - 11 juli 2006 13:56
Klart man kan.Lite högt PH kanske med tanke på att det är kalk i cementen,det går att gjuta en i betong och sen ha glas eller plexiglas på insidan av cementen kan ju bli hur fräckt som helst och tungt
#3 - 11 juli 2006 14:07
Akvarium i betong är en vanlig lösning i större ofentliga akvarium. Det vanligaste då är att man använder någon typ av tätande målning på insidan. Om du gör verklighet av planerna kan jag ta reda på produktnamn.
MVH
Magnus
#4 - 11 juli 2006 14:33
tack då blir det att bygga ett sånt för jag har 2 jaguar ciklider nu (ett par) som går i ett 100 liters :( för på zoo affären sa de att de blir 4-5cm stora de är ca 10cm nu:( så det blir bygge av: )
#5 - 11 juli 2006 14:38
Jaguarer är grymma, men de behöver gott om plats. Jag tycker att du skall gå tillbaka till att du fått fel information vid köpet och att du därför bör få kompensation enligt konsumentlagen.
MVH
Magnus
#6 - 11 juli 2006 14:47
men Tropfrog kan jag inte ha dem tills jag har byggt betong akvariet? funderar på ca 2000-3000 liter, passar dem det?

MVH/Kim
#7 - 11 juli 2006 15:14
Hmm sa dom att Jaguarerna blir 4-5 cm :p .. Dom blir ju monsterstora, vilken zoo affär handlade du i ? Eller så kanske du hörde fel, dom kanske sa 45 cm !
#8 - 11 juli 2006 15:53
[QUOTE=snus_mumrik]men Tropfrog kan jag inte ha dem tills jag har byggt betong akvariet? funderar på ca 2000-3000 liter, passar dem det?

MVH/Kim[/QUOTE]
Behövs ett rejält golv.
#9 - 11 juli 2006 16:13
Får nog hålla med kramfors, one hell of a golv för att palla 3-4ton
#10 - 11 juli 2006 16:18
ja golvet harjag redan tänkt ut,klipsk som jag är:) så det kommer stå i våran maskinhall.
#11 - 11 juli 2006 16:43
maskinhall? låter smutsigt.
#12 - 11 juli 2006 16:48
nej det står bara några cyklar därinne :) plus en soffa. det är ju värme å allt så det borde funka
#13 - 12 juli 2006 10:11
Men dåså, hur många kvadratmeter har du till förfogande? :)
En artikel som kan vara intressant:
http://www.gcas.org/articles/info_1000_gallon_tanks.html

Och nu när du redan känner till en person med två st burkar på knappa 4 kubikmeter vardera ska du väl inte nöja dig med en på ynka 2 till 3 kubik? :D

Väl skötta i en sån burk kan ju Jaguarerna bli hur läckra som helst!

En "tom" uppvärmd maskinhall, betonggolv med golvbrunn antar jag? Hade jag tillgång till det skulle jag verkligen inte ha tid att sitta här och skriva förens den var full av akvarier och "golvdammar", vilka fantastiska projekt man skulle kunna genomföra!
#14 - 12 juli 2006 10:20
Annars så finns den här tekniken http://www.cichlid-forum.com/articles/diy_1700g_tank_1.php (tack raven)
#15 - 12 juli 2006 21:56
[quote=snus_mumrik]tack då blir det att bygga ett sånt för jag har 2 jaguar ciklider nu (ett par) som går i ett 100 liters :( för på zoo affären sa de att de blir 4-5cm stora de är ca 10cm nu:( så det blir bygge av: )[/quote]

Så dom krymper alltså. :D Kunde inte låta bli.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=220

Inte första gången någon blir lurad i djuraffär.

Vilket blir billigast bygga ett i betong på ca 1400 liter eller köpa ett i samma storlek?
Glaset plus invändigt gojs måste väl kosta en del.
#16 - 13 juli 2006 10:28
Tror inte projektet var så genomtänkt när första frågan ställdes, att blanda cement, ett av de mest beständiga matrialen med plexi, ett av de minst beständiga. Själv skulle jag nog bygga stommen i trä. Det som skulle få hålla vattnet skulle bli glas, och eventuellt rejäl limningsbar typ dammfolie i dubbla lager med dränering och skyddsmatrial mellan för jaguarernas tänder.
#17 - 13 juli 2006 20:14
Att det står 4-5cm där du köpte fisken är inte hur stor den blir utan hur stor den är när du köper den.

Finns en akvarium affär i norrköping som har ett i betong med bara rutan fram som man tittar in i och det är på 10.000 liter om jag inte minns fel väldigt stort och häftigt akvarium.
#18 - 13 juli 2006 21:48
[quote=vinyl]Att det står 4-5cm där du köpte fisken är inte hur stor den blir utan hur stor den är när du köper den.

