Akvaristens partner

#1 - 14 juni 2003 12:31
Några av er har kanske, liksom jag, en partner. Pojkvän/flickvän/sambo/äkta make eller maka...roomate whatever...Det skulle vara kul och roande att få ta del av era erfarenheter av att vara akvarist och bo med någon. Delar din partner ditt intresse och gladeligen säljer möbel efter möbel tillsammans med dig för att få plats med fler akvarium? Eller tycker din partner kanske att du är skvatt galen som stirrar in i akvariet timme efter timme och kopplar slangar hit och dit genom rummen eller bär omkring på hinkar med vatten i tid och otid?

Min pojkvän och sambo tyckte ju att jag var tokig som funderade över om det var genomförbart att ha ett (litet) akvarium mitt på vardagsrumsbordet. Han tyckte att man inte ser tv:n. Jag tyckte "vaddå TV"? ;)
#2 - 14 juni 2003 12:55
Min sambo tycker jag är smått knäpp redan nu innan jag skaffat akvarium eftersom jag är på den här sidan varje dag, läser, planerar, antecknar och kollar annonser mm stup i kvarten. Men han låter mig hållas. Sen när akvarium och fiskar är på plats i vår etta lär det väl bli klagomål över pumpsurr etc. Men den dagen den sorgen ;)
#3 - 14 juni 2003 14:09
Jag har 7 st akvarium i min etta nu...delar den med en tjejkompis & som tur är så gillar hon akvarium med & somnar lättare när det pluppar lite här & var..så jag har lite bilifilter & sånt... faktist skönt!
#4 - 15 juni 2003 08:55
Jag har en fantastikt förstående fru, kanske beroende på att hon själv är akvarieintresserad. Hon har själv ett 222 liters med asiatiska fiskar och mycket växter. Barnen däremot tycker att akvarierna är fina att titta på och att det är roligt med fiskar men att gå in i en akvariebutik är det värsta de vet. Min fru har satt gränsen (tills vidare) vid 600 + 450 + 222 + 85 + 4x60 liter men det skall väl räcka ett tag [:D]
#5 - 15 juni 2003 11:02
Ursprungligen skickat av alie

Några av er har kanske, liksom jag, en partner. Pojkvän/flickvän/sambo/äkta make eller maka...roomate whatever...Det skulle vara kul och roande att få ta del av era erfarenheter av att vara akvarist och bo med någon.

Min flickvän delar inte mitt intresse alls, utan intar en "jaja, det blir nog bra" attityd när jag vill ångesta över saker som att mina mörtyngel växer så mycket fortare än mina lyktögonyngel att de snart kommer att kunna äta upp lyktögonen... [:)]
Huvudsaken för henne är att jag inte skaffar djur som kan rymma, typ krabbor.
#6 - 15 juni 2003 11:09
Min sambo har 4 akvarium. 2 av dom har kommit till sen jag flyttade in. Jag tyckte nog allt att han va lite tokig till att börja med. När han köpte discus till sitt 540-liters så blev även jag väldigt facsinerad,man kan väl säg att nu e jag såld!! Nu har vi fler discus,han var i Köpenhamn o köpte 6 till och när vi flyttar till lite större planerar vi 1 stort kar till. Vem vet vi fyller kanske nya lägenheten med akvarium t.o.m min dotter vill ha ett akvarium på sitt rum!!!
#7 - 15 juni 2003 12:05
Min sambo delar inte mitt intresse för akvarium annat än att titta
på fiskarna,men hon hjälper till om jag behöver hjälp,testa vatten,
byta och mäta tilltalar henne inte alls.För övrigt är det lungt.
#8 - 15 juni 2003 12:06
Min pojkvän delar inte mitt intresse (än!), men han låter mig hållas, så länge jag inte skaffar fler stora malar. Får se om han låter sig frälsas när jag fyller mitt nya 310 liters med malawiciklider...
#9 - 15 juni 2003 13:27
Akvariehobbyn är en smittsam historia!!! För många år sedan kom jag hem med 3 slöjstjärtar i en påse som hotades till livet (läs nedspolning i toalett) av mina arbetskamrater. Min man och jag visste ingenting om fiskar men det var jag som var ansvarig... Det hela utvecklades snabbt!!! Man fick lära sig mycket och jag fick min make att inse att det är av yttersta vikt att man har så stora akvarier som möjligt samt så många som möjligt. Jag fick honom till och med att köra upp mig från Stockholm till Umeå för att hämta ett akvarium från min syster. Ett bra argument är att man måste se till att alla levande varelser på jorden har rätt att ha det så bra som möjligt...Efter ett par års uppehåll har vi åter startat upp hobbyn igen...Det gäller att vara smidig, han tycker att det räcker med två burkar men...då kan man ju inte ha favoritsorterna representerade i hemmet...och visst finns det alltid något litet hörn över till ytterligare en burk, det är ju bara dekorativt och spännande!!!
Fiskar fördjupar relationen...samt stärker kemin...[:-78]
#10 - 3 juli 2003 08:06
Hmm ja, här är det så at thon gillar att kolla på fiskarna men gäspar stort när jag talar om alla planer om hur man skulle få saker att funka eller att man ska bygga nått... hon tycker väl att det upptar lite för mycket av min tid antar jag! men hon låter mig hållas bara jag inte pratar enbert om det(vilket kan förekomma emellanåt när nya idéer poppar upp!) jag hoppas hon kommer att få lite mer intresse när det nya karet kommer igång! :)
#11 - 3 juli 2003 08:27
Det verkar som att jag har lite tur, min fru och jag gillar båda reptiler, fiskarna är hon lite mer negativ till men så länge hon bara behöver titta på dom så är det lungt, det enda problemet är att hon hela tiden vill ha så konstiga fiskat typ Clarias-malar och liknande och dom passar inte riktigt i Malawe karet så det blev ett eget till henne som jag sköter.

hon sa att det var nog med akvarier och då hade jag
320 Malawe + 120 Silverhaj + 80 Växter + 12 Växter(neontetror)
nu har jag lyckats övertala henna att vi ska skaffa ett Brackvatten med Slamkrypare, Fyrögon, Humlafiskar och det har hon gått med på så jag är väldigt nöjd och planerar för fullt
#12 - 3 juli 2003 08:37
Jo det skulle tydligen gå bra att installera ett 150 liters
i vardagsrummet men då plockar vi undan ungarnas 63 liters på övervåningen. Inte bra om det börjar läcka...
Två akvarier igång räcker.

