Akvarium frågor

#1 - 22 februari 2004 13:37
Jag har lite frågor om akvarier mm
1. Jag kanske ska köpa ett 112liters akvarium men man får inte med innefilter och doppvärmare då för det får man köpa löst går det bra att köpa ett aquael innefilter fan 3 700liter/timmen och en doppvärmare på 150watt räcker det till 112 liters akvariumet.?
2. Jag kanske ska köpa ett 110liters svart record juwel akvarium med bänk och allt, men jag undrar fall jag ska ha liggunderlag eller frigolitskiva under fast det finns en sån där extra svart sak i mitten av bottenskivan typ en list eller nåt
?
kramisar linn
#2 - 22 februari 2004 13:39
räcker me aquael innerfilter 450 liter:)
Kan ju inte skada me en extra liggunderlah!
Tobbe
#3 - 22 februari 2004 15:24
Aquaelfiltren verkar inte ha det bästa av rykten, vore inte Fluval 2+ el. 3+ bättre (lite beroende på vilka fiskar du skall ha).
Doppvärmare, det räcker med 50-100 watt, även om termostaten gör att det inte blir för varmt med 150 w så blir den dels längre, dels ökar risken för att det snabbare skall bli farligt varmt om termostaten hänger sig.
Liggunderlag under akvariet är onödigt om akvariet har ram (även om det inte är skadligt).
#4 - 22 februari 2004 15:39
Jag hade ett Juwel 110 innan och jag hade ingen extra skiva. Det funkade bra utan. Det är byggt för att täla att ställas direkt på.
#5 - 22 februari 2004 15:42
Ursprungligen skickat av Karon

Aquaelfiltren verkar inte ha det bästa av rykten

Jag använder mig av eller har använt mig av Fluval, Aquel och Eheim filter. Både ytter och innerfilter. Jag har aldrig haft problem med några utav dom. Möjligtvis då fluval 404, men det verkar bero på väldigt varierande kvalité. Vissa funkar bättre än andra. Hursomhelst. Köp Aquaelen. Det är MYCKET filter för pengarna, och har dessutom ställbart tryck.
#6 - 22 februari 2004 16:34
Hejsan joo det här aguael fan 3 innefiltret kostar bara 195kr väldans billigt.
Jag tror jag ska köpa akvariumet som är ett juwel vilket tycker ni jag kan skicka med adresserna till bilderna.
112liters akvariumet: http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=89

110liters juwel akvariuet: http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=107

Jag är nog mäst för juwel akvariumet.
#7 - 22 februari 2004 16:40
Köpte nyligen ett Juwel Rekord 110...
Superbra akvarium där filter, pump och värmare är inbyggda i ena hörnet, ganska diskret.. Pumpen tror jag är på 600 liter / timma så det räcker mer än väl, ingen skit samlas nånstans i akvariet förutom vid filtret...

Juwel ska INTE ställas på nån typ av frigolit eller liknande, utan direkt på bänken..

Har bänk med skåp till som tillhör akvariet, blir snyggt ihop...
#8 - 22 februari 2004 16:42
blunder det där akvariet som du säger är ett 110 l är ett 134 liters...

från:ToM
#9 - 22 februari 2004 21:21
nej då det är ett 110liters akvarium det står ju som överskrift alltså måtten då mäter man även lysrampen så mäter juwel akvarier. oki vad bra jag ska nog ta juwel akvariumet för det värkar så lätta att sköta sen är det ju bra med ett pump hus då blir det inte lika utspritt, Robot: Vilka mått har ditt akvarium? och vad för fiskar har du i ditt akvarium? Jag tänkte då ha mina neontetror,svärdbärare,segelfensmollyn,ancistrusen,plecon,pansarmalen, sen så tänkte jag köpa 2-4 skalarer,1 par fjärilsciklid/kakaduaciklid eller chackbrädeciklid eller vad dem hette, och så några guramis som mosaikgurami och marmorgurami och dvärggurami eller andra fiskar få se vad det blir.
Kramisar linn
#10 - 22 februari 2004 22:01
Hej

Om jag vore som dig så skulle jag fundera mer än en gång till över alla de fiskar du räknar upp.Kommer att bli överfullt.Lite kan man fuska med grundregeln 1cm fisk/liter men det är kanske lite i överkant de du räknar upp
Fredrik
#11 - 23 februari 2004 15:17
ja men jag menade bara att jag skulle ha några av dem fiskarna det var det jag menade, förlåt om jag uttryckte mig fel men jag har tänkt lite så vi får se vad det blir,
kram
#12 - 23 februari 2004 15:27
Vill bara påminna om att du ska börja med lite fiskar i början!det tjänar man på sen, tro mig..

