[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Hej,[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag har för drygt en månad sedan startat upp ett nytt akvarium, storlek 310l med måtten 125x50x50 inkl aluminium-ställning(begagnat). Jag har haft ett litet kar på 35l tidigare men inget sådant här stort innan. Förra ägaren bytte upp sig till ett större akvarium så karet var igång precis innan jag köpte det.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag har nu läst en del trådar i forumet om just belastning på karet. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Ivrig som jag var satt jag upp det ganska snabbt, kolla efter med lodstocken så att det var rakt. Detta gick lite i en hast för helt rakt är det inte. Nu när karet så gott som fyllt ser man att det skiljer sig lite, ungefär 2millimeter på ena långsidan och kortsidan. Det är innanför de streck som lodstocken visar, men inte helt i mitten. Själv stör det mig en hel del och jag har börjat oroat mig lite, dock är det ett litet projekt att spara undan stora mängder vatten om jag skulle tömma karet och mäta om så att det står helt i lod. Men jag planerar nu en tur till närmsta ställe där man kan handla större dunkar för detta. Karet står också rakt på aluminiumställning som den är, ingen spånskiva ligger under. Det jag har i akvariet är 2-4millimeter engelsk sjösten och två rötter och några få shifferstenar.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Bild. http://www.finsmakarna.com/belastning.jpg[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Vad anser ni som lång erfarenhet av akvarium. Är det någon risk med att det inte är helt i lod, kan belastningen bli så stor att det kör ut någon av glassidorna? [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Uppskattar alla svar[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]/Med vänlig hälsning christoffer[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Ops! Ledsen om det inte kom i rätt forumdel. /christoffer[/SIZE][/FONT]