För mig har det funkat med flera andra växter när jag matade ofta. När jag drog ned på matningen började de dock att mumsa växter (och som en bonus även alger från glas och inredning).
Personligen tycker jag att växter alltid är bra att ha i akvarium, då jag de ger ett bättre vatten och en naturligare miljö. Risken är ganska stor att de flesta akvarieväxter blir mat, men om de inte är dyra så kan du lika gärna göra ett försök. Om du skulle råka få lite gröna alger over inredningen och växterna så få inte panik. Även om det ser fult ut så gör alger ofta lika mycket nytta osm växterna och ser till att vattnet håller sig fräscht. Jag har sparat en grön matta över hela baksidan på akvariet och skrapar endast framrutan.
Det var bra att du flyttade över några av de andra fiskarna tycker jag. Guldfiskar är inte alltid kompatibla med andra fiskar plus att de faktiskt är kallvattensfiskar och inte tropiska fiskar som de andra. Jag skulle nog flyttat på de andra också om jag hade plats, men jag tror inte att det kommer bli några störreproblem mer än att det blir fler fiskar som skitar ner i akvariet. Håll dock ett öga på de andra fiskarna och se till att alla får mat.
De viktigaste faktorerna för nöjda och långlivade guldfiskar är dock först och främst bra vatten och sedan bra föda.
Bra vatten uppnår man med regelbundna vattenbyten och bra filtrering. Vatten skall bytas varje vecka och då gärna 25-50%. Om man har möjlighet så kan man gärna byta oftare och mindre för då blir vattnet ännu stabilare. Viktigt att tänka på vid vattenbyte är att se till att vattnet man häller i har ungefär samma temperatur som det i akvariet och om det finns möjlighet att kranvattnet innehåller klor och andra elakheter skall man använda någon typ av vattenberedningsmedel. Om man vill ha extra bra koll på hur mycket vatten och hur ofta man skall byta det, så kan man skaffa ett nitrattest. Men om man sköter sina vattenbyten och inte matar överdrivet mycket, så skall det inte behövas.
Vad det gäller filter så är det i princip alltid bättre med för mycket än för lite och då pratar jag framförallt om filtervolymen. Mycket filtervolym = bättre vatten (men ingen ersättning för regelbundna vattenbyten).
En bra guldfisk-diet skall vara varierad. Mata med olika typer av mat så blir fiskarna gladare. Mata endast med mat avsedd för akvariefiskar plus lite grönt i form av ärtor (som givetvis skall vara skalade som Nicke säger). Jag matar med två olika sorters pellets avsedda för guldfiskar, två sorters flingor, spirulina, räkmix, ärtor och ibland frusen spenat. Om du har möjlighet, mata gärna lite mindre flera ggr om dagen istället för i en enda stor omgång varje dag.
Jag ber om ursäkt om det är lite väl grundläggande råd jag ger. Du kanske redan vet om det mesta jag har skrivit, men då får du inte ta det som att jag tror att inte kan något [;)].
I framtiden kan det vara värt att skaffa ännu större akavarium till dina fiskar, men 100 liter borde räcka bra ett tag framöver. Men med ett större alvarium kan man förstås ha äänu fler guldfiskar... och 100 liter blir ett utmärkt lek/yngel akvarium [:D].
Annars tycker jag att du skall någon/några böcker om guldfiskar. Forum och internet i all ära, men det bästa finns förmodligen att läsa i böcker, det är iaf min erfarenhet.
Jag tycker att det är jättebra att du uppgraderat ditt akvarium från 20 liter. Det är trevligt med någon som satsar på bättring och lyssnar på oss som inte gillar skålar. Lycka till och dela gärna med dig av framgångar och motgångar.