akvarieutställningen malmö?

#1 - 27 september 2006 12:24
nån som ska på akvarieutställningen i malmö folkets park?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 27 september 2006 12:29

Ja bland annat Zoopetklubb Väst;)
#3 - 27 september 2006 12:31
ja man e ju tvungen att gå o kika där , fick ju reklamblad från det så intresset vakna ju blixtsnabbt
#4 - 27 september 2006 13:02
får ta med kameran o se om man kan få en kändis som fohrman på bild hehe
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 27 september 2006 13:36

Sätt på ett fisheye på kameran:p
#6 - 27 september 2006 16:57
Sätt på ett fisheye på kameran:p

*LOL*
#7 - 27 september 2006 17:00
Jag funderar på att åka dit, är ledig den helgen. Kanske jag kan få med mig min familj. Eller ska man åka själv så man slipper en icke fisk intresserad familj i hälarna. Är det en stor utställning? Vilka fiskar, hur många kar brukar det vara?
#8 - 27 september 2006 17:30
solbacka skrev:
Kanske jag kan få med mig min familj. Eller ska man åka själv så man slipper en icke fisk intresserad familj i hälarna.

Jag skulle satsa på det förstnämda:p ! Vet ju vad min familj tycker om att gå i tex akvarieaffärer och det endast en kort stund;) .
Annat är det om frugan hittar en klädaffär och jag får gå och sucka!
#9 - 27 september 2006 18:05
solbacka skrev:
Jag funderar på att åka dit, är ledig den helgen. Kanske jag kan få med mig min familj. Eller ska man åka själv så man slipper en icke fisk intresserad familj i hälarna. Är det en stor utställning? Vilka fiskar, hur många kar brukar det vara?

Jag talade med utställningsansvarig i förra veckan och då var det 60 kar anmälda sedan dess vet jag att Hallandsakvaristerna och Danska diskusklubben anmält några till. Det kommer säkert fler också. :) När det gäller fiskutbud skulle jag tro att de flesta (alla) biotoper kommer och va representerade.
#10 - 27 september 2006 18:10
har ett infoblad i bilen ska ta in det o se om där står nåt mera
#11 - 27 september 2006 18:14

när är utställningen?
#12 - 27 september 2006 18:17
här e infon som det står på lappen
Akvarieutställning 3-5 november folkets park ,barnens scen malmö
öppet tider 10:00-18:00
inträde vuxen 40kr barn 20 kr
mer info på www.malmoakvarieforening.se
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 27 september 2006 18:31
Som ni kan läsa om i Zoopetklubb Västtråden http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=66441&page=193 så planerar vi ett Skånerace den 4/11 och det vore ju kul om lite fler skåningar än vanligt hakade på detta evenemang.
Förutom Malmöutställningen så pratade vi även om att besöka drd och Micke fast vi har inte pratat med dom än så programmet är minst sagt preliminärt:D
#14 - 27 september 2006 18:35
Jag ska dit och titta ska bli roligt, är sällan utställningar i Malmö trakten förutom Köpenhamn då förstås så man får passa på när tillfälle ges
#15 - 27 september 2006 19:33
Jepp ska dit på Söndagen den 5:e, ska bli kul att se vad medlemmarna i MAF har hittat på.
#16 - 28 september 2006 14:28
Då kanske man ska gå och kolla om man känner igen någon zoopetare också:)
#17 - 28 september 2006 14:36
solbacka skrev:
Då kanske man ska gå och kolla om man känner igen någon zoopetare också:)

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Kjell kanske gör fina goldisnamnlappar till oss, det har han gjort förut. Då är det inte lätt att gömma sig :p[/COLOR][/FONT]

[QUOTE=Intercepter]
[/QUOTE]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Brukar inte vara så svårt att få den linslusen att fastna på bild :p[/COLOR][/FONT]
#18 - 29 september 2006 08:18
Låter ju rätt kul faktiskt. Kanske att man skulle ta sig ner dit i alla fall. :D
#19 - 29 september 2006 11:53
lite småpurken att de 'stal' datumen då vi tänkte repa där. men av ren goodwill så får man väl åndå palla sig ner dit. tar ju hela 5 minuter att gå dit hemifrån.
#20 - 29 september 2006 13:23
Ska se om jag lyckas ta mig dit.
#21 - 27 oktober 2006 18:56
Vi ses där!

