Akvarium 490L - HJÄLP

#1 - 3 mars 2014 18:30
Har precis uppgraderat mig lite, och fy vad jobbigt det var och flytta skiten. :)
Men nu har jag ett 490L kar.

Jag fick med 4 oskar och 3 malar, dom andra har jag pulat in för att tömma andra akvariet, vet att visa kanske blir mat men det är som det är.
Ska posta lite bilder också men har en fråga där jag behöver hjälp.

Jag har märkt att jag inte varigt så noga på justering av underskåpet (se en av bilderna). Vad jag kan se så lutar akvariet 0.5cm tilt framåt. För att förklara så skiljer det sig 0.5cm ifrån framkant till bakstycket i mått ifrån tak till vattenlinje. Hade det varigt mitt 200L så hade jag inte brytt mig men vill gärna ha svar om ni tror jag behöver vara orolig. I sitter ett Fulval FX5 eller vad det nu heter :).

Men fu bubblan vad skitigt det var när jag köpte allt. Jag brydde mig inte om o spara bakterier mm fick inte, pumpen var näst intill igensatt och sanden var som olja av smuts... Men nu är det någerlunda rent iaf tar ju ett tag innan dimman ifrån beredningsmedlet lägger sig.

Mvh // Patrik tacksam för alla svar och hjälp.

(Vore det inte coolt med några Paco i denna :)
#2 - 3 mars 2014 18:30
[ATTACH=CONFIG]67802[/ATTACH]
#3 - 3 mars 2014 18:32
[ATTACH=CONFIG]67803[/ATTACH]
#4 - 3 mars 2014 18:32
[ATTACH=CONFIG]67804[/ATTACH]
#5 - 3 mars 2014 18:32
[ATTACH=CONFIG]67805[/ATTACH]
#6 - 3 mars 2014 18:33
[ATTACH=CONFIG]67806[/ATTACH]
#7 - 3 mars 2014 18:33
[ATTACH=CONFIG]67807[/ATTACH]
#8 - 3 mars 2014 18:33
[ATTACH=CONFIG]67808[/ATTACH]
#9 - 3 mars 2014 18:34
[ATTACH=CONFIG]67809[/ATTACH]
#10 - 3 mars 2014 18:34
sista bilder är frågan som jag hade i början ang ljustering
#11 - 3 mars 2014 19:07
Crap.. Sjysst lutning.. Egentligen ska det inte skada så länge det inte lutar på ett sådant sätt att det uppstår spänningar i glaset (dvs från höger hörn bak till vänster hörn fram osv) men spontant känns det där som en gör om gör rätt..

Du har alltså oscars och mat till dessa.. Kanske ska se över vad du vill ha i burken (jag har 1800L 150x150x80 med massa grejer som många säger att man inte kan ha hemma och inte ens jag skulle skaffa pacus eftersom de blir så groteskt jävla enorma) för påffarna kommer med största sannolikhet att sätta i sig tetrorna och är en allmänt jävligt bökig fisk..

Det finns andra fiskar som det fortfarande är lite drag i men som inte växer ur ditt 500 på 3 dagar..
#12 - 3 mars 2014 19:38
Var inne på om man skulle göra en större rengöring då jag inte fick sanden helt ren ifrån tidigare ägare, och slamsuga imorgon ut typ 50% av karet så skulle man kunna använda justeringarna av bena på bänken?
#13 - 3 mars 2014 19:40
Ja jag vet inte riktigt vad jag vill ha :) Oskarna följde ju med skiten :) Men dom verkar vara grymt sociala. Har du något tips på fiska som man kan ha? Jag har gärna få fiskar men av lite biffigare karaktär än små.
#14 - 3 mars 2014 19:46
Jordätare är ju alltid fränt, dock inte speciellt roviga. :p
Och då får du ju byta ut gruset också...

