Akvarister snåljåpar?

#1 - 11 mars 2010 19:58
Har funderat på detta länge nu.
Det tycks vara dyrt med allt, allt ska köpas begagnat-helst till oförskämt lågt budpris.
Själv vill jag ha splitter ny mobil, nya kläder, (ny frisyr :D )
ja ni fattar :D

Är akvarister snåla när det gäller tillbehör och framför allt själva akvariumet ?
Eller är dom flesta Akvarister fattiga?
#2 - 11 mars 2010 20:08
Varför betala mer än man behöver?
Beg. marknaden inom akvaristik verkar vara mer eller mindre ändlös, och ofta är det nyare grejer som säljs till bra priser. Men ett bra pris är bara köparen som kan avgöra hur mycket det är, inte alla andra;).
Själv betalar jag gärna för att få det jag vill ha, sedan om jag vill ha nytt eller begagnat beror på vad det är jag är ute efter. Är man nybörjare är det inte fel att kolla efter beg. saker då det blir oftast billigare, har man däremot hållt på ett tag brukar det övergå till att köpa nytt.

Hur har du själv gjort med dina akvariegrejer:)?
#3 - 11 mars 2010 20:16
Jag har haft sådan tur att jag fått låna mitt första akvarium på obestämd tid. Det ingick även Neontetror och en Kuli + alla andra tillbehör.
Jag tycker inte att min nya hobby är särskilt dyr, har kanske lagt ut 8-900 nu den första månaden med Växtrer fiskar, inredning och mat en slamsug har det blivit med.

Om jag, vilket nog kommer att inträffa köper ett till akvarium kommer det nog vara ett helt nytt, fast mindre än det jag har.
#4 - 11 mars 2010 20:25
Det går inte riktigt att jämföra begagnade mobiltelefoner med begagnade akvarium. En gammal mobiltelefon är tekniskt vida underlägsen en ny, men det finns inte så mycket att göra mer än att limma fast fem glasskivor för att få ett akvarium. Ett gammalt funkar precis lika bra som ett nytt så länge det inte läcker eller är fullt med repor. Kan man spara några tusenlappar på själva akvariet så kan man lägga de pengarna på fina fiskar istället.
Bilagor:
#5 - 11 mars 2010 20:25
Jag hade ett litet 41L startkit. Sen ville jag utöka efter 1 månad. Eftersom det är på hobbynivå här så skulle det också vara en prydnad så vi köpte ett nytt kar.
Kollade lite begagnat men fanns inte exakt det vi ville ha i närheten.

Men begagnatmarknaden är ju verkligen köparens marknad! Finns oändligt med fynd om man orkar vänta ;)
#6 - 11 mars 2010 21:16

Det tycks vara dyrt med allt, allt ska köpas begagnat-helst till oförskämt lågt budpris.

Är akvarister snåla när det gäller tillbehör och framför allt själva akvariumet ?

Jag är då varken fattig eller snål, skulle jag räkna ihop hur mycket jag lagt på akvarier, fiskar, inredning, tillbehör, mat mm.mm så skulle jag bli svettig, men snål...knappast;)
#7 - 11 mars 2010 21:27
Klart man kollar efter billigare saker... och just akvarium är ju inte nåt som slits på nån månad utan man kan ha samma kar med samma fogar i 10-tals år.
Så ett nytt kar för 7000 och ett beg kar för 4000 och dom är byggda samtidigt och lika fina ja då tar man väl det för 4000?
Så gjorde jag;)

Och sen kan man ju ha tur (som jag;)) kom över en mh-armatur för 3000 när en sådan från en affär på nätet kostar runt 8000-9000 viss skillnad...
Men snåla är vi inte. vi lägger ju ut 40-lax på ett kar (ganska stort kar dårå:p) med fiskar, teknik, växter, inredning och tillbehör.

Köper man sin första bil är den också oftast beg, men sen vet man vad man vill ha och då kan det hända att det bara finns nytt.