Knappt 90 akvarier är anmälda, och det ryktas om några till...
#22 - 28 oktober 2006 11:19
Jag skall dit! min flickvän har börjat tröttna på min nedräkning ;) har raggat med en killkompis också.

är lite ny på såna här evenemang dock. Kommer det "bara" vara utställningskar? alltså inget till salu?

Skall bli kul att se fina kar och hoppas man får inspiration

(hehe, sen skall man passa på att kränga sin BTN bakgrund från bagaget på bilen på parkeringen :))
#23 - 28 oktober 2006 11:34
En annan får hoppa över det *snyft*. Trodde jag fick vara ledig på fredagen, men icke. Jobbar hela helgen.
Så jag hoppas att det blir fler gånger snart.
#24 - 28 oktober 2006 13:55
icejoy skrev:
Så jag hoppas att det blir fler gånger snart.

Hmm vi i Malmö Akvarieförening arrangerar utställning var 5e år...

Det är helt enkelt för jobbig att arrangera oftare. Vi har jobbar med förberedelser i 1,5 år, och de senaste två månaderna har det varit mycket mycket hektiskt för oss som jobbar med utställningen.
#25 - 28 oktober 2006 13:59
kanotisten skrev:
är lite ny på såna här evenemang dock. Kommer det "bara" vara utställningskar? alltså inget till salu?

Nej, det kommer inte att säljas något. Det är en ren utställning. Vi hade gärna utvecklat det till en mässa och gett plats till försäljningsmontrar och företag om det funnits plats och ork att arrangera det också... men nu är det svårt nog att få rum med de knappt 100 akvarierna som är anmälda.
#26 - 1 november 2006 06:10
En länk till utställningen http://mafshow2006.no-ip.com/
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 1 november 2006 06:44
Tycker det verkar kanon med nära hundra akvarier - skall verkligen bli kul att få se
#28 - 1 november 2006 08:21
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Skall bli riktigt kuligt att se :)[/COLOR][/FONT]
#29 - 1 november 2006 08:41
Längtar! Mina barn vill inte med, vadå glo på dumma fiskar sa min snart 12åring :(
#30 - 1 november 2006 11:12
Utställningens affisch finns nu att beskåda som förstasida på
http://www.malmoakvarieforening.se

En mycket vacker tavla målad av MAF-medlemmen Magnus Pettersson, vars konstnärliga ådra borgar för att hans akvarium utan tvekan är några av utställningens vackraste och mest spännande!
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 1 november 2006 11:19
Instämmer - en väldigt snygg affisch
#32 - 2 november 2006 12:00
Nu har Alf lagt ut nya bilder från utställningen:

http://mafshow2006.no-ip.com/
#33 - 3 november 2006 08:44
Oooooh, jag sitter på jobbet just nu, jobba dock bara halvdag, så om två timmar skall jag iväg till utställningen :)

(sitter helt själv på jobbet, alla är antingen sjuka, eller tagit ut semester)
#34 - 3 november 2006 09:53
Lägger in en bild så att ni får se hur det gick till när Hallandsakvaristerna jobbade på utställningen.
#35 - 3 november 2006 10:28
Guy Palm skrev:
Lägger in en bild så att ni får se hur det gick till när Hallandsakvaristerna jobbade på utställningen.

Jobbade :confused:, Kaj ser rätt avslappnad ut med händerna i fickorna :p.
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 3 november 2006 10:30
Micke skrev:
Jobbade :confused:, Kaj ser rätt avslappnad ut med händerna i fickorna :p.

