akvarium bänken hänger på mitten

#1 - 26 mars 2013 10:44
Tjo,
Har fått mig ett 220 liters akvarium med tillhörande bänk.
Det är ett ram akvarium (tror det heter så) och bänken är i aluminium profiler med fyra ben.

Ja inget konstigt med det. Men nu har jag fått i vatten och märker att bänken "hänger" ca 10mm på mitten.
Kan nästan stoppa in ett finger mellan akvarumet och aluprofilen. På liggunderlaget som ligger i mellan ser man att det bara är tryck på sidorna.
Bänken känns också väldigt ostadig. Det ska väl inte vara så och vad finns det att göra?
#2 - 26 mars 2013 11:14
Oj.. jag skulle aldrig våga ha det så. Stödben på mitten av bänken är nog att rekommendera.
Christer5
#3 - 26 mars 2013 11:18
Töm akvariet snarast och skaffa en ny bänk :)
#4 - 26 mars 2013 11:23
fast är det verkligen bänken som sviktar på mitten. tror det är tvärtom. dvs karet som sviktar uppåt. trycket från ett kar är inte i mitten utan i hörnen, så det där är inget ovanligt.
#5 - 26 mars 2013 12:03
hannesc skrev:
fast är det verkligen bänken som sviktar på mitten. tror det är tvärtom. dvs karet som sviktar uppåt. trycket från ett kar är inte i mitten utan i hörnen, så det där är inget ovanligt.

Det verkar inte vara karet. Mäter jag från golvet och till aluprofilen så skiljer det 10 mm på mitten. Men jag får tappa ur allt och mätta. har inte direkt någon koll då detta är mitt första akvarium.

Urk tråkigt:(
#6 - 26 mars 2013 12:08
hannesc skrev:
Jag instämmer :)
#7 - 26 mars 2013 12:22
om det är så vad ska man göra då?
#8 - 26 mars 2013 12:49
om det är vad? om det bara är karet så är det normalt o jag skulle inte gjort nått.
#9 - 26 mars 2013 12:53
ja om det är karet.. men jag mätta lite mer exakt och se hur det ligger till.

Tack för alla svar :)
#10 - 26 mars 2013 14:11
Kolla från sidan om det är ställningen eller karet som bångnar.
#11 - 26 mars 2013 14:44
Om det är ett begagnat akvarium så kan det ju va så att den förra ägaren hade frigolit mellan kar och ställning. Har man det så trycker frigoliten ner ställningen så att den bågnar och förblir sån. Har själv råkat ut för detta nångång. Känns bara ställningen stabil och karet står bra på så hade jag inte oroat mig. Men jag vet det känns ju inte roligt när det inte är perfekt som man egentligen vill ha det.
#12 - 26 mars 2013 14:55
ärt det inte ställbara fötter på alu-ställiningen?

bara kolla med vattenpass om karet är i våg. är det det så är det ju lugnt
#13 - 26 mars 2013 22:18
Bort med liggunderlaget. På ett aluminum rams akvarie så ska det inte vara något mellan akvariet och den här typen av bänk.

Jag tror som tidigare skribenter att den blivit böjd pga att tidigare ägare haft liggunderlag eller frigolit mellan. Då kan det bli sådana här belastningar på bänken. Profilerna kanske kan böjas tillbaka med så att de ser vackrare ut, kanske tom om man vänder de upp och ner så fixar karet det... Men det skulle inte jag göra inomhus alls för det kan gå helt tokigt om vikten istället skulle få de böjda profilerna att skjuta isär.
#14 - 27 mars 2013 06:13
hannesc skrev:

Tveksamt att en konstruktion med glas skulle bågna 10 mm på mitten åt fel håll utan att spricka....;)
Hur kan front och bakrutan bågna åt det hållet, visserligen kan silikon tåla en hel del men där går nog gränsen.
#15 - 27 mars 2013 22:27
Alltså tycker det är konstigt sätt att mäta från golvet om en ställning är plan i överkant. Bara att antingen med ögat syfta från sidan eller med en RAK riktbräda av lämpligt slag liggande på ställningen kolla...I det här fallet pekar allt på att ställningen sviktat ner på mitten för antar att den inte har några mittben?

I övrigt kan glas böjas ganska mycket innan det spricker skulle gissa att en remsa 100 cm lång i 6mm glas kan böjas 3-4 cm..Men inte en hel ruta om den stagas av aluminiumram..Betydligt styvare..Vill fö minnas att silikon håller 15 kg per kvadratcm..Provdrar man ytterligare en transparent silikonfog i ett fyllt akvarium så blir silikonet först vitmjölkigt innan brott..

Och ett fyrkantsrör i aluminium i de dimensioner som används i för akvarieställningar böjs lätt ner en bit med handen..Även en ett i stål fö..
#16 - 27 mars 2013 23:16
Japp, och bak och frontrutan böjs knappast på ledden den sitter på i ett akvarium många mm innan den går åt pipan...
#17 - 28 mars 2013 11:49
Sv: akvarium bänken hänger på mitten

På tal om glas som bågnar, mina föräldrar hade ett 500 där det satt en glas ribba på mitten för att hålla ihop mitten partiet på akvariet. Denna glas ribba var bara limmad så när dom kom hem hade den släppt och glaset fram bågna mer än ett par centimeter! ^^ men hade inte gått sönder vilket för mig är otroligt!

Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
#18 - 28 mars 2013 12:54
Det är är inget konstigt att rutorna bågnar på det viset, så stagen gör stor nytta:). Plockar man bort dem av någon anledning, tex man ska sätta om en bakgrund i karet bör de sättas tillbaka på ett likadant sätt.

Annons