Akvaristisk köp & säljsida idé eller?

#1 - 27 januari 2004 19:04
Tänkte göra en renodlad köp & sälj sida till akvarister. Tycker att de som finns inte är av högsta kvalité.
Det kommer att vara gratis att annonsera och man kan använda bild i sin annons. Man kan också söka i olika kategorier och län..
Är uppbyggt precis som blocket fast gratis och bara akvariesaker..
Så vad säger ni, bra idé eller ingen mening att genomföra?
Tar gärna emot namnförslag på domänen, kommer bli www.namnförslag.se.
#2 - 27 januari 2004 21:35
www.akvasale.se
www.aquasale.se
www.fishsale.se

eller nått. ;) bara förslag.
Tycker det låter briljant. hoppas det blir av.
#3 - 27 januari 2004 21:51
www.fishmarket.se
#4 - 28 januari 2004 11:31
fiskmarknaden.se ?
#5 - 28 januari 2004 11:45
Ursprungligen skickat av gurami82

fiskmarknaden.se ?

Är det torsk eller lax som ska säljas?
Det får nog vara något som verkligen hänvisar till att det är akvariefisk det handlar om. Jag har själv inget bra förslag på namn. Kanske www.akvaristik.se
#6 - 28 januari 2004 11:49
Jag tycker att det ska relatera till vår hobby, utan genvägar..

Akvariemarknaden kanske??
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 28 januari 2004 11:56
Tycker att de som finns inte är av högsta kvalité.

Men övriga hemsidor duger tydligen till att marknadsföra sina egna bättre ideer på[:-29]
#8 - 28 januari 2004 12:08
Kjell: Det var absolut ingen pik mot zoopet, det var heller inget försök att marknadsföra sidan. Om man inte får hjälp och kan samarbeta med de nuvarande akvariesidorna är det nog ingen mening att lägga upp en sådan sida..
Eftersom zoopet.com är störst i sverige så vill man inte hamna på snesteg med er...

akvariemarknaden är ju ett bra namn. Ganska långt dock. Men det är nog det bästa hittils..

Vad säger ni om kategoriindelningen då?
Akvarium 0-100lit
Akvarium 100-200lit
Akvarium 200-300lit
Akvarium 300-400lit
Akvarium 400-500lit
Akvarium 500-600lit
Akvarium 600-700lit
Akvarium 700-800lit
Akvarium 800-900lit
Akvarium 900-1000lit
Akvarium över 1000lit
Växter - Sötvatten
Växter - Saltvatten
Fiskar -Sällskapsfisk
Fiskar - Ciklider
Fiskar - Saltvatten
Fiskar - Övriga
Inredning
Tillbehör - Sötvatten
Tillbehör - Saltvatten
#9 - 28 januari 2004 12:10
varför så många kategorier för akvarium??

varför en katogeri för saltvattensväxter??

vad skiljer en sällskapsfisk från övriga fiskar? är det nått vetenskapligt namn?

Vad är det för fel på Akvarium köp/sälj, Fiskar köp/själv, växter köp/sälj, övrig köp/sälj.

Ingen skulle orka gå igenom alla dom kategorierna.
#10 - 28 januari 2004 12:13
mm, håller med gosatta där, för många akvariumkategorier...

kanske från 0-100. 100-300 etc.... bara ett förslag

jättebra ide förresten
#11 - 28 januari 2004 12:19
Nä, kör alla akvarium säljes i en avd, samt akvarium köpes i en avd. Om man nu ska kunna söka på sidan är det väl bättre man gör det, å sparar utrymme på så vis istället??

man skriver ju ändå in det man vill köpa när man letar efter nått, tex "150 liters akvarium"...
#12 - 28 januari 2004 12:19
Okej, tar gärna emot förslag på kategorier...
Nått i denna stilen?