också om jag var du så skulle jag köpa ett ytterfilter.man brukar förr eller senare bli irriterad på innerfilterna.åsså e de bra för då kan du ta i och köpa en kraftfull ytterpump,med stor filtervolym.(man kan hitta nån billig begagnad) ifall du en dag får för dig att köpa större kar..det är sååå lätt att bli biten när man väl börjat..

lycka till!
#13 - 23 februari 2004 16:23
Blunder, akvariet på din länk är inte 110 L även om det står så. Själva akvariet ser likadant ut men bänken är annorlunda på 110 L än på det på bilden. De har nog lagt in fel bild...
Jag har ett juwel rekord 110 och tycker att det fungerar bra
#14 - 23 februari 2004 19:36
Joo det är visst 110liter har frågat pathrik han som äger pwss och man får med den bänken som visas. Det finns olika bänkar till 110litera juwel akvarium en del har med bara 2 stolpar net och en skiva som man ställer akvariumet på, en del har skåp och en del sånna här mm.
Terato: Jag har ju nu ett 60liters akvarium så jag har börjat med några fiskar har haft 60 karet ca 1-2år nu så jag vet vad jag vill ha och kan ha. men tack endå.
Är värkligen palettcikliden och skalaren så elak som det sägs?
kram
#15 - 24 februari 2004 13:58
Måtten är 81x36x46 eller nåt... Har rätt mycket fisk i mitt, fungerar bra ändå...

Skalarer är inte så elaka om du köper små som får växa upp med dina andra fiskar.. jag har skalarer och kardinaltetror ihop...
#16 - 25 februari 2004 17:30
Hejsan, tack för super bra svar.
Men måtten är 81x36x46cm som ett 110liters akvarium är och juwel akvarium mäter ju även med lyrrampen.
Joo jag tänkte köpa små skalarer i sånna fall som får växa med mina andra fiskar, jag har alltid velat ha skalarer dem är så fiina finns det olika storlekar och färger på dem? vilka är dem vanligaste färger och storlekar? Vad har du för fiskar Robot?
#17 - 25 februari 2004 17:40
Hej Linn!

Om du gillar scalarer så kolla in denna länken: http://www.geocities.com/scalare_farmen/index.htm
#18 - 25 februari 2004 17:46
Hejsan tack så mycket för länken ska läsa igenom nästan alt är så kuul med skalarer vet bara att hannarna får en knöl i pannan när dem blir lite äldre.
Om mitt nya akvarium är snett hur ska jag göra det rakt då? Om det lutar typ 5mm kanske det inte gör nåt men 1-1,5cm då hur gör man det någolunda rakare då?
kram vad för växter skulle jag kunna köpa till mitt sälskaps akvarium sånna som är lätta att få tag på?
#19 - 25 februari 2004 17:52
Lutar golvet så mycket hos dig? Jag hade ett Juwel 110 Record innan och det ska vara rakt. Du har en klisterlapp på insidan av akvariet där du kan se var vattenytan ska vara. Det är någon cm under glaskanten. Mitt stora på 375 liter lutar ca 1 cm och det funkar bra. Så långe det inte är ojämnt på diagonalen så är det säkert ingen fara såvida det inte är jättemycket. Då måste du antagligen lägga en liten träkloss under båda tassarna på ena sidan.
#20 - 25 februari 2004 17:59
Vad menar du så länge det inte är ojämnt på diagonalen?? hur ser man att det är de då? joo vi bor i ett gammal hus som lutar en ca 5-1cm kram linn
#21 - 25 februari 2004 18:32
Det märker du redan när du ställer bänken på plats. Om den vippar så är det snett på diagonalen och då får du lägga något under till det står riktigt stadigt. Tyngden från akvariet kan rätta till det men då får du spänningar i glaset och det kan spricka.
#22 - 25 februari 2004 18:59
Oki som om bänken vippar lite ska jag lägga under en träkloss eller nåt som håller tyngden av akvariumet, och sen om vattenpasset visar 5 mm snett gör det ju inte så mycket.
kramisar linn har du nicke lilltroll någon zoonen.com
#23 - 25 februari 2004 19:10
Ja, då lägger du under så att den står stabilt. Den får inte vippa alls för då kan det bli spänningar i glaset.

Jag heter nicklasn på zonen.com
#24 - 25 februari 2004 20:05
nicke lilltroll din mal ser ut som min plecostomus kanske är en sån sök på soopet på plecostomus ska du få se. kram dem kan bli 50cm långa
#25 - 25 februari 2004 21:39
Den har inte riktigt samma mönster men kan tydligen ändå vara en variant på den. De som har sett den på riktigt kan inte avgöra det. Det är faktiskt lite kul när folk inte vet säkert vad det är. Jag har fått en massa olika förslag men inget stämmer till 100%. Jag ska ta upp den och fota den ordentligt när jag gör något stort i karet. Han är inte helt lätt att fånga och jag vill inte stressa honom i onödan.

