Borde gå bra med helt vanlig armatur. Men, eftersom den inte är tätad mot vatten så kanske du bör hänga den en bit ovanför akvariet. Eller så använder du täckglas. Lysröret som sitter i skulle jag inte rekomendera, utan köp nytt som är för akvarie. Sedan blir det nog för lite med bara ett lysrör till 208L. Minst två skulle du behöva.
JA det är klart att jag har täckglas, men borde deet inte räcka med ett ljusrör eftersom att algtillväxten inte blir så stor. akvariumet är bara 45 gånger 45 på B o H.
Sen hade jag tänkt att ha det hänga nån dec över akvariumet.
Personligen tycker jag att det tex är gränsfall med ett lysrör till 50L. Men, det kan vara en smasak. Med ett lysrör kommer du att få ett ganska dovt ljus.
beror ju mycke på hur många w som lysröret har har bara ett till mitt 208l men de är nästan de som är ljusast efter som att de är så pass grunt och ljus botten så no räcker de när de gäller ljus mängd... men jag funderar ändå på att sätta dit ett för att få ett bredare ljus spektrum men när de gäller ljus mängd så räcker ett 40w gott å väl tycker jag
[QUOTE=Danne_K]beror ju mycke på hur många w som lysröret har har bara ett till mitt 208l men de är nästan de som är ljusast efter som att de är så pass grunt och ljus botten så no räcker de när de gäller ljus mängd... men jag funderar ändå på att sätta dit ett för att få ett bredare ljus spektrum men när de gäller ljus mängd så räcker ett 40w gott å väl tycker jag[/QUOTE]
har inte så bra koll på armaturer... men ja har ett lysrör i mitt som är 120långt å är på 40w sen så va de är för armatur... farsan har byggt de under den tiden han odlade tanganyka ciklider.... rampen är ca 25-35 år skulle ja tro