Han ser väl ut som han brukar se ut när han "jobbar":p
#37 - 3 november 2006 10:44
YAY! Nu slutar man om 5 minuter, och om 30 är man på utställningen! WEEEEEEE :D
#38 - 3 november 2006 10:57
Hehe lustigkurrar där.:D :D :D Klart man måste ta sig en funderare på hur jobbet skall utföras när ens medarbetare gått upp i rök. :p :p :p
#39 - 3 november 2006 12:22
kaj.p skrev:
Hehe lustigkurrar där.:D :D :D Klart man måste ta sig en funderare på hur jobbet skall utföras när ens medarbetare gått upp i rök. :p :p :p

Ahaa det är alltså medarbetarna som jobbar!he he :D :D :D
#40 - 3 november 2006 12:39
Ha en trevlig helg på utställningen! huvva vad mycket jobb men av bilderna så blir det kanonbra. tack för att ni delat med er.:D

mvh erik l
#41 - 3 november 2006 14:34
erik l skrev:
Ahaa det är alltså medarbetarna som jobbar!he he :D :D :D

Nja finns ju faktiskt bildbevis på att det är jag. :)
http://mafshow2006.no-ip.com/images/20061101/HTML/maf_show_2006_64ew9944.htm
#42 - 3 november 2006 15:30
Nu har man tagit ledigt från jobb imorgon så man kan åka till Malmö och njuta för fullt :)
#43 - 3 november 2006 15:30
Bra start 200 besökande på förmiddagen o artiklar i både Sydsvenskan o skånska dagbladet idag.
#44 - 3 november 2006 17:45
Läste artiklen i skånskan idag, bra skrivit. Ska bli roligt att se blinda grottetror. Längtar till i morgon......
#45 - 3 november 2006 18:16
solbacka skrev:
Läste artiklen i skånskan idag, bra skrivit. Ska bli roligt att se blinda grottetror. Längtar till i morgon......

Ja o karet de går i är något extra Glöm ikeas flajboxar :D
#46 - 3 november 2006 18:56
Ja det är i morgon man ska dit,och det blir alla i familjen som ska med i alla fall så det blir ju trångt och sen ska svägerskan dit med sin unge,tänkte för ett ögonblick att man kunde gå där i lugn och ro men det sket sig fulständigt tydligen..
#47 - 3 november 2006 19:44
min yngsta ska också med :). Men min man får ta hand om honom så man får titta i lugn och ro...han hörde att vi skulle innom burlövs center på väg hem, suck. Där finns ju BR
#48 - 3 november 2006 19:49
solbacka skrev:
min yngsta ska också med :). Men min man får ta hand om honom så man får titta i lugn och ro...han hörde att vi skulle innom burlövs center på väg hem, suck. Där finns ju BR
Det blir väl roligt att gå på BR allas föreldrars dröm:D
#49 - 3 november 2006 20:54
Det finns ju en akvarieaffär också på burlöv nu har jag hört.
Mamma i akvarieaffären
Pappa på kjell & company
Sonen på BR
#50 - 3 november 2006 20:57
solbacka skrev:
Det finns ju en akvarieaffär också på burlöv nu har jag hört.

Mamma i akvarieaffären

Pappa på kjell & company

Sonen på BR
Precis som det ska vara:D
#51 - 4 november 2006 21:13
Det fanns 1 akvarium som jag tyckte var snyggt. Nummer 63. Det stod längst in i salen från där man kommer in. Hade ett stort "djup" och en fin nivåskillnad på vänster sida samt fint nyttjande av växter. Men resten av akvarierna tyckte jag inte var så speciella faktiskt (undantaget grottfiskarna). Kanske jag som hade för höga förväntningar innan jag gick dit. Eller så är det min personliga smak som satte krokben för mig. Vad tycket ni andra? Måste säga jag såg en hel del av er (som har bild som avatar här på zpet). Kan man missa Kjell? Han stod ivägen för mig ett antal gånger med sin kamera.. :D
#52 - 4 november 2006 21:14
Nu ligger det bilder på min hemsida från Mafs utställning kika in o kolla
#53 - 4 november 2006 21:18
jag röstade på 63, men jag tyckte att det avlånga låga akvariet till vänster var rätt fräckt också.

