Akvarium från Tyskland?

#1 - 4 april 2003 12:43
Jag vill köpa ett 200 eller 222 liters akvarium, men har inte riktigt råd. Är det någon som har erfarenhet av att köpa från Tyskland? Behöver man betala tull, moms eller andra avgifter? Hur säkert är det? Hur mycket väger ett helglasakvarium av den storleken? Priserna på www.aquaristic.de är låga.
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 4 april 2003 12:51
"Behöver man betala tull, moms eller andra avgifter?"
Tull - nej inte inom EU.
Moms - inte svensk moms utan tysk och den är väl inräknad i priset.
Andra avgifter - Inget utöver de avgifter som säljaren kan tänkas ha (frakt etc.)

"Hur säkert är det?"
Jag hade nog aldrig vågat att köpa ett akvarium på detta sätt - glas är känsligt.

"Hur mycket väger ett helglasakvarium av den storleken?"
Se Zoopetsidan http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Akvariets+form+och+placering
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#3 - 4 april 2003 14:22
Tack för det snabba svaret! Det slutade med att jag köpte ett aluminiumramsakvarium från en internetbutik i Sverige; det kändes en aning obehagligt att beställa ända från Tyskland.
#4 - 4 april 2003 16:13
Varför köpa på internet, fråga hos en Zooaffär i din närhet, får den dig som stamkund som köper fiskar, mat och växter så kan du få ett bra pris på ett akvarie, tänk på att du får fraktkostnader när du handlar på internet, det är också svårare om du måste göra en reklamation.
Här har vår klubb gjort upp med Zooaffären om medlemsrabatt den är på ca 20%.

I Kramfors är det ljust och vackert
#5 - 4 april 2003 17:12
Jag frågade vad de ville ha i frakt för ett 250l och de tar mellan 140-180 euro bara i frakt så det blir inte billigare.

If you want to change the world, look within!!!
//Masse
#6 - 8 april 2003 13:45
Hej!
Appropå att glas är känsligt. Självklart. Se bara till att du har en bra försäkring så ornar det sig om det skulle gå åt helvete...
Jag menar de flesta affärer importerar ju det mesta och för dom går det ju bra. Och om det inte gör det så är går försäkringen in och täcker upp. Antingen kostnader eller skickar ett nytt gratis.
Själv så åker jag ner till tyskland ett par gånger varje år, pojkvännen har släkt där.
Har aldrig köpt med mig nått hem, än...
Det enda jag vet är att man inte får ta in nått levande. Tex växter.
Vi tog ett par grenar förra året. Ett par hasselnötsgrenar som var ovanligt skruvade, kommer inte i håg vad dom heter.
på en av grenarna ( dom var max en meter långa ) så satt det ett löv som vi glömt ta av...
Det blev totalstopp... Och alla grenar åkte ur bilen, även om dom var "döda".
Minst en månad skulle grenarna ligga innan vi fick ta in dom. men vi hade ingen lust att vänta så...
Så tänk på det. Ska ni ha med er växter, så göm dom väl...

Mvh Guppyn

Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 8 april 2003 15:09
"Appropå att glas är känsligt. Självklart. Se bara till att du har en bra försäkring så ornar det sig"
De flesta försäkringar gäller inte för ömtåligt material om man inte betalar en massa extra för speciell frakt.

"Jag menar de flesta affärer importerar ju det mesta och för dom går det ju bra. Och om det inte gör det så är går försäkringen in och täcker upp."
Få affärer importerar själv och om de gör det så är det ofta stora sändningar som en hel lastbil med akvarier eftersom dessa då går direkt vilket ger färre omlastningar vilket misnkar risken.
Visst kan försäkringen gälla i vissa lägen men då är självrisken 8-9 tusen kronor.

Den säkerhet man kan få är att den som säljer själv garanterar att akvariet kommer fram helt. Rent juridiskt så är det köparen som har ansvaret och tar risken i den stund som akvariet (eller andra varor också för den delen) har plockats upp av fraktbolaget hos säljaren. Detta gäller också för leveranser inom Sverige.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#8 - 17 april 2003 10:28
Hej!
Dom affärena som jag har varit i kontakt med gör så här. Det beror väl på vilken försäkring man har.
Vissa försäkringar har hög månadskostnad, men låg självrisk.
Andra försäkringar har låg månadskostnad och hög självrisk. Sen får man ju ringa runt lite och "pressa priserna" mot varann...
Mitt försäkringsbolag har aldig krånglat då jag har fraktat ömtåliga saker, tex akvarium.
Självrisk 1000 kr.

Vissa fraktfirmor brukar ju a egen försäkring, s.k dörr till dörr...
Man får ringa och höra.
Försäkringsbranchen är skitkrånglig, men tar man sig tid och leta kan man få en riktig bra försäkring.
( har en kompis som jobbar med försäkringar )

Mvh Guppyn

Annons