akvarievatten.

#1 - 4 april 2009 21:40
det här med ph-värden och allt vad det heter har jag aldrig förstått mig på riktigt..
har inte haft mitt akvarium så länge men iaf,fick det begangnat med fiskar o vatten o allt i så ha inte brytt mig speciellt mkt om vatten och alla värden.
tänkt att dom kanske va okej.
men vill ju att mina fiskar ska må så bra som möjligt.
använder ju växtgödning och lite olika saker och så men..
ha köpt vattenberedning så tänkte börja använda det, nåt annat som kan va bra? vattenberedningen hade ju ph neutralt,och det e väl 7.
mina fiskar vill ha 7, 7,5 nånting sånt. så räcker det? finns det torv som gör det surare?
tack o hej
#2 - 4 april 2009 21:47
eemma skrev:
det här med ph-värden och allt vad det heter har jag aldrig förstått mig på riktigt..

har inte haft mitt akvarium så länge men iaf,fick det begangnat med fiskar o vatten o allt i så ha inte brytt mig speciellt mkt om vatten och alla värden.

tänkt att dom kanske va okej.

men vill ju att mina fiskar ska må så bra som möjligt.

använder ju växtgödning och lite olika saker och så men..

ha köpt vattenberedning så tänkte börja använda det, nåt annat som kan va bra? vattenberedningen hade ju ph neutralt,och det e väl 7.

mina fiskar vill ha 7, 7,5 nånting sånt. så räcker det? finns det torv som gör det surare?

tack o hej

Torv/Morena brukar inte göra vattnet så mycket surare, försökte förtvivlat att få det att funka lyckades bara få ner från 7.5-7.2 tog i varje dag i två veckor. Mangrove rötter kan sänka pH väldigt kraftigt har jag kommit på nu. Har 3 Mangrove här hemma i ett 102 liter och det sänks från 7.5-4-4.5 väldigt surt men satsa på Mangrove om du vill ha surt vatten, och lycka till med firrarna :)
#3 - 4 april 2009 21:57
Fösen skrev:
Torv/Morena brukar inte göra vattnet så mycket surare, försökte förtvivlat att få det att funka lyckades bara få ner från 7.5-7.2 tog i varje dag i två veckor. Mangrove rötter kan sänka pH väldigt kraftigt har jag kommit på nu. Har 3 Mangrove här hemma i ett 102 liter och det sänks från 7.5-4-4.5 väldigt surt men satsa på Mangrove om du vill ha surt vatten, och lycka till med firrarna :)

okej :)
hur gör man om man vill ha ph värdet högre?
#4 - 4 april 2009 21:58
och det med hur hårt vattnet är (?) är det också viktigt?
Guest
#5 - 4 april 2009 21:58
Slänger i nåt basiskt.
#6 - 4 april 2009 22:07
Narii skrev:
Slänger i nåt basiskt.

finns det att köpa?
#7 - 4 april 2009 22:33
eemma skrev:
finns det att köpa?

Det finns kalkstenar att köpa, de ger vattnet högre pH :)
#8 - 5 april 2009 08:33
Hej,
Om du planerar att "mixtra" med pH kan det vara bra att skaffa ett pH-test, det finns i de flesta zooaffärer. Köp hellre ett droptest än ett med stickor. Droptesten är mer tillförlitliga.

Här är en av sidorna som finns som förklarar lite om pH: http://www.kramforskoi.com/vattenbyte.htm#pH.
Där finns även andra sidor om vattenvärden etc.

Det finns även många trådar här på zoopet, bara att söka :)

/a
#9 - 5 april 2009 09:28
eemma skrev:
okej :)

hur gör man om man vill ha ph värdet högre?

Att mixtra för Mycket med pH, kH pch gH kan ge skador på fiskarna om du sänker eller höjer snabbt. Köp ett Sera pH test. Om du vill ha det mer basist så ta i en kalksten eller någon snäcka. Om du vill ha vattnet surare så ta i ett par stycken mangroove rötter, ta inte i för många rötter bara har tagit i själv för många och jag fick ett pH på 4.5. Se till att inga fiskar skulle ha möjlighet att fastna i snäckan/roten. Jag föredrar inte bikarbonat eller några medel för att pH ska bli mer basiskt eller surt. Gör också vattenbyte 1-2 gånger i veckan innan du häller i medel de är då de verkar mest.

Bara något extra här: Har du ammoniak ta i Toxivec och inte Easy-life. :)

Lycka till med dina loborationer. :D

Annons