Jag har också ny frisyr:p
#8 - 11 mars 2010 21:29
Jag har beställt mig ett nytt akvarium. för mig är känslan med ett nytt akvarium annan än att köpa ett begagnat. men jag tycker att fy sjutton vad pengar man lägger ut på övriga tillbehör det blir nästan dyrare än själva akvariumet. Förut tyckte jag att akvaristik eller vad det nu heter var en billig hobby men gud så fel jag hade
#9 - 11 mars 2010 21:33
Jag har gott om flis, köper begagnat, har ingen frisyr...
#10 - 11 mars 2010 22:03
Har dåligt med cash så jag tittar gärna runt en del innan det blir ett köp men snål är jag absolut inte, men som har påpekats tidigare så är de ju dumt att pröjsa mer än vad man behöver. Har 4 kar i gång hemma och 2 av dem har jag köpt själv ett var begagnat och ett var nytt det beror på omständigheterna tycker jag. Dessutom tycker jag att begagnat är ett bra sätt att återanvända och sliter inte lika mkt på miljön.
#11 - 11 mars 2010 22:53
Jag förstår inte problemet. Det är smart att återanvända prylar som andra tröttnat på. Priset är en sak som köpare och säljare kommer överens om. Det finns förståss de som vill ha det senaste av alla prylar fastän de som de redan har är helt dugliga, men det är deras ensak och deras pengar. Själv har jag inga problem med ekonomin men snål är jag inte. Jag för egen del köper det jag behöver men mycket sällan impulsköp. Tråkigt kanske enligt många, förnuftigt enligt mig.
#12 - 12 mars 2010 07:19

va? man får väl inte vara dum och lägga onödiga pengar på saker som man inte måste lägga pengar på...

Ny bil?
Nytt hus?

kan säga att i "föräldra världen" är begagnat ännu vanligare! Skulle snarare kalla det för smart - inte snålt.
#13 - 12 mars 2010 07:52
Jag undrar om frågan ursprungligen kommer upp för att vederbörande inte fått vad man begärt från början ? ;)
Efterfrågan och tillgång är det som styr mycket över priset och vi kan nog vara överens om att marknaden översvämmas av "beggade" grejer, alltså köparens marknad.
Kolla bara på t.e.x. Blocket hur många nästan nya akvarium som sätts ut till salu varje DAG :D
Om någon upplevs som snål så är det nog p.g.a att en del har för lite information om vad som behövs för en bra uppstart, alernativt felköp p.g.a felaktig information ( vilket märks på många utav frågorna ).
Om den planerade budgeten överskrids så jagar man nog bästa pris.
Sedan beror det nog också på hur bred hobbyn är, dom som hållit på några år har säkert som mig ett gäng akvarium eller volym.
Sedan är det väldigt många som uppgraderar sina "burkar" och säljer av för att få tillbaka några kronor.
Jag upplever snarare akvarister som relativt generösa som hela tiden vill sina djur väl och lägger ner en hel del pengar på sin hobby.
#14 - 12 mars 2010 08:01
Har inte sålt något om du tror det men det finns rätt många inlägg om pris på beg kar.
Sen är det upp till var och en om de vill köpa ett beg kar för 4000kr eller ett nytt med garanti för 7000kr. Jag hade själv köpt ett nytt med alla garantier men det är jag det ;)
Jag tycker inte det går att jämföra tex en ny bil med ett nytt kar( ca 200,000 VS ca 10,000kr)
#15 - 12 mars 2010 08:21
Har du hus,bil*2, hund,2barn, en fru med hästar mm och endå vill hålla på med sitt intresse, då kanske det inte är så lustigt att man letar efter lite bättre begagnade grejer.
Har köpt allt jag har i akvarie väg, (förutom ett 41Lkar) begagnat, och endå har jag lagt ner många tusen.
Så kalla mig gärna snål, så länge jag kan hålla på med mitt intresse.=)
#16 - 12 mars 2010 08:22
Tror inte att man kan vara akvarist och snåljåp samtidigt.:confused: Akvariehobbyn kostar. Har lagt ner åtskilliga tusenlappar de här månaderna som vi har återupptagit akvariehobbyn. Betydligt mer än vad vi trodde från början. (Köpt både nytt, 2 st, och begagnat, 1 st. Har dessutom fått tillbaka 2 st vi har haft utlånade.) Tycker det är smart av dem som köper begagnat, eller lånar, i alla fall som nybörjare. Många tröttnar och lägger ner sina kar inom det första året, då de upptäcker att det inte var en hobby som passade dem.
#17 - 12 mars 2010 08:26
ett beg kar för 4000kr eller ett nytt med garanti för 7000kr.

