Akvarium i badkaret

#1 - 21 januari 2012 13:35
Hej
jag har länge funderat på att det skulle vara lite fint att ha ett akvarium i badrummet och eftersom vi inte använder badkaret så skulle man kanske kunna modernisera det lite och ha ett akvarium där i?
Skulle det vara möjligt och skulle fiskarna kunna må bra? :)
#2 - 21 januari 2012 14:27
Menar du att du ska ställa ett akvarium I badkaret eller ha badkaret som akvarium??

Du kommer bara se fiskarna uppifrån vilket inte är speciellt kul...
Men visst går det, så länge vattnet är fräscht så mår inte fiskarna dåligt av att bo där, men ur ren skönhetssyn för ägaren så blir det inte snyggt.

Sen ur en säkerhets synpunkt så skulle jag inte kombinera detta.
Jag menar, vatten och el är farligt i sej, men i just badrum där det skvätter en massa - inget jag rekommenderar.

Detta var dock bara en vecka, dom fick ett trevligare hem i Emmaboda sen;)
" target="_blank">

Sorry för alla negativa ord och satkärring-stilen
#3 - 21 januari 2012 15:04
Fördelen är att det är latt att göra vattenbyte:D...
#4 - 21 januari 2012 16:06
ansjo skrev:
Fördelen är att det är latt att göra vattenbyte:D...

Haha!! Lagom stora fiskar som inte slinker ner i avloppet bara;)
#5 - 21 januari 2012 17:10
Tänkte man kunde sätta en glasruta i framkant och sen ha ett akvarium av det så... jaa man har något att kolla på när man skiter. :D
#6 - 21 januari 2012 17:14
du menar att du ska kapa karet på längden och sen sätta en glasskiva för.... hmm intressant ide...... *början på ett nytt projekt i huvvet*
#7 - 21 januari 2012 17:36
karrokaja skrev:
Haha!! Lagom stora fiskar som inte slinker ner i avloppet bara;)

Karro, du får byta signatur! Vad skall man ha ett badkar till?
Men du har ju betydligt mer vatten i akvariet än i badkaret! Föresten lovade inte du mig en bild när du tar ett dopp:p
#8 - 21 januari 2012 17:56
bossep skrev:
Karro, du får byta signatur! Vad skall man ha ett badkar till?

Men du har ju betydligt mer vatten i akvariet än i badkaret! Föresten lovade inte du mig en bild när du tar ett dopp:p

HA!

En bild när jag badar...??
har tyvärr ingen så du får nöja dej med en bild på min katt i badkaret:p

[ATTACH=CONFIG]50928[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50929[/ATTACH]
#9 - 21 januari 2012 18:11
karrokaja skrev:
HA!

En bild när jag badar...??

har tyvärr ingen så du får nöja dej med en bild på min katt i badkaret:p

[ATTACH=CONFIG]50928[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50929[/ATTACH]

Gapskrattar! Undrar om inte du skulle se lite lika dan ut men med vallisar i håret!
Drömma kan man ju alltid.
Sist jag var ute och snorklade näck stod det i tidningen att dom skådat vitvalar i Atitlan sjön!
#10 - 21 januari 2012 18:52
jajamen och vatten upp till taket så att grannarna som går förbi fönstrer kan se fiskarna simma förbi med :)
#11 - 21 januari 2012 19:33
jajamen och vatten upp till taket så att grannarna som går förbi fönstrer kan se fiskarna simma förbi med :)

Haha!

Men asså... att såga ut en "ruta" ur ditt badkar för att sedan sätta dit en glasruta... är det inte mer praktiskt att slänga badkaret och köpa ett akvarium i badkarets storlek?? Inte alls lika coolt dock, men aa...
#12 - 21 januari 2012 21:44
nej nej nej nej nej nej nej! :O inte såga i badkaret O.o sätta skivan ovanpå kanten av badkaret :D
#14 - 21 januari 2012 22:53
nej nej nej nej nej nej nej! :O inte såga i badkaret O.o sätta skivan ovanpå kanten av badkaret :D
Haha!! ok då fattar jag :p

Fick i min lilla blonda skalle för mej att du skulle såga i skiten:p
#15 - 22 januari 2012 07:22
Haha fiskar i handfatet det vorre något men ligger dom på toaletten kan man ju inte så dom när man utgör sina behov. x)
#16 - 22 januari 2012 07:50
Allvarligt talat är det visserligen en idé att göra badkaret till ett akvarium, men 230V i ett badrum för att hålla karet igång är nog inte det bästa idén...om man nu inte fixar den biten med:).
#17 - 22 januari 2012 11:17
Man kan fixa alltid, inget är omöjligt :)
#18 - 22 januari 2012 13:30
enligt svensk elstandard får man ha 230V i badrum numera. men då måste såklart installationerna vara klassade därefter. jag jobbar ju som VVS ingenjr o på mitt jobb har vi el-ingenjörer med. o de projjar in 230V i badrummen med, men som sagt, efter rätt klassning på grejjerna då.
#19 - 22 januari 2012 13:48
karrokaja skrev:
Menar du att du ska ställa ett akvarium I badkaret eller ha badkaret som akvarium??

Du kommer bara se fiskarna uppifrån vilket inte är speciellt kul...

Men visst går det, så länge vattnet är fräscht så mår inte fiskarna dåligt av att bo där, men ur ren skönhetssyn för ägaren så blir det inte snyggt.

Sen ur en säkerhets synpunkt så skulle jag inte kombinera detta.

Jag menar, vatten och el är farligt i sej, men i just badrum där det skvätter en massa - inget jag rekommenderar.

Detta var dock bara en vecka, dom fick ett trevligare hem i Emmaboda sen;)

" target="_blank">

Sorry för alla negativa ord och satkärring-stilen

är det bara jag som tycker att det här är fullständigt naturligt?
#20 - 22 januari 2012 15:35
hannesc skrev:
enligt svensk elstandard får man ha 230V i badrum numera. men då måste såklart installationerna vara klassade därefter. jag jobbar ju som VVS ingenjr o på mitt jobb har vi el-ingenjörer med. o de projjar in 230V i badrummen med, men som sagt, efter rätt klassning på grejjerna då.

Jodå, men därifrån till att fixa med uttag i dusch/badkarsdelen i ett badrum är det en bit:p...
#21 - 22 januari 2012 15:54
mjo.. kanske. men bara man ser till att ha rätt grejjer så är det ju lugnt :)

Annons