Akvarium - Belastning

#1 - 26 augusti 2007 20:07
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Hej,[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag har för drygt en månad sedan startat upp ett nytt akvarium, storlek 310l med måtten 125x50x50 inkl aluminium-ställning(begagnat). Jag har haft ett litet kar på 35l tidigare men inget sådant här stort innan. Förra ägaren bytte upp sig till ett större akvarium så karet var igång precis innan jag köpte det.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag har nu läst en del trådar i forumet om just belastning på karet. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Ivrig som jag var satt jag upp det ganska snabbt, kolla efter med lodstocken så att det var rakt. Detta gick lite i en hast för helt rakt är det inte. Nu när karet så gott som fyllt ser man att det skiljer sig lite, ungefär 2millimeter på ena långsidan och kortsidan. Det är innanför de streck som lodstocken visar, men inte helt i mitten. Själv stör det mig en hel del och jag har börjat oroat mig lite, dock är det ett litet projekt att spara undan stora mängder vatten om jag skulle tömma karet och mäta om så att det står helt i lod. Men jag planerar nu en tur till närmsta ställe där man kan handla större dunkar för detta. Karet står också rakt på aluminiumställning som den är, ingen spånskiva ligger under. Det jag har i akvariet är 2-4millimeter engelsk sjösten och två rötter och några få shifferstenar.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Bild. http://www.finsmakarna.com/belastning.jpg[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Vad anser ni som lång erfarenhet av akvarium. Är det någon risk med att det inte är helt i lod, kan belastningen bli så stor att det kör ut någon av glassidorna? [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Uppskattar alla svar[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]/Med vänlig hälsning christoffer[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Ops! Ledsen om det inte kom i rätt forumdel. /christoffer[/SIZE][/FONT]
Maffia666
#2 - 26 augusti 2007 20:18
tore_hedin skrev:
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Hej,[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag har för drygt en månad sedan startat upp ett nytt akvarium, storlek 310l med måtten 125x50x50 inkl aluminium-ställning(begagnat). Jag har haft ett litet kar på 35l tidigare men inget sådant här stort innan. Förra ägaren bytte upp sig till ett större akvarium så karet var igång precis innan jag köpte det.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag har nu läst en del trådar i forumet om just belastning på karet. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Ivrig som jag var satt jag upp det ganska snabbt, kolla efter med lostocken så att det var rakt. Detta gick lite i en hast för helt rakt är det inte. Nu när karet så gott som fyllt ser man att det skiljer sig lite, ungefär 2millimeter på ena långsidan och kortsidan. Det är innanför de streck som lostocken visar, men inte helt i mitten. Själv stör det mig en hel del och jag har börjat oroat mig lite, dock är det ett litet projekt att spara undan stora mängder vatten om jag skulle tömma karet och mäta om så att det står helt i lod. Men jag planerar nu en tur till närmsta ställe där man kan handla större dunkar för detta. Karet står också rakt på aluminiumställning som den är, ingen spånskiva ligger under. Det jag har i akvariet är 2-4millimeter engelsk sjösten och två rötter och några få shifferstenar.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Bild. http://www.finsmakarna.com/belastning.jpg[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Vad anser ni som lång erfarenhet av akvarium. Är det någon risk med att det inte är helt i lod, kan belastningen bli så stor att det kör ut någon av glassidorna? [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Uppskattar alla svar[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]/Med vänlig hälsning christoffer[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Ops! Ledsen om det inte kom i rätt forumdel. /christoffer[/SIZE][/FONT]
Hej. Jag kan säga att under mina 20 år med akvarium så har jag aldrig varit med om att rutorna släppt/gått sönder på grund utav att det inte stått i lod. Men visst är det retsamt!! mina kar jag har igång nu så är inget i lod;)
MVH maffia666
#3 - 26 augusti 2007 20:22
om du söker lite här i forumet så kommer du upptäcka att de flesta varnar för när akvariet inte står i lod på diagonalen... alltså att det står snett mellan det främre hörnet och det bakre hörnet på andra sidan... för det kan skapa spänningar i glaset. att det lutar framåt eller bakåt, men lika mycket på varje sida, är mindre farligt. självklart är det bästa att det står helt i lod.. jag har exakt samma akvariumtyp och ställning som du, men endast 110 liter, och mitt lutar något framåt tror jag. 2 mm låter väldigt lite.

men som sagt: säkerställ att det inte lutar på diagonalen...

men jag hoppas någon annan med mer erfarenhet kan svara :)
#4 - 26 augusti 2007 20:25
toccata skrev:
om du söker lite här i forumet så kommer du upptäcka att de flesta varnar för när akvariet inte står i lod på diagonalen... alltså att det står snett mellan det främre hörnet och det bakre hörnet på andra sidan... för det kan skapa spänningar i glaset. att det lutar framåt eller bakåt, men lika mycket på varje sida, är mindre farligt. självklart är det bästa att det står helt i lod.. jag har exakt samma akvariumtyp och ställning som du, men endast 110 liter, och mitt lutar något framåt tror jag. 2 mm låter väldigt lite.

men som sagt: säkerställ att det inte lutar på diagonalen...

men jag hoppas någon annan med mer erfarenhet kan svara :)

Hej,

Tack för så mycket för ett snabbt svar. Tur att jag har semester nästa vecka med :)
#5 - 26 augusti 2007 20:28
Maffia666 skrev:
Hej. Jag kan säga att under mina 20 år med akvarium så har jag aldrig varit med om att rutorna släppt/gått sönder på grund utav att det inte stått i lod. Men visst är det retsamt!! mina kar jag har igång nu så är inget i lod;)

MVH maffia666

Hej,

Just nu andas jag ut lite :) . Man blir lätt orolig när man börjar läsa och fundera på vilken soppa det skulle kunna bli, peppar peppar. Men det är Verkligen sant, det kan reta en som bara den. Ska kolla upp vad det finns för olika dunkar till att spara undan vattnet med nu bara.

