Köp ett akvarium på minst 100L gärna större, köp hellre begagnat för att få ett stort till ett rimligt pris. I min mening är små akvarier till för erfarna akvarister för dom är mycket svårare att få balans i, tycker att våra akvarieaffärer är mycket oseriösa som säljer tex 54L såkallade nybörjarpaket. När jag jobbade på akvarieaffär såg jag alldeles för många föräldrar som köpte nya små paket till sina barn trots att jag avrådde pga av priset, jag rekommenderade även då att köp hellre begagnat för att det är mycket lättare med stora akvarier men nej. Så då köpte dom paketet och även fisk trots att jag avrådde, sedan kom dom in efter en vecka med en burk med vatten för nu hade alla fiskar dött. Nitrittest köpte dom naturligtvis inte för det är ju roligare att köpa fisk, och efter min mätning så var det naturligtvis knallrött dvs nitritförgiftning. Vart jag vill komma är, tack vare att det blir för svårt att lyckas pga förutsättningarna så slutar det ofta med att akvariet hamnar på vinden. Och så har vi en akvarist mindre, det blir ni föräldrar som kommer att få både betala och sköta det och tro mig när jag säger att det blir både billigare och mindre jobb i längden med ett stort. Ta mitt 160L tex, köpt begagnat på blocket, aluram, alubänk, lysramp, doppvärmare, sand, rötter, stenar, håvar mm, 800kr. Stod och gick med vatten och fisk, växter i, plockade ned det själv och tog med 50L av vattnet startade upp det hemma med bakterier och allt. Inga problem AB, sparade in mellan 1-2 månader av väntan på att få bakterierna på platts och det fungerar perfekt. Nu kan akvarieaffären tjäna pengar på mig med fiskar, växter, tillbehör, foder mm och det blir bara fler och fler akvarier hemma.
I slutändan gör naturligtvis alla som dom vill, så lycka till med er 5åring 