Sen var det väl bara en liten detalj jag störde mig på., och det var amazonasbakgrunden i malawi karet
Kjell Fohrman
Administrator
#54 - 4 november 2006 21:20
Sintei skrev:
Men resten av akvarierna tyckte jag inte var så speciella faktiskt (undantaget grottfiskarna). Kanske jag som hade för höga förväntningar innan jag gick dit. Eller så är det min personliga smak som satte krokben för mig. Vad tycket ni andra? Måste säga jag såg en hel del av er (som har bild som avatar här på zpet). Kan man missa Kjell? Han stod ivägen för mig ett antal gånger med sin kamera.. :D

Jag måste säga att jag tycket att det fanns många riktigt snygga akvarier - kanske pga av att jag har en rätt bred smak så hittade jag oerhört mycket att titta på - jag hade gärna stannat där dubbelt så länge som jag var där (ca 3 timmar). Du måste ha missat en massa snygga akvarier sintei pga att jag stod ivägen;)

Kort och gott - har ni ännu inte besökt utställningen se till att bege er dit imorgon - sista dagen.
#55 - 4 november 2006 21:26
Sintei skrev:
Det fanns 1 akvarium som jag tyckte var snyggt. Nummer 63. Det stod längst in i salen från där man kommer in. Hade ett stort "djup" och en fin nivåskillnad på vänster sida samt fint nyttjande av växter. Men resten av akvarierna tyckte jag inte var så speciella faktiskt (undantaget grottfiskarna). Kanske jag som hade för höga förväntningar innan jag gick dit. Eller så är det min personliga smak som satte krokben för mig. Vad tycket ni andra? Måste säga jag såg en hel del av er (som har bild som avatar här på zpet). Kan man missa Kjell? Han stod ivägen för mig ett antal gånger med sin kamera.. :D

Det akvariet var helt klart en av de bästa, gillade även skalarerna med pinnar och löv. Det långa med kardinalfiskar var också kul men glaset skulle inte varit skarvat. Jag saknade alla fina växtakvarier! Skulle vilja ha fler sådanna. Diskusarna höll på att spöa skiten ur varandra, undrar om de hade varit tillsammans innan? Kanske ny miljö blev stressande för de stackars små liven. Annars var jag helnöjd, många olika akvarier att titta på.
En sak tycker jag var tråkigt som min man hörde att en berättade att de testade om de hade rätt salthalt i sitt saltvattenakvarie med en black molly, levde den i två veckor var salthalten bra??? Jag hoppas att min man hörde fel :(:(
#56 - 4 november 2006 21:29
Jag gillade även alla djupa akvarier....kanske ska man ställa akvarierna med kortsidan fram? Sedan upptäckte jag att bakgrunden är viktig för utseendet :) Jag har ingen alls på mina 100l och 275l...och 350 har juwels neutrala svarta barkbakgrund :(
#57 - 4 november 2006 21:43
missade ju kjell ,hade gått precis när jag kom hem hehe
#58 - 4 november 2006 21:46
Min son tyckte det akvariet med skeppet var finast, med blå bubbellampa. Alltid tjat om kistor, skepp, dödskallar och annat när vi är i akvarieaffärer :(.
#59 - 4 november 2006 21:55
solbacka skrev:
Min son tyckte det akvariet med skeppet var finast, med blå bubbellampa. Alltid tjat om kistor, skepp, dödskallar och annat när vi är i akvarieaffärer :(.

