Akvarieutställning + Ciklidstämma i Göteborg

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 3 november 2005 08:26
Akvarieutställning
Under julhelgerna samt i början av januari arrangerar Göteborgs CIklidgrupp
en akvarieutställning på Göteborgs Naturhistoriska museum.
I mer än 20 olika större akvarier visas olika ciklidbiotoper (även en hel del
annan fisk).
Mer info (bl.a. exakt datum för när utställningen öppnar och stänger) kommer
att ges här på Zoopet så snart det är klart.

Ciklidstämma
Den 1-2 april arrangerar Göteborgs Ciklidgrupp Ciklidstämman. Platsen för evenemanget är Universeum där bl.a. middagen på kvällen kommer att kunna avnjutas framför hajakvariet.
Klara föredragshållare är Andreas Spreinat (malawiexpert med mängder av malawiresor och flera malawiböcker bakom sig) samt Anton Lamboj (expert på västafrikanska ciklider som alldeles nyss kom ut med en bok om dessa fiskar som har fått många lovord).
Fler föredragshållare är på gång.......
Info kommer att ges alltefterhand här på Zoopet
#2 - 4 november 2005 08:57
Ciklidstämma, åh vad skoj!

Jag har skrivit in det i min kalender. Kan man anmäla sig redan nu?
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 4 november 2005 09:05
[QUOTE=Annika]Ciklidstämma, åh vad skoj!

Jag har skrivit in det i min kalender. Kan man anmäla sig redan nu?[/QUOTE]
Nej du får nog vänta lite till innan det går att anmäla sig. Det kommer att meddelas här på Zoopet.
Man bör då anmäla sig ganska snabbt eftersom det enligt uppgift "bara" finns plats för 110 personer i föreläsningssalen på Universeum.
#4 - 15 november 2005 08:51
Jag längtar...
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 15 november 2005 09:23
Fast det är änna lite stressigt just nu för Göteborgs Ciklidgrupp (auktion, utställning, Ciklidstämma) - vi har möte ikväll så får vi se vad vi kommer fram till
#6 - 16 november 2005 11:22
Vad kom ni fram till på mötet igår?
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 16 november 2005 11:43
Mycket hänger i luften - men utställningen är tänkt att starta den 17/12 och pågå ca en månad. Dock hänger mycket på om vi hinner få fram de beställda akvarierna i tid. yvärr
Det är dock tänkt att utställningen skall innehålla 20-25 akvarier (de flesta på 375 liter eller större).