/christoffer
#6 - 26 augusti 2007 20:41
Grattis till nya karet, det såg snyggt ut! roten/grenen du har i mitten är snygg och vill du få liv i den så kan du knyta fast javamossa och javaormbunke på den lite här och var....
#7 - 26 augusti 2007 21:14
åheim skrev:
Grattis till nya karet, det såg snyggt ut! roten/grenen du har i mitten är snygg och vill du få liv i den så kan du knyta fast javamossa och javaormbunke på den lite här och var....

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Tack så mycket, bilden är kanske inte den bästa, lite svårt att se in. Det är verkligen roligt att ha tagit steget in i akvaristiken eller hur man säger. Intresset har verkligen blomstrat sedan några månader tillbaka. Allt från kar med tillbehör, växter, fiskar, kretsloppet och själva estetiken med det hela. Än så länge har jag bara några få fiskar som jag haft sen tidigare och har mest fokuserat på att köpa växter och få igång ett biologiskt filter. Så nu går jag och väntar på att dom ska växa till sig. Java mossa har jag funderat på att köpa lite till, har lite i mitt andra kar som jag nu har yngel i, men just detta att binda fast mossa på rötter vill jag gärna testa, kan bli riktigt fint. Finns ju hur många vackra växter som helst. [/FONT][FONT=Wingdings][FONT=Wingdings]J[/FONT][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]En rolig sak är att jag helt plötsligt har börjat prata om växter när jag träffar mossan [/FONT][FONT=Wingdings][FONT=Wingdings]J[/FONT][/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]/christoffer[/SIZE][/FONT]
#8 - 26 augusti 2007 22:07
Angående detta med lutande akvarium! Det kan vara ett litet elände att få en burk helt i lod (beroende på typ av bänk). Själv har jag ett 600-liters som står "lite snett". Jag oroar mig inte nämvärt då det står på en ruskigt stabil bänk anpassad just för detta akvarium. Lutningen beror på golvet. Akvariet lutar alltså från vänster till höger, om du förstår hur jag menar, och det rör sig om en differens cirka 3-4mm.

Under de första 3 veckorna med vatten i denna burk hade jag ett vattenpass liggande för att kontrollerar om "lutningen" skulle förändras. Så har inte skett.

Jag har haft funderingar på att använda en verkstadsdomkraft, lyfta akvariebänken(med det vattenfyllda akvariet), och kila in något under för att det skalll komma perfekt i lod. Kanske jag passar på vid nästa vattenbyte, tömmer ur lite extra vatten, och försöker korrigera lite.

Jag tror med andra ord att risken för att glaset skall ge med sig är oerhört liten, däremot, om man har en ställning/bänk med ben i varje hörn är nog risken större till en olycklig snedbelasting på "ena" eller "andra" sidan.

Personligen ryser jag varje gång jag ser stora akvarier ståendes på ställningar av alluminiumprofil:)
#9 - 28 augusti 2007 17:10
Angående detta med lutande akvarium! Det kan vara ett litet elände att få en burk helt i lod (beroende på typ av bänk). Själv har jag ett 600-liters som står "lite snett". Jag oroar mig inte nämvärt då det står på en ruskigt stabil bänk anpassad just för detta akvarium. Lutningen beror på golvet. Akvariet lutar alltså från vänster till höger, om du förstår hur jag menar, och det rör sig om en differens cirka 3-4mm.

Under de första 3 veckorna med vatten i denna burk hade jag ett vattenpass liggande för att kontrollerar om "lutningen" skulle förändras. Så har inte skett.

Jag har haft funderingar på att använda en verkstadsdomkraft, lyfta akvariebänken(med det vattenfyllda akvariet), och kila in något under för att det skalll komma perfekt i lod. Kanske jag passar på vid nästa vattenbyte, tömmer ur lite extra vatten, och försöker korrigera lite.

Jag tror med andra ord att risken för att glaset skall ge med sig är oerhört liten, däremot, om man har en ställning/bänk med ben i varje hörn är nog risken större till en olycklig snedbelasting på "ena" eller "andra" sidan.

Personligen ryser jag varje gång jag ser stora akvarier ståendes på ställningar av alluminiumprofil:)

Skönt att kunna tadel av andras erfarenheter. Jag tror inte det är någon akut risk men jag har beslutat mig för att sätta karet mer i lod. Det blir ett litet projekt :)
#10 - 29 augusti 2007 21:56
Visst är det en personlig triumf om man lyckas få sin burk i perfekt lod och det bör nog vara målsättningen. Sedan kan vissa avvikelser tolereras allt efter omständigheterna. Har fortfarande inte bestämt mig huruvida jag skall justera min burk :)
#11 - 30 augusti 2007 08:36

Finns det något annat alternativ om man går upp mot 500-700L? Är alternativet bättre?

Jag tycker det tunnar ut med snygga möbelakvarier om man går över Juwels 450L. Men jag kanske bara har letat dåligt.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 30 augusti 2007 08:47
JohanRex skrev:
Finns det något annat alternativ om man går upp mot 500-700L? Är alternativet bättre?

Man kan bygga en bänk själv;).
Själv gillar jag inte heller höga aluminium ställningar - de blir väldigt rangliga (bättre om man i så fall skruvar fast dom i väggen).
#13 - 30 augusti 2007 10:17
Ja det får bli ett framtida projekt. Sökte lite på "bygga bänk" här på forumet och hittade en hel del bra info.

Annons