Akvarium!!!!

#1 - 9 augusti 2003 15:22
Hejsan...
jag ska inte köpa det där 65 liters akvariumet nu istället ska jag köpa ett ramakvarium som är 70cm långt, 40cm brett, och 40cm högt...
Jag undrar hur många liter det är om det är i den längden???
Hon vet inte vad det är för längd men jag undrar om ni vet...
Jag ska köpa det med alla tillbehör för 400kr det är billigt man får lysrör,doppvärmare,pump mm...
Kjamisar Linn//=)
Jag undrar också om jag ska ställa det på en frigolit platta som är 1cm tjockt???
Sen undrar jag vad jag kan ha för fiskar i det kan jag ha
1 kampfisk hane
5 guppys
3 platys
2 svärdbärare
1-2 sorts mal som städar botten
2 dvärgklogrodor eller 2 salamandlar
5-10 kardinaltetror eller neontetror eller ge förslag på vad jag kan ha för fiskar snälla...
Kjamisar Linn//=)
#2 - 9 augusti 2003 15:27
Akvariumet är på: 70*40*40/1000= 112 liter.
#3 - 9 augusti 2003 15:32
Hejsan...
ojj det var mycket jag får inte ha det för mamma igentligen men jag visade hur långt det var och hur brett och högt och hon sa att det var ok....
Då kan jag väl ha ganska mycket fiskar i...
Hur ofta ska jag göra rent eller byta vattnet???
Vad har jag när jag häller i vattnet och tömmer ut hälften av vattnet???
Ska jag bara ha en vanlig genomskinlig slang eller???
Kjamisar Linn//=)
#4 - 9 augusti 2003 16:09
Hur ofta och hur mycket vatten är sånt som ibland diskuteras livligt. Det beror helt på vad du har i akvariet och hur mycket du matar det. Klart är nog att det är för mycket att byta 50% av vattnet på en gång.

Jag skulle rekommendera att du byter 25-30% av vattnet en gång i veckan. Det skulle förmodligen gå lika bra med en gång varannan vecka men då ökar du risken för att glömma bort det. Byter du t.ex. varje söndag så är det lätt att komma ihåg.

Vilken slang som helst går bra. Om den inte är behandlad med någon kemikalie som t.ex. antimögelmedel men det är nog rätt ovanligt. Får du med en slag när du köper akvariet så är du ju säker. Annars kan du köpa en i din akvariebutik för någon tia.
#5 - 9 augusti 2003 16:44
Jag har testat att byta 10-20 l var annan dag i mitt akvarium och det fungerar bra. Fiskarna trivs och jag har ingen synlig algväxt.
Jag har ett 112 l akvarium mina byten motsvarar ett 50% byte / vecka.

Men när det vattenbyterna görs i etapper är miljön stabilare i akvariet. Jag har bara haft i gång akvariet i 3 veckor.

Om en månad kanske jag går ner till 2 byten i veckan och efter 6 månader en gång i veckan. Men det beror på hur fiskarna mår och hur algerna växer.
#6 - 9 augusti 2003 17:46
Jag byter ungefär en tredjedel av vattnet en gång i veckan. Det är fullt tillräckligt för att hålla en bra vattenkvalitet med de fiskar du vill ha.

När du har en kampfiskhane får du tänka på att inte köpa guppy med långa fenor för då kan kampfiskhanen uppfatta guppyn som en annan kampfiskhane. Det finns guppy med alla möjliga storlekar, former och färger på fenorna.

Tänk på att platy och svärdbärare kan para sig med varandra fast det kanske inte gör något för din del. Satsa på både algätande fisk som ancistrus, otocinclus eller siamensis samt "bottenstädare" som pansarmal eller khuli-ål. Amano-räkor ersätter både och ifall du är intresserad av räkor. Det kan också vara roligt med någon ciklid som palett-, thomas-, fjäril- eller kakaduaciklid. Det finns fler små ciklider att välja på.