Vad gäller ciklidstämman så går jakten vidare på fler föredragshållare (Andreas Spreinat och Anton Lamboj är klara) och jag skall nu kontakta Thomas Weidner för att se om han kan komma.
#8 - 16 november 2005 20:26
Akvarieutställningen låter ju definitivt som ett givet tema för en zoopetvästträff!
#9 - 16 november 2005 20:29
[QUOTE=Lenmar]Akvarieutställningen låter ju definitivt som ett givet tema för en zoopetvästträff![/QUOTE]
[font=Comic Sans MS][color=red]Abselut ;) så då kanske du skall boka in nå´n bra dag redan nu när du kan Kjell![/color][/font]
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 17 november 2005 08:36
Självklart blir det ett Zoopetvästträff i samband med utställningen. Vi får diskutera det i Väst-tråden
#11 - 29 november 2005 14:09
Något nytt om ciklidstämman?
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 29 november 2005 14:24
[QUOTE=Annika]Något nytt om ciklidstämman?[/QUOTE]
Nej - jag har varit i kontakt med Thomas Weidner. Han ville dock ha ytterligare en tid på sig att fundera om han kunde komma. Främst pga av att han bytte jobb den 1/12 och han var tvungen att kolla upp arbetschemat först.
I nästa vecka räknar jag dock med att han lämnar besked - om inte han kan fortsätter jag sökandet.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 1 december 2005 11:38
Vad gäller Akvarieutställningen så är det nu klart att den kommer att äga rum under perioden 17/12 t.o.m. 22/1.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 12 december 2005 14:49
[QUOTE=Kjell Fohrman]Vad gäller Akvarieutställningen så är det nu klart att den kommer att äga rum under perioden 17/12 t.o.m. 22/1.[/QUOTE]
Det hela rullar på.
BTN-bakgrunder är monterade i 11 akvarier - totalt är det lite drygt 20 akvarier som nu alla är på plats och idag/ikväll kommer det grus och sten i dom - förhoppningsvis också vatten.
Så allt skall nog bli klart i tid till den högtidliga invigningen på lördag kl. 12.00
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 13 december 2005 08:16
Thomas Weidner (jordätarexpert) är nu också han klar för ciklidstämman
#16 - 13 december 2005 08:21
Kul! Ni har fixat fram bra föreläsare. Börjar det bli time att anmäla sig snart?
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 13 december 2005 08:29
[QUOTE=Annika]Kul! Ni har fixat fram bra föreläsare. Börjar det bli time att anmäla sig snart?[/QUOTE]
Anmälan kan nog först ske någon gång i januari - alla i ciklidgruppen är nog tämligen upptagna just nu med att få i ordning utställningen som börjar i helgen för att hinna tänka på ciklidstämman.
Själv skall jag just ge mig iväg dit in just nu för att köra ett antal timmar
#18 - 16 december 2005 17:35
Precis kommit hem från naturhistoriska, tycker allt ser kanon ut. Många har också gjort ett jättejobb. Besökte nyligen den storköpenhamnska utställningen o den ligger helt klart i lä. Så passa på att ta en tur till Göteborg innan den 22:a januari.. Maf o hallandsakvaristeran planerar att åka den 14:e januari.
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 16 december 2005 19:09
Är själv just nu hemma från utsställningen där det sista fixats till. För min del gäller det nu bara att få ihop ett invigningtal för imorgon - sedan kan man dra en lättnadens suck.

Vi ses imorgon kl. 12.00
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 17 december 2005 14:26
Jepp så var invigningen överstökad - lite drygt 100 personer kom och kollade på fiskar samt tog del av tilltugget.
Det mesta var klart i tid utom alla skyltar och dessutom måste vi göra något åt att det blev väl mörkt i gångarna så det var svårt att läsa på de skyltar som fanns - detta får rättas till under veckan som kommer.
admin
Christian Alfredsson
#21 - 18 december 2005 07:08
Här kommer bilder från invigningen. Tony Englund är fotograf.
#22 - 18 december 2005 07:19
Många dinusarier på den 1:a bilden :)
#23 - 18 december 2005 08:48
[QUOTE=Guy Palm]Många dinusarier på den 1:a bilden :)[/QUOTE]

Tja, det ÄR ju naturhistoriska muséet....:p
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 18 december 2005 09:45
Kul med lite foton (fast jag undrar vad sjutton det var jag pekade på under mitt tal) - skall själv försöka fota lite av utställningen den kommande veckan.
#25 - 18 december 2005 09:53
Som vanligt var det väl någon som inte kunde hålla tyst :D
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 18 december 2005 09:58
[QUOTE=Guy Palm]Som vanligt var det väl någon som inte kunde hålla tyst :D[/QUOTE]
Men du var ju inte där:D
#27 - 18 december 2005 10:02
1 - 0 Kjell
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 18 december 2005 10:08
snarare 1-1 efter ditt dinosaurie-inlägg:p
#29 - 19 december 2005 13:17
[QUOTE=Kjell Fohrman]Kul med lite foton (fast jag undrar vad sjutton det var jag pekade på under mitt tal) - skall själv försöka fota lite av utställningen den kommande veckan.[/QUOTE]