Mjo men har man hus,bil*2,barn*2, fru med hästar mm så är 3000kr kanske skillnaden för att kunna köpa överhuve taget

kalla mig gärna snål , så länge jag kan hålla på med mitt intresse. Skulle jag köpt alla mina grejer nya så skulle jag inte haft dom karen jag har idag.

snål and proud =)
#18 - 12 mars 2010 08:56
Har inte sålt något om du tror det men det finns rätt många inlägg om pris på beg kar.

Sen är det upp till var och en om de vill köpa ett beg kar för 4000kr eller ett nytt med garanti för 7000kr. Jag hade själv köpt ett nytt med alla garantier men det är jag det ;)

Jag tycker inte det går att jämföra tex en ny bil med ett nytt kar( ca 200,000 VS ca 10,000kr)

Med tanke på riskerna med ett "beggat" akvarium ( och kostnaderna runt det vid en olycka ) så köper jag också bara nya akvarium.
Om jag har kännedom om akvariet och personen så har det hänt att ett "beggat" akvarium har hittat in men det är inte många ggr.
Däremot kan jag köpa "beggade" pumpar, ytterfilter förutsatt att jag vet att det finns nya grejer så som packningar att få tag på, drar aldrig igång ett filter som jag inte vet något om utan packningsbyte.
Har inte råd att vara snål ;) i dom fallen.
#19 - 12 mars 2010 09:23
Fick mitt första akvarium av min mor och intresset växte, köpte mitt första lite större akvarium begagnat (375L) för att sedan köpa ett 720L som var helt nytt, vad gäller filter, värmare och annat tillbehör så köper jag bara nytt och av kvalité som av många anses som lite bättre då jag anser att dom är värda pengarna i det långa loppet. Har tidigare köpt lite billigare filter som bara har krånglat. 720L karet har jag lagt ner i runda slängar 12-14.000:- på och då räknar jag varken fisk, växter eller rötter.
Vill inte påstå att jag har mycket pengar över då jag har hus, 2bilar, 3 barn,2 hundar och ett antal fiskar, så pengarna går åt om man säger så.
Akvariehobbyn är dock den enda hobby jag har, jag Varken röker, snusar eller dricker så jag lägger gärna lite pengar på mina Akvarium =)
Idag har jag 4 akvarium igång och kommer att köpa mig ett stort akvarium till så snart jag sparat ihop en slant igen :D
Summan av kardemumman är att jag inte vill kalla mig snål.... :)

Det finns säkert snåljåpar inom akvaristiken som allt annat, bilköpare, husbyggare, rökare m.m som vill ha allt så billigt som möjligt (och får oftast det dom betalar för). Jag tycker inte att jag tillhör dom...
#20 - 12 mars 2010 09:25
Vi är väl normalt arbetande svenssons med en passion för en hyffsat kostsam hobby.
Då drar man gärna ner på priset ibland ifall man får chansen. :)
#21 - 12 mars 2010 09:37
Håller nog med de övriga här...Jag har inte speciellt dåligt med pengar, men jag har då köpt kar begagnat...varför lägga mer pengar än man behöver, om grejorna fungerar som de ska......

Jag kollade även nytt när jag skulle köpa mitt 720 liters....ett nytt likadant kostade 8000+, jag betalade 4500 för mitt, MED BTN bakgrund...äkta varan.....Karet var 2 år gammalt.....Skulle jag ha köpt nytt och fått med de tillbehör jag fick med nu....då hade det handlat om en hel månadslön och lite till.....Näh, vet man vad man ska kolla efter, så är det inga problem att köpa begagnat.....;)Sen tilkommer fisken på det också....och här handlar det inte om Guppy, Platy och liknande.......:p
#22 - 12 mars 2010 09:38
Jag tycker ni som klagar på att köpa begagnat ska vara glada. Det är ju vi som köper ert skit på blocket så ni kan få plats med nya grejer.. ;)
#23 - 12 mars 2010 09:40
Det handlar väl inte om att vara snål eller inte, det handlar om att vara smart...
#24 - 12 mars 2010 10:20
Dexter skrev:
Tror inte att man kan vara akvarist och snåljåp samtidigt.:confused:

Jo, det kan man tydligen...;).

Edit: Obs, inte menat mot trådskaparen är nog bäst att tillägga:p!
#25 - 12 mars 2010 10:28
ansjo skrev:
Jo, det kan man tydligen...;).

:d
#26 - 12 mars 2010 13:11
Jag har själv köpt mitt förska akvarium begagnat för några hundringar, fick köpa det direkt pga alla prutare... fattar inte, är det lönt att pruta ca 100spänn och riskera att gå miste om en i vilket fall som helst jättebra affär? Det är snålt!

Det är väl mycket det jag menar, pruta på redan låga priser, why?

Efter det första har jag bara köpt nytt, känns fräscht med nytt :D

LLL: Fiskarna jag har är andras "skit" ;) :D
#27 - 12 mars 2010 13:38
100:- är ju 100:- du kan lägga på nått annat till akvariet. jag är inte snål, men jag är smålänning. dvs göra bra klipp för så liten summa pengar som möjligt!

kan ju lägga till att jag är prylgalen o kan lätt köpa ett hemmabiosystem på impuls bara.
#28 - 12 mars 2010 13:40
hannesc skrev:
100:- är ju 100:- du kan lägga på nått annat till akvariet. jag är inte snål, men jag är smålänning. dvs göra bra klipp för så liten summa pengar som möjligt!

kan ju lägga till att jag är prylgalen o kan lätt köpa ett hemmabiosystem på impuls bara.

Finns inga "snåla smålänningar" däremot är vi EKONOMISKA smålänningar:D
#29 - 12 mars 2010 14:17
doppingen skrev:

Ja, minsann, så är det! :D
#30 - 12 mars 2010 15:34
doppingen skrev:

ja det var ju det jag sa. inte snål utan smålänning! ::D
#31 - 12 mars 2010 16:24
Klappar mig själv lite småsnålt på axeln och minns hamblis inlägg för snart två år sedan..

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=119571&highlight=papegojtr%E4sk

:p
#32 - 12 mars 2010 17:33
Akvaristik och billigt går sällan hand-i-hand.
Jag försöker själv inte förivra mej och vill helst att det går jämnt ut.
Lämnade för flera år sedan in fisk till en affär och har trots en hel del inköp fortfarande hundralappar till-godo...
;)
#33 - 12 mars 2010 18:21
Jag har det inte dåligt ställt, men det beror också på att jag är ekonomisk av mig. Gör inte av med mer pengar än nödvändigt.

Begagnat hus: Check
Begagnad bil: Check
Begagnat akvarie: Check.

Men jag undrar vad jag kan köpa begagnade frisyrer?
#34 - 12 mars 2010 19:10
En och annan snåljåp som finns det säkert bland akvarister också men jag vet inte om jag sett så många. Däremot har jag sett ett och annat av motsatsen, folk som skall ha allt, kosta vad det kosta vill. särskilt inom saltvatten finns det folk som bränner sanslösa pengar på teknik. De brukar i och för sig inte hålla på så länge men är en guldgruva för folk med mer begränsade resurser när de sen väl lägger ner.

Det går ju också att diskutera, vem är mest snål, den som köper ett akvarium för 7000 eller den som köper tio akvarier för samma pengar? Eller köper ett billigt begagnat kar och sen fyller det med svindyr fisk?

Jag kör mest med begagna de kar och använder gärna pryttlar som inte är gjorda för akvarium, metallhalogen har jag tex köpt en hög av för 500:- st som använts för annan belysning. Desto fler kar kan det bli.

Om det är nåt som akvarister dumsnålar med så är det nog i så fall belysningen. Det går rätt fort att räkna hem byte till energisnålare teknik men då är det ju det där att man skall lägga ut en massa pengar på en gång - och så får man sitt straff på elräkn ingen i stället.

Tyvärr finns det viss tendenser inom akvaristik att den som bränt mest pengar vinner. Jag ser inget särskilt meriterande i att bränna pengar, snarare är väl den som lyckas bra med enkla medel värd mer respekt. och det finns ju absolut ingen anledning att inbilla nybörjare att man måste ha allt möjligt konstigt, det går faktiskt att ha riktigt kul med ett begagnat akvarium med en belysning och just inget mer. Finns ingen anledning att krångla till det mer än nödvändigt.
#35 - 12 mars 2010 19:36
Att köpa begagnat kan ju också vara ett sätt att helt enkelt ha råd att syssla med den här hobbyn. Många har väl kanske inte möjlighet att köpa allt nytt. Då är ju begagnat ett superalternativ.
Själv handlar jag gärna begagnat, inte bara inom akvaristiken utan även inom andra hobbies jag har. Men jag är förstås också en "pulare" och älskar att göra om saker till sånt som passar mig. Jag är definivt ingen sista-skriket-människa vad det gäller varken prylar, kläder eller frisyrer.:D Och jag är mycket nöjd med mitt begagnat-liv. Tycker nästan lite synd om dem som måste ha det sista av allt.
#36 - 12 mars 2010 19:53
sen är det ju ur miljösynpunkt det allra bästa att använda de grejer som finns, gäller det mesta, varför köpa nytt när det finns fullt funktionsdugliga saker som kan användas istället för tippen;) miljömedvetna behöver inte vara snåla personer, de tänker på vår miljö
#37 - 12 mars 2010 20:00
Jag är en riktigt snåljåp när det gäller detta med Akvastiken haha...allt ska vara billigt annars så handlar jag inte det och helst ska jag berätta det för affären också innan jag går därifrån sen brukar jag ångra mig bittert i tanke varför handlade jag inte det nu när jag var där,så det går en vecka sen har jag handlar det.
#38 - 12 mars 2010 20:05
Jag kommer aldrig mer att köpa begagnat kar, risk för läckage, repor,glaspest...
Nåväl man kan ha tur o hitta ett nyare kar (och hur vet man nu det?) men risken är stor att du inte ser repor osv förrän du fått hem det...
Sedan beror det på vad du ska ha karet till, är det bara ett extra kar för tex odling så kan det kvitta.
#39 - 12 mars 2010 20:20
har under alla mina akvarieår alltid haft begagnade med inga som helst problem, alldrig nåt som läckt å lite repor har jag tålt. Vet en som hade problem med sitt nya kar å fick byta ut det efter ett tag så helt riskfritt är det ju inte med nytt heller. nya bilar funkar ju inte alltid heller, samma där-har alltid haft begagnade bilar utan problem. men är man orolig får man väl köpa nytt så har man ju garanti, så nytt eller begagnat är ju upp till var å en:d
#40 - 12 mars 2010 21:06
Mitt första akvrium fick jag gratis utav den snälla djuraffären där jag praktiserade för länge sedan, dom hade sett mig gå runt och titta på fiskar och akvarium och bestämde sig för att ge mig ett:)
Jag tog faktiskt hem ett begagnat akvarium för ett tag sedan då ägaren sade att det inte var några repor och inget fel på silikonet.
Glad och ivrig gick jag hem och fyllde det med vatten och ja där var det fullt med repor på glaset och det var vattenbubblor mellan silikonet.
Känder mig inte så glad så vidare såldes det med rätt information!
Hoppas inte alla råkar ut för sådana lurendrejerier.
#41 - 12 mars 2010 21:14
Det finns ju också opptimister på beg-marknaden http://www.blocket.se/hoor/Akvarium_30_liters_komplett_utan_fiskar_26185497.htm?ca=23_11&w=1
:D
Där hade till och med jag prutat, haha
#42 - 13 mars 2010 08:40
Jag är skitsnål. Erkänner detta rakt av. Har däremot svårt för att pruta så det blir en prisjakt utan dess like när jag ska ut & handla akvarieprylar.
Känner flera som aldrig skulle kunna tänka sig köpa NÅGOT begagnat alls. Men det är mer deras livsstil än att de tycker det är B.

Jag älskar att köpa ALLT på blocket. Roligt att se vad man får med akvariet, roligt att hitta fräcka akvarium som inte finns att tillgå i affärerna. Gillar själv inte de nya modellerna med en massa inbyggt & plast.

Däremot har jag hört av butiksägare att akvarister över lag är skitsnåla. De vill pruta & ha så billig fisk som möjligt oavsett hur mycket cash de har med sig. ;-)

Nu ska jag genast in på blocket & kolla akvarium. Blev sugen
#43 - 13 mars 2010 12:45
själv kan man inte hålla i sina pengar :( men jag har köpt mina 2 akvarium begagnade, letar nu efter ett 6-kantigt, finns inte allt för många, får ta det efter löning :P
#44 - 13 mars 2010 21:19
har nog inte träffat någon akvarist som inte är snål...sedan kan man kalla det vad man vill....
#45 - 13 mars 2010 23:25
Krickan skrev:
har nog inte träffat någon akvarist som inte är snål...sedan kan man kalla det vad man vill....

Kanske man kan kalla det för "personlighetstyp" :)
#46 - 14 mars 2010 00:17
Jag är då allt annat än snål, hela mitt studiebidrag går åt till tillbehör mm till akvariet. Jag köper hellre ett beggat kar och köper fiskar jag vill ha än att köpa ett nytt kar och inte få fiskarna jag vill ha : )
#47 - 14 mars 2010 07:33
Ouscazz skrev:
Jag har gott om flis, köper begagnat, har ingen frisyr...

LOL :d
#48 - 14 mars 2010 08:11
Jag vet inte det jag... Här är det tvärtom, min man sa åt mig igår när jag köpte lite nya firrar att jag borde tänka på att vi ska ha råd med mat till barnen också. Jag har blivit helt galen sen jag fick mitt akvarium (som jag fö. köpte helt nytt...Gick på ca. 10.000 med grus och växter...Fiskarna inte inräknade). Jag tycker tom det är kul att köpa nya slangar, vattenberedningsmedel osv, går aldrig ut ur zooaffären utan minst en grej/växt/fisk/fiskmat med mig.
#49 - 14 mars 2010 11:36
Går man på auktion så är det bara att konstatera att OP har rätt ... eller att utbudet i vår hobby vida överskrider efterfrågan.

Överhuvudtaget så kostar utrustning och tillbehör alldeles för mycket jämfört med själva djuren.

Själv handlar jag både nytt och beg beroende på vad som känns som en "bra" affär, vad nu det är, men om jag skulle lägga ihop allt jag lagt ned inom akvaristiken de sista åren (hemska tanke) så kommer nog minst 90% vara just prylar och resten på fiskar och växter. Och då är jag inte ens speciellt intresserad av prylarna utan mest av fisken.

Lägre priser på utrustningen är knappast möjlig pga utbudet på andrahandsmarknaden, så slutsatsen blir att priserna på fisk borde höjas med ett par hundra procent, ifall det ska gå att få balans mellan värdet på dött och levande i vår hobby! ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#50 - 14 mars 2010 12:23
Vet inte riktigt vad man kan säga om ursprungsfrågan. Jag köper själv sällan begagnat eftersom det sparar tid att köpa nytt. Det tar tid att kolla runt efter bra begagnade grejor, gammalt strular lättare etc.
Sedan är det ju alltid som så att ett begagnat akvarium har lite repor etc. och då tycker inte jag att det är så snyggt.
Men har man gott om tid så är det väl inget fel att leta efter bra begagnade prylar - man kan ju trots allt göra riktiga fynd och då spara mycket pengar.

Sedan tycker jag att akvarister alldeles för ofta är dumsnåla - hur många gånger (säkert 1.000) har det inte frågats på Zoopet var man kan köpa den billigaste platyn, guppyn, malawin etc. etc., men det frågas ALDRIG över var kan jag köpa den bästa guppyn, bästa platyn, bästa malwin etc. etc.
Här skiter de flesta i kvalitén bara det är billigt.
#51 - 14 mars 2010 12:44
Jag köper alltid nya grejer, har iallafall gjort det hittills för jag vill veta att det är bra grejer och så vill/orkar jag inte hålla på att leta eller vänta på att rätt grejer kommer ut på blocket eller likande.

Har köpt fisk en gång av en privatperson men jag vet att han tar väl hand om sina fiskar.
#52 - 14 mars 2010 12:59
Jag är inte fattig men köper en hel del via ex. Blocket. Det är en av anledningarna till att man INTE är fattig : )

Det är inte i huvudsak inkomsterna som avgör nettot, utan utgifterna.
#53 - 14 mars 2010 13:15
Fisk köper jag ytterst sällan "begagnat". Det har hänt ja...men då har jag vetat med 200% säkerhet att de är välmående, sjukdomsfria, går i idealiska förhållanden,,etc. etc.....

Jag är väl igentligen en "slösare" när det gäller fiskinköp....Jag beställer separat det jag vill ha, även fast handlaren har just den sorten hemma...Det blir både dyrare och man får vänta några dagar extra innan man får det man vill ha.....Men då vet jag att det inte är "andrahandsfisk" jag får hem....;)Jag hämtar fisken när leveransen kommer till butiken, de plockar inte ens ur dom ur påsarna, och de kommer direkt från leverantören......:p

Dock kan jag köpa typ Platy, Guppy och liknande när det står i butik.....Men i stora akvariet finns det inte en enda fisk som har simmat hos handlaren, eller någon annan privatperson....;)
#54 - 14 mars 2010 15:34
I dagens samhälle är det mycket svårt att ha koll på pris och kvalitet.
Det finns ingen given regel som säger att en dammsugare för 2000 är bättre än en 1000kronors. Det gäller egentligen det mesta.
Även fisk.
Om man jämför en guppy för 50kr och en för 200, vad säger att 200varianten är "bättre", troligen är båda lika friska, men den dyra har säkert en färgvariant som bara entusiasterna kan se.
Själv köper jag gärna billiga ungdomar istället för vuxna dyra, de små blir ju stora.
Det är nog bara diskus som man bör köpa vuxna. (enligt diskusentusiasternas rekommendationer)
Kjell Fohrman
Administrator
#55 - 14 mars 2010 16:47
pello skrev:
I dagens samhälle är det mycket svårt att ha koll på pris och kvalitet.

Det finns ingen given regel som säger att en dammsugare för 2000 är bättre än en 1000kronors. Det gäller egentligen det mesta.

Även fisk.

Om man jämför en guppy för 50kr och en för 200, vad säger att 200varianten är "bättre", troligen är båda lika friska, men den dyra har säkert en färgvariant som bara entusiasterna kan se.

Själv köper jag gärna billiga ungdomar istället för vuxna dyra, de små blir ju stora.

Det är nog bara diskus som man bör köpa vuxna. (enligt diskusentusiasternas rekommendationer)

Jag håller nog inte riktigt med dig. Inte alltid, men oftast så innebär faktiskt hög kvalitet också högre priser. Håller t.ex. grossisten och affären sina fiskar i karantän och ser till att de äter bra så kommer dessa fiskar att bli dyrare än om man kränger iväg dom direkt utan karantän och uppmatning.