1 kampfiskhane
2 guppyhanar med mindre fenor och 4 honor
6 platy eller svärdbärare (samma förhållande mellan hane/hona som hos guppy)
2 ancistrus
6 pansarmalar (corydoras-släktet)
2 dvärgklogrodor (är nog lättare att få tag på)
Ett par fjärilciklider eller annan dvärgciklid.

Sen kan det nog bli lite för mycket att ha ett stim kardinal-/neon-tetror för du får tänka på att de flesta av de nämnda fiskarna förökar sig mycket. En del yngel kommer ätas upp men jag tror itne alla kommer stryka med. Det är vackert med sånna tetror men de kommer inte till sin rätt med under 20st i ditt akvarium. I ärlighetens namn så är de inte särskilt roliga heller utan är enbart en ögonsten. Men vill du gärna ha dem kan du skippa cikliderna och nån art till så kommer du får plats med minst 10st.
#7 - 11 augusti 2003 19:07
nuu har jag bestämt mig....
Jag ska köpa
2-3 svärdbärare
2-4 platy
3 guppy
1 mal som städar botten
2 dvärgklogrodor
2 Black Molly eller andra Mollysar
mm
Vet inte om jag ska ha mer fiskar kanske...=)
Kjamisar Linn//=) Kan jag ha dem här fiskarna i mitt 112liters akvarium??
Vad ska jag ha för storlek på grusen till botten och vad för växter och vad ska jag ha i akvariumet: Stockar, Stenar mm...
Snälla svara...
#8 - 11 augusti 2003 20:03
Ett tips.
För att inte rutorna ska slamma igen av algtillväxten, varför då inte en ancistrus?
#9 - 11 augusti 2003 20:12
Hej Linn,
vilken storlek man ska ha på gruset diskuteras en del. 0.8-1.2 mm kornstorlek brukar funka bra. Tänk på att inte ha för ljust grus, fiskarna känner sig tryggare med en mörk botten. Växterna: köp ett gäng snabbväxande arter till att börja med, tex små svärdsplantor eller skruv-vallisneria. Akvarieaffären hjälper dig säkert. Stenar och en rot kan du ha om du vill, men om du plockar stenar i naturen är det viktigt att de inte innehåller något otrevligt. Exempelvis innehåller malm och skiffer metaller som du inte vill ha ner i ditt akvarium. Gör i ordning akvariet och plantera växterna och låt det sedan stå i en vecka eller så INNAN du skaffar fiskarna. Börja sedan med ett litet antal fiskar och skaffa fler efter hand.
#10 - 11 augusti 2003 21:16
Om man ska vänta en vecka, en dag eller en timme tvistar de lärde om. En sak är i alla fall säker, nyttobakterierna börjar inte föröka sig innan fiskarna kommer i. Det är viktigare att ha i en art per vecka och inte mer, än hur länge ifrån starten man ska vänta innan de första fiskarna släpps i. Använd vattenberedningsmedel den första månaden och byt en fjärdedel av vattnet två gånger i veckan tills nitriten sjunker.

Det är inge bra att ha en ensam pansarmal som ska städa botten då det är en stimfisk, ha absolut minst 4st. Du kan skippa pansarmalen och satsa på en ancistrus istället som äter alger. Botten får du då slamsuga i samband med veckans vattenbyte.

Rådasand 0,8-1,2mm är nog den bästa sanden som är lättast att få tag på.
#11 - 11 augusti 2003 22:15
Jahapp, man lär sig något nytt varje dag...=)
Med tanke på att Linn inte ens börjat sjunde klass och att det här är hennes första akvarium kanske vi ska (1) lugna oss en aning med att använda begrepp som nitrit utan att förklara dem och (2) inte rekomendera känsliga ciklider, som fjärilsciklider. Tycker att det är ett himla tjat om ciklider jämt och ständigt, men nu kommer väl AndreasN att morra åt mig ;-)
#12 - 11 augusti 2003 23:40
Du har helt rätt tank girl. Jag tänkte att det kunde vara roligt med fiskar som har lite olika beteenden så att man får prova på lite olika och sen kunna bestämma sig för vad man vill ha i fortsättningen. [:)]