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Min fyraåring höll med!! :D Hon skulle hem och berätta för pappa!![/COLOR][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#60 - 4 november 2006 21:55
solbacka skrev:
En sak tycker jag var tråkigt som min man hörde att en berättade att de testade om de hade rätt salthalt i sitt saltvattenakvarie med en black molly, levde den i två veckor var salthalten bra??? Jag hoppas att min man hörde fel :(:(

Molly tål både hög och låg salthalt så det var knappast det som de testade
#61 - 4 november 2006 22:00
Finns det någon gräns för hur hög salthalt de tål? De hade sagt att molly lever vanligtvis i bräckt vatten därför är de bra på att testa salthalten??? Dog de efter 2 veckor var den för hög??? Molly var billig fisk ca 15kr så de kunde användas till detta.
#62 - 4 november 2006 22:01
tycker själv att skepp o sånt inte hör hemma i karen men smaken e som baken
#63 - 4 november 2006 22:03
Både sambon och jag röstade på 63:an........men va häftigt det avlånga karet var......
#64 - 4 november 2006 22:04
kul o höra för alla som jag pratat med där idag hade nästan också röstat på 63an ink. mig o sambo
#65 - 4 november 2006 22:05

Håller med...men barn gillar det :)
#66 - 4 november 2006 22:05
ja det långa var fint men hade varit finare om det varit ett helt glas som front
#67 - 4 november 2006 22:06
min sambo blev helt sjuk på killies nu
#68 - 4 november 2006 22:07
vår son e helt frälst i nemo fiskarna hehe
#69 - 4 november 2006 22:07
lite dyrt att starta ett salt kar för sonen gillar nemo hehe men det e fint med salt
#70 - 4 november 2006 22:08
Min man gillade det gula ljuset i vissa akvarier, suck jag tycker gult ljus är skitfult :( Fast det var häftigt hos skalarerna att det var 2 spots som lyste upp mer. (löv/pinnar akvariet)
#71 - 4 november 2006 22:09

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]För att vara ett "fulkar" så tycker jag det var riktigt "coolt". Kul att de hade med ett sådant anti-akvarium. Själv skulle jag inte heller vilja ha det i mina burkar men om barnen kan hålla sitt intresse vid liv med hjälp av skeppsvrak och "Hitta Nemo" är det helt OK. [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]63:an var det det akvariet som hade sand i två olika nivåer?? I vilket fall som helst så är det det akvariet som jag tyckte var allra snyggast uppbyggt![/COLOR][/FONT]
#72 - 4 november 2006 22:13
vart är på landet mitt i skåne? trodde vi bodde där hehe Svedala
#73 - 4 november 2006 22:17
Inte riktigt mitt i skåne, utanför Hörby. Jag får inte fråga en fråga här i forum men jag har skickat pm för någon dag sedan.....
Svedala är väll inte mitt i skåne heller...
#74 - 4 november 2006 22:26
jag och min son var där. hade typ förträngt att man inte fick ta med sig barnvagnen in på barnens scen.
vilket innebar att min son på 2.5år fick vara i min famn så länge det gick (ca 10min, sen ville han ner och 'titta fälv').
inte röra akvariumen.... fet chans! så det slutade med ett besök på hela 15 minuter.
dvs besöket kostade oss ca 4kr/minuten... ;)

men det var inspirerande att se så många vackra akvarium. bara synd att de onda makterna i vårt hushåll tjatar om att vi inte har plats med mer akvarium (hon funderar dock på att slänga ut tv'n, och då har vi plats för ca 1mX1m akvarium).
#75 - 5 november 2006 04:03
verkligen en trevlig utställning,kanske lite tråkiga Malawi kar, finast var nog det skalarerna gick i härlig bakgrund och så får man tacka för storvinsten man vann.
#76 - 6 november 2006 07:11

Just det akvariet var designat och utställt av en av föreningens mycket unga juniorer. Om de vill ha skepp och dykare i akvariet finns det ingen anledning att 'rätta' dem. Bättre då att de utvecklar sitt intresse i sin egen takt och riktning utan tråkiga pekpinnar från vuxna. Fiskarna tar garanterat inte någon skada av skeppet.
#77 - 6 november 2006 07:15
kul o höra för alla som jag pratat med där idag hade nästan också röstat på 63an ink. mig o sambo

Själv tyckte jag Magnus Pettersons sju akvarier var de snyggaste på utställningen. Det var de med snygga hemma gjorda bakgrunder. Allra bäst gillade jag de tre små kuberna. Hans biotopakvarium med bla skalarer och Corydoras sterbai var inte heller dumt.
#78 - 6 november 2006 08:13
Själv tyckte jag Magnus Pettersons sju akvarier var de snyggaste på utställningen.