Dock självklart, ett högt pris är definitivt ingen garanti för att kvaliten är högre
#56 - 14 mars 2010 16:57
Jag är nog överens med Kjell här....dyrare priser innebär oftast bättre kvaliteter....:) Jag vet att "min "handlare har egenupfödda både Guppy, Platy och Ancistrus...även vissa ciklider.....Avelsdjuren går för sej själva i därtill ägnade lokaler innanför butiken....Dessa är dyrare än dem de tar hem från leverantören....och det måste jag säga, bra mycket bättre kvalitet också...:)
#57 - 14 mars 2010 17:02
jag beställde fiskar som jag ville ha från en djuraffär o tyckte det var jättebra för då skulle jag hämta dom direkt i påsen när dom kom men det gör jag aldrig om igen. dom fiskarna jag fick hem fick vita prick nästa dag o det var den svåraste vita pricksjukan jag har varit med om. har tagit mig en månad o bli av med den o 50% av fiskarna har dött. så nu satsar jag på o köpa fiskar som har gått i butiken minst en vecka helst så vet man till 90% att dom är friska.
#58 - 14 mars 2010 17:16
Tycker det är svår att avgöra kvaliten på fisken och hur mycket man ska ge för dom. Vet att zoo hemma tar ca 30-35kr per guppy, men då jag har kontakt med deras leverantör så får jag ge 10 kr/ st av honom. Så vet inte om jag gör rätt eller ej. Jag är snål, köper då gärna samma fisk som i affären fast till ett billigare pris. Sedan är det också olika. Kan mycket väl köpa begagnade pumpar osv vidare på nätet, men köper sällan fisk privat, utan går då till zoo. Kan tycka att det inte gör så mycket att köpa begagnat då det är fiskarna jag vill ha + att det är värt att lägga pengarna på fiskarna då det kan bli lite dyrt. Tex djurmagasinet där jag bor. De tar 199:-/st per praktbotia, vill man då ha ett gäng på typ 6...ja då är man uppe i 1200 för några fiskar.
#59 - 14 mars 2010 17:40
Pris-kvalitet är inte alltid relaterat. Ibland beror det på var man handlar.
Ett par exempel.
Exakt samma tröja kostade 4 ggr mer i en boutique jmf H&M. Boutiquens ursäkt var att H&M kanske köper in tusentals medan dom köper in tiotals.
Ta t ex rysk rot när den var populär.
Den kostade mångdubbelt mer i hälsokostaffären än i ICA.
Men det verkar som om man höjer priset i hälsokostaffären så säljer dom ännu mer.
Här spelar psykologin in...
#60 - 14 mars 2010 18:30
Men det gäller att handlaren kan tala om varför han har bättre kvalitet och kanske lämna garanti.
Jag som kund har ingen möjlighet att avgöra om en guppy är bättre än en annan.
Tänk om en handlare (det är väl lite mycket begärt) hade en burk med billiga guppy och en med dyra. Jag kan inte se skillnad. Jag får ju bara ta handlarens ord. Djurmagasinet klarar sig nog utan mig också. Kravmärkning är ju ett sätt.
Djurmag. är OK det är bara det att de är det enda som jag har att välja på i Mora Borlänge Falun.
#61 - 14 mars 2010 19:23
Jag kan nog tycka att inte bara akvarister utan svenskar i allmänhet är ganska "snåla".
Med snål menar jag då att man hellre köper en billig men sämre produkt än köper en dyrare men bättre.
Och med pengarna folk sparar på att köpa billig skit köper man mer billig skit... eller en större tv
#62 - 14 mars 2010 19:35
Jag har inte haft problem även fast jag har hämtat fisken direkt i påden när de kommer från leverantören......Och hos den handlaren....har handlat där i massa herrans år......har jag garanti på fisken.......Blir de sjuka eller dör av annan anledning inom 10 dagar, då får jag antigen tillbaka pengarna elle får ny fisk eller annat i samma prisklass. Den här handlaren är en liten lokalbutik, vilken jag har handlat av sedan början på 90 talet....och jag har sällan och aldrig haft problem med nåt jag har handlat där.....:)

Vi har både Djurmagasinet, djurkompaniet och arken här i stan....jag har handlat hos alla, men har alltid gått tillbaka till "min" handlare.....Och där har jag fått betydligt bättre kvalitet och mindre problem med ny fisk......:)Och visst, de är dyrare än de större djurvaruhusen här i stan, men de har bättre kvalitet.....Och skulle nån fisk jag har beställt, på nått sätt vara slö eller visa andra tecken på problem, då talar de för det första alltid om det för mej...de ringer mej direkt när leveransen kommer....samt att de sätter dom i karantän i deras egna karantänakvarium innanför butiken.....Och eftersom jag har den typ av fisk jag har....de är ju inte bland de billigaste......Så får de faktisk gå ensam i karantän, utan att de kommer i kontakt med andra karantänfiskar....:)
Kjell Fohrman
Administrator
#63 - 14 mars 2010 20:08
pello skrev:
Jag som kund har ingen möjlighet att avgöra om en guppy är bättre än en annan.

Nja, det har man nog ändå bara man tar sig tid att studera fiskarna noggrant innan man köper dom
#64 - 15 mars 2010 01:38
Nja, det har man nog ändå bara man tar sig tid att studera fiskarna noggrant innan man köper dom

Det vore bra skamligt om inte en som du kan se skillnad på bättre eller sämre:d
Men jag kan inte.
undrar hur firrarna uppfattar oss?:p

Annons