Akvarium & Cigarr rök ?

#1 - 19 mars 2005 15:01
Funderar på att bygga om garaget till ett "typ" rökrum med bar, dart tavla och lite sånt mys. tänkte även ställa ut mitt 600l där... kanske bygga in det i baren eller så.
Där kommer bli väldigt rökigt i rummet då jag hoppas kunna sitta där och puffa på mina rökdon samtidigt som jag kan njuta av mina firrar..........

hur tror ni att cigarr rök kommer påverka firrarna och vattnet ???
luktar ju ganska så mycket efter cigarrer.
#2 - 19 mars 2005 15:09
Gör du ventiltion så inte vattnet tar upp nikotinet i röken så går det nog.
Det sägs att tobaksrök ska vara giftigt för fiskar, men jag vet inte, någon källa borde det finnas för det påståendet.
#3 - 19 mars 2005 15:12
jag vet att cigarettrök kan ge oljiga hinnor och sådant.. tror inte det skulle vara det hälsosammaste i världen.
#4 - 19 mars 2005 16:45
joo rejäl ventilation hade jag tänkt mig......tycker inte sälv om lukten. den sätter sig ju i allt....men gott är det. men jag är lite orolig för fiskarna. kanske en fontän i närheten som tar upp det mesta av röken skulle funka....hmmm
#5 - 19 mars 2005 17:25
om du har en vägg ventil i närheten kan du ju montera en 120mm 12v fläkt som drar in fräsh luft och sen dra ett rör 1 1/2 tum eller nåt därifrån som slutar vid täckglaset.
då blåser det ju ner fräsh luft
kan dock bli lite kallt på vintern.
#6 - 19 mars 2005 17:28
Räcker att du har en friskluftsventil i ena gaveln och en fläkt i andra gavlen (mitt i mot) så att du får friskluft rakt igenom rummet och samtidigt suger ut röken.
#7 - 20 mars 2005 08:17
okej tack ...då verkar det som om min idé kommer funka ändå :) oj oj oj vad jag kommer att sitta och njuta av mina fiskar medans jag sippar på nått gott och bollmar på min favorit cigarr.
#8 - 20 mars 2005 08:44
Jag har slutat röka.
Tobak ökar risken för cancer, stroke, hjärtinfarkt.
#9 - 20 mars 2005 09:24
Får man komma och röka hos dig efter 1 juli?
Mvh Cecilia
#10 - 20 mars 2005 09:41
[QUOTE=cecilia]Får man komma och röka hos dig efter 1 juli?
Mvh Cecilia[/QUOTE]

Alltid ;)
#11 - 20 mars 2005 14:06
[QUOTE=Kramfors]Jag har slutat röka.
Tobak ökar risken för cancer, stroke, hjärtinfarkt.[/QUOTE]

jadu näst intill allting runtomkring kan orsaka diverse problem.

visste du att alla dom där "sockerfria" produkterna kan orsaka hjärnskador till att börja med.

bättre att njuta och leva lite kortare än pina sej själv och KANSKE leva längre.
#12 - 20 mars 2005 16:19
CIGARRER OCH CIGARETTER = SVIN DÅLIGT + SVIN DYRT... MAN kAN IT HA LIKA MYKKE FISKAR DÅ :P
#13 - 20 mars 2005 17:17
[QUOTE=Djur.freak]CIGARRER OCH CIGARETTER = SVIN DÅLIGT + SVIN DYRT... MAN kAN IT HA LIKA MYKKE FISKAR DÅ :P[/QUOTE]

Men man lever bara en gång - så varför INTE passa på njuta livets goda?
#14 - 20 mars 2005 17:30
[QUOTE=Patrik_växjö][QUOTE=Djur.freak]CIGARRER OCH CIGARETTER = SVIN DÅLIGT + SVIN DYRT... MAN kAN IT HA LIKA MYKKE FISKAR DÅ :P[/QUOTE]

Men man lever bara en gång - så varför INTE passa på njuta livets goda?[/QUOTE]
Så resonerade jag också, men det slutade med att tillbringa julen på sjukhus med hjärtinfarkt.

Mot hjärtinfarkt räcker det inte med en bra ventilation som tar bort röken.
#15 - 20 mars 2005 19:43
som FAN överlevde du att va på sjukhus.
själv blir jag bara sämre när ja går dit.
#16 - 20 mars 2005 19:49
vad då njuta av livets goda!man för stör ju lugorna!tycker folk som röker är korkade, man får i sig 1kilo kära på 1år!man kan lika gärna stoppa i massa kära i munnen och börja tugga!
#17 - 20 mars 2005 19:52
Andra gången jag måste säga att
- Håll er till ämnet! Om man har åsikter om rökning skriver man det på en diskussion OM DET! Här Roger_O om rök är farligt för fiskarna m.m. Håll er till det tack!
#18 - 20 mars 2005 20:00
[QUOTE=Patrik_växjö]Men man lever bara en gång[/QUOTE]
Precis. Varför då slösa det på att förstöra hjärta och lunga med tjära?
Men det är ju Roger's eget val, det ska inte vi inkräkta på.

--

Det kan finnas en risk med rökning vid akvarium.
#19 - 20 mars 2005 20:10
så länge han röker utan att fiskarna lider av det så spelar det väl ingen större roll.

finns kubaner som rökt cigarrer hela livet men mår bättre än många svenskar gör.
#20 - 20 mars 2005 20:13
Så, lilla gladhertha, vi har alltså en liten elva-årig forumpolis närvarande ? Jag tycker nog du ska låta folk skriva om det de vill skriva. Vill du inte läsa kan du ju alltid låta bli, inte sant ?

Och när det gäller cigarrer...ni vet väl att man inte inhalerar röken, va ? Man tar blott in den i gommen och blåser ut den. Det fungerar inte alls såsom med cigaretter. Det är inte nikotinet man vill tillgodogöra sig, utan aromerna som tobaksinlagorna genererar.

Peace.

Gud bevare Tsaren
#21 - 20 mars 2005 20:38
[QUOTE=Gud bevare Tsaren]Och när det gäller cigarrer...ni vet väl att man inte inhalerar röken, va ? Man tar blott in den i gommen och blåser ut den. Det fungerar inte alls såsom med cigaretter. Det är inte nikotinet man vill tillgodogöra sig, utan aromerna som tobaksinlagorna genererar. [/QUOTE]
Det finns slemhinnor i munnen likaså.
#22 - 20 mars 2005 21:11
Absolut. Jag sade inte att det var ofarligt.

Gud bevare Tsaren
#23 - 20 mars 2005 21:40
Att försöka förminska någon/någons åsikt på grund av dennes ålder är skamligt... Kändes det bra att dessutom upprepa sig så att alla som inte är lika kloka som du ska kunna förstå eller?
#24 - 20 mars 2005 22:25
fan va nice ide!:D

skulle inte vara fel med en cigarr när man är klar med fisken :)

sen så kan man tänkta på 2 sätt:
1.man lever bara en gång = festa livet[:-38]
2.man lever bara en gång = pinnnna för nått?[:-12]
#25 - 20 mars 2005 22:38
fyfan va livet vore tråkigt utan en pizza då och då.
eller jäger och cola
eller chips godis kakor bullar glass och all go mat.

1 kilo tjära per år har jag mycket svårt att tro att man andas in när man röker.

nä ska man klaga på rökning så ska man klaga på glass godis chips dricka och dylikt för det är minst lika farligt som att röka.
#26 - 20 mars 2005 23:04
Enligt mina erfarenheter har du absolut inget att oroa dig för,de e bara att bolma o njuta,
#27 - 21 mars 2005 05:59
[QUOTE=Gud bevare Tsaren]Så, lilla gladhertha, vi har alltså en liten elva-årig forumpolis närvarande ? Jag tycker nog du ska låta folk skriva om det de vill skriva. Vill du inte läsa kan du ju alltid låta bli, inte sant ?

Och när det gäller cigarrer...ni vet väl att man inte inhalerar röken, va ? Man tar blott in den i gommen och blåser ut den. Det fungerar inte alls såsom med cigaretter. Det är inte nikotinet man vill tillgodogöra sig, utan aromerna som tobaksinlagorna genererar.

Peace.

Gud bevare Tsaren[/QUOTE]

Tack för den du,
men de känns faktist som om folk hackar på varandra. Har inget emot själva rökdiskussion.
#28 - 21 mars 2005 07:51
Från att ha varit en fråga om risken för fiskar välbefinnande har det blivit något av tobakens skadlig inverkan på människor.

Jag kan bara tillägga att ni som fortsätter att "bolma och njuta" kommer att tänka annorlunda när ni i bästa fall ligger i ambulansen och hör sirenerna ljuda och de lite flummiga tankar (man får morfin mot smärtan) som kommer i ens huvud om man kommer att överleva den hjärtinfarkt man fått.
Och ni som är lite äldre och i riskzonen för sjukdom, se till att det finns någon som kan sköta fiskarna om ni dör eller blir på sjukhuset en längre tid.
#29 - 21 mars 2005 08:22
Vilken moral tråd detta blev, jag tror nog folk vet hur farligt det är att röka, det är inte 1930 å folk trodde det var bra. Nej jag röker inte själv.

