Akvarium...eller inte?

#1 - 19 november 2003 16:22
Hej!
Har spanat in ett 54l akvarium som är till salu.. Funderar på om jag skall köpa det. Egentligen vill jag ha ett större, men min lägenhet har inte plats för något sånt... Är helt nybörjare så jag tänkte fråga om ni har några tips på skojjiga fiskar till ett 54 liters. om det inte finns så många (fiskar alltså) så kanske jag skall vänta med att köpa akvarium tills jag flyttar till en större lägenhet (och då kan köpa ett större akvarium)..vilket jag iofs inte har planerat att göra inom någon snar framtid. Vill väldigt gärna ha ett fint akvarium ändå, de är så vackra :)
Fundrade alltså på fiskar till ett 54l.. fick syn på fjärilsciklider här på sidan tyckte de var jättefina, men det kanske inte är någon nybörjarfisk? Tycker det är lite tråkigt att ha samma fiskar som alla andra, typ platys, guppys, svärdbärare...även fast dess förstås är fina också.
Alger är det jag är mest rädd för :P därför måste jag ha någon algätare.. kikade på ancistrus, men enligt beskrivningen så är ett 54liters för litet.. Funderar också på någon mal som även äter annat "skräp" på botten, och något stim med några tetror.. Jättetacksam för tips! Det är så svårt när man inte kan så mycket..
#2 - 19 november 2003 16:31
jag bor i studentrum på 15 kvm... (haha) och jag har ett 95x40x40
det är bra tycker jag.. antar att din lägenhet e större så du kan nog ha lika som mitt iaf... :-)
#3 - 19 november 2003 16:32
Tja!!
Jodå till ett 54 liters finns det mycke fina firrar=)
Fjärilsciklider är fina inte så svår skötta heller.
Eller så har Kakaduciklider Apsitogramma cacadouties!
Om du vill ha ett snyggt 54 så skulle du kunna ha dessa firrar:
10 Neontetror
1 ancistrus
1 par fjärilsciklider eller kakaduciklider
6 st pansarmalar
med lite mangroverötter fin sand o växter=)
Då skulle dina firrar må gott och förökasig lite också om du har tur=)
Lycka till
Tobbe
#4 - 19 november 2003 17:22
Hejsan!
Mitt första akvarium var ett 45 liters akvarium med platy och en liten mal ( ancistrus). 2½ år och par större akvarier senare har malen blivit stor och på söndag levereras mitt 240l akvarium *ler*
Mitt råd är att du tittar på http://www.pwss.nu där finns det en del mindre akvarier att välja mellan. Bland annat 6 och 8 kantiga akvarier som inte tar så mycket plats, eller varör inte ett hörnakvarium?
Mvh
Elana
#5 - 19 november 2003 17:28
Tänk också på att läsa igenom alla nybörjartåtar här på forumet... T ex Cools fisktips är väl gränspuck till för mycket fisk ... det kan vara möjligt att ha så mycket, men då krävs det att man verkligen sköter det perfekt. Framförallt så är det viktigt att man inte köper för mycket fisk från början, utan att man bara köper några få åt gången...
Jag har ett 54 l kar som kommer att bli tomt så småningom, där tänker jag ha snäckskalslekare, något för dig kanske???
Om man vill göra det enkelt för sig så tar man i första hand reda på vilka vattenvärden man har i kranen, framförallt pH ..., sådant kan man ofta läsa på sin kommuns hemsida på avdelningen vattenverk... Om man sedan skaffar fiskar som trivs i det pH man har i vattnet, har man eliminerat en stor orsak till problem...
#6 - 19 november 2003 17:46
jepp... jag har läst mycket här på forumet en längre tid, så jag vill väl påstå att jag har lite bättre koll än en vissa...
Snäcklekare har jag däremot dålig koll på...någon typ av ciklid kanske? :)
Jag är hellre för försiktig och ser till att fiskarna får det bra än att bara tuta och köra och slänga i så mycket fiskar som får plats. Jag vill vara noga och lära mig om de fiskar jag eventuellt köper..
har mailat kommunen och frågat om vattenvärden, får se om jag får något svar..
Eftersom det finns så mycket fiskarter som jag förmodligen inte har någon aning om så tänkte jag att det kunde vara skoj att höra vad andra skulle ha för fiskar i ett så litet akvarium..
#7 - 19 november 2003 18:33
Den här cikliden måste jag ju säga är tuff som bara den, kollade in sånna här på 4Tassar och de ser elaka och ettriga ut! ska bli nångång :)