Akva 0-100 lit
akva 100-300 lit
akva 300-600 lit
akva 600-1000 lit
akva över 1000 lit
tillbehör - sötvatten
tillbehör - saltvatten
Fiskar - sötvatten
Fiskar - Saltvatten
Växter
Inredning
#13 - 28 januari 2004 12:22
Sökningen kommer att avgränsas genom förljand
annonstyp: köpes/säljes/bortskänkes/bytes
Län: Sveriges län
Kategori: akvarie/tillbehör osv.
Sökord: tex "150 lit"

Men man kan välja bara en kategori, eller bara ett län..
#14 - 28 januari 2004 12:23
Det är inget större fel på de som finns idag här på zoopet och ciklid.se. Det vore iofs bra om man kunde bifoga en bild (hint Kjell). Jag tror det kan vara mycket svårt att skapa en köp/säljsida med så begränsat utbud som akvarieprylar, när det inte finns nått annat på sajten. Det är ju på zoopet och ciklid.se som folk håller till och då är det naturligt att folk kommer nöja sig med de annonser som finns där. Bara ett tips.

Jag har jobbat med marknadsföring av internetsajter i några år nu och vet att det är inte så lätt att starta en sajt med så begränsat utbud genom att bara snacka om sajten på nått forum, det beror ju iofs på vad du vill få ut av det. Jag önskar dig dock lycka till!
#15 - 28 januari 2004 12:25
Vad hamnar tillbehör som funkar på söt- och saltvatten ? ;) Och vad händer med bräckvattensfiskarna, som månfisk, kulfisk etc?
#16 - 28 januari 2004 12:30
Nej, jag har själv en hel del sidor och vet hur svårt det är att marknadsföra dom. Men jag tror inte att det är helt omöjligt.
Det är ju inte jobbigare att titta på annonser på en egen sida än det är att gå in på annonsbörsen här på zoopet.
Men vi får se. Blir nog inget så länge inte folk är intresserade av det så behöver ju inte jag lägga ner massa timmars jobb till ingen nytta.. Vi får se..
#17 - 28 januari 2004 12:30
lägg bara till en övrigt kategori så fixar det sig... och kanske en övriga fiskar kat. (räkor, muränor osv)
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 28 januari 2004 12:54
Det är inget större fel på de som finns idag här på zoopet och ciklid.se. Det vore iofs bra om man kunde bifoga en bild (hint Kjell).

Anledningen till att vi inte gör det är upphovsrättsliga - vi vet inte var fotot kommer ifrån.
Visst man kan kolla alla annonser och foton innan de läggs in som man gör på blocket - men de tar ju betalt för sina annonser till skillnad från zoopet etc. - att lägga ner flera timmar per dag på att kolla annonser utan att tjäna ett öre på det är inte alltför kul.
#19 - 28 januari 2004 13:07
jag har faktist precis börjat skriva samma sak i PHP =)
#20 - 28 januari 2004 15:41
Det vore ju roligt om akvariehobbyn var så stor så att man kunde fylla en dedikerad köp/sälj sida med bara akvarieprylar. Men om du tittar på hur många annonser som läggs dels här på zoopet, samt på akvarieguiden & blocket. Så ser du nog att behovet inte verkar finnas. Detta är ju ändå en site för akvarieintresserade.
#21 - 28 januari 2004 20:48
Jantelagen äger.. Jag lägger ner projektet! Tack för alla svar iallfall...
#22 - 28 januari 2004 23:26
Synd. Men du har väckt intressanta frågor. Jag har köpt mycket begagnat från bl.a. blocket och det är några sökvillkor jag saknat, speciellt: angränsande kommun eller max avstånd i km. Det är väldigt viktigt när man köper begagnat, en liten billig sak åker man inte så långt, men vill man ha en viss speciell sak som kostar några tusen begagnat är man kanske beredd att åka över halva Sverige. Och så naturligtvis akvariets storlek i rubriken.

#23 - 29 januari 2004 00:54
jag har inte lagt ner projektet...när jag har tid så bygger jag på det, har gratis server att ligga på..inom nån månad skall nog siten ligga uppe...sen om det blir dåligt med annonser..jaja, kul & göra siten iallafall =)
#24 - 29 januari 2004 22:06
JR: Ja hade man haft en gratis host och inte brytt sig om ett domännamn så hade det ju funkat ändå.
Behöver du någon hjälp så säg till.
Jag har redan script färdigt så sidan hade stått klar snabbt. Fast i asp...
#25 - 12 februari 2004 00:26
Har du kommit någonstans med sidan?

