HIHIHI det var vad jag trodde...
2 månader senare & c:a 20 resor till zooaffären lite mer uppdaterad på ämnet...
Startade upp 54 liters enligt alla instruktioner. Fel på lysröret...byta.
Köpte växter efter 3 dagar, fast instruktionen om att ta bort lullilullet runt rötterna uteblev så pumpen korkade igen...Starta upp allt igen, inkl. noggrann sandtvätt.
Allt under dotterns hök-ögon & misstrogna: -Har du verkligen haft akvarium när du var liten? Det verkar inte riktigt som om du vet vad du gör?
Väntade en vecka medans dottern hoppade jämfota hela dagarna.
Äntligen till affären & köpa 3 svärdbärare!!!! 2 dagar gick, sen blev det begravning.
Fel på termometern, köpa ny... Fel på doppvärmare, köpa ny...
Vänta 5 dagar, vattenprov OK. Köpte 5 guppy & 10 neontetror.
Tjoho!!! Alla glada och pigga!!!! Två veckor senare köpte vi 4 platy & 3 pansarmalar. Alla mår strålande!!!!!
Sen blev det "1000" barn & trångt...HJÄLP, man vill ju att de skall ha det bra.
Hämtade ett 25 liters i garaget att ha till ynglen. Startade upp det...
Märkligt blött under 54 liters, vi har nog stänkt när vi gör veckans vattenbyte trodde jag...En natt hade vi damm på golvet, inte anlagd.
Håvade över alla fiskar till 25 liters.
Åka & byta läckande akvarium...Sparade allt vatten i stora kastruller på golvet. Startade upp det nya med det gamla vattnet.
Ville vänta med att pytsa tillbaka alla fiskar tills vi åkt med vattenprov för att vara säkra. Men dagen efter kom vi sent hem & inser att alla fiskar mår jättedåligt i lilla baljan. Håvade tillbaka allihop. Levde med fasan att de skulle dö i tre dagar då de inte såg glada ut alls. En guppyhane dog & 5 yngel. Sorg igen.
Köpte nya växter till den lilla baljan för att kunna genomföra visionen om att stoppa ynglen där. Tog 3 dagar sen var hela doppvärmaren slemmig, någon slags svamp från växten. Ut med växten, köpte extra saker till pumparna & ny växt. Vattenprov OK, men vi har lite för sterilt & får inte städa så noggrannt.
Kanske vågar vi stoppa i ynglen idag...
Ska jag vara ärlig så är det spännande med akvarium, hur kan folk säga att det är långtråkigt????
Nu funderar jag på att köpa större akvarium, sägs att det är mindre jobb...
Under hela denna period har jag haft massor av hjälp av den kunskap & erfarenhet som finns här i forumet. Vill säga TACK till er!!!