Karet är rätt så högt va? Jag tänker på skalarer...
#15 - 3 mars 2014 20:16
Skalarer är alltid nice ifs.
#16 - 3 mars 2014 20:24
Men lutningen måste jag göra något åt.
#17 - 4 mars 2014 05:51
Med det där djupet blir nästan oscars lite väl stora/buffliga.. Jag kommer att lista ett gäng som skulle funka storleksmässigt i ditt kar, både såna som pga temperament kommer att slakta sina polare och såna som funkar i grupp..

nandus nandus
skivtetror
någon av de medelstora kulfiskarna
Klätterfiskar
gulper catfish
någon av de medelstora channorna
gillar du pacu så finns det ju ett gäng solitärlevande pirayor som antingen inte blir mycket mer än 30 eller helt enkelt växer så långsamt att du med största sannolikhet kommer att ha ihjäl dem med vattenkvaliteten eller annat misstag innan de når sin fulla potential..
finns ett gäng pimelodusar som håller sig runt 30 också..
sprutfiskar
tire track ål (gränsmacka storleksmässigt men det går inte fort)
florida gars (kommer att växa ur men det tar minst 3 år och de är lättsålda)

många av dessa. Kan du också kombinera med säg scalare eller jordätare.. Folk tror ju ofta att rovfisk (som är kul att mata och oftast väldigt personliga) skulle vara aggressiva men oftast är det betydligt större chans att valfri ciklid slår ihjäl en tankmate så länge den inte går att svälja..
#18 - 4 mars 2014 17:13
Tack för jätte bra svar ifrån alla, ja ska jag vara ärlig så vet jag ej vad jag vill med framtiden kanske gör mig av med oskarna och fixar nå annat. Vem vet :)

Lokala zoo som jag brukar hålla mig ifrån hade en Cigarr Haj, han viste inget om den men det var riktigt fin. Säg röda fenor och ljus i kroppen, säg typ colombiatetra blanras med lax. :) Fråga ej vad han skulle ha för den men den var nog iaf 15-20cm i storlek. skulle va skoj o veta lite mer om den för den va fin.
#19 - 4 mars 2014 17:17
Japp om så är fallet så skulle jag mycket väl kunna ha en ända fisk i karet, men jag vill ha en som är rolig och mata som du säger ettfettbranamn för mig så vill jag ha något som blir som en liten kompis :-). Behöver inte vara en paroonhaj eller piraya men något men lite krut i :D

Pacu fall jag lite för då jag såg ett 400l akvarium med 9st i ett stim. Ja jag vet inte troligt att dom får plats sen i den men såg rätt coolt ut när dom simma.
#20 - 5 mars 2014 16:48
Skivtetror har samma form och beteende..

En vargtetra skulle du kunna ha rätt länge i ditt kar, det smäller som satan när man matar och om du vänjer den vid sällskap från ung ålder skulle den nog inte reagera nämnvärt på ett gäng skivtetror som snurrar runt och ser ut som pacus..

Eftersom du skrev "eller vad den heter" om fx5an lär du börja med rätt tunt om fisk, fiskar som är roliga att mata skitar ju oftast ner ordentligt dvs du bör veta vad du gör när det kommer till filtrering..
#21 - 6 mars 2014 21:16
Exodon Paradoxus är ju en fisk med MYCKET drag i och blir inte allt för stora.
Tror dom är rätt svåra att få tag i i Sverige men dom finns på Fisklistan just nu ;)

http://fisklista.akvarielagret.se/?query=exodon+paradoxus&fish_list[supplier_id]=&commit=S%C3%B6k

" target="_blank">
#23 - 8 mars 2014 06:51
[TABLE="width: 523"]
[TR]
[TD="class: uh2"]Tetra Storfläcks VF[/TD]
[TD="class: tdplain, align: right"] Tillbaka[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
[TABLE="width: 525"]
[TR]
[TD][HR][/HR][/TD]
[/TR]
[/TABLE]

[TABLE="width: 523"]
[TR]
[TD="class: artnr, width: 275"] Art nr: 18250

Var det den du menade? tänkte ringa hornbach och kolla om dom kan ta in.[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
#24 - 8 mars 2014 21:25
Japp Storfläcks tetra!

