akvarievatten

#1 - 3 november 2006 15:34
jag har haft mitt akvarium nu i 2veckor, ett 65liters med 4 tigerbotior och 5 fantomteror och en mal. Har även fyra växter i av olika sort. Min fråga är gällande mina vattenmätningar av nitrit(no2) och nitrat(no3), vilka jag inte riktigt förstår vilket värde man ska ha. Gällande no2 har jag ett värde på ca 100mg/l och no3 är på 5mg/l enligt mitt vattentest (JBL easytest 5in1) vilket är små smidiga engångs-sticks som man doppar ner i vattnet och får ett värde efter 60sekunder. Undrar därför om dessa värden är bra eller för höga och om de är för höga, hur sänker man värderna?

Varför jag blivit lite orolig är dels att det nästan är "maxvärdet" som man akn mäta med min vattentestare, samt att mina växter har börjat få någon brunaktig missfärgning på sina blad.

Mina fiskar däremot värkar helt friska och glada.
#2 - 4 november 2006 09:00
Eh.. ta och mät en gång till...! Om dina värden stämmer - gör ett vattenbyte!!!

No2 = nitrit - ska helst vara NOLL!! "Gift" som uppstår av fiskavföring, mat och ej fungerande bakteriekultur i akvariet!!
No3 = nitrat - värdet bör ligga på c.a 15 - 25! Kan ej förklara riktigt vad detta är, men det har också med nitrifikationscykeln att göra. Ej lika farligt som nitrit.
#3 - 5 november 2006 08:21
#4 - 5 november 2006 20:42
tack för dina svar, har nu genomfört ett 50% vattenbyte, men resultatet blev något lägre siffror när jag mätte direkt efter bytet,men ska låta det gå igenom pumpen några gånger och se om resultatet ändras. Annars så måste jag göra ett vattenbyte till imorgon.

Finns det inget annat sätt att få ner dessa värden på ett snabbt vis, något piller eller medel eller något som kemiskt bryter ner det?

Läste också att om man matar "för mycket" i början innan filtret har fått sin bakteriekultur så kan detta vara en orsak till höga halter av nitrit, ska jag göra något med mitt filter som kan minska dessa värden?
#5 - 5 november 2006 20:56
Vattenbyten är väl det bästa sättet.
#6 - 5 november 2006 21:07
Polis_ttt skrev:
Finns det inget annat sätt att få ner dessa värden på ett snabbt vis, något piller eller medel eller något som kemiskt bryter ner det?

Läste också att om man matar "för mycket" i början innan filtret har fått sin bakteriekultur så kan detta vara en orsak till höga halter av nitrit, ska jag göra något med mitt filter som kan minska dessa värden?

Du kan ta hjälp av preparat i samband med vattenbytena, för att bli av med nitriten. Jag föredrar sera's Toxivec, men Nitrivec kör många med.
Toxivecen är effektiv men inte så snäll mot växterna - där är nog Nitrivecen snällare tror jag ;)

Gör ingenting alls med filtret eftersom det är där de goda bakterierna håller på och kommer att bildas! Gör du rent det nu - är det samma sak som att du sedan får börja om igen från noll! Och som någon annan sade - mata sparsamt! Du kan gärna låta bli helt att mata fiskarna i ett par dagar !!
#7 - 5 november 2006 21:18
maten har dom fått vara utan sen i fredags, och då var det väldigt väldigt lite de fick, men får gå och köpa något sådant imorgon i djuraffären så jag får ner värderna lite till. tack för svaren, rapporterar här om det funkar:)
#8 - 6 november 2006 16:23
Du får räkna med att plaska vatten i några dagar här framöver,
- även om du köper Toxi/Nitrivec ;)

[COLOR=blue]LYCKA TILL :) [/COLOR]
#9 - 6 november 2006 18:22
Du kan inte ha 100mg/l nitrit och levande fiskar.
#10 - 7 november 2006 14:21
Kramfors skrev:
Du kan inte ha 100mg/l nitrit och levande fiskar.

- Tyckte också det verkade...knepigt...:confused: [:o]
#11 - 7 november 2006 16:30
5 mg/l NO2N = 16,5 mg/l NO2 är mycket giftigt, där ungefär ligger det värde då fiskarna akut börjar dö.
Källa: sera
#12 - 7 november 2006 16:46
tack för era svar, och detta har nu gett resultat. 50% vattenbyte i söndags eftermiddag och måndag efter lunch, sen en svätt tetra eastybalace i går kväll, och idag var jag nere på bättre värden, har just nu ca 10NO3 mg/l och 0,5NO2 mg/l.

För att förtydliga ovan då jag säkert skrivit fel, eller har supermannafiskar, så var tidgare värden 100NO3 mg/l och 5NO2 mg/l, helt enkelt en liten vörvrägning från min sida (pga att jag läst dåligt på mätgrejen, där man skrivit no3 ovanför no2 vilket i min värld är ologiskt, men JBL verkar gilla det:)

Nu är alltså mina vattenvärden mer normala, fiskarna har varit glada hela tiden, men inte fått någon mat sen i fredags, så idag gav jag dom lite, men väldigt sparsamt och så hoppas jag att mina vattenvärden håller i sig. Tackar för hjälpen.
#13 - 11 november 2006 00:22
Bara vattenbyten kan man inte göra, man måste också skölja ur filtret så att vattnet kan cirkulera ordentligt: vad som då är viktigt är att INTE skölja så noga och att bara ha SVALT eller rumstempererat vatten att skölja i, för varmt vatten dödar alla snälla bakterier och man får börja om, men man behöver som sagt inte göra det kliniskt rent.... Tänk på att sanden också fungerar som filtermedium, så skölj igenom den lite försiktigt ibland, tvätta aldrig ur det helt och det är "FÖRBJUDET" att koka sanden, det är ett riktigt dåligt fornålderstips som tyvärr lever kvar....

Annons