Jodå, Catti är ganska förstående, men hon tittar bara och
tycker de ser fint ut.

#13 - 3 juli 2003 08:58
Verkar som att jag har tur då Frugan är milt överseende med min hobby, iofs så har den värsta "köpa nytt och testa allt" fanatismen lagt sig nu på lite äldre dar. Men när jag släpade hem mitt nya 3oo liters fick jag frågan "varför ett stort till?" då jag har ett 720 i gång också.
jag svarade "yngelkar" vilket fick henne att ge upp helt och sluta fråga sådana självklara saker... :)

Dock har jag fortfarande stora svårigheter att få lägga semesterresorna efter Akvarieaffärerna på vägen...
#14 - 3 juli 2003 10:21
För ett halvår sedan så köpte min flickvän en kampfisk och gav mig de stränga ordern att inte "pilla" i kampfiskkaret utan hennes tillstånd. Under sommaren arbetar jag skift i helsingborg och hon dagtid i Tingsryd. Detta innebär att vi inte ses så ofta samt att hon måste sköta mina kar. Lite nervös var jag att låta henne som inte har någon erfarenhet sköta mitt diskus/växt kar och mitt nano saltvatten. Inget av dessa är ju precis nybörjarkar. Nu när jag är hemma för första gången så ser jag att hon gjort ett mycket bra jobb. Följande fraser har jag fått höra av min totalt fiskointresserade (?) flickvän "jag hade inget och göra så jag bytte vatten igår" , "älskling, pht sjunker väldigt snabbt, tror du inte jag borde buffra vattnet med bikarbonat", "Pumpen fungerade inte som den skulle igår, så jag fixade den" eller "jag var hos x igår och diskuterade fiskar så nu vet jag vad vi skall ha för fisk i saltvattenskaret" . Denna x ringde mig dagen efter och gratulerade mig till att jag lýckats med det omöjliga, omvända Anna till ett genuint intresse i min hobby.
MVH
Magnus
#15 - 4 juli 2003 09:34
Min sambo fick mig efter mycket om och men att lägga ner mitt 375 liters akvarium när vi flyttade ihop. (köpte hus)
Men ett något mindre akvarium fick jag ha igång. Det var ett möbelakvarium och det är ju verkligen fint!
Nu i efterhand så har han definitivt mjuknat i attityden. Han är till och med stolt över det när det kommer folk.

Nu efter ett år så har jag lyckats få in ett yngelakvarium också, så det går åt rätt håll! *ler*

Till saken hör att jag inte bara sysslar med fiskar, finns en hel del andra djur på tomten också. Så det är nog tur att det finns en part som bromsar lite i mellanåt annars hade vi haft stora zoo hemma....
#16 - 4 juli 2003 09:39
Fick med mig sambon iväg och titta på ett 720l och fick till och med grönt ljus att köpa det.

:_)
#17 - 4 juli 2003 11:15
Har en pojkvän som får stå ut mned att ha mina kar i sin lägenhet.. Blev så eftersom jag alltid var hos honom o aldrig hemma.. Han är inte så speciellt intresserad.. Skriker rakt ut varje gång jag vill åka till zoo o "kolla" lite.. Hna tycker att varför kolla om man inte sk köpa nåt, men hallå, fiskinköp kräver ändå lite planering =P Iaf så planerar vi att flytta ihop.. Han kom hem en dag o sa att han hittat ett perfekt radhus.. Det var källare med ett rum som var perfekt som akvarierum till mig =))) Kan man inte omvända dom så e de ju rätt bra att lyckas få en sån förståelse för sitt intresse iaf =) Blidde iaf inget med radhuset, men varje gång vi ska kolla lägenheter nu så kollar han bara treor så jag kan få ha mitt akvarierum =)))

#18 - 4 juli 2003 14:04
I nästan två år har min karl har bara suckat och försökt se intresserad ut när jag bubblat på om vad som hänt och händer i akvarierna. Ännu mer har han suckat då jag handlar för 100-500 kr i månaden. Han fick välja bottenfiskar till första akvariet, det blev C. aeneus albino och dessa har han än idag fullständig koll på, särskilt när han tror att jag inte ser honom ;O)

Förra året suckade jag över allt för många snäckor i stora karet. Då undrade han om det inte fanns någon fisk som äter sådana och vips handlade jag tre praktbotior med hans goda minne. Så nog har han varit lite delaktig och de senaste månaderna har jag faktiskt kommit på honom allt oftare med att sitta framför karen och intresserat följa fiskarnas framfart. Hans favoriter är pansarmalarna, botiorna och de siamesiska algätarna.

Han stönar inte längre när nya kar och backar sätts upp, bara han slipper höra Elitepumparna i teverummet. Numera hyser gästrummet allt som låter för mycket och att sköta karen - det är allt min sak det.
#19 - 5 juli 2003 15:07
Man kan använda tjejens stay-ups för att lägga
torv i och stoppa ner i burken för att därigenom få sydamerikavatten.

Catti såg inte sina f d stay-ups då jag dolt dem under andra stenar..

Annons