Akvarium är bra, det är ju inte så mycket jobb

#1 - 26 februari 2008 11:04
HIHIHI det var vad jag trodde...
2 månader senare & c:a 20 resor till zooaffären lite mer uppdaterad på ämnet...
Startade upp 54 liters enligt alla instruktioner. Fel på lysröret...byta.
Köpte växter efter 3 dagar, fast instruktionen om att ta bort lullilullet runt rötterna uteblev så pumpen korkade igen...Starta upp allt igen, inkl. noggrann sandtvätt.
Allt under dotterns hök-ögon & misstrogna: -Har du verkligen haft akvarium när du var liten? Det verkar inte riktigt som om du vet vad du gör?
Väntade en vecka medans dottern hoppade jämfota hela dagarna.
Äntligen till affären & köpa 3 svärdbärare!!!! 2 dagar gick, sen blev det begravning.
Fel på termometern, köpa ny... Fel på doppvärmare, köpa ny...
Vänta 5 dagar, vattenprov OK. Köpte 5 guppy & 10 neontetror.
Tjoho!!! Alla glada och pigga!!!! Två veckor senare köpte vi 4 platy & 3 pansarmalar. Alla mår strålande!!!!!
Sen blev det "1000" barn & trångt...HJÄLP, man vill ju att de skall ha det bra.
Hämtade ett 25 liters i garaget att ha till ynglen. Startade upp det...
Märkligt blött under 54 liters, vi har nog stänkt när vi gör veckans vattenbyte trodde jag...En natt hade vi damm på golvet, inte anlagd.
Håvade över alla fiskar till 25 liters.
Åka & byta läckande akvarium...Sparade allt vatten i stora kastruller på golvet. Startade upp det nya med det gamla vattnet.
Ville vänta med att pytsa tillbaka alla fiskar tills vi åkt med vattenprov för att vara säkra. Men dagen efter kom vi sent hem & inser att alla fiskar mår jättedåligt i lilla baljan. Håvade tillbaka allihop. Levde med fasan att de skulle dö i tre dagar då de inte såg glada ut alls. En guppyhane dog & 5 yngel. Sorg igen.
Köpte nya växter till den lilla baljan för att kunna genomföra visionen om att stoppa ynglen där. Tog 3 dagar sen var hela doppvärmaren slemmig, någon slags svamp från växten. Ut med växten, köpte extra saker till pumparna & ny växt. Vattenprov OK, men vi har lite för sterilt & får inte städa så noggrannt.
Kanske vågar vi stoppa i ynglen idag...

Ska jag vara ärlig så är det spännande med akvarium, hur kan folk säga att det är långtråkigt????
Nu funderar jag på att köpa större akvarium, sägs att det är mindre jobb...

Under hela denna period har jag haft massor av hjälp av den kunskap & erfarenhet som finns här i forumet. Vill säga TACK till er!!!
#2 - 26 februari 2008 11:13
Hehehe!! Välkommen till akvarieträsket. :D Jag har en del småakvarier och vist är det mer bök än med de större. Har du ett bra ytterfilter till de större akvarierna så skall det (oftast) inte vara så mycket bök. :)
//Camilla
#3 - 26 februari 2008 11:21
Ha ha.. Vilken rivstart!!! Hoppas du kan få lite relax framför karet också.. :D
#4 - 26 februari 2008 11:32
Tack Camilla & Katharina!!
Jag hade ju en dröm om att man bara skulle sitta där & känna sig rofylld efter en stressig dag...och alla fiskar skulle simma omkring och vara glada...:D
Trots att vi kallar det projekt akvarie-triller så har vi haft rätt kul oxå. Fnittrade hysteriskt när sambon & jag 00:30 sprang som håv-ambulanser på halkiga blöta golv mellan akvarierna & han väser fram att det hade f*n varit bättre med såna där undulater, de får iaf ingen förgiftning av luften...

Nä, det får nog bli ett större akvarium med STOR ytterfilter...:D:D
#5 - 26 februari 2008 11:50
Haha... Vilken kul men samtidigt tråkig berättelse...
Du gör nog rätt i att införskaffa akvarie modell större. & tro mig när det kommit igång & du fått pejl på det hela så kan du med all sannolikhet kunna sitta & njuta efter en stressig arbetsdag. :-)
Sen e det ju beroendeframkallande... ;-) Jag började med ett, vips så hade jag ett yngelkar & hoppsan sen var det 7 st i varierande storlek... Min dotter låter såhär: Ånej mamma, ine ett akvarie till, jag vill inte åka runt till en massa fiskaffärer :-) Hihi...

Tips e att kolla kar på blocket, jag har köpt de flesta av mina där & till riktigt bra priser & helt kompletta :-) Jag köpte ett på 250 l komplett m benställning, pump, bottenfilter, ramp, värmare & grus för 500 kr & bara en mil att hämta :-)

Lycka till & välkommen till denna underbara hobby!

Mvh Eva
#6 - 26 februari 2008 12:00
Tack Eva!

Har liksom redan blivit beroende fast jag vägrar erkänna det här hemma...
Startade därför en ny tråd med lite frågor...

Mvh, Malin
#7 - 26 februari 2008 12:40
Ehh.. Se till att slangarna sitter fast ordentligt i det ny ytterfiltret bara!!! :D

Ja, det kan ju vara upplivande med akvarium.. Igår läste jag här på Zoopet om en glupsk Påfågelciklid som käkade upp ett häftstift som råkat trilla ner i karet. Stiftet satte sig i halsen, ägaren har så små händer att fisken hoppar ur händerna och in under sängen i dammet..

Ja, jisses.. Här kan man få skratta så tårarna rinner... [:-174]

Jo, firren mår nu bra kan tilläggas.. ;)
#8 - 26 februari 2008 12:48
Oj vilken start. :D Jag hoppas också på att få sitta i stillan ro. Har till och med ställt min gamla fåtölj bredvid mina akvarier.
#9 - 26 februari 2008 13:25
Mitt 540 är precis ett sådant "soff-akvarium"...fast jag har beanbags istället. Jag byter 30-40 % ungefär var tredje vecka, sedan kan jag sitta och kolla på tvåloperan mina malawis skapar, i godan ro. :D
#10 - 26 februari 2008 13:36
Hmmm...
Här hemma är utrymmet runt akvarierna modell "blockera -inte-gången-in-case-of-emergency".
Alltså inga fåtöljer, beanbags eller hinder. Har funderat på att sätta halktejp från köket till dotterns rum oxå... Fast mannen vill inte ha det på massivt ek-golv... Han har inte samma intresse-nivå...än.:D:D
#11 - 26 februari 2008 13:38
Inget blockerar min väg. :p

Fåtöljen i kortsidan och akvarierna längs ytterväggen och öppet till grinden och dörrhålet.
#12 - 26 februari 2008 13:44
Jens A. skrev:
Mitt 540 är precis ett sådant "soff-akvarium"...fast jag har beanbags istället. Jag byter 30-40 % ungefär var tredje vecka, sedan kan jag sitta och kolla på tvåloperan mina malawis skapar, i godan ro. :D

Hur kan du bevittna den tvåloperan i lugn och ro??? När jag hade malawis så var det starka känslor..

"Åhh, vad den där stora, feta rackaren är elak mot de andra små söta... Var är håven så ska jag lära honom vem som är boss här"!!!!! :mad:

Nej, jag bara skojar.. Underbart vackra fiskar... Men nu skulle jag ha växter så jag köpte snälla fiskar.. Utom svarta maran då.. Eldstjärten.. attans var är håven!!! :D :D

Annons