Håller med, dom var kanonsnygga. Jag gillade det lilla strömvattenkaret med snyggt fladdrande ljus, enkelt och mycket smakfullt.
Kjell Fohrman
Administrator
#79 - 6 november 2006 08:56
solbacka skrev:
Finns det någon gräns för hur hög salthalt de tål? De hade sagt att molly lever vanligtvis i bräckt vatten därför är de bra på att testa salthalten??? Dog de efter 2 veckor var den för hög??? Molly var billig fisk ca 15kr så de kunde användas till detta.

Ni måste ha missuppfattat vad som sas. Salthalten mäter man lätt på några sekunder med en billig saltmätare så det finns ingen som helst anledning till att använda molly som ett experiment för detta.
Sannolikt handlar det om att man har låtit några molly gå in akvariet för att få igång en bakteriekultur eftersom de är tåligare mot nitrit (som ofta kommer i nystartade akvarium) än vad saltvattensfiskarna är.

Instämmer helt i det daniel i malmö skriver
Just det akvariet var designat och utställt av en av föreningens mycket unga juniorer. Om de vill ha skepp och dykare i akvariet finns det ingen anledning att 'rätta' dem. Bättre då att de utvecklar sitt intresse i sin egen takt och riktning utan tråkiga pekpinnar från vuxna. Fiskarna tar garanterat inte någon skada av skeppet

Vilka akvarier som var snyggast att säga är svårt att säga för det fanns ju så många snygga - jag lämnade inte heller in någon röst
#80 - 6 november 2006 09:34
Är långt ifrån pigg idag, oerhört seg.:) Fick släpat med mig betydligt mer hem än vad man hade mer sig ner. Dock var det inte jag utan sonen som köpte 9 små killi o betta kar. Fisk handlade han med flera killis o bettor bl.a det munruvande betta paret. Har dock varit en bra helg o alla man talade med verkade nöjda. Ända missen var att en av mina L 333:or gav upp.:mad:
#81 - 6 november 2006 10:03
kaj.p skrev:
Ända missen var att en av mina L 333:or gav upp.:mad:

Kan meddela att den andre mår kanonfint än iaf ;)
om det kan vara nån tröst :(

Även cikliderna som åkte hem till mig kastade sig över både flingor och fryst artemia efter nån timme i nya hemmet :)
Kjell Fohrman
Administrator
#82 - 6 november 2006 10:20
Jag har nu skrivit en "artikel" om utställningen och lagt in på Zoopet http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=408
Det finns dessutom en del foton att kolla på i Zoopets stora fotoarkiv
#83 - 6 november 2006 11:08
Just det akvariet var designat och utställt av en av föreningens mycket unga juniorer. Om de vill ha skepp och dykare i akvariet finns det ingen anledning att 'rätta' dem. Bättre då att de utvecklar sitt intresse i sin egen takt och riktning utan tråkiga pekpinnar från vuxna. Fiskarna tar garanterat inte någon skada av skeppet.

Min son gillade det helt klart, särskilt också ålen som simmade runt där...sedan var ju lilla nemo karet också poppis (så klart) :)
#84 - 7 november 2006 11:58
Jag har nu skrivit en "artikel" om utställningen och lagt in på Zoopet http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=408

Det finns dessutom en del foton att kolla på i Zoopets stora fotoarkiv

Såg att det stod 70 års jubileum i artiklen skall va 80 år. :) Iofs säkert många som blivit glada om man sett dem som 10 år yngre.:D
Kjell Fohrman
Administrator
#85 - 7 november 2006 12:59
kaj.p skrev:
Såg att det stod 70 års jubileum i artiklen skall va 80 år. :) Iofs säkert många som blivit glada om man sett dem som 10 år yngre.:D

Tack för påpekandet

Annons