Akvarievikt?

#1 - 5 april 2004 10:06
Hej!
jag har tänkt köpa ett akvarium.
Fakta:
540L Alu
bänk, ljusramp grus och fiskar m.m

jag är orolig för om golvet håller där hemma. Det är ett gammalt hus med betong golv. Vi satte in en kamin förut och i de papper som följer med till kaminen stog det att om man har mer än 100 K på golvet så ska man förstärka hela golvet. jag undrar om det finns risk att allt brakar samman om jag ställer in akvariumet. det kommer väl kanske väga 600 K så det är juh en del vikt om man säger så... jag skulle vilja ha lite tips från de som har så stora akvarium och större hur de har löst det hela...
#2 - 5 april 2004 11:02
Jag tror inte det skall vara någon fara då det ju fördelas på 6 ben. Om du lägger trä- eller plastplattor under benen så fördelas det ytterligare lite. En annan variant kan ju vara att bygga en egen ställning med fler ben, 6 eller 8, då fördelas det ju ytterligare. Då bygger du ju också förmodligen i trä och då får du ju 4,5x9cm eller 9x9cm, ben istället för 2,5x2,5cm som ju de där aluställningarna är.

Folk frågar ofta om deras golv håller och jag har aldrig hört talas om nått fall där akvariet brakat genom..

Men du, jag garanterar inget ;)
#3 - 5 april 2004 15:09
Akvarierna kanske inte har gått genom golvet, men det kan ju bli sättningar.
Vad har ni ovanpå betongen, plastmatta, linoleum eller vad...?
Troligen är det lugnt, men fyll akvariet i etapper, och kolla efter sättningar, alltså om akvariet börjar luta när det blir fyllt med vatten.

Annons