Ska dom gå med Påfåglarna eller? Isånnafall kan tetrorna hitta på och bli mat.. :s
#25 - 9 mars 2014 19:01
Har har ändrat lite i akvariet, var en som samla på påfåglar typ ;) dom hade några innan och ville ha fler så jag sålda alla fyra och ena malen och så åkte jag upp till stockholm och köpte mig en till mal :)

Jag vet att den kommer växa ut akvariet relativt fort men den är så fin. Det är en Redtail Catfish på 30cm och han är idag ensam i karet förutom 16 små colombia tetra och en liten Gibbis och några små malar. Synd att dom inte stannar vid 30-40cm.
#26 - 9 mars 2014 19:02
[ATTACH=CONFIG]67949[/ATTACH]
#27 - 9 mars 2014 19:10
Haha.. Alex gamla alltså..

Jaja.. du får inleda grillsäsongen exklusivt ;)
#28 - 9 mars 2014 19:12
Hur långt är karet?

Tror ni malen hinner med att ta hyffsat stora tetror typ storfläcks?
#29 - 9 mars 2014 19:29
Beroende på hur man matar har den potential att vara 60cm och 3kg innan semestern..

redan nu kan den beroende på humör sila storfläckstetror som plankton.. Nu råkar jag veta att den här specifika kissen (om det nu är alex gamla) har haft ett väldigt bra hem där den inte fått levande foder och fungerat bra med sina klasskamrater..
#30 - 9 mars 2014 19:32
Japp. Det är inga guppies vi pratar om..
#31 - 9 mars 2014 19:50
Haha vad glad jag blir att ni känner igen Aslan :) Såklart det är Alex gamla goding, och självklart har jag googlat och vet om att den kan mumsa i sig minna tetror som godis. Men han är ju som en labrador valp ju, tittar inte ens på tetrorna. Karet är ca: 1.6m långt. Så självklart så om den växer till sig så får den aningen säljas vidare eller så får man kontakta skansen eller något :). Var så roligt när jag skulle ta upp den med hoven, hoven böjde sig som den va gjord av gummi :)
#32 - 9 mars 2014 19:52
Men han verkar trivas än så länge iaf, första rov fisken jag har så hoppas man får ha den en liten stund iaf. :)
Han är så otroligt fin när han simmar runt i akvarium, absolut coolaste fisk jag haft.

Vet ej dok vad man ska ha för kompis till den. Har slängt in en Gibbis som är liten hoppas den får växa ostört.
#33 - 9 mars 2014 20:03
Cichlor samt arowanor brukar väl vara "det vanliga" när man ser något monster kar på YouTube men då kommer vi tillbaks till samma problem. karet är för litet. Någon mindre variant av Channa eller Gäddciklid eller Skovelnosmal?
(om du vill fortsätta på rovdjursspåret)

Eventuellt Guldsömmar, Rhombeus?
#34 - 9 mars 2014 20:07
Du kan ju dra iväg ett pm om ingen vill ta emot honom så kan jag försöka rycka i lite trådar åt dig.. ..på villkoret att du inte skaffar några mer idiotfiskar ;) rovfiskmarknaden är så gott som död just nu.. Det enda som går att sälja dyrt fortfarande är väldigt exklusiva fiskar.. Med det sagt kan du få tag i roliga fiskar i bra storlek (som inte växer ur ditt kar på 15 minuter) till ett rimligt pris..
#35 - 9 mars 2014 20:09
+1 på man nam också..
#36 - 9 mars 2014 20:17
" target="_blank">http://m.

Där är min lilla burk för lite inspiration..
#37 - 9 mars 2014 20:22
Liter-antal på burken? :)
#38 - 9 mars 2014 20:35
Tillräckligt ;) haha.. nädå.. 1800..
#39 - 9 mars 2014 20:40
hehe trevligt. då får du plats med lite smått o gott där i haha ;)
#40 - 9 mars 2014 21:01
[QUOTE=ettfettbranamn;1689791]Tillräckligt ;) haha.. nädå.. 1800..[/QUOTE]

Oj! Tillräckligt??? ;)
#41 - 9 mars 2014 21:01
Jodå.. Men det finns en tråd om min burk.. Den kan avhandlas där.. Ville bara påvisa för ts att inte ens jag (eller någon seriös rovfiskentusiast) skulle få för sig att stoppa en redtail i en bur som är många gånger större än hans.. Jag tror inte på att sitta och skälla på nätet, det blir bara dålig stämning och vem är jag att försöka bestämma över någon annans hobby osv, det brukar fungera bättre att uppmuntra vettiga beteenden istället.. Dvs, jag råkar känna en del som har antingen orealistiskt stora burkar eller jobbar på offentliga akvarium.. Eftersom jag träffat Aslan som det handlar om i det här fallet och vet att det är helt omöjligt att inte bli kär i en liten redtail får jag helt enkelt hoppas på att ts gör det rätta och antingen avlivar en fisk som inte borde finnas i handeln eller ser till att han hamnar på fjärilshuset eller liknande.. :) om jag samtidigt lyckas "värva" en till rovfiskdåre är det ju bara ett plus.. The more the merrier..
#42 - 9 mars 2014 21:05
[QUOTE=Helene&Andreas;1689794]Oj! Tillräckligt??? ;)[/QUOTE]

bygger ut det till nästa flytt.. 250x150x80 då.. Skarvar botten en meter och byter ut 2 sidopaneler.. Så för lägenhetens och golvets skull tillräckligt.. I princip har jag ju stått med en spade och en säck pengar och skottat ner dem i karet senaste åren.. Jag känner att lite andra enonomiska prioriteringar är på sin plats ett tag..
#43 - 9 mars 2014 21:06
Håller helt med dig där Jonte! Och då har jag ändå haft en Red Tail.
#44 - 9 mars 2014 21:09
[QUOTE=ettfettbranamn;1689797]bygger ut det till nästa flytt.. 250x150x80 då.. Skarvar botten en meter och byter ut 2 sidopaneler.. Så för lägenhetens och golvets skull tillräckligt.. I princip har jag ju stått med en spade och en säck pengar och skottat ner dem i karet senaste åren.. Jag känner att lite andra enonomiska prioriteringar är på sin plats ett tag..[/QUOTE]

Bränt störst del av disponibel inkomst på fisk 2008-2013 ligger i hårdträning inför 2014

Hahaha! Du lever väl upp till detta ändå? ;)
#45 - 9 mars 2014 23:04
Ler förstår såklart era resonemang, men nu trivs han så länge, och håller med man blir totalt kär i Aslan, han så jäkla fin, min tjej som är JÄTTE rädd för knorrmal jag hade förut stoppa ner handen och nästan handmata Aslan.. Men självklart så ska jag hålla koll på måtten på Aslan, drar den iväg så måste något göras. :) nu sålde jag minna Oskar jag hade i karet så har inte gått minus på att köpa Aslan. Så den tid jag får ha Aslan som en vän i vattnet så blir ja glad. Kommer inte vilja ta bort honom, framtiden så slog tanken om fjärrilshuset eller Skansen. Men det är i framtiden. ;)
#46 - 10 mars 2014 05:21
:) lycka till och hoppas du får så lång tid som möjligt med honom..
#47 - 12 mars 2014 20:42
Hej vänner :) måste fråga ni känner alla till Aslan vid detta lagret. Hur mycket mat ska monstret ha? Tycker han är konstant hungrig ala Oskar typ. Mata han med en näve räkor och va ju som lösgodis för honom? ska han ha större bitar? kanske ska försöka hitta nå fisk ifrån affären som han tycker om? Han känner sig som hemma här och har börjat jaga mina små malar. Flytta över en bebis gibbis till mitt lilla akvarium för att rädda honom ifrån den hungriga monstret. :) Han verkar verkligen gilla och mumsa på sugmalarna.
#48 - 12 mars 2014 20:48
Haha, vilken tråd <3

