Akvarister oftare vänsterhänta?

#1 - 13 augusti 2008 09:38
Idag firar vi Internationella vänsterhänthetsdagen .Vänsterhänta beskrivs ofta som kreativa och konstnärliga om än lite galna.Detta(!) får mig att förmoda att vänsterhänta är överrepresenterade bland akvarister.Är du höger- vänster- eller möjligen tvehänt?Utgå inte från vilken hand du skriver med då många vänsterhänta har tvingats att lära sig skriva med höger hand.Tänk istället på vilken hand du brukar när du rör om med skeden i kaffe- eller tékoppen eller ännu hellra i vilken hand du håller fiskhåven när du håvar fisk i akvariet.Ge ditt svar nedan och tillfoga gärna en personlig kommentar.
Hurra för alla vänsterhänta! Den vänstervridna kultureliten
Famous Left-Handers Om vänsterhänthet
<<<(^:>*
#2 - 13 augusti 2008 09:41
Visste inte att det fanns en sådan dag. Är ju vänsterhänt så det är bara att fira.
#3 - 13 augusti 2008 09:45
Högerhänt här. =)
Guest
#4 - 13 augusti 2008 10:17
Högerhänt här med. =)
#5 - 13 augusti 2008 10:22
Höger :P
#6 - 13 augusti 2008 10:28
Vänster...
#7 - 13 augusti 2008 10:33
Växlande... men mest vänsterhänt.
#8 - 13 augusti 2008 10:35
Höger, och har en stor känsla av att det där påståendet om vänsterhänta är, som så mycket annat som människor får för sig, en myt. Tror inte att ens personlighet sitter i vilken hand man använder mest :p
#9 - 13 augusti 2008 10:46
Höger, men vänsterfotad!

Mvh UB
#10 - 13 augusti 2008 10:52
Håller med till 100% - och jag är höger :)

Micke_A skrev:
Höger, och har en stor känsla av att det där påståendet om vänsterhänta är, som så mycket annat som människor får för sig, en myt. Tror inte att ens personlighet sitter i vilken hand man använder mest :p
#11 - 13 augusti 2008 10:55
HÖger :D
#12 - 13 augusti 2008 11:42
lite av båda men mest vänster
#13 - 13 augusti 2008 12:02
Micke_A skrev:

tror snarare att man menar att beroende på vilken del av hjärnan som används mycket så använder man en sida mest så ungefär tvärtom vad du skrev ;)

vad får en person att vara högerhänt? den använder hjärnan på ett sätt (fungerar som de flesta), använder man hjärnan på ett annat sätt kanske det gör att man använder vänster hand mer, sen om det helt hör ihop med kreativa centrum och så i hjärnan det får någon vettigare svara på ;)
#14 - 13 augusti 2008 12:04
Så vänsterhänt det bara går.
Och två av barnen verkar vara lika lyckligt lottade.
#15 - 13 augusti 2008 12:25
Vänsterhänt för det mesta men med klara ambidextra (tvåhänta) drag, maken vänsterhänt, men tyvärr (!) två högerhänta barn.
Naturligtvis beror inte ens personlighet på vilken hand man använder, men eftersom händerna styrs av varsin hjärnhalva, och de är rätt olika så visar ens "hänthet" vilken hjärnhalva som dominerar. Och det har betydelse för ens personlighet.
#16 - 13 augusti 2008 12:27
Vänster här.
#17 - 13 augusti 2008 12:32
Mycket högerhänt, kan knappt hålla en penna med vänster hand förän hjärnan skriker fel :confused:... och högerfotad!
Det sista blev jag mycket medveten om efter en fotoperation för ett tag sedan [B)]...
#18 - 13 augusti 2008 13:35
Vänsterhänt - maken också....
#19 - 13 augusti 2008 14:23
Skulle kunna tro att det är politik som diskuteras här ;)
Högerhänt själv.
Tycker att det är mest intressant med de som kan använda bäggehänder för allting.
#20 - 13 augusti 2008 14:38
Är högerhänt och vänsterfot, har även en ganska användbar vänsterhand:D
#21 - 13 augusti 2008 17:08
Högerhänt.
#22 - 13 augusti 2008 17:36
ubjs skrev:
Höger, men vänsterfotad!

Mvh UB

Ja, samma här...
Passar med högerfot men skjuter med vänster!! Alltså starkare på vänster sida då... Hoppar hage med vänster också... :D

Åhh.. Vi skulle ha en omröstning här för det verkar ju som att vänster är överrepresenterat eller så är det vänsterhänta som går in och svarar här...

Men är det inte så att om man får en hjärnblödning på vänster sida så blir höger dålig???? För i såfall borde det vara känslomässiga människor som är vänsterhänta.. ;)
Mamma var vänsterhänt men blev tvungen att lära sig att skriva med höger eftersom de ansåg att vänsterhänt var djävulens påfund.. Hon kan alltså skriva under med sin namnteckning på 2 papper samtidigt med en penna i vardera hand.. :D
#23 - 13 augusti 2008 17:59
Högerhänt...men tummen sitter till vänster:D.
#24 - 13 augusti 2008 18:04
Vänsterhänt fast skriver med höger.
#25 - 13 augusti 2008 18:15
Högerhänt å vänsterfotad.
Verkar som att de flesta vänsterhänta har lättare för att använda högran än högerhänta har att använda vänstran.
#26 - 13 augusti 2008 18:26
Höger men frun är vänster som kompensation
#27 - 13 augusti 2008 18:55
NIC skrev:
Högerhänt å vänsterfotad.

Verkar som att de flesta vänsterhänta har lättare för att använda högran än högerhänta har att använda vänstran.

Men man blir ju så illa tvungen, när t. ex. gängor konsekvent är gjorda för högerhänta. Så då övar man upp sig. Det är dessutom väldigt praktiskt
#28 - 13 augusti 2008 19:53
Dummaste jag hört den här veckan, skulle gängor vara gjorda för högerhänta så gäller väl detta i så fall bara när man gängar i något, skulle gängan sen tillfalla vänsterhänta när den ska gängas ur? :D

En rak höger med motstående tumme..
#29 - 13 augusti 2008 20:09
Vilken tur du har som inte har hört något dummare än så.......!!!!

Pröva då att öppna t, ex en konservburk i glas med vänsterhand så får du se. Eller få precision i rörelsernaq när du skruvar i en skruv.
Just det, du får jobba bakvänt med vänsterhanden och får inte alls samma kraft som med högerhanden. Eller klipp med en högerhänt sax med vänster hand. Just detm skäret sitter fel.
Bara för att du inte själv har empirisk erfarenhet av något så behöver det ju inte vara dumt.
#30 - 13 augusti 2008 20:11
Högerhänt.
#31 - 13 augusti 2008 20:30
högerhänt och extermt vänsterfotad..
Guest
#32 - 13 augusti 2008 22:19
Höger här
#33 - 14 augusti 2008 12:29
Vid en hastig sammanräkning finner jag att fjorton är klart högerhänta och tio är vänsterhänta.Märkligt är att hela fem uppger sig vara högerhänta men är vänsterfotade."Riktiga" vänsterhänta är också vanligen vänsterfotade och vänsterögda.Man kan testa vilken som är det dominerande ögat genom att blunda med ett öga i taget.Vänsterhänta har lätt för att blunda med höger öga men måste göra en lätt grimas när man blundar med det vänstra (och tvärtom för högerhänta).Man kan också känna efter vilket som är det mest naturliga ögat att använda då man tittar i en tubkikare eller i ett mikroskop (ej stereo!).I gruppen högerhänta/vänsterfotade finns troligen många vänsterhänta som av en eller annan anledning tvingats att skriva med höger hand.
Ett tips till dig som egentligen är vänsterhänt men skriver med höger hand;fatta pennan med vänster hand och skriv med spegelskift från höger till vänster."Riktiga" vänsterhänta brukar klara detta utan någon större träning!
Man brukar ange att cirka tio procent är vänsterhänta.På grundval av denna brett upplagda undersökning (och genom att räkna in de flesta i gruppen högerhänta/vänsterfotade) finner jag att man med högsta vetenskapliga exakthet kan säga att hälften av alla akvarister är vänsterhänta!Mitt urspungliga antagande är härmed konfirmerat.
<<<(^;>* (vänsterhänt smiley!)
#34 - 14 augusti 2008 12:52
När jag räknade efter fick jag det till 18 Höger och 10 vänster :D
#35 - 14 augusti 2008 12:55
vad ska jag räknas som ?
är vare sig höger eller vänsterhänt......
enormt klumpig.....
#36 - 14 augusti 2008 13:33
Pröva då att öppna t, ex en konservburk i glas med vänsterhand så får du se. Eller få precision i rörelsernaq när du skruvar i en skruv.

Just det, du får jobba bakvänt med vänsterhanden och får inte alls samma kraft som med högerhanden.

Det där kan bara handla om vad man är mest van med.
Att skruva i en skruv med 1Nm kräver ju just 1Nm oavsätt om man gör det med vänster eller höger hand. Gör man det jämt med vänster kan jag lova dig att det går lättare än med höger. Detsamma gällande precisionen, den hand man använder mest blir också bäst på det finmotoriska.

Eller klipp med en högerhänt sax med vänster hand. Just detm skäret sitter fel.

Här håller jag dock med, det är ett h-vete att klippa naglarna på högerhand som högerhänt, inte för att det inte går att klippa med vänster hand utan som du säger, skären blir felplacerade vilket oftast slutar med en böjd nagel istället för en klippt.
#37 - 14 augusti 2008 13:38
Förövrigt är jag 100% högerhänt och 100% vänsterfotad.

Vet inte det där med ögonen, har lättare att blunda med vänster öga vilket då skulle tyda på högerögd, men på höger öga har jag istället ett mycket kraftigare synfel än på vänsteröga. Så illa att utan glasögon stänger hjärnan av högerögat helt och hållet.
Dvs, enögd! :D
#38 - 14 augusti 2008 18:20
Vänsterhänting här.
#39 - 14 augusti 2008 18:36
Jag är definitivt högerögd - vilket var ett handikapp på öronkursen där man förväntades se bra med vänster öga och jobba bra med höger hand.
Men så fick jag också en murbruksboll kastad i vänstra ögat i femårsåldern.
Det var sommar och de vilda tvillingsystrarna hade väl inte tillgång till snö.
Doktor westerlunds gata 4, ENKÖPING på 1950-talet
Finns någon av er här?????
#40 - 14 augusti 2008 19:03
för att jämna ut statistiken något då:

vänsterhänt

vänsterfotad

vänsterögd :P
#41 - 15 augusti 2008 12:13
När jag räknade efter fick jag det till 18 Höger och 10 vänster :D

"och genom att räkna in de flesta i gruppen högerhänta/vänsterfotade" som vänsterhänta borde jag ha tillagt.Har använt den inom vetenskapen beprövade metoden att "putsa" data så att de bättre passar in på det önskade slutresultatet!
#42 - 15 augusti 2008 13:51
Vänster:D
#43 - 15 augusti 2008 15:05
[COLOR=blue]Jag är väldigt dubbel det beror på vilka saker som ska göras. Skriver med höger, men spelar golf och bandy med vänster. Hoppar höjdhopp lika bra (dåligt) på båda sidor sparkar med höger osv...[/COLOR]
#44 - 15 augusti 2008 15:07
Höger :)
Maffia666
#45 - 15 augusti 2008 17:27
Höger !
#46 - 15 augusti 2008 18:32
Vänster
#47 - 15 augusti 2008 18:41
Vänster!!!!
Guest
#48 - 15 augusti 2008 18:46
Högerhänt

Vänsterögd

Dubbelfotad (men bäst på högern)
#49 - 15 augusti 2008 18:55
Högerhänt!

//C
#50 - 15 augusti 2008 19:42
Jag borde ha skrivit två inlägg tidigare i tråden men hittar bara ett så jag tror nog att ordförande Kjell raderat ett (det är ju ett ingalunda osannolikt scenario i alla fall på det här forumet ;) ) eftersom jag hänvisade till en medicinsk teori om detta med vänsterhänthet. Så härmed bekänner jag mej ånyo för sakens skull som högerhänt med 2 av 3 söner vänsterhänta. Och den medicinska teorin som sannolikt censurerades får ni leta på annan plats om.
#51 - 15 augusti 2008 19:46
Anmälde själv ovanstående inlägg förresten.
#52 - 15 augusti 2008 20:52
I am a righty....
Kjell Fohrman
Administrator
#53 - 15 augusti 2008 21:01
erikthur skrev:
Jag borde ha skrivit två inlägg tidigare i tråden men hittar bara ett så jag tror nog att ordförande Kjell raderat ett (det är ju ett ingalunda osannolikt scenario i alla fall på det här forumet ;) ) eftersom jag hänvisade till en medicinsk teori om detta med vänsterhänthet. Så härmed bekänner jag mej ånyo för sakens skull som högerhänt med 2 av 3 söner vänsterhänta. Och den medicinska teorin som sannolikt censurerades får ni leta på annan plats om.