Det kanske va en såndär hiphoprörelse. De pekar ju mycket på folk och så. Det uppskattar säkert ungdomarna.
#30 - 19 december 2005 13:22
[QUOTE=Kjell Fohrman]Kul med lite foton (fast jag undrar vad sjutton det var jag pekade på under mitt tal) [/QUOTE]
Kanske:
- Du där borta! Drick inte ur akvarierna! :D
#31 - 19 december 2005 14:55
[QUOTE=Hank]Kanske:
- Du där borta! Drick inte ur akvarierna! :D[/QUOTE]

hahaha har dom katter på utställningen ;)
vissa katter gillar ju akvarievatten
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 19 december 2005 17:35
Vi får väl ha en tävling - vad pekar jag på och vad säger jag.

Själv kan jag tyvärr inte vara domare för jag minns inte - mitt minne är visserligen kanonbra, men dessvärre väldigt kort:D
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 20 december 2005 21:22
Ciklidstämman

Snabbt över till det andra ämnet i rubriken - Ciklidstämman

Holländaren Willem Heijns är nu klar som föredragshållare på Ciklidstämman. Willem anses vara världens främste expert på centralamerikanska ciklider
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 23 december 2005 15:16
Några foton från akvarieutställningen

Överst fotot är en vy över utställningen
I mitten en av de större frontosorna
Längst ner ett 30 år gammalt kyssguramipar

De bägge senare bilderna kommer antagligen med i Göteborgs Posten en av de närmaste dagarna
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 23 december 2005 15:23
Två foton till från utställningenDels ett Tvarium och dels ett Macvarium (med räkor)

Mer foton finns att kolla på i Zoopets goldarkiv. Konmmerb också framöver att lägga in ytterligare foton men har tyvärr inte hunnit fota så mycket ännu
#36 - 23 december 2005 15:36
hahaha fisken i mitten med panna ser sur ut ;)

tvariumet va rätt snyggt
Kjell Fohrman
Administrator
#37 - 23 december 2005 16:23
[QUOTE=Raven]hahaha fisken i mitten med panna ser sur ut ;)

tvariumet va rätt snyggt[/QUOTE]
Sötnosen med puckeln är en 38 cm lång hona. Tvariumet har tyvärr blivit lite repigt med åren - kanske skulle man byta till en plasmaskärm eller LCD det är ju inne nu och de kanske är hållbarare:p
#38 - 23 december 2005 16:26
38cm ingen liten fisk då, inget man vill ska jaga fingrarna precis.

hade nog varit snyggare med en widescreentv än lcd ;) dom är ju så tunna

tror ja ska försöka jaga iväg syrran till utställningen mednas hon är här.
#39 - 23 december 2005 18:07
En annan sur firre från från akvarieutställningen
#40 - 23 december 2005 18:10
Största fisken på akvarieutställningen
Kjell Fohrman
Administrator
#41 - 23 december 2005 18:12

Sannolikt också den mest fotade:D
När var du där och fotade?
#42 - 23 december 2005 18:24
[QUOTE=Guy Palm]Många dinusarier på den 1:a bilden :)[/QUOTE]
Ock fula:p
#43 - 23 december 2005 18:37
[QUOTE=Kjell Fohrman]

Sannolikt också den mest fotade:D
När var du där och fotade?[/QUOTE]
Första dagen :) kl 16,00 .

Platfiskarna va också snygga .
Kjell Fohrman
Administrator
#44 - 23 december 2005 18:57
Första dagen :) kl 16,00 .

OK, då var nog ockå rutorna lite renare än när jag fotade den 19. Märkte det först när jag kom herm och kollade i datorn att många av fotona var kass pga fingeravtryck etc. på rutorna
Kjell Fohrman
Administrator
#45 - 24 december 2005 11:11
Fotona på bägge de senast inlagda artbeskrivningarna (Placidochromisen och Pelvicachromisen) är tagna på utställningen. Vi var ju tvungna att ha artbeskrivningar på alla fiskar så jag var tvungen att i alla hast fota dom och skriva ihop artbeskrivningar.

Dock misