akvarieväxter som inte alls är till akvarium

#1 - 14 januari 2007 03:52
Har köpt en stor gräsliknande växt från en zoobutik här i Malmö (har köpt samma sort 2 gånger).
I dag när jag surfade runt(på ett annat forum[:o] ) så stod det att den sorten jag hade köpt inte var en renodlad akvarieväxt utan man fick vara beredd på att de snabbt tynade bort (vilket har hänt mig 2 gånger nu):(
Vad fult av affären att sälja växter som akvarieväxter när de inte alls är det :mad:

Är det verkligen tillåtet att lura folk på det viset:confused:
#2 - 14 januari 2007 07:29
Hej!
Såg det ut som en ampellilja har jag haft den tråden uppe någonstans på Zoopet. Köpte denna lilja, delade den och placerade halva för nära pumpen. Den är nu bara trådar. Den andra hälften stod lugnare och är kvar men jag vet inte hur länge. Pratade med försäljaren i går - men - de flesta expediter vet egentligen inte vad de säljer. Det blev "goddag yxskaft" ungefär.
#3 - 14 januari 2007 09:44
Jo detta har jag också råkat ut för, att expediten sagt "ooh ja, den här växten brer ut sig jättefint längs med botten", när den egentligen inte växer alls utan bara tynar bort efter ett tag. & inte kan man ju gå tillbaka en månad senare & gnälla när man upptäckte att växten inte var till för akvarium? Känns extra surt då akvarieväxter i djuraffärerna ofta är väldigt dyra också, & då vill man ju ha något som håller... Köper man en AKVARIEväxt så vill man ju faktiskt att den ska trivas i just akvarium.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 14 januari 2007 09:51
Det är ju OK att en affär säljer den typen av växter eftersom de t.ex. funkar bra i paludarier osv
Men självklart skall en affär ge rätt inform - dvs att inte mer än rötterna skall vara dränkta
#5 - 14 januari 2007 11:06
Beträffande expediter som inte vet så bra. De har också dåligt skyltat vid växtkaren. Hur mycket de kostar står alltid men inte om det är en växt för akvarie eller paludarier exempelvis och hur höga de blir. Ofta är det mycket folk som står i kö (bra för kommersen förstås) så mycket tid att fråga blir inte.
Jag antastade en villrådig kund sist och frågade om han kände till Zoopet. Nej, det gjorde han inte och var tacksam att jag tipsat honom. Han hade en kasse fullproppad med växter och visste inte heller något om dem. Klart man kan läsa på, men någon info bör man få. Där brister det i info till kunderna vilket jag hoppas de kommer att få läsa om här på Zoopet senare.... Som MrHankey också säger, växter är så pass dyra att vi vill ha garanti på att de ska passa i våra akvarier.
#6 - 14 januari 2007 23:56
Man kan ha vanlig fredskalla i akvariet...De är jättefina och kan t.o.m blomma under ytan,men de håller sig bara fina ett tag.:)
#7 - 15 januari 2007 06:06
Egentligen är det väl inte någon skilnad på de som jobbar i akvarieaffären och tex en säljare på något elektronikvaruhus.
Jag skulle iaf inte komma på tanken att tex köpa en LCD eller Plasma TV endast utifrån säljarens råd, skulle ni?
Och infon vid prudukterna är ju bara säljargumenten. Det mindre bra står ju aldrig angivet.
I slutändan så handlar det ju bara om en sak, att tjäna så mycket pengar som möjligt med så liten investering/arbets insats som möjligt. Den som tror något annat får nog tyvärr tänka om.
#8 - 15 januari 2007 07:53
Självklart handlar det om att tjäna pengar, men man tjänar bara kortsiktiga pengar om man lurar folk. Jag jobbar som säljare (fast inte i butik) och jag vill att mina kunder ska handla produkter och tjänster från oss mer än en gång.

Jag tror att expediterna helt enkelt inte har en aning om de olika växternas möjlighet att överleva i vattnet. Vad som är värre är att de inte klarar av att erkänna det! De tror att bara för att de jobbar med det de gör så är de tvungna att ha ett svar på allas frågor och så hittar de på ett svar som verkar rimligt. Vi har tre butiker i min stad, inte på någon av dem kan jag räkna med att få ett vettigt svar på växtfrågor. Men i en av butikerna erkänner de i alla fall att de inte vet.
#9 - 15 januari 2007 08:02
Grejen är ju den att dessa icke-akvariastiska växter alltid håller sig fina i en eller ett par månader även i förhållanden där akvarie-växter skulle ruttna bort inom en vecka. Därför är det som handlare "bättre" att sälja dessa växter till okunniga som endå inte har kunskap att sköta riktiga akvarieväxter...
#10 - 15 januari 2007 08:12
Visst vill man ha nöjda kunder, men det finns flera sätt att uppnå det. Man kan vara ärlig, men det är nog tyvärr så att man tjänar mer på att ge svar som kunden litar på även om dom inte är helt korrekta.

I fallet elektronikvaruhus så kan dom ju stå och säga vad som helst, kunderna kommer tillbaka iaf om dom har lägst pris på något. Visst billigt är trevligt, men jag frågar ju inte säljaren i butiken om råd, den infon letar jag reda på själv från källor som inte har något vinst intresse.
#11 - 15 januari 2007 08:16
Precis petnym. dessutom så går de flesta säkra för växtätare.

Det finns lagar som styr informationen som ges vid försäljning av levande djur. Några sådana lagar finns inte när det gäller växter. Det är orimligt att kräva att expediten till varje kund berättar allt om varje växt, det är inte ens rimligt att kräva att de faktiskt vet. Det enda som jag anser vara rimligt att kräva av en expedit är att de inte ljuger när de får frågor. Antingen så svarar man med vad man vet ellet så säger man att man inte vet.

I fallet akvarieväxter så är det upp till varje kund att fråga, om du inte får svar tillräckligt ofta eller om du får felaktig information så kanske du inte skall handla hos den butiken.
MVH
Magnus
#12 - 15 januari 2007 08:21
Håller med, men tyvärr så "vet" rätt ofta expediten fel och är inte medveten om det själv.
#13 - 15 januari 2007 08:21
petnym skrev:
Grejen är ju den att dessa icke-akvariastiska växter alltid håller sig fina i en eller ett par månader även i förhållanden där akvarie-växter skulle ruttna bort inom en vecka. Därför är det som handlare "bättre" att sälja dessa växter till okunniga som endå inte har kunskap att sköta riktiga akvarieväxter...


Jo, jag kan förstå det argumentet. Men jag tycker att det vore bättre att inte den typen av växter i butiken och istället sälja en "lätt akvarieväxt". Nog borde t.ex. en svärdslilja hålla sig fin längre än fredskalla?
#14 - 15 januari 2007 08:27
Det finns massor av kunder som vill ha sina semiakvatiska växter till paludarium och akvaterarium. Skall de inte kunna handla vad de vill ha bara för att några veliga akvarister inte gör nödvändig research?

Dessa växter trivs aldeles utmärkt under rätt förhållanden och bättre än många svåra växter under dåliga förhållanden, vilket gör att det är en växt som passar väldigt många akvarister.
MVH
Magnus
#15 - 15 januari 2007 09:22
Tropfrog skrev:
Det finns massor av kunder som vill ha sina semiakvatiska växter till paludarium och akvaterarium. Skall de inte kunna handla vad de vill ha bara för att några veliga akvarister inte gör nödvändig research?



Nä, såklart ska hjorderna av kunder som har paludarium och akvaterrarier kunna köpa växter. Men det är väl inget hinder för att de "veliga akvaristerna" ska kunna få rätt infornation?

Redan när man presenterar sin växt så kan väl de "semiakvatiska" växterna stå i ett semiakvatiskt kar och inte med vatten ända upp till kanten. Att man presenterar semiakvatiska växter på det sättet måste väl ändå bero på att man antingen inte vet att växterna inte är akvatiska eller vill fånga veliga akvarister? ;)

Inte för att vi kommer att lösa dessa problem i detta forum. Men kom inte och säg att inte zoobutikerna kan hitta lösningar för att tillfredställa alla kundgrupper och att lämna rätt information om de bara vill!
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 15 januari 2007 09:56
Affärerna är ju självklart inte skyldiga att ge någon info om växterna (lika lite som en blomsterhandel är) men jag tycker ändå att det är bra service om affärerna även kan ha växtinfo tillgänglig. Då handlar det självklart inte bara om sådan info som att vissa växter inte kommer att överleva dränkta i akvarier, utan t.ex. även om sådant som om de är snabbväxande (bra i starten för att motverka alger), om de kräver mycket starkt ljus, om de kräver CO2 etc.
#17 - 15 januari 2007 10:15
Affärerna är ju självklart inte skyldiga att ge någon info om växterna (lika lite som en blomsterhandel är) men jag tycker ändå att det är bra service om affärerna även kan ha växtinfo tillgänglig. Då handlar det självklart inte bara om sådan info som att vissa växter inte kommer att överleva dränkta i akvarier, utan t.ex. även om sådant som om de är snabbväxande (bra i starten för att motverka alger), om de kräver mycket starkt ljus, om de kräver CO2 etc.


Precis vad jag menar! Som det är på många affärer idag så mörkar man istället, bl.a. genom att presentera sumpväxter i vattenfyllda akvarium.

Jag som kund vill gärna ha ett val. Vill jag ha en sumpväxt som håller sig fin i tre till åtta veckor för att sedan dö eller vill jag ha en vattenväxt som kan bli ful efter tre dagar men å andra sidan kanske är snygg i flera år? Jag vet vilken växt jag skulle ha valt men jag vill inte förvägra vare sig butiker, deras kunder eller ägare av sumpterrarier att göra andra val. Men får jag bra information så har jag själv gjort valet även om det blev fel och till en sådan butik kommer jag gärna tillbaka, dessutom betalar jag gärna lite mer för bra service.











Annons