Jag bokmärker och sparar inför framtiden ;-D
#49 - 12 mars 2014 21:18
[QUOTE=specman;1690107]Hej vänner :) måste fråga ni känner alla till Aslan vid detta lagret. Hur mycket mat ska monstret ha? Tycker han är konstant hungrig ala Oskar typ. Mata han med en näve räkor och va ju som lösgodis för honom? ska han ha större bitar? kanske ska försöka hitta nå fisk ifrån affären som han tycker om? Han känner sig som hemma här och har börjat jaga mina små malar. Flytta över en bebis gibbis till mitt lilla akvarium för att rädda honom ifrån den hungriga monstret. :) Han verkar verkligen gilla och mumsa på sugmalarna.[/QUOTE]

Han kommer troligtvis att ta allt som går in i munnen tids nog. Glupsk är bara förnamnet på denna fisk. Tycker du att räkor är för smått så testa fiskfile, fiskbullar och lyxa till det någon gång med stora scampi räkor. Min Red Tail (Bosse) åt runt en halv burk fiskbullar åt gången! ;)
#50 - 13 mars 2014 06:18
Jag rekommenderar att du varvar hikari cichlid gold, finns på vinsta zoo i vällingby om du inte har en lokal handlare som tar in det varvat med fiskfile/räkor.. Mata inte tills han får mage utan bara inte ser smal ut.. De mår också bra av att ta 3-4 dagars fasta för att processera maten.. Det ser rågulligt ut när de ligger med ballongmage men de växer mycket snabbare och blir i längden inte hälsosamma av det..
#51 - 13 mars 2014 14:16
Såååå.... Då har maestro talat! ;) Bättre förklaring än så finns inte!
#52 - 13 mars 2014 16:27
Ja igår så mata jag honom så han fick en lite buk mage :) haha han är så totalt jäkla söt så man vill bara hoppa i akvariet och krama om honom :) Dok så håller han fortfarande på och jaga en sug mal som han har get sig fan på att mumsa på, men hör o häpna så har också sugmalen som vi kan börja kalla mumsbiten att get sig fasen på att han inte vill bli någon middag så han har helt plötsligt blivit snabbare än blixten. :=) &nbsp;Stod vid akvariet nyss och då försökte Aslan mumsa i sig mumsbiten och då flög mumsbiten ifrån ett hörn till det andra på 1 sekund. 1.6m / sekunden. Inte illa för en sugmal. Tror ljudvallen gick i akvariet för jag blev skit skraj :)&nbsp;<br><br><br>
#53 - 13 mars 2014 16:31
Jag har spelat en liten film snutt som jag tänkte posta på youtube. Återkommer med ett klipp :)
#54 - 13 mars 2014 18:28
#55 - 13 mars 2014 19:09
" target="_blank">

Precis sådär vill vi ha honom 5 dagar i veckan.. övriga 2 får han ligga tjock under en rot.. ;) på så sätt får du en motionerad kattfisk som du dels kan ha ett tag och som blir aktiv och handtam.. det är så lätt att övermata dem haha..

Har du tur blir han som kattfisken i videon.. :)
#56 - 13 mars 2014 19:22
Jahaaa, det är därför dom kallas kattfisk, för att man klappar dom :D (å så bajsar dom i en låda :P )
#57 - 14 mars 2014 05:30
Precis, din skönhet överskuggas endast av din vishet!

Annons