Akvarievatten till krukväxter?

#1 - 20 april 2004 12:03
Borde inte akvarievatten vara ganska näringsrikt och därför lämpligt att använda till att vattna krukväxter med? Är det någon som har testat detta eller vet någonting om det?
#2 - 20 april 2004 12:03
Jag vattnar alla mina växter med akvarievatten och har gjort det i över ett år (ingen annan näring) och det fungerar aldeles utmärkt! Använder det även till blommlådan på sommaren och till orchideer.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 20 april 2004 12:05
Funkar utmärkt förutsatt att man inte har en massa salt i vattnet.
#4 - 20 april 2004 17:41
Kan bara instämma med övriga talare. Om du "avslutar" ett akvarium någon gång, sug upp bottenslammet och använd som krukväxtgödning. Helt suveränt.
#5 - 20 april 2004 17:51
Jag kör alltid ut akvarievattnet vid vattenbyten i rabatterna på sommaren... Med 1700 l akvarier innebär det 500 l välgödslat vatten i veckan... mums för blommorna...
Förr vattnade jag också krukväxterna med det, men det har inte blivit av på senare tid... blommorna verkade gilla det i alla fall...
Tyvärr är det så att eftersom vårt hus snart är överbelamrat med akvarier har vi många persienner stängda... och DET gillar inte krukväxterna...
#6 - 20 april 2004 18:34
Vattnar krukväxterna året runt med akvarievatten och hela trädgården sommartid. Förra sommaren undrade grannarna hur jag kunde få så stora Dahlior - skaffa ett akvarium, svarade jag ;)

Annons