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=143
#8 - 19 november 2003 19:21
har du möjlighet så försök köpa ett större akvarium, de lättare att sköta. Man tröttnar annars ganska lätt.
#9 - 19 november 2003 19:22
Kattis: kolla om du inte har plats för ett 100x35x35, ett 54 liters är litet........

bara en tanke :)

//Marcus
#10 - 19 november 2003 19:24
Snäckskalslekare tycker jag du ska titta på. Det är de minsta cikliderna i Tanganyikasjön. Då får du lite annorlunda fiskar och även intressanta.

Det här är den vanligaste tror jag: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=117
#11 - 19 november 2003 19:35
Neolamprologus Brevis e också rtt valiga
#12 - 19 november 2003 19:37
ja tycker inte du ska ha snäckskalslekare. min syrra hade 3 st men dom stod bara och vaktade sina snäckor hela tiden. ibland såg man nåt yngel simma förbi men sen försvann alla, och efter några månader blev hanen typ lite störd och började jaga honorna jätte mycke, så dom dog, och hanen fick åka till akvarieaktionen...TIPS på roliga fiskar till ett 54 l:
ett pardvärggurami/läppgurami+ 10 st kilfläcksrasboror.
#13 - 19 november 2003 19:44
Hmmmm.... ett par läppgurami i 54 liter???? Hade två honor och en hanne i ett 160 l och hannen regerade det karet totalt... alla andra fiskar bodde under pumpen :-( Dvärggurami däremot sägs vara lugnare....
När det gäller storlek på karet så är det på olika vis... jag började med 40 l och se hur det gick !!! Orkar man med att sköta ett litet kar, så vet man att man orkar ett, eller flera, större också... det är ju lättare att "avveckla" ett litet om man känner att det inte var vad man trodde... (hur nu det kan vara möjligt :-)
#14 - 19 november 2003 20:31
Nanc skriver om dvärggurami, det skulle inte jag rekommendera till ett så pass litet akvarium, hade en hane och två honor, han jagade ihjäl båda honorna, en efter en i ett 105 liters. Har hört om andra med liknande erfarenheter så dessa skulle inte jag rekommendera.

Själv skulle jag nog satsa på ett par svarta kuhlii-ålar, och ett stim med rödmunstetror (de stimmar bra), de vill väl i o f s ha ett större akvarium men om man har några stycken (ex 6 st) skulle det nog gå bra. Sen som algätare skulle jag nog ha räkor av någon variant.

Men egentligen skulle jag rekommendera att skaffa ett 105 liters istället. De är omkring 75 cm långa och inte så svåra att placera. Då kan du ha lite fler och roligare fiskar.

/C

#15 - 20 november 2003 22:54
Titta på www.pwss.nu , de har en bra utbud på olika akvarier i olika former och storlekar. Mitt första akvarium var på 45 l och idag är det grannen som har det akvariet fast jag sköter det åt henne, men gudars vilket jobb det är med den... jag har bara hälften så mycket med mina två 100 liters akvarier. Den lilla vattenmängden lämnar inte mycket utrymme för städning, man får knappt plats med någon fisk ( om man ska ha den som sällskapsakvarium )och allt blir så plottrigt om man vill få in några växter och en rot kanske.
Personligen tror jag att risken är större att man tröttnar på akvariet om den blir för komplicerad och begränsad att ha, än om man har ett större akvrium som man kan ha lite olika sorters fiskar i och prova sig fram till vad man gillar bäst.
Mvh
Elana
#16 - 21 november 2003 23:27
Hejsan!
Har ett 40l akvarium med röda och blåa platy. Har även fått yngel som är jätte söta! Jag förstår om du tycker dom är vanliga, men mkt bra och lätta nybörjar fiskar. Jag är ochså nybörjare och i framtiden lär det säkert bli nå andra fiskar....men lycka till med ditt val av fiskar!

MVH lillajag

Annons