Akvarium 222 liters

#1 - 22 augusti 2008 13:12
Hej alla! Skriver här mitt första inlägg.

För 10 dagar sedan köpte vi vårt första akvarium ett Åleds akvarium begagnat. Meningen var att våra 7 st små (än så länge) guldfiskar inköpta i sommar skall bo där under vintern. Nästa vinter blir det troligen en tank i förrådet då dom lär vara betydligt större då.

Har nu fått problem eftersom det redan bodde ett gäng med fiskar i ovanstående akvarium:

6 st Kardinaltetror
3 st Kopparbarber
2 st Praktbotior (Bill & Bull) alltid tillsammans
1 st Mosaikgurami (Morsan)
1 st Svärdbärare (Hungran)
1 st Sorgmanteltetra (Gamlingen)

Dessa fiskar samsas väldigt bra. Praktbotiorna är idag ca 8 cm (vet att dom blir betydligt större. Inte omöjligt att det med tiden blir ett riktigt stort akvarium här hemma!

Från början hade jag tänkt att guldisarna och ovanstående fiskar skulle få samsas denna vinter men har efter att ha plöjt igenom forumet förstått att det inte är lämpligt.

Räcker det med ett akvarium på runt 100 liter el något större för "fiskgänget" eller vad är rimligt? Dom får tillbaka sitt akvarium när guldfiskarna skall ut på "sommarbete" i dammen till våren.

Hoppas att Ni kan hjälpa mig!
#2 - 22 augusti 2008 15:02
Grattis till ett bra akvarieköp och välkommen hit:)!
Ett 100 liters akvarium blir i minsta laget för en del av fiskarna och de kommer att få det lite för trångt beroende på hur stora de är. De fiskar som jag funderar över är botiorna, och ligger de i 10 cm:s klassen är det nog på gränsen.
Man kan även säga att ju större kar du kan ge dem desto bättre är det, och ju lättrare att sköta, men det vet du säkert redan;).
Eftersom även en del av fiskarna är enstaka fast de vill vara antingen i stim eller hane och honor, så kommer det att bli ännu trängre om du fyller på med nya individer, så mitt tips är antingen att du ger bort ett par av arterna för att fylla på med nya fiskar där det fattas, eller att du gör ett försök med 100 liters karet som det är men riskerar lite att få "olyckliga" fiskar.
#3 - 22 augusti 2008 21:20
Tack för dina råd! Skall genast börja lobba här hemma för ett stort akvarium till.

Vad avser fiskbesättningen kompleterar jag den gärna. Har läst att Mosaikguramihanarna kan vara lite griniga. Skulle det funka lika bra att skaffa en hona till istället?

Svärdbärarhonan är knallorange med svart stjärt. Har sett naturfärgade som jag tyckte var väldigt fina. En sådan hane räcker det eller måste det vara en hona till också.

Sorgmantelteran är enligt säljaren av akvariet väldigt gammal men pigg. Vill han/hon också ha kompisar?

Här är jag rådvill. Hur skall besättningen se ut ungefär för att trivas. Är det för mycket eller för lite fisk för ca 200 liter?

Skall iallafall avvakta några veckor innan förändring av antalet fiskar tills det nya filtret kommit igång ordentligt samt det löst sig med ett akvarium till.

Lena
#4 - 22 augusti 2008 21:42
Välkommen!

Det problem jag såg direkt, då jag försökt suga åt mig all kunskap som finns om botior, är praktbotiorna:

De kan bli aggressiva och må väldigt dåligt av att bara vara två, och dessutom i ett 222L kar. Som Ansjo sa så är de redan på gränsfall då de behöver väldigt stor plats att sträcka ut sig på. Jag skulle nog försöka göra mig av med dem, eller att skaffa ett större kar.

Vet inte om det hjälpte dig något.. men det är vad jag hade gjort :)
#5 - 22 augusti 2008 22:21
Lena G skrev:
Tack för dina råd! Skall genast börja lobba här hemma för ett stort akvarium till.
Se där ja, det tog inte lång tid att få akvariesjukan;).

Vad avser fiskbesättningen kompleterar jag den gärna. Har läst att Mosaikguramihanarna kan vara lite griniga. Skulle det funka lika bra att skaffa en hona till istället?

Både och, ibland kan de bli griniga mot en ny partner om de har gått ensamna för länge, och visar den inga tecken på stress eller avsaknad efter det motsatta könet kan det funka att vänta. Kan du däremot fråga i affären om du får lämna tillbaka honan om hannen är grisk på den skulle jag köpa en hona till honom.

Svärdbärarhonan är knallorange med svart stjärt. Har sett naturfärgade som jag tyckte var väldigt fina. En sådan hane räcker det eller måste det vara en hona till också.

Minst 2 honor till en hane brukar vara ganska lagom, annars finns risken att han jagar ihjäl honan om hon är ensam hona då han vill göra vad ungfödare är bäst på;).

Sorgmantelteran är enligt säljaren av akvariet väldigt gammal men pigg. Vill han/hon också ha kompisar?

Det är en tetra och bör vara ett stim på minst 6 individer, gärna fler.
Här är jag rådvill. Hur skall besättningen se ut ungefär för att trivas. Är det för mycket eller för lite fisk för ca 200 liter?
Gör kopletteringarna du funderar över, så kommer det att bli jättebra i ett 200 liters kar:).

Skall iallafall avvakta några veckor innan förändring av antalet fiskar tills det nya filtret kommit igång ordentligt samt det löst sig med ett akvarium till.
Mycket bra initiativ och det kommer säkert att gå kanoners:D!
#6 - 23 augusti 2008 05:37
Toppen hjälp!:)

Åh det var så de små "gubbarna" funkade!:) :) Nya kunkaper hela tiden!

Ja, det här är riktigt kul. Gick upp kl 7 trots att det är lördag idag för att skriva här samt för att leta efter ett akvarium till på nätet.

Får nog försöka att placera om Praktbotiorna då det känns som jag inte kan ge dom vad dom behöver ännu. Brukar det vara svårt?

Mvh / Lena
#7 - 23 augusti 2008 05:58
Nej, och även affärerna brukar vara ganska villiga att ta emot dem, men du får kanske inte så mycket för dem. Är de bara 7 cm och du har ett 200 liters kar till dem så funkar det ett tag till, så det är ingen panik ännu:).

Annons