Akvarievrån

#1 - 31 mars 2013 09:05
Tänkte starta ett projekttråd här då jag har en del planer och jag börjar smått och kommer förhoppningsvis sluta med stort :p
Har just nu ett litet 15 liters igång med Guppy. Detta är ju för litet för guppys så det kommer senare bli räkor i denna och jag har istället köpt ett 54 l till Guppysarna.Tanken är att ha mycket växter och fiskar från SA i den.

Har nu tvättat klart rådasanden (1,2-2 mm) och hällt i akvariet och gömt en liten grotta i sanden. Fick bli en svart plansch som bakgrund. (inget vatten i akvariet än). Pumpen som syns på bilden så kommer jag ta bort filterbehållaren och göra göra ett eget filter och sätta dit istället. Djuraffären hade dock inte det jag sökte hemma så just nu väntar jag på det.
[ATTACH=CONFIG]60842[/ATTACH]
I ljusrampen så satte jag i aluminiumtejp vid lysröret som en billig reflektor. Har även installerat 2 LED lister som ska agera som gryning och skymning.
[ATTACH=CONFIG]60843[/ATTACH]
Har även inhandlat en stor rot som just nu ligger i blöt för att den ska sjunka.
[ATTACH=CONFIG]60844[/ATTACH]

En bild på 15 l akvariet som är köpt till dottern :)
[ATTACH=CONFIG]60845[/ATTACH]
#2 - 31 mars 2013 10:10
Precis ett sådant där Aquael 54l. har jag :) Ska bli kul att se hur du får till det! Blev det skillnad genom att använda aluminiumfolien som reflektor?
#3 - 31 mars 2013 10:15
Precis ett sådant där Aquael 54l. har jag [:)] Ska bli kul att se hur du får till det! Blev det skillnad genom att använda aluminiumfolien som reflektor?
#4 - 31 mars 2013 11:33
[EMAIL="H@nky"]H@nky[/EMAIL]: Har läst din tråd. Ser ju väldigt fint ut! Svart lär ju inte reflektera något så jag tror nog att aluminiumtejpen hjälper till lite.

Känner mig som en total nybörjare då det är ca 9 år sedan jag hade akvarium sist och då hade jag ingen kunskap alls. Det lilla akvariet har vart igång i ca 2 månader. Tur att man hittar mycket information här och jag hoppas många kommenterar här oavsett om det är ris eller ros ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 31 mars 2013 12:19
limaan skrev:
H@nky: Har läst din tråd. Ser ju väldigt fint ut! Svart lär ju inte reflektera något så jag tror nog att aluminiumtejpen hjälper till lite.

Det hjälper till en hel del även om förstås en riktig reflektor är änu bättre, men ett bra och billigt initiativ är ändock alumniumfolie jämfört med att inte ha något alls

Lycka till med dina projekt
#6 - 31 mars 2013 12:52
Tack Kjell! Tycker jag att folien inte är tillräckligt så blir det en riktig reflektor ;)
#7 - 1 april 2013 17:52
Fiskarna jag funderar på att ha är

Guppy (har just nu 2 honor och 1 hane)
Randig Otocinclus (4 st??)
Corydoras (6 st??)
Tetra ( 6-10 st)

Ge mig gärna förslag på vilken corydoras och tetra som skulle passa bäst i mitt kar som mäter 60*30*30 och har ett pH på ca 7,5. Har velat fram och tillbaka på flera olika tetror. När det gäller corydoras så har jag ingen erfarenhet alls av dem men tycker de verkar väldigt intressanta.

Det är viktigt att det inte blir för mycket fiskar.
#8 - 1 april 2013 19:01
Corydoras tycker jag att aneus skulle passa (metallpansarmal), tålig och bra för nybörjare. Kanske neontetra, poppade upp i huvet bara så där.
#9 - 2 april 2013 12:11
Tycker nog Corydoras aneus är lite för stor. Vill helst ha en som är 5 cm. Neontetra är så himla vanlig även om det är en fin fisk.
#10 - 2 april 2013 12:30
Nu har jag påbörjat bygget av ett eget filter. Har sågat till ett VP-rör och borrat en massa hål. Röret trär jag på det befintliga insugsröret till pumpen. Nu börjar dock fundera på hur stor filtermattsbit jag ska ha. 5 cm känns för litet och 10 cm för stort. Tips!!?

Delarna som ska sättas ihop.
[ATTACH=CONFIG]60883[/ATTACH]

Ihopsatta!
[ATTACH=CONFIG]60884[/ATTACH]

Har här jag ritat de 2 olika bredderna på det tilltänkta filtermattan. Inre linjerna är 5 cm och de yttre 10 cm.
[ATTACH=CONFIG]60885[/ATTACH]
Kanske blir bäst att skaffa en som är 10 cm och sedan skära till den i ett passande format?!
#11 - 3 april 2013 18:18
Nu har jag placerat roten i akvariet och fyllt på vatten. Använder just nu pumpen i orginalutförande tills jag får hem filtermassan och kan byta ut filterbehållaren. Planerar inte att skaffa fiskar eller växter förrens filtret är klart (även om det verkligen kliar i fingrarna).
Här är bilder när det är precis har blivit fylld med vatten. Första bilden med endast lysröret och den andra bilden med LED-belysningen. Vad tycker ni??
[ATTACH=CONFIG]60902[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]60903[/ATTACH]
#12 - 4 april 2013 15:56
Verkar tyvärr som att jag, av olika anledningar, kommer att få vänta länge på filtermattan :( Så nu undrar jag hur stor risken är för alger om akvariet hålls nedsläkt? Är det bäst att tömma akvariet på vattnet?

Har tittat på olika corydoras och fastnat för venezuleanus, atropersonatus, duplicareus. Är någon av dem lättare än de andra? Brukar det vara stor skillnad på pris mellan dem?
#13 - 7 april 2013 16:54
Tänk att det kan vara så kul att stirra in i ett, nästan tomt, akvarium och försöka komma på vilka växter jag ska ha och vart de ska placeras. Är verkligen inte lätt när man är nybörjare men vill få ett proffsigt utseende.;) Ska iallafall, till en början, hålla mig till växter som ska vara lite lättare. Kommer nog bli lite blandat ursprung på växterna.
#14 - 7 april 2013 17:57
Ja undrar över de där LED-listerna, är det elsäkert att placera dem där de utsätts för kraftig kondens och stänk?
#15 - 7 april 2013 18:29
Dom lär va ganska bra ip kladdade för att fixa den miljön skulle jag tro, jag satt mina ledlister jag har som morgon/kvällsbelysning i transparant 16mm slang. silikonade i ändarna. Funkar klockers :)
#16 - 7 april 2013 18:39
åheim skrev:
Ja undrar över de där LED-listerna, är det elsäkert att placera dem där de utsätts för kraftig kondens och stänk?

Nja. Är ett litet chanstagande där. De är IP20 klassade och ska egentligen endast användas inomhus. Men de är väl inplastade och gubben min tror inte att det ska vara någon fara då det endast är 12V på själva listerna. Han menar på att det är själva transformatorn som absolut inte bör bli blöt. Själv är jag inte tillräckligt kunnig så om någon här är mer kunnig och starkt avråder mig att använda dessa så tar jag självklart bort dem (även om jag älskar ljuset de ger).

Tanken är ju att sätta silikon eller på annat sätt förhindra att ev vatten ska tränga in i skarvarna. Har bara inget passande hemma just nu.
#17 - 27 april 2013 21:11
Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade här. Har nu startat igång akvariet för nästan 1 vecka sedan och våra 3 guppy har fått flytta in. Filtret är gjord och jag hoppas att det ska fungera länge innan jag behöver göra rent. Tanken är att skaffa lite mer växter sedan pga att djuraffären inte hade alla de växter jag sökte. Så här ser det ut just nu iallafal :-)

[ATTACH=CONFIG]61478[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]61479[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]61480[/ATTACH]

Invånarna
[ATTACH=CONFIG]61481[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]61482[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]61483[/ATTACH]
Bonusbild
[ATTACH=CONFIG]61473[/ATTACH]
#18 - 27 april 2013 21:17
Det lilla 15 liters akvarium bebos nu av ett par körsbärsräkor. Men jag har verkligen ingen balans i det akvariet utan det är tyvärr mycket alger i det.
[ATTACH=CONFIG]61474[/ATTACH]
#19 - 10 maj 2013 11:58
Nu har akvariet vart igång sedan 23 april och nu har brunalgerna gjort intåg i akvariet :-( Cabomban ser inte alls ut att trivas utan ser gul ut längst ner samt att den har fått en massa extra rötter :-( Jag har endast använt växtnäring med järn så jag måste nog skaffa något annat. 2 körsbärsräkor har fått flytta in från 15 liters (som jag endast kommer att använda som karenskar istället). Såg idag att jag tydligen har åtminstonde en blåssnäcka som måste följt med en växt.

Vad rekomenderar ni att jag ska använd för växtnäring? IC, PMDD, annan ? Jag har ingen nitrit och ca 10 mg/l (eller strax under) nitrat i akvariet.

Så här ser det ut just nu.
[ATTACH=CONFIG]61685[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]61686[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]61687[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]61688[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]61689[/ATTACH]
#20 - 10 maj 2013 15:10
Skulle tippa på, att dina cabomba inte får något ljus nertill - klipp ner dom rejält!
limaan, sätt några sugproppar på din värmare, och fäst den på kortsidan - den stör din annars så fina grönska:);).

//Inger
#21 - 10 maj 2013 17:45
Tack Inger! Ska ansa Cabomban och flytta doppvärmaren :)
#22 - 11 maj 2013 19:18
Nu har jag flyttat doppvärmaren och ansat cabomban och delat upp den i 3 mindre klasar istället för en stor. Hoppas att det hjälper eller om den behöver kortas ner mer. Det är ju en sådan fin växt så jag hoppas att den överlever.

[ATTACH=CONFIG]61796[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]61797[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]61798[/ATTACH]
#23 - 26 juni 2013 09:50
Invånarna just nu är
5 st Guppy (2 hanar, 3 honor)
5 st Randig Otocinclus
6 st Amano räkor.
Samt 1 dag gamla guppyngel. Första kullen med en svart mamma. Ska bli intressant att se hur många som överlever och vilka färger de får :)

När det gäller växterna så har jag planterat några till cryptos undulatus??. Cabomban ser allmänt trist ut så jag kommer nog behöva byta ut den snart mot någon annan yvig växt där yngel kan gömma sig. Förslag??

Har inte någon större algplåga i akvariet så jag känner mig rätt så nöjd. Det är endst lite grönpricksalger. Hade brunalger ett tag men försvann ganska fort.

Filtret jag gjorde till pumpen fungerar väldigt bra och jag har fortfarande inte behövt göra ren den. Fortfarande bra flöde på vattnet :)
#24 - 5 juli 2013 13:40
Idag såg jag att en av amanoräkorna börjat bära på ägg :-) Roligt men jag har förstått att det är svårt att få yngel att överleva. Ev. har även mina otocinclus lekt en vända kort efter att de flyttat hit. Såg nämligen ett yngel som skiljde sig från guppy ynglerna. Detta yngel var nästan svart, mindre än de övriga och verkade mer markbunden. Dvs den låg still på ex botten när den inte simmade. Tyvärr har jag inte sett den på 2 dyn så den överlevde nog inte :-)
#25 - 12 oktober 2013 14:09
Akvariet tuffar på rätt bra. Har endast gjort rent filtret 2 ggr sedan uppstarten. Har dock haft en del otur med fiskar som dött. Guppyna har dött av okänd anledning. De enda som återstår av dem är 5 krokiga avkommor :-/ Sedan köpte jag otocinclus men de dog troligen pga att det under sommaren blev 28 graders vatten utan att jag kunde påverka det. De enda som verkar stormtrivas är amanoräkorna. Honorna bär då och då rom. Nu har jag införskaffat ett gäng kolglödstetror som jag hoppas ska trivas.