Micke
#26 - 13 februari 2004 08:38
Kjell: Det finns en hel del sajter där man kan bifoga bilder utan kontroll. Ni måste väl kunna reservera er mot detta?
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 13 februari 2004 08:59
Kjell: Det finns en hel del sajter där man kan bifoga bilder utan kontroll. Ni måste väl kunna reservera er mot detta?

Nej, det finns inget sätt att gardera sig, det är alltid vi som står bakom sidan som är ansvariga.
De som har valt att ha med foton chansar väl i regel för att det är väldigt svårt att upptäcka stölderna eller så befinner de sig i branscher där denna typ av stöld är ovanlig.
Men visst skulle det väl vara möjligt här också men då krävs det en helt annan koll, framförallt att man VET vem som skickar in fotot samt helst också en förhandskoll på fotona (som t.ex. på blocket).
#28 - 13 februari 2004 10:03
Om man fick flera djursajter att använda en gemensam säljplats vore det bättre för oss djurintresserade.
Sajterna typ Zoopet kan ju lägga in den gemensamma säljplatsen så att den uppnas i zoopets sida.
Är vi flera som vill hjälpa till kan vi turas om att kodkänna annonser med bilder mm

Micke
#29 - 18 februari 2004 19:55
Jag tycker det är en jättebra idé, hoppas att du gör något ändå.
#30 - 18 februari 2004 20:08
Jag tycker också att det är en jättebra ide, det skulle vara jättebra med en sån sida för bara akvarier och fiskar!
Jag hoppas att det blir av, glöm inte att skicka adressen[;)]
#31 - 18 februari 2004 20:14
Ursprungligen skickat av mimic

Om man fick flera djursajter att använda en gemensam säljplats vore det bättre för oss djurintresserade.

Sajterna typ Zoopet kan ju lägga in den gemensamma säljplatsen så att den uppnas i zoopets sida.

Är vi flera som vill hjälpa till kan vi turas om att kodkänna annonser med bilder mm

Micke

...Om man klickar på köp & sälj så kopplas man till den sidan tex.??
Kör på detta om sajterna nappar!!
#32 - 18 februari 2004 20:34
skulle vara roligt
#33 - 18 februari 2004 21:15
Är det några som kan hjälpa till och driva sajten om den skulle skapas?
#34 - 18 februari 2004 21:58
Jag tycker att det låter kanon! Det är så många annonser på både zoopet och här att dom försvinner på bara nån dag. Fler kategorier och indelning i landskap skulle göra det hela mer överskådligt.

Risken att nån ska stämma en för brott mot upphovsrättslagen är ju i praktiken lika med noll. Om nåt sånt kommer upp så får
#35 - 18 februari 2004 22:02

Är det några som kan hjälpa till och driva sajten om den skulle skapas?

Jag har redan byggt en Köp&Sälj-marknad själv: http://www.finn5fynd.se men jag är gärna med och ger tips och ideér om hur ni ska bygga och så =)

Vet dock inte om jag kan vara med och driva denna pga företaget jag jobbar på, men jag kan kolla upp det :) ?

Har kommit med många förslag på hur zoopet.com kan förbättra sin köp&sälj, men zoopet.com verkar uppdatera med nya saker ungefär en gång vartannat år :)

Mvh Fredrik
#36 - 18 februari 2004 22:23
Jag har redan byggt en Köp&Sälj-marknad själv: http://www.finn5fynd.se men jag är gärna med och ger tips och ideér om hur ni ska bygga och så =)

Hur mycket tid tog det att installera alla script och göra grafiken?
#37 - 18 februari 2004 22:51

[quote]Jag har redan byggt en Köp&Sälj-marknad själv: http://www.finn5fynd.se men jag är gärna med och ger tips och ideér om hur ni ska bygga och så =)

Hur mycket tid tog det att installera alla script och göra grafiken?

[/quote]

Kan inte direkt gå in på detaljer hur det gått till, men det är svårt att tidsuppskatta då jag inte direkt haft en äggklocka som klockat av mig varje minut.

Grafik är ganska så enkel att producera, beroende på vilken typ man vill ha och vilken kvalite man eftersträvar.

Installera scripten, menar du SQL-scripten, eller ASPn?

Mvh Fredrik
#38 - 25 februari 2004 17:51
Hur har det gått har du börjat på nån sida??
Vad blir adressen??

Annons