Nitrit är ett ämne som uppstår i vattnet av fiskarnas avföring, matrester och annat. Detta är giftigt för fiskarna men i ett fungerande akvarium så finns det bakterier i filtret och bottengruset som omvandlar det till nitrat, som är vanlig näring för växterna och ofarligt i normala mängder. När man startar akvariet finns det alltid en liten mängd av dessa bakterier (bakterier finns överallt). När de börjar jobba med fiskarnas avföring i akvariet så gynnas dessa bakterier och börjar föröka sig i stor skala. Men det dröjer 2-4 veckor innan man har så många bakterier att de kan ta hand om all nitrit som uppkommer i akvariet. Nitrithalten kan man mäta med ett test som finns hos zoo-affären, det är inte absolut nödvändigt att mäta detta utan släpper man i lite fisk i taget så hinner bakterierna bygga upp sig i lagom takt och det blir inte så hemst kycket nitrit i vattnet.

För att håll nitriten i schack den första månaden kan man göra vattenbyten tätare så späs den ut. Sen sa jag att nitrat är ofarligt i normala mängder, det är det största orsaken till att man ska byta lite vatten varje till varannan vecka kontirnuerligt så att det inte blir för mycket nitrat (men även andra ämnen) i vattnet. Om nitrathalten blir väldigt hög kan det börja gå baklänges så den omvandlas tillbaka till nitrit väldigt fort och vattnet blir giftigt.

Det viktigaste testet är pH för att se hur surt eller basiskt vattnet är. Men har du kommunalt vatten kan du få reda på detta värde på kommunens hemsida eller liknande. Med de fiskar du vill ha så trivs de i neutralt till lätt basiskt vatten (pH 7-8) och det är vad de allra flesta med kommunalt vatten har för värden. Har du i en rot i akvariet så kan pH sjunka ifall du har mjukt vatten. Medelmjukt och hårt vatten håller det högre pH-värdet bättre.

Jag hoppas jag inte bara svamlar så här på småtimmarna. [:)]
#13 - 12 augusti 2003 07:49
Joo jag ska börja i sjuan den 23/8-2003....
Jag vet vad Nitrin är jag har läst om det...
Om man har en vanlig luftpump bara så kan det lättare komma... Det sa en på zoonen..
Ni kan gå in på zoonen och kolla i mitt galleri jag har en bild på mitt akvarium där...=)
Jag heter *Gerbilen* på zoonen...=)
Det ska bli så kuul med fiskar...=)
Vad är en ancistrus för något...??
Kjamisar Linn//=)
#14 - 12 augusti 2003 08:06
En mal mer fakta här:http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=315!

/Sippe [:-98]
#15 - 12 augusti 2003 08:18
Hejsan...
Oki kjamisar Linn//=)
#16 - 12 augusti 2003 12:39
Hejsan...
Jag undrar om jag kan ha 2 eldstjärtar eller 2 silverhajar i mitt 105-112 liters akvarium???
Kjamisar Linn//=)
#17 - 12 augusti 2003 13:26
personligen så tycker jag att ett 112liters kar är alldeles för litet till silverhaj! dessutom så är det en stimfisk... de använder allt utrymme i mitt 450 liters och har lite mer behov av att sträcka ut sig... jag har 4 st... i ett 450 liters då..
#18 - 12 augusti 2003 13:41
Om jag bara har en eldstjärt och ingen silverhaj...
Kjamisar Linn//=) Går det bra..??
#19 - 12 augusti 2003 18:05
Hejsan...
Kan jag ha dem här fiskarna i mitt 110-112liters akvarium:
2 ancistrus malar
3 guppys
2-3 svärdbärare
2-3 platys
2 gulguramis (honor)
2 black molly eller andra mollysar
och 2-4 siamesiska algätare eller någon annan fisk som ni får ge förslag på...??
Kjamisar Linn//=)

Annons