Skit kul projekt, låter riktigt spännande, du får hålla oss underrättade.
#30 - 21 mars 2005 10:33
Får man tro boken akvariets lexikon så är nikotinförgiftning inte helt ovanligt bland akvarier som står hemma hos rökare.
#31 - 21 mars 2005 14:23
Hihi jäklar vad denna tråden spårade ur det var inte riktigt min mening....
men det verkar dom om att jag kan röka på bara jag fixar ordentlig ventilation för firrarna. oj oj oj vad jag ska njuta i baren min :)
#32 - 21 mars 2005 14:24
och vad serveras i den baren ;)
#33 - 21 mars 2005 14:29
det mesta som är gott.....själv tar jag mig en Malt whiskey :)
#34 - 21 mars 2005 15:12
aldrig gillat whiskey.
själv brukar ja ta en riktigt kall jäger å cola.
är så j***a gott men dyrt.
köpte en 350ml flaska i lördags 128kr så de blir inte så ofta.
ska bli ett glas ikväll när jag sitter å väntar på radiotjänst som ska komma på besök ;)
#35 - 21 mars 2005 15:20
Borde du inte klara dig på en fläkt typ "spisfläkt" som sitter på motsatta sidan av rummet i förhållande till karet? Klart kul ide hur som helst! Och till alla friskusar så,, ni får göra som ni vill,, själv går jag på kvalitet och inte kvantitet i allt ;D
#36 - 21 mars 2005 15:26
hahaha läste för några år sen att de e mer elle mindre lika farligt att jogga i stan som att ta det lugnt och röka pga alla avgaser.
#37 - 21 mars 2005 16:31
Jag känner att jag vill skriva av mig lite om rökning fastän det inte har med frågan att göra... Två av mina släktingar har dött för tidigt på grund av sin rökning. Man kan leva rätt länge med dåliga lungor men det är inte så kul när man inte orkar göra något eller knappt orkar prata. Trots vetskapen om alla risker rökte jag själv i över tio år. Tillslut blev jag så sjuk att jag hostade sönder blodkärlen och hostade upp blod. Vid ungefär samma tid dog en bekant i min ålder (inte relaterat till rökning). Då slutade jag röka. Livet är skört och underbart. Varför riskera det med något så banalt som rökning.

Visst, vissa klarar rökning bättre än andra och röker man sällan så kanske det inte skadar kroppen så mycket. Jag tycker att sluta röka är bland det bästa jag har gjort och vill uppmuntra andra som röker att försöka sluta. Det kan vara svårt i början och man saknar det ibland men det är värt det.
#38 - 21 mars 2005 16:34
mormor har rökt hela livet och fått lungcancer av det.
anser fortfarande att kvalitet är bättre än kvantitet som jolon sa är bättre.

alla ska vi ju dö nån gång då är det bättre att njuta när man kan.
#39 - 21 mars 2005 16:37
Jag tycker inte att det finns några högre kvaliteter i att vara sjuk. Inte att röka heller. I alla fall inte när man vant sig av med det.
#40 - 21 mars 2005 16:49
så länge rökare inte påverkar sin omgivning kan de få göra det, men JAG vill inte dö för nåns annan njutning

känns väääldigt off-topic nu...
#41 - 21 mars 2005 18:00
känns väääldigt off-topic nu...

Eeeeeeh....ja, lite kanske!

Hursomhelst, jag tycker det var en originell idé! Du har MITT fulla stöd att göra som du vill!!!!;)
Mmmmmmm......en skotsk malt och en god cigarr är inte fy skam!!!!:D

Lägg upp bilder om/när du förverkligar dina (våra:rolleyes: ) drömmar!!

Puff-puff...iga hälsningar
Sockerconny
#42 - 21 mars 2005 18:15
Ja jag tycker också att det låter som en trevlig idé egentligen. Men så fort rökning börjar försvaras som inte så farligt känner jag mig tvungen att vädra mina åsikter...
#43 - 21 mars 2005 19:26
rökning är en sak...hur ofta går man ut på balkongen och röker en ciggar :)
#44 - 22 mars 2005 17:18
Klockrent, bäste Mathias ! :)
#45 - 22 mars 2005 17:44
inte allt för ofta det sker "balkong" rökning en cigarr ska njutas under en längre tid och inte skyndas på :) och desutom så röker man kanske max 2-3 cigarrer per månad.
#46 - 22 mars 2005 18:04
Ja det är ju en annan sak än att bolma hela dagarna...
#47 - 22 mars 2005 18:08
Säjer bara en sak - Nicorette
#48 - 23 mars 2005 14:21
Själv säger jag bara www.brobergs.com

Zino Platinum Scepter-serien rekommenderas varmt ! Hög kvalitet till en rimlig slant.

Peace.

/Gud bevare Tsaren
#49 - 24 mars 2005 07:17
Frugans syrra hade ett plastparty en kväll i radhuset någongång på det glada 80-talet, och då var det en massa rökkärringar där... på morgonen låg hennes mans malawis och flöt i ytan med buken upp. Så en liten varning där... rejäl ventilation är nog lösningen.
(Själv röker jag dyra cigarrer några ggr per år, nikontinfri fd snusare)

Annons