Akvarium filter/pump

#1 - 25 mars 2011 11:32
Hej.
Jag har ett Eheim innerfilter för 60L i mitt 70L kar (har bara 60L i) och köpte sedan förra helgen en sådan: http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=16331&prodid=9456&ref=%2Fproduct-dlist.asp%3Fcatid%3D16331

Köpte denna för att kunna ha 70L + att Eheim pumpen bryter inte ytan så mycket tycker jag + att den slutat pumpa ut bubblor så vågar inte köra bara den utan en annan pump som sprutar in bubblor. Märkte snabbt att denna gav alldeles för mycket sprut så funderar nu på att införskaffa 70L varianten av samma men då undrar jag, kommer den ha mindre sprut än 120L versionen?
#2 - 25 mars 2011 12:39
Bubblor behövs inte alls för att syresätta vattnet utan ytvattenrörelse är fullt tillräckligt! Den mindre pumpen du funderar över ger 400L/tim enligt spec. och den större du har ger 700L/tim så den mindre kommer ge mindre sprut!
#3 - 25 mars 2011 12:57
bubblor är som åheim säger helt onödigt o framförallt välgit fult o låter massor.

tycker det såg ut att vara väldigt lite filtermaterial i den du länkade till . och aldrig hört talas om märket heller,.
#4 - 25 mars 2011 16:27
Jag vet att bubblor är onödiga :D mina växter börjar se skit ut det är därför jag vill bli av med bubblorna. Men hannesc tror du att det filtret jag tänkte mig är värdelöst? var bra fart i 120L och lär va mycket bättre fart i 70L än min Eheim som ger 150-300L/h men om den inte filtrerar bra så är det ju värdelöst :P btw du såg att den hade 2 små filtermaterial va? uppe och nere och sen får man med kolpåse att filtrera bort medicin med.
#5 - 25 mars 2011 16:30
Kollar lite nu på Haquoss dom verkar tillverka massa ytter filter också, ganska dyra sådanna.

Annons