Har du fått upp ditt akvarium eller? Var noga med att du får dina filter i rätt ordning. Det ska finnas med en bild om du har köpt helt nytt. Jag fick 4 st tunna filtmattor med mitt. Lägg inte i mer än 1 åt gången. De andra 3 är som du ska ha och byta med. Jag fick ett kolfilter också med mitt. Det ska du inte heller använda mer än om du ska ta bort mediciner och sånt.

Jag fick ganska mycket alger i mitt. Rören som följer med som belysning är kanske inte de bästa. Om du får problem med alger så kan du kolla i akvarieaffären vilka rör du ska ha. Du kan också köpa en växt som heter Hornsärv. Den finns beskriven här på zoopet.
#26 - 26 februari 2004 17:51
Hejsan fick du mycket alger i ditt juwel akvarium, i mitt står det att man får belysning,pump,doppvärmare och bänk får se vad man får till.. Jag har inte ens köpt det en kommer att köpa det i maj eller i juni/juli vi får se har inte så mycket pengar håller på att spara ihop till akvariumet men jag frågar bara för att jag ska veta. Oki iförsej så när man ser den på riktigt är det ju lättare att veta vad det är för sort en att kolla på bilder. Vadå att jag får mina filter i årdning, det sitter ett pumphus i juwel akvariumet där i sitter doppvärmaren och pumpen.
Kramisar Linn
#27 - 26 februari 2004 20:04
Om du inte har köpt det än så tycker jag att du ska försöka hitta ett begagnat istället. Mitt var i nyskick utan en enda repa. Jag lämnade med en helt ny extra uppsättning filter, grus, växter, fiskar och allt annat. Jag sålde rubbet för 1000:-. Det finns andra till ungefär samma pris. Eftersom du inte har någon direkt brådska så tycker jag att du ska ta den tiden att söka efter begagnat för ofta så kan du få mer för mindre pengar så du kan lägga pengarna på någon roligare fisk istället.

Visst sitter det ett innerfilter i Juwel men det är inte som i t ex Fluvalpumparna bara en svamp utan det är flera olika filter man kan lägga ner med ett par plastgaller emellan. Filtermängden är mycket större i det lilla Juwel än vad jag har i min Fluval 4 som jag har i mitt 375 liters kar. Jag har därför satt i en extra pump för att öka filtermängden. Jag ska också byta den ena innepumpen till ett ytterfilter för att få den större filtermängden. Du behöver därför inte rengöra ditt filter lika ofta som jag måste eftersom det inte slammar igen så fort.

Jag fick ganska mycket alger på kort tid i mitt. Det spelade ingen roll hur lite jag än matade för det blev igenvuxet ganska snabbt i alla fall. Antagligen berodde det på belysningen eftersom det stod längst in i rummet. Man ska inte ha akvariet så att solen kommer åt för då blir det också mycket alger. Mina siamesiska algätare trivdes i alla fall. Det blev mer alger än de hann med att äta.

Hoppas att du blev lite klokare av detta. Annars så får du höra av dig igen. =)
#28 - 26 februari 2004 21:01
Hejsan joo det vart jag men jag vill hällst köpa ett sprillans nytt har aldrig gjort det så måste tästa det kanske blir ett större akvarium jag vet inte men jag tror det blir det här 110liters. Min kompis Helen köpte ett juwel akvarium från pwss som är på 400liter och hon fick inte mycket alger på kort tid och dem har samma innefilter man fick med men jag kanske köper ett innefilter på fluval 3+ till akvariumet eller så köper jag ett 112liters aquael akvarium till det köper man egna doppvärmare och innefilter tänkte köpa aquael fan 3 till det i sånna fall och en doppvärmare på 100watt eller ska jag hälldre köpa fluval 3+ vilket är bäst?
kram köper någ 110liters juwelet endå men få se i maj eller sommar
#29 - 26 februari 2004 21:15
Jag har ingen aning hur de pumparna är men tycker att den som sitter i Juwel räcker ganska bra. Jag hade aldrig några problem med nitrit eller något sådant. Det man kan göra är att lägga i mer filtermaterial. Det finns plats till det i behållaren som redan finns.

Att köpa ett helt nytt Juwel är inte så farligt dyrt men jag tycker ändå att det är lite synd om du lägger en massa pengar i onödan bara för att få ett sprillans. Om du får grus till och bara sköljer den så har du dessutom en bra start för både växter och bakterier om du är säker på att det inte har varit sjukdom i karet du köper.
#30 - 27 februari 2004 13:48
hejsan jag får grus till det nya juwel akvariumet.
kram

Annons