Har inte en susning om vad du pratar om - har inte raderat ett enda inlägg i denna tråd (har faktiskt inte ens kollat in på den innan). Som vanligt skulle jag vilja säga så yrar du i nattmössan om min censur;)
#54 - 15 augusti 2008 21:16
Har inte en susning om vad du pratar om - har inte raderat ett enda inlägg i denna tråd (har faktiskt inte ens kollat in på den innan). Som vanligt skulle jag vilja säga så yrar du i nattmössan om min censur;)

Så då kan jag kanske lägga till att den medicinska teori jag pratar om är att vänsterhänthet kan orsakas av en mindre hjärnskada. Det är därför epidemiologer kartlagt förhållandet mellan fosterultrajud och vänsterhänthet och funnit detta samband när det gäller pojkar.
http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=4910
http://www.sbu.se/sv/Vetenskap--Praxis/Vetenskap-och-praxis/2179/
SBU är en verkligen seriös organisation kan tilläggas.
Och man kanske inte var alltför glad över fyndet - har ju två vänsterhänta söner som tidigare sagt. Dessutom vill man ju som radiolog helst tro att ultraljud är i alla fall helt ofarligt när man ändock vet att röntgen inte är helt ofarligt...
Kanske detta inlägg finns kvar imorgon också.
;)
#55 - 16 augusti 2008 18:27
Vänster här!
#56 - 16 augusti 2008 18:31
Höger!
/Erika
#57 - 17 augusti 2008 07:21
harbard skrev:
Idag firar vi Internationella vänsterhänthetsdagen .Vänsterhänta beskrivs ofta som kreativa och konstnärliga om än lite galna.Detta(!) får mig att förmoda att vänsterhänta är överrepresenterade bland akvarister.Är du höger- vänster- eller möjligen tvehänt?Utgå inte från vilken hand du skriver med då många vänsterhänta har tvingats att lära sig skriva med höger hand.Tänk istället på vilken hand du brukar när du rör om med skeden i kaffe- eller tékoppen eller ännu hellra i vilken hand du håller fiskhåven när du håvar fisk i akvariet.Ge ditt svar nedan och tillfoga gärna en personlig kommentar.

Hurra för alla vänsterhänta! Den vänstervridna kultureliten

Famous Left-Handers Om vänsterhänthet

Finns det en internationell högerhänt-dag med??
och nu när jag tänker efter dubbelhänt dag...ambidextriös-dag...??
#58 - 17 augusti 2008 07:44
Högern ..
#59 - 17 augusti 2008 08:44
vänster..
#60 - 17 augusti 2008 11:51
Väldigt höger hänt, höger fotad och höger ögd men ändå tämligen kreativ, dock med kraftigt begränsad artistisk förmåga.
Ska ni kolla vilket som är ert dominanta öga så sträcker ni ut armen och håller upp tummen framför en punkt några tiotal meter bort (kortare avstånd brukar ge mindre tydligt resultat och längre avstånd brukar saker bli försmå) blunda sedan med ett öga i taget. På det ena ögat kommer tummen stanna kvar framför föremålet medans det på det andra kommer hamna en bit jämte föremålet. Ert dominanta öga är det öga där tummen stannar kvar. Vilket som är ens dominanta öga är bl.a. viktigt att veta när man skjuter.
#61 - 17 augusti 2008 12:01
erikthur skrev:
Så då kan jag kanske lägga till att den medicinska teori jag pratar om är att vänsterhänthet kan orsakas av en mindre hjärnskada. Det är därför epidemiologer kartlagt förhållandet mellan fosterultrajud och vänsterhänthet och funnit detta samband när det gäller pojkar.

http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=4910

http://www.sbu.se/sv/Vetenskap--Praxis/Vetenskap-och-praxis/2179/

SBU är en verkligen seriös organisation kan tilläggas.

Och man kanske inte var alltför glad över fyndet - har ju två vänsterhänta söner som tidigare sagt. Dessutom vill man ju som radiolog helst tro att ultraljud är i alla fall helt ofarligt när man ändock vet att röntgen inte är helt ofarligt...

Kanske detta inlägg finns kvar imorgon också.

;)

du menar altså (om tesen och teorin stämmer att fler akvarister är vänsterhänta) att akvarister generellt skulle ha en mindre hjärnskada? snälla du.. detta vet vi ju redan sen tidigar ;)
#62 - 18 oktober 2008 23:12
Vänster för det mesta men högern funkar också.
#63 - 19 oktober 2008 07:48
Höger hänt o höger fotad, men med vänster dominant öga ;)...

Kanske är det så att akvarister har en mer estetisk ådra (högt betyg i teckning, tex), än icke akvarister?
För egen del handlar mitt fiskintresse mycket om nöjet att planera och bygga upp ett snyggt och trovärdigt landskap i en glaslåda...
#64 - 19 oktober 2008 17:24
Varför inte en enkel röstning, jag slänger upp en nu genast..
#65 - 19 oktober 2008 17:42
Vänsterhänt här tror jag...

Dock starkare i högern och klipper med högern. Skriver nu mest med vänstern men behärskar att skriva med båda händerna nästan lika bra (eller dåligt) men skriver dock bäst och snabbast upp och ner med vänstern.

Spelar gitarr som högerhänta, har gaffeln i vänstern och röstar höger :)

Annons