Finns en akvarium affär i norrköping som har ett i betong med bara rutan fram som man tittar in i och det är på 10.000 liter om jag inte minns fel väldigt stort och häftigt akvarium.[/quote]

Tyvärr så minns du väldigt mycket fel, det är på 3.000liter!
Detta enligt deras hemsida.
http://www.akvarievalvet.com/
http://www4.space2u.com/~d15833/butiken/bild8_stor.jpg

//Calle
Bilagor:
#19 - 14 juli 2006 09:05
Tror inte projektet var så genomtänkt när första frågan ställdes, att blanda cement, ett av de mest beständiga matrialen med plexi, ett av de minst beständiga

Oavsett om frågan var genomtänkt eller inte så finns tekniken. I princip alla ofentliga akvarium använder den. Karet gjuts av armerad betong som behandlas med penetron. Där rutan skall sitta sätter man en tjock gummipackning. Rutan sätts på plats och vattentrycket får hålla den tät och på plats. Den stora kluringen är att få entreprenörerna att inte slarva vid gjutningen. Eftersom penetron funkar som en vandrande fuktspärr är det viktigt att armeringsjärnen inte ligger för ytligt. Bland annat London aquarium har stora problem med rostande armeringsjärn i konstruktionen. Om det görs rätt är det dock en mycket bra och välbeprövad lösning. Gör man ett (förhållandevis) mindre akvarium själv så slarvar man ialafall inte.

Skall man bara göra ett mindre kar så är det nog bättre att täta med glasfiber på insidan.
MVH
Magnus
#20 - 14 juli 2006 11:08
Hmm, kan vanliga dödliga få tag på penetron måntro?
#21 - 14 juli 2006 14:55
[QUOTE=Tropfrog]Skall man bara göra ett mindre kar så är det nog bättre att täta med glasfiber på insidan.[/QUOTE]

annars borde väl epotex/epolan V som används för att försegla bakgrunder även funka till betong ?
#22 - 14 juli 2006 20:10
[quote=Tropfrog]Oavsett om frågan var genomtänkt eller inte så finns tekniken. I princip alla ofentliga akvarium använder den. Karet gjuts av armerad betong som behandlas med penetron. Där rutan skall sitta sätter man en tjock gummipackning. Rutan sätts på plats och vattentrycket får hålla den tät och på plats. Den stora kluringen är att få entreprenörerna att inte slarva vid gjutningen. Eftersom penetron funkar som en vandrande fuktspärr är det viktigt att armeringsjärnen inte ligger för ytligt. Bland annat London aquarium har stora problem med rostande armeringsjärn i konstruktionen. Om det görs rätt är det dock en mycket bra och välbeprövad lösning. Gör man ett (förhållandevis) mindre akvarium själv så slarvar man ialafall inte.

Skall man bara göra ett mindre kar så är det nog bättre att täta med glasfiber på insidan.
MVH
Magnus[/quote]

Intressant att få veta hur dom gör, men använder dom "plexiglas" någon form av plastruta? Även dom bästa extremt dyra åldras och repas lättare än glas. visst är det "enkelt" att byta om man inte limmar dit den, men ändå?
#23 - 14 juli 2006 20:39
[quote=Tropfrog]Oavsett om frågan var genomtänkt eller inte så finns tekniken. I princip alla ofentliga akvarium använder den. Karet gjuts av armerad betong som behandlas med penetron. Där rutan skall sitta sätter man en tjock gummipackning. Rutan sätts på plats och vattentrycket får hålla den tät och på plats. Den stora kluringen är att få entreprenörerna att inte slarva vid gjutningen. Eftersom penetron funkar som en vandrande fuktspärr är det viktigt att armeringsjärnen inte ligger för ytligt. Bland annat London aquarium har stora problem med rostande armeringsjärn i konstruktionen. Om det görs rätt är det dock en mycket bra och välbeprövad lösning. Gör man ett (förhållandevis) mindre akvarium själv så slarvar man ialafall inte.

MVH
Magnus[/quote]Där finns idag något som heter självarmerad betong som gör så du slipper att amera i betongen.Betongen som kommer innehåller redan det,det väljer man själv vid beställning och det rostar inte det går alldeles utmärkt att göra ett akvarium utan det ska rosta inuti.Du nämde London aquarium hur gamla är dem karen tror du?
#24 - 16 juli 2006 09:30
Där rutan skall sitta sätter man en tjock gummipackning. Rutan sätts på plats och vattentrycket får hålla den tät och på plats.

Den är inte limmad alls då ? utan sitter helt löst mot packningen med hjälp av vattentrycket ?...eller är det "stödlimmat" så rutan hålls på plats ?
Tänkte bara om man var tvungen tat göra ett större vattenbyte 50-70 % så kunde det ju bli problem när rutan "glider" kanske:confused:
Finns säkert några smarta lösningar...:)
#25 - 16 juli 2006 12:03
[quote=JanneN]Den är inte limmad alls då ? utan sitter helt löst mot packningen med hjälp av vattentrycket ?...eller är det "stödlimmat" så rutan hålls på plats ?
Tänkte bara om man var tvungen tat göra ett större vattenbyte 50-70 % så kunde det ju bli problem när rutan "glider" kanske:confused:
Finns säkert några smarta lösningar...:)[/quote]

Inte så troligt att man gör så stora vattenbyten, dessutom inte så troligt att rutan glider om rutan varit tryckt så hård mot en gummipackning en längre tid, snarare blir det nog lite besvärligt att få loss rutan även om det inte är limmad.

Annons