Akvarium = Eld (eller dårhus)

#1 - 2 november 2010 21:57
Kan nästan likna akvariet med en sprakande eld. Man blir lika trollbunden av båda. Jag kan sitta länge och bara stirra in i glöden och flammorna från elden, väldigt ro givande. På samma sätt är det med akvariet, alla färger på fiskarna och deras beteende är verkligen intressant.
Skulle gärna vilja veta mer om fiskars beteende, om man kan se om dom är lyckliga eller olyckliga?
Ibland kan jag nästan tro att det är ett dår hus man tittar på... haha... Ahlin "älskar" verkligen att simma fram och tillbaka (Om han nu kan älska ;)) Knorrmalen simmar runt, runt och runt. Den största Rödzebran är verkligen en sur kärring som jagar de flesta fiskar hit och dit. Ja kort o gott, man kan få skratta!

Hände en märklig sak idag, kanske helt normalt men jag blev lite fundersam... En av dom randiga fiskarna tappade helt sina ränder, trodde kanske den var sjuk eller så... Tittade till den flera gånger och hips vips så hade den fått tillbaka sina ränder. hmm vad var det som hände???

Nej nu ska jag försöka sova till ljudet av vattenreningspumpen... Tycker den låter lite väl mycket, men men :)

God natt från
Rattik
Lotta
#2 - 3 november 2010 04:17
Sov gott... har varit uppe sedan halv tre för att den där John Blund flugit fel!
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 3 november 2010 07:26
Ränderna går aldrig ur sägs det och det stämde ju här i alla fall;)
#4 - 3 november 2010 07:57
[QUOTE=Lilla Damen;bt32655]Sov gott... har varit uppe sedan halv tre för att den där John Blund flugit fel![/QUOTE]

Hoppas John Blund hittar rätt till slut ;)
#5 - 3 november 2010 08:00
[QUOTE=Kjell Fohrman;bt32658]Ränderna går aldrig ur sägs det och det stämde ju här i alla fall;)[/QUOTE]

Vet du om detta är något fenomen som är vanligt? Att ränderna försvinner ett tag och kommer tillbaka? Jag sökte länge i akvariet för att se om jag tagit fel på fiskarna, men det är bara dessa två som har lite längre ryggfenor så jag hade då inte tagit fel på fiskarna iaf ;)
#6 - 3 november 2010 13:21
Om de blir rädda/känna underläge så kan de bli bleka för att sedan plocka på färglada kostymen kort där efter. De flesta fiskar "tappar" ränderna då och då. Men de kan åxå blekna om de blir sjukna eller vattenkvalité börjar bli dålig. Ditt akvarium är nystartat så det skulle inte skada att hålla lite koll på det så det inte är nitrit på g. Finns teststickor eller dropptester på zoobutiker för detta ändamål. Vet inte om du tittat igenom art registret här på zoopet men där kan du hitta info om beteende, behov m.m.
#7 - 3 november 2010 13:25
[QUOTE=C.Ciklid;bt32669]Om de blir rädda/känna underläge så kan de bli bleka för att sedan plocka på färglada kostymen kort där efter. De flesta fiskar "tappar" ränderna då och då. Men de kan åxå blekna om de blir sjukna eller vattenkvalité börjar bli dålig. Ditt akvarium är nystartat så det skulle inte skada att hålla lite koll på det så det inte är nitrit på g. Finns teststickor eller dropptester på zoobutiker för detta ändamål. Vet inte om du tittat igenom art registret här på zoopet men där kan du hitta info om beteende, behov m.m.[/QUOTE]

Tack för info! Har kollat nitrit = Helt ok! Tror nästan att han/hon/den kände sig lite mobbad, hade nog blivit biten såg det ut som på ryggen.
Har tittat massor i artregistrena här på zoopet, väldigt intressant. Men vet inte om jag direkt hittat något där det står om hur fiskar beter sig om dom har det bra eller dåligt osv... ;)
#8 - 3 november 2010 13:54
Glada ciklider äter, gruffas, gräver och leker. De dåliga står som blekfisar bakom pump/doppvärmare eller vid ytan med ihop fällda fenor och försöker göra sig osynliga. ;) Så är det livat i burken är allt ok. :) Mycket stenrösen och grottor gillar de så de har något "eget" att gruffa om. Då är fiskarna glada.

Annons