Akvarievattensbyte

#1 - 4 maj 2004 05:11
Hej!

Jag undrar hur de personer som har stora akvarium, byter vatten.
Själv har jag en 54-liters och det är inte ett stort problem att gå till köket med en tio-liters hink fram och tillbaka, värre blir om man t.ex. har ett större akvarium. Hur byter proffsen vatten?

MVH

Black
#2 - 4 maj 2004 05:53
Jag har ett 450L byter med en slang .
#3 - 4 maj 2004 07:00
Har 375 liters nu, har haft 540liters.

Häverteffekten ut genom fönstret med slang. Sedan trär jag på en tjock slang på duschslangen och fyller upp karet igen.

Och när jag damsuger tar jag 25liters hinkar och springer och tömmer dem i toaletten.

Jag fattar inte hur folk som inte vågar sig på akvarier säger "Nej usch vad mycket jobb de är med akvarier"
De jobbet jag gör tar ca 30min/vecka. Resten ser jag som hobby :P inreda /slytta om osv..

Det är 100ggr mer jobb med andra husdjur, t.ex. katt/hund ;)
#4 - 4 maj 2004 07:14
å vem har sagt att vattenbyte är tråkigt? med slangar å bra koppling till en kran etc. är det ju hur lätt som helst å alltid lika kul å se "nytändningen" som blir i burkarna varje gång de kommer nytt friskt vatten.

och så glömmer man aldrig att vattna blommorna heller efter som ja gör det med akvarievatten så är det enda tillfället =)
#5 - 4 maj 2004 07:47
Ja jag håller med Gosatta jag vattnar också blommorna vid vatten byte.
Jag använder också slangar som jag drar in i badrummet, sedan är det bara att sätta sig ner och slappna av med en öl medans vattnet töms och fylls på. Så man kan ju inte säga att det är jobbigt. :-)
#6 - 4 maj 2004 07:51
Yepp, vattenslang är min metod oxå, även om karet bara är 110 liters, men 40-50 liter vatten / vecka är jobbigt är släpa i hinkar när det är så mycket enklare med slang... Har dessutom slamsugen kopplad till slangen så jag slipper göra om misstaget att man suger upp skräp och inte märker att spannen är full förrän man känner att tårna börjar bli blöta...

http://www.robsun.com/aquarium/diy_waterxchange.shtml
#7 - 4 maj 2004 13:54
Sån där "slang" är det bara ¨ågon trädgårdslang eller? Jag bor i lägenhet...
#8 - 4 maj 2004 15:48
Helt vanlig trädgårds slang.
#9 - 5 maj 2004 18:35
När jag tömmer så börjar jag med 720-karet. Jag använder 3 slangar samtidigt och suger till golvbrunnen i duschen. Under tiden gör jag rent innerfiltrena från båda karen. När jag sugit ut från 720-karet sätter jag i slangarna och suger ut vatten ifrån 540-karet under tiden som jag fyller upp det andra karet. Använder vanlig trädgårdsslang som jag kopplar på blandaren i köket. Detta tar ca en timme.

Annons