Nu när mörkret kommer börjar tankarna på ett till akvarium som ska stå på en stabil sekretär. Jag måste doch specialbeställ då det blir lite ovanligare mått. Nämligen L 80 x D 22 x H 35. Blir helglas med bemysning som hänger ovanför akvariet. Dvs ingen ramp som är ivägen vid skötseln av akvariet. Har någon förslag på bra belysning.
Christer5
#26 - 12 oktober 2013 14:19
Istället för Cabomba köp Limnophila Sessisliflora (Gälört) växer hos mig så det knakar :)
#27 - 20 november 2013 16:12
Så här ser akvariet ut just nu. Har bytt ut Cabomban mot Limnophila Acuatica (stavning) och den verkar trivas bättre.
[ATTACH=CONFIG]65533[/ATTACH]
#28 - 7 december 2013 21:24
Nu börjar mitt nya projekt. Har nämligen specialbeställt ett akvarium med måtten L80xD22xH35 och blir på ca 60 liter :) Nu blir det roliga att planera allt. Kommer iallafall använda mig av samma sorts sand som i mitt 54 liters. Om ni har några förslag på inredning och fiskar så motages det gärna. Har även tänkt använda hängande belysning för att lättare komma åt att sköta akvariet. Här skulle jag verkligen behöva tips på vad jag skulle kunna använda, LED, Halogen, styrka m.m. ?

Hoppas att någon läser min halvdöda tråd ;)
#29 - 8 december 2013 00:07
Sv: Akvarievrån

Jag läser iaf, och jag är säker på att fler gör det :)

Men jag har tyvärr inget bra tips om belysning.
Men trevliga mått på akvariet, jag har funderat på något liknande själv :)
#30 - 8 december 2013 09:30
Kul att någon läser :) Jag har en stabil möbel som akvariet ska stå på och då blev det ett något udda mått.
Undra om man ska välja fiskar som vill ha lite mer strömmande vatten i detta??! Vad skulle kunna passa då? Sebrafiskar? Barber? Ciklider?
#31 - 8 december 2013 10:29
Någon fin barb skulle nog passa bra :)
#32 - 8 december 2013 18:44
Kanske ska ha Asien tema i akvariet med dvärggurami och något mer. Har alltid gillat guramis
#33 - 11 december 2013 17:49
Hmm! Har nu tittat igenom fiskar från asien som skulle kunna passa i det nya akvariet. Kommer nog att bli en sorts barb och en sorst danio. Barber har jag aldrig haft förut men fastnat för Indianbarb, Nätbarb och Kopparbarb. Av daniorna så gillar jag de prickiga Galaxys, ozelotten och prickiga varianten av sebrafiskarna. Vilka 2 skulle passa bäst tillsammans? Guramins passar nog inte tillsammans med någon av dessa.
#34 - 18 december 2013 19:50
Jag har nu börjat fundera på hur jag ska inreda det kommande akvariet. Är ju ganska nöjd med mitt 54 liters. Det är det akvariet jag lyckats bäst med hitintills. Det jag saknar är lite mer fart på växtligheten men den enda växtnäri g jag kört med är ju endast järngödning. Skulle nog behöva börja med pmdd eller easy carbo men har inte vågat mig på det än. Sedan har jag tyvärr haft väldig otur med att fiskar dött utan att jag har förstått varför. Vattenväderna har vart bra och det har inte synts nått specifikt på fiskarna. Alla guppyn jag köpt dog. Otocinclusarna gissar jag dog av värmen som blev under sommaren. Av mina 11 kolglödstetror jag köpte så lever endast 1, kanske beror på att ph ligger lite högre än vad det står att de gillar. Nu ligger hoppet på mina Endlers och så här långt ser det väldigt lovande ut. En hona har nyligen fått en kull. De enda som funnits med sedan start är amanoräkorna.

I kommande akvariet ska det iallafall bli samma sorts sand som jag har 54 l. Jag gillar att ha ganska mycket växter och rötter gillar jag. Men det här akvariet blir ju väldigt smalt så jag kanske ska satsa på att ha grenar istället? Eller om jag istället ska satsa på sten istället? Har tänkt mig fiskar från asien så då passar det väll bättre med växter och grenar. Blir det fult att blanda trä och sten?

Filtersystemet blir densamma som i 54 l men med en lite kraftigare pump. Baksidan kommer jag nog måla svart då jag inte vill stjäla plats inne i akvariet. Har inte bestämt vilken belysning jag ska välja. Det blir iallafall inte en vanlig ramp då den försvårar skötseln av akvariet. Vill ha något som sitter en bit ovanför akvariet.

Ge mig gärna tips på både det ena och andra då jag fortfarande är nybörjare.
#35 - 19 december 2013 19:30
Hm. Idag hittade jag endlershonan, som fick yngel för 2 dagar sedan, död �� Igår verkade hon precis som vanligt och var framme och åt. Vad kan det vara för fel!!! Ph 7.5, nitrit och nitrat på 0, kh 15. Temp 25-26 grader. Vattenbyte gjorde jag för 3 dagar sedan.
#36 - 20 december 2013 06:21
Ja det låter skumt. Jag har tyvärr ingen aning om vad det kan va, men släng upp en tråd i kategorin sjukdomar så kanske någon kan hjälpa dig och fler kanske ser din fråga. :)
#37 - 20 december 2013 07:43
När guppy dör hittar man inte alltid någon anledning, har jag fått lära mig. Endlers ska generellt sett vara tåligare än "vanliga", men särskilt långlivade blir de sällan.

Jag har också hört (och sett) att de ofta tacklar av och dör efter yngling. Kanske behövs (finns?) lite forskning på det. Blir de känsligare efter yngling? Klarar de bara en kull?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
#38 - 20 december 2013 19:52
Hoppas det inte är så att de oftast tacklar av efter endast 1 kull. Har ju en annan hona som börjar bli allt tjockare och väntar troligen yngel. Kommer den också tackla av kort efter yngling ?? Bara att vänta och se antar jag. Guppyn verkar dö väldigt lätt och jag hoppades att endlers skulle vara tåligare. Men det kanske snart blir överbefolkat ändå om alla ynglen klarar sig.
#39 - 20 december 2013 20:14
Ja jag känner också igen fenomenet.
Det blir inga fler guppy hos mig i framtiden, och mest för den anledningen.
#40 - 26 december 2013 17:41
Bilder från idag. Måste nog hitta på något med växtligheten. Även en bild på en amanoräka ;-)
[ATTACH=CONFIG]66327[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]66328[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]66329[/ATTACH]
#41 - 28 december 2013 10:27
Var till djuraffären igår och inpulshandlade 3 nya växter till akvariet. Tog även bort grottan jag försökte gömma i sanden då den ändå inte används. Växterna är en anubia som jag bundit fast på roten. En rotala rotundifola och en Alternanthera cardinalis. Fick även med 2 olika flytväxter. Den ena påminner om spikblad men skulle inte vara det och den andra verkar vara någon form av ormbunke. Vet inte om jag är helt nöjd med placeringen av växterna men det blev iallafall lite mer liv i akvariet. Få se om ljuset räcker till för papegojväxten och rotalan. Har ju endast lysröret som följde med akvariet och ingen direkt reflektor. Har även bestämt mig för att skaffa pmdd.
Lite bilder.
[ATTACH=CONFIG]66344[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]66345[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]66347[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]66348[/ATTACH]
#42 - 28 december 2013 10:53
Mycket fint! :)
#43 - 28 december 2013 11:02
Tack så mycket :) Jag kanske borde ha flyttat isär papegojväxtens skjälkar lite eller går det att ha dem som en klunga?
#44 - 28 december 2013 11:22
Jag inte rätt person att fråga tyvärr, är totalt okunnig på detta :o :p
#45 - 1 januari 2014 09:08
Införskaffade 10 neontetror för 2 dagar sedan och de verkar livrädda. Ligger och trycker i skuggan av växter, roten eller en sten. Råkar någon komma ut lite där det är mer öppet så pilar de panikartat tillbaka till skuggan. Har aldrig vart med om detta förut. Är det vanligt att de gör så? Kolglödstetran som alltid vart trygg har också börja hänga på neonerna och börjat gömma sig i skuggan ibland.
[ATTACH=CONFIG]66450[/ATTACH]
#46 - 1 januari 2014 10:30
Fiskar kan reagera på olämpliga saker i vattnet och instinktivt lämnar dem det området men i ett akvarium kan de inte det och det kan leda till oro, rädsla och panik. Du kan ju alltid byta en del vatten och använda vattenberedning och sen sätta pumpen så den slår vattnet på ytan och vädrar ut eventuell ammoniak... :confused:
#47 - 1 januari 2014 11:05
Fint snyggt kar:).
Ang. växterna så kan du låta dem stå sim de gör nu. En ganska svår växt som brukar bli ganska fort dålig om den inte trivs, så ha inte för stor förväntningar;).
#48 - 1 januari 2014 17:17
Tack åheim och ansjo! Har nu gjort ett vattenbyte trots att det bara var 3 dagar sedan sist och vattenberedning brukar jag alltid tillsätta. Brukar dock endast dosera för det ny vattnet jag tillsätter men man kanske borde dosera för hela akvariet!! Pumphuvudet brukar stå så att vattnet skvalar på ytan. Hoppas det blir bättre nu.

Vet att det är ganska svåra växter men ville prova. Papegojbladen börjar redan se sliten ut. Undrar om räkorna gillar att äta på den. Gav dem lite ärtor idag så få se om det blir bättre.
#49 - 1 januari 2014 19:18
limaan skrev:
Var till djuraffären igår och inpulshandlade 3 nya växter till akvariet. Tog även bort grottan jag försökte gömma i sanden då den ändå inte används. Växterna är en anubia som jag bundit fast på roten. En rotala rotundifola och en Alternanthera cardinalis. Fick även med 2 olika flytväxter. Den ena påminner om spikblad men skulle inte vara det och den andra verkar vara någon form av ormbunke. Vet inte om jag är helt nöjd med placeringen av växterna men det blev iallafall lite mer liv i akvariet. Få se om ljuset räcker till för papegojväxten och rotalan. Har ju endast lysröret som följde med akvariet och ingen direkt reflektor. Har även bestämt mig för att skaffa pmdd.

Lite bilder.

[ATTACH=CONFIG]66344[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]66345[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]66347[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]66348[/ATTACH]

Hej, jag följer dig också här i tråden. Blev ju som ett helt nytt akvarium med lite nya växter, snyggt! När kommer du igång med ditt måttbeställda kar?
Micke L
#50 - 1 januari 2014 19:54
Kul att det är några som följer min tråd :) Det blev lite annat med nya växter men hade vart ännu finare om gälörten i bakgrunden växte till sig ordentligt och blev som en grön vägg bakom den röda papegojväxten. Få se om jag lyckas hålla dem vid liv med pmdd och en riktig reflektor som jag beställt.

Det måttbeställda akvariet har inte levererats än eller jo det har det men de hade blandat ihop höjden och djupet. Akvariet hade måtten L80 x D35 x H22 och det var inte det jag beställde ;)
Kommer successivt uppdatera här när jag får hem det. Har plockat in några döda grenar som jag funderar på att använda.
#51 - 1 januari 2014 22:30
limaan skrev:
Kul att det är några som följer min tråd :) Det blev lite annat med nya växter men hade vart ännu finare om gälörten i bakgrunden växte till sig ordentligt och blev som en grön vägg bakom den röda papegojväxten. Få se om jag lyckas hålla dem vid liv med pmdd och en riktig reflektor som jag beställt.

Det måttbeställda akvariet har inte levererats än eller jo det har det men de hade blandat ihop höjden och djupet. Akvariet hade måtten L80 x D35 x H22 och det var inte det jag beställde ;)

Kommer successivt uppdatera här när jag får hem det. Har plockat in några döda grenar som jag funderar på att använda.

Jag har själv ett kar som är långt och ännu grundare än ditt kommer att bli. Har lagt mkt tid och energi på att inreda genom åren men tycker kanske att det bästa försöket är det senaste(dessutom överlägset billigast[:)]) Döda grenar, bara nedlagda utan någon särskild plan, tillsammans med lite gröna växter.
[ATTACH=CONFIG]66471[/ATTACH]
#52 - 2 januari 2014 06:39
Det ser väldigt fint ut :) Är något åt det där hållet jag fundera på. Hur grundare är det karet?
#53 - 2 januari 2014 15:25
Neontetrorna är mer framme idag. Skönt! De är verkligen en fin färgklick i akvariet.
[ATTACH=CONFIG]66479[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]66480[/ATTACH]
#54 - 2 januari 2014 15:46
limaan skrev:
Det ser väldigt fint ut :) Är något åt det där hållet jag fundera på. Hur grundare är det karet?

Det är ett väggakvarium med måtten 130x16x35. Jag la ut en liten filmsnutt i min projekttråd Gillestugan igår. Om du vill titta lite närmare på det:)
#55 - 10 januari 2014 09:26
Provar att lägga upp en film på mitt akvarium
"" target="_blank">http://m.
#56 - 10 januari 2014 09:27
Hmm! Ville ju få upp en bild på klippet inte bara en länk. Hur gör jag?
#57 - 10 januari 2014 09:30
limaan skrev:
Hmm! Ville ju få upp en bild på klippet inte bara en länk. Hur gör jag?
Du markerar adressen och högerklickar och väljer kopiera sen klistrar du in i inlägget:)
&app=desktop" target="_blank">
&app=desktop
#58 - 10 januari 2014 09:32
Tack åheim! Man ska alltså inte använda sig av infoga länk?
#59 - 10 januari 2014 10:40
Vad fint du har fått till karet Linda :)

//Inger
#60 - 10 januari 2014 11:02
Tack Inger! Dock ser Papegojbladen förskräcklig ut just nu så den måste jag byta ut till något enklare. Videoklippet är inte helt nytt.
#61 - 10 januari 2014 12:02
limaan skrev:
Tack åheim! Man ska alltså inte använda sig av infoga länk?
? det alternativet kommer inte upp när du markerar adressraden och högerklickar utan du då kommer, klipp ut, kopiera, klistra in, gå till urklipp, mm upp och du väljer kopiera.
#62 - 11 januari 2014 14:18
Vad trevligt det blir ibland. Nämnde för min karl att när vardagsrummet är färdigrenoverat så vill jag ha ett akvarium på minst 150 liter. Som svar fick jag - Inte ska du ha ett pluttakvarium. Är mycket snyggare med ett stort. :) Kul att han hellre vill ha ett stort trots att han absolut inte är intresserad av att sköta ett akvarium. Nu lär det nog inte bli något stort än på länge då inte ekonomin finns just nu.
#63 - 11 januari 2014 14:38
Håll koll på Blocket, då större kar ofta slumpas iväg för ganska lite pengar:). 720 liter och däromkring är ofta ganska billiga.
#64 - 11 januari 2014 16:03
limaan skrev:
Vad trevligt det blir ibland. Nämnde för min karl att när vardagsrummet är färdigrenoverat så vill jag ha ett akvarium på minst 150 liter. Som svar fick jag - Inte ska du ha ett pluttakvarium. Är mycket snyggare med ett stort. :) Kul att han hellre vill ha ett stort trots att han absolut inte är intresserad av att sköta ett akvarium. Nu lär det nog inte bli något stort än på länge då inte ekonomin finns just nu.

Du har en mycket trevlig karl Linda, som du måste jobba vidare på - tids nog, blir din gubbe också intresserad ;)

//Inger
#65 - 11 januari 2014 20:22
ansjo skrev:
Håll koll på Blocket, då större kar ofta slumpas iväg för ganska lite pengar:). 720 liter och däromkring är ofta ganska billiga.

Känner mig faktist feg när det gäller begagnade akvarium. Känns som att det är större risk för läkage. Kanske har fel men själv vet jag inte vad man ska titta efter.
#66 - 11 januari 2014 20:24
Helt förståeligt, och inget konstigt med det. Ingen i bekantskapskretsen som kan haka på och hjälpa dig?
#67 - 11 januari 2014 20:28
Inger: Jag känner mig väldigt tveksam till att han kommer få något större intresse bla för att han tycker det är äkligt att palta med akvarievattnet ;) Men man ska väll aldrig säga aldrig.
#68 - 11 januari 2014 20:35
Be säljaren att få se det uppfyllt helt enkelt!
Om du hittar något riktigt billigt är det ju bara att du provfyller det utomhus så får du limma om det om det skulle läcka. Tror inte jag tänker lägga ut pengar för nya kar, om det inte är några speciella mått eller design jag är ute efter...
Mina 200L, 85L, 75L, 45L och 25L har jag fått gratis, och inget av dem har läckt! :)
Den kantstötta 75-litaren kan man till och med pilla på silikonfogen från utsidan [:-38], men icke desto mindre har den hållit tätt!
#69 - 11 januari 2014 20:39
He he , din gubbe har smart strategi :) han får njuta av karen utan att behöva sköta dom ;)

Han får kanske ökat intresse om det är sjö"hästar" eller så fungerar det kanske med "bil"fiskar ?

Angående din signatur, jag har med drömt om stort kar, ja tom länge, men så helt plötslig står du där och funderar på, vem kan jag ringa för detta är för tungt för mig :D
#70 - 11 januari 2014 20:41
Mr Woods skrev:

Mina 200L, 85L, 75L, 45L och 25L har jag fått gratis, och inget av dem har läckt! :)

Farlig skriva så kan ju bli ett berömt sista ord ;)
#71 - 11 januari 2014 21:01
Haha, ja, och som jag bär mig åt kommer jag förr eller senare ställa till med en liten vattenskada, det är bara en tidsfråga. Vad jag vill säga är att det enl. min erfarenhet inte brukar vara något större fel på bättre begagnade akvarium!

Sedan bör man ju vara mer noga ju större vattenvolymen är, och ju längre karet är. Inte för att man är rädd att hälla ut mer vatten, utan för att påfrestningarna på materialet blir större...

Mitt 110cm långa 200L ramakvarium med frihängande bottenglas känns faktiskt på gränsen på mitt gungiga golv...
#72 - 11 januari 2014 21:11
Mr Woods skrev:
Haha, ja, och som jag bär mig åt kommer jag förr eller senare ställa till med en liten vattenskada, det är bara en tidsfråga. Vad jag vill säga är att det enl. min erfarenhet inte brukar vara något större fel på bättre begagnade akvarium!

Sedan bör man ju vara mer noga ju större vattenvolymen är, och ju längre karet är. Inte för att man är rädd att hälla ut mer vatten, utan för att påfrestningarna på materialet blir större...

Mitt 110cm långa 200L ramakvarium med frihängande bottenglas känns faktiskt på gränsen på mitt gungiga golv...

Börjar nästa kännas som en trådkapning av mig [:o]
Jag tror på den att kar upp till ett par hundra liter känns säkrare, oavsett så rymmer dom mindre med vatten...
#73 - 13 januari 2014 10:26
:) Ja, karln min kanske kör på taktiken att uppskatta ett fint (hoppas jag) akvarium utan att behöva sköta det ;) Frågade honom om det var någon av fiskarna jag hade i mitt 150 liter, jag hade för 10 år sedan, han gillade. Och svaret var silverhajarna, så han minns vilka fiskar jag hade då. Ska väll nämna att jag på den tiden inte hade någon direkt koll på hur stora fiskarna blev och vilka fiskar som passade att ha tillsammans. Har bättre koll nu ;)

Om det blir begagnat eller inte lär visa sig. Jag har iallafall ingen som kan hjälpa mig att kontrollera kvalliten på ett begagnat. Det är ju helt klart billigare att köpa ett begagnat. Väggen akvariet ska stå emot är 2,8 meter så det finns plats för ett STORT akvarium. Däremot vet jag inte om ett trägolv håller för hur mycket som helst. Hur som helst blir det inget i år.

Fokuset i år blir att få till mitt specialbestälda akvarium. Har inte fått hem det än men snart så ;) Kommer nog att sätta in en BTN slimline med filter bakom. Blir nog snyggare än att måla baksidan svart. Sedan blir det asiatiska fiskar med lite fart i. Danio, barb och kuhliål samt amanoräkor.
#74 - 24 januari 2014 17:19
Nu har jag äntligen fått hem mitt specialbeställda akvarium som har måtten 80x22x35. Blev en Glo ramp till men missade att köpa ett lysrör till. Täckglasen blev dock inte alls som jag tänkt men man kanske vågar köra utan? Så här ser det ut just nu.
[ATTACH=CONFIG]66950[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]66951[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]66952[/ATTACH]
#75 - 24 januari 2014 17:28
limaan skrev:
Nu har jag äntligen fått hem mitt specialbeställda akvarium som har måtten 80x22x35. Blev en Glo ramp till men missade att köpa ett lysrör till. Täckglasen blev dock inte alls som jag tänkt men man kanske vågar köra utan? Så här ser det ut just nu.

[ATTACH=CONFIG]66950[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]66951[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]66952[/ATTACH]

Det ska bli kul att se, vad du tänker hitta på att ha i detta kar :)

//Inger
#76 - 24 januari 2014 17:48
Jäkla fränt kar:D!
admin
Christian Alfredsson
#77 - 24 januari 2014 19:12
Jag har exakt samma ramp och har kört utan täckglas i ca 3 år. Funkar bra för rampen. Dunstar en del.
#78 - 24 januari 2014 20:37
Jag har nu beställt BTN slimline röd gneis som jag kommer att gömma filtret bakom.
#79 - 24 januari 2014 21:58
limaan skrev:
Jag har nu beställt BTN slimline röd gneis som jag kommer att gömma filtret bakom.

Fredagsshoping? Ibland är det för lätt ;) Jag har själv för lätt för det efter att funderat hela veckan på nästa steg så brukar det passa på fredan att fixa :)

Blir en snygg lösning att gömma filtret med.
Jag gillar din kreativitet för att få in ett extra akvarium :D
#80 - 25 januari 2014 12:29
Ja, det blev lite fredagsshoping. Hoppas nu att pwss är snabba att leverera. Hade jag vart smart hade jag beställt tidigare.
Har nu fyllt akvariet med vatten för att se om det håller tätt vilket det verkar göra. Samt fixat ett lysrör till rampen.

Har funderingar på att ha något annat substrat för växterna under sanden. Vad har jag inte bestämt än. Förslag?!
#81 - 25 januari 2014 13:39
Visst är det så, när man väl fått tagit sig tid att beställa prylarna man behöver så är det en olidlig väntan :)

Jag kör med kattsand under sanden , bentonitlera, och tycker det växer bättre. Ibland flyger det upp lite när jag planterar om så vattnet blir mjölkigt men tycker att vattnet blir extra klart efter det. Jag gissar på att leran binder upp/klumpar ihop annat skräp som är i vattnet.
#82 - 25 januari 2014 15:39
Vilket märke kör du då på kattsanden?
#83 - 2 februari 2014 17:10
Nu har jag kapat till ena slimlinen och provat om den verkar passa. Den andra, svårare delen kommer nog dröja ett tag till innan jag tar mod till mig.
[ATTACH=CONFIG]67115[/ATTACH]
#84 - 15 februari 2014 17:27
Så det kan bli. Har ju haft problem med fiskdöd i mitt 54 liters. Nu börjar jag få alldeles för många fiskar. Endlersarna trivs och just nu har jag närmare 40 yngel. Köpte ju neontetrorna lite i hopp om att de skulle hjälpa till att hålla nere yngelantalet och det verkar gå sådär. Neontetrorna verkar iallafall trivas. Är endast 1 som strykigt med och det beror på att den fastnade upp och ner bakom filtret. Uppmärksammade inte direkt detta så den var väldigt påverkad/ skadad pga det.
Nu funderar jag på att helt enkelt sära på endlershonorna och hanarna. Då blir mitt specialbeställda akvarium inte ett rent asiatisk fisktema men så måste det nog bli. Blir inte alltid som man tänkt sig.

När det gäller det specialbeställda akvariet så går det sakta men säkert framåt. Slimlinen börjar komma på plats. Ena halvan har jag silikonat fast på bakrutan. Den andra är tillkapad och ska bara silikonas fast med filtermattan bakom.
#85 - 15 februari 2014 18:27
limaan skrev:
Vilket märke kör du då på kattsanden?

Jag har missat den, gissar på frågan var till mig eftersom jag hade inlägget innan. Jag kommer inte ihåg vilket märke, minns bara att jag köpte det på Ica Maxi.
#86 - 15 februari 2014 18:45
Om du delar på honor och hanar så kan honorna ändå föda några kullar eftersom dom har förrådsbefruktning. Men det visste du kanske redan :)
#87 - 16 februari 2014 08:44
Jag visste redan det Jesper. Men någon gång måste väll förrådet ta slut ;) Kan ju även höra med djuraffären om de är intresserad av att ta emot några.
#88 - 17 februari 2014 06:26
Filmsnutt på 54 liters akvariet
" target="_blank">http://m.

Lite bilder
[ATTACH=CONFIG]67527[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]67528[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]67529[/ATTACH]
#89 - 17 februari 2014 06:32
#90 - 19 februari 2014 18:21
Nu har det hänt lite med mitt specialbeställda akvarium. Bakgrunden är på plats med filter bakom och sanden är tvättad och i akvariet. Det som är kvar är att skära till nytt täckglas, då jag inte är nöjd med de jag fick med, och fästa en LED-list på utsidan av rampen.
[ATTACH=CONFIG]67608[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]67609[/ATTACH]
#91 - 19 februari 2014 19:08
Snyggt kar och snygg katt. Är det ett Imazo? Tycker täckglasen ser precis ut dom mina till mitt 85x28x60 och där har jag vant mig och nu gillar jag glasen. Men du ska ju inte ha slangar ut till ytterfilter i och för sig.

Sent from my iPhone using Tapatalk
#92 - 19 februari 2014 19:56
Tack! Ja det är från Imazo. Täckglasen passar inte med rampen jag har. Tycker även att de skurit ur för många hörn. Blir innerfilter i detta.
Undrade först vart du sett katten men kom på vart. Har hela 5 st birmor och en bondkatt här hemma ;)
#93 - 25 februari 2014 16:08
Nu har äntligen vattnet och rötterna kommit i akvariet. Vad tror ni om rötternas placering? Blir som en grotta i mitten. Imorgon är tanken att införskaffa lite växter och ev. Någon fisk.
[ATTACH=CONFIG]67670[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]67671[/ATTACH]
#94 - 26 februari 2014 15:02
Nu är akvariet igång :-) Köpte idag 3 olika växter även om 2 är från samma släkte. Det blev Echinodorus bleheri, Hygrophila polysperma och Hygrophila rosae Australis. 4 Endlerhanar fick flytta in då jag tycker att det börjar bli för mycket yngel i det andra akvariet.
[ATTACH=CONFIG]67684[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]67685[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]67686[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]67687[/ATTACH]
#95 - 28 februari 2014 12:45
Fick idag en glad överraskning när jag kikade in i mitt 54 liters. Upptäckte att det är lek hos neontetrorna :-D 1 tjock hona med 2 hanar efter sig. Äggen verkar dock endlerna tycka är skrovmål. Roligt hur som helst. Mina 2 amanoräkshonor bär dessutom på ägg :-)
#96 - 28 februari 2014 15:11
Ska du prova att odla räkorna?
#97 - 28 februari 2014 17:20
Vet inte hur jag skulle gå till väga för att lyckas med det. Hur gör man bäst för att lyckas? Amanos är väll inte de lättaste att odla? Men du har iallafall fått mig att börja fundera.
#98 - 4 mars 2014 17:32
Känner mig ganska nöjd med akvariet så här långt och den rosa färgade Hygrophilan är bara så vacker. Jag kommer så småningom att fixa lite mer växter, framförallt bakom roten. Vad tror ni om skruv vallis? Jag har också kommit fram till att jag vill ha små fiskar. Tycker endlershanarna har perfekt storlek. Det kommer sedan bli ett gäng Galaxys i akvariet. Vill även ha en sorts räka och funderar då på röd sakura då de klarar lite högre temperatur och rött är fint.
[ATTACH=CONFIG]67831[/ATTACH]
#99 - 24 mars 2014 18:06
Nu efter en månad så har det inte hänt så mycket mer än att hanynglen av endlers successivt flyttar in. Är nu 7 stycken. Så här ser det ut idag efter vattenbyte.
[ATTACH=CONFIG]68177[/ATTACH]
Det som blivit är att vattnet vart väldigt gul/brunt pga att rötterna färgat av sig men att det successivt borde blir klarare efter varje vattenbyte. Sedan har det kommit brunalger och lite grön pricksalger. Jag stressar dock inte upp mig över detta utan låter det ta sin tid. Har även börjat göda med pmdd. Fiskarna verkar iallafall må prima.

Jag skulle dock behöva lite hjälp av någon bottenlevande varelse i framförallt det vänstra hörnet då det är ganska dålig genomströmning där. Funderar på att skaffa kanelkuhli och räkor. Eller räkor ska jag ha, vilken sort har jag inte bestämt än men gärna någon som är mer färggrann än amanoräkorna. Kanelkuhli är jag inte hundra på än, vad tycker ni? Sedan skulle jag gärna vilja ha galaxys. Vill dock inte överbelasta akvariet och det finns risk för att det kommer att bli väldigt många endlershanar med tanke på hur mycket yngel det är i mitt 54 liters.
Kjell Fohrman
Administrator
#100 - 24 mars 2014 19:20
Kanske ett stim med Corydoras på botten
#101 - 24 mars 2014 19:44
Corydoras är helt klart ett alternativ men har svårt att avgöra vilken sort som passar bäst. Får nog överge asientemat jag tänkte mig från början ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#102 - 24 mars 2014 20:16
limaan skrev:
Corydoras är helt klart ett alternativ men har svårt att avgöra vilken sort som passar bäst. Får nog överge asientemat jag tänkte mig från början ;)

Du får väl köpa några som är odlade i Asien;)
#103 - 24 mars 2014 20:29
Haha! Får väll satsa på det istället :D
#104 - 26 mars 2014 18:25
Blev ett gäng corydoras aenus ;-)
[ATTACH=CONFIG]68250[/ATTACH]
#105 - 26 mars 2014 18:32
Fina! :)
#106 - 7 april 2014 15:00
I 54 liters akvariet så har växtligheten blivit bättre sedan jag började göda med pmdd. Dock inte rotalan och svärdplantorna. Måste nog ha någon form av bottengödning till svärdplantorna, förslag på bra gödning? Endlershonorna levererar kull efter kull trotts att hanarna flyttat. Undrar hur länge de kan ha föråd till det. Har tokmycket yngel nu. Så snart jag kan urskilja hanar så få de flytta till mitt 60 liters. Så här ser det ut idag i mitt 54 liters
[ATTACH=CONFIG]68426[/ATTACH]
#107 - 7 april 2014 15:11
Mitt 60 liters ser ut så här idag efter lite ansning av växter. Endlershanarna bler successivt fler och pansarmalarna mår bra även om de fortfarande blir rädda när någon rör sig utanför akvariet.
[ATTACH=CONFIG]68427[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]68428[/ATTACH]
#108 - 7 april 2014 16:33
Svärdsplantor brukar gilla lera vid rötterna. JBL 7kugeln har jag kört förr.
#109 - 6 maj 2014 07:25
Nu har det blivit väldigt vildvuxet i karen. Har haft ner gödningskulor vid svärdplantorna i 54 liters men ingen större skillnad på växten än. I 60 liters karet så har jag en okänd flytväxt som håller på och tar över hela ytan. Har samma flytväxt i 54 liters karet men där har den inte alls spridit sig. Hur som helst så börjar det bli hög tid att rensa :-)
[ATTACH=CONFIG]68798[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]68799[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]68800[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]68801[/ATTACH]
#110 - 6 maj 2014 08:03
Hej! Låter som du fått fart på flera växter. De snabbväxande växterna gissar jag tar nog rubbet av näringen i vattnet. Dessutom så om man hr mycket finladig växter så "slukar" det ljuset ner till botten på så sätt. Så även om de inte växer över den underliggande växten så minskar reflektionerna i karet ändå så det blir inte mycket kvar till svärdplantan. Så klipp ner mycket så blir det både näring och ljus till din kära Svärdplanta.

Här kan du se hur de olika flytväxterna ser ut och vad de heter:
" target="_blank">
#111 - 7 maj 2014 16:23
Har rensat lite bland växterna idag ;-)
[ATTACH=CONFIG]68812[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]68813[/ATTACH]
#112 - 26 oktober 2014 20:43
Var länge sedan jag uppdaterade här nu. I 60 liters tuffar på. Vissa växter har klarat sig bättre än andra. Skaffade en vallis och den sprider sig rejält. På fiskfronten så har endlershanarna blivit fler vilket är väldigt fint. Pansamalarna trivdes dock inte och dog :(. Amanoräkorna bär allt som oftast på rom. Införskaffat 2 ancistrus 1+1 som jag hoppas på yngel sen när de blivit äldre. Skaffade även Helena snäckor för att rensa bland kanelbullesnäckorna vilket var väldigt effektivt för nu har jag endast helensnäckor.
[ATTACH=CONFIG]72145[/ATTACH]
#113 - 26 oktober 2014 22:58
Snyggt med allt i brunt-grönt tycker jag! Ser naturlig ut.
#114 - 27 oktober 2014 09:45
Tack så mycket :-D Är själv ganska nöjd ;-)
#115 - 28 oktober 2014 20:14
Fint! :)
#116 - 8 november 2014 21:51
Har för ca 2 veckor sedan införskaffat en blå kampfisk till mitt 54 liters. Dels för att jag tycker de är fin men också för att den kanske kan hjälpa till att hålla yngelantalet nere. Fast det har lugnat ner sig rejält på den fronten sedan jag började flytta över endlershanarna till mitt 60 liters. Men kan säga att det inte är lätt att fånga enstaka hanar bland alla andra och med den växtlighet jag har. Kamphanen jag skaffade är väldigt bottenorienterad går bara upp till ytan för att ta luft. Verkar dock inte stressad. Är detta ett vanligt beteende?

För 2 dagar sedan köpte jag 2 fjärilsciklider till mitt 60 liters då jag länge velat ha någon mer intressant fisk än bara endlers. Har bara inte kunna bestämma mig för vad men känner mig just nu nöjd med mitt val. Så här lång verkar fjärilarna trivas som för övrigt är en hona och en hane. Vet ju att fjärilar kan vara väldigt känsliga men hoppas på det bästa. Sedan såg jag igår att mina ancistrus har lekt för hanen vaktar rom på roten. Trodde att de var för unga för att leka än. Få se om de lyckas överleva.
#117 - 4 december 2014 16:01
Nu har det blivit en del förändringar i besättningen i mitt 54 liters akvarium. Har skickat iväg majoriteten av endlerserna till djuraffären. Har 10 honor kvar samt att jag flyttade över neontetrorna i mitt 60 liters.. Istället ville jag ha mer Asien fiskar. Blev att jag skaffade 10 Galaxys rasbora och 10 Drottning rasboras. Av misstag fick jag även med en dvärg rasbora. Verkar fungera jättebra även med kampfisken som inte alls visar intresse för dem. Jag känner mig jättenöjd!
#118 - 4 december 2014 19:11
Kul med lite nyheter och då man känner sig nöjd med sina val!

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#119 - 28 december 2014 09:48
Tänk att man under den mörka årstiden börjar fundera på nya akvarier.:) Funderar nu mest på att byta ut mitt 54 liters till ett 152 liters alu.kar. Det får precis plats i vrån där 54 liters står just nu. Blir 5 cm kvar på vadera sida om akvariet. Tror ni att det kan bli problem om man inte kommer åt sidorna på akvariet?
#120 - 28 december 2014 11:09
Tror inte de är några problem. Kul med större!

#121 - 29 december 2014 19:43
Har nu tagit reda på pris hos "min" djuraffär på alu.kar samt alu.ställning men en passande ljusramp får de inte tag på pga att den enda tillverkaren har upphört. Det var ju snopet. Undrar vad man i sådant fall ska hitta på för belysning [:-116]
#122 - 29 december 2014 22:49
Vad är det för bredd på akvariet då?

#123 - 30 december 2014 19:01
Akvariet är 95x40x40. De hade en ljusramp, Fluval, som alternativ. Den är dock svart och inte alu.färgad. Får kanske gå ändå.
#124 - 1 augusti 2015 09:39
Nu har jag äntligen införskaffat akvariet jag nämde ovan. Valde svar aluram för att matcha rampen. Har gjort samma filtermösning på denna som i mitt smala 60 liters akvarium. Blev även fluvals ramp som dessutom har 2 blå LED som månljus. Fixat frigolit i botten som skydd och så kanske den håller värmen bättre. Är ju ingen skiva på alu ställningen.
Har även mörktonat kortsidorna. Nu ska bara jula sanden i och sedan flytta över inredningen och invånarna från mitt 54 liters. Bilder
[ATTACH=CONFIG]76857[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]76858[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]76859[/ATTACH]
Så här ser 54 liters ut just nu
[ATTACH=CONFIG]76860[/ATTACH]
Nu undrar jag om jag kan ha mosaikgurami med mina små galaxys, drottningsrasboras och 1 dvärgrasboras. Sedan behöver jag någon fisk som bökar lite vid botten. Funderar på kuhlii ål och zebrabota. Vad tror ni om dessa?
#125 - 12 augusti 2015 19:26
Nu är akvariet igång sedan 1 vecka 😃 Så här ser det ut nu.
[ATTACH=CONFIG]76933[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]76934[/ATTACH]
#126 - 13 augusti 2015 20:23
limaan skrev:
Nu är akvariet igång sedan 1 vecka  Så här ser det ut nu.

[ATTACH=CONFIG]76933[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]76934[/ATTACH]

Snyggt! Fin bakgrund och snygga växter. Jag hade nog valt att flytta roten med anubias åt höger el vänster ca 10 cm. För att få mer blickfång åt ena sidan och en annan känsla i helheten. Det är ju enkelt att prova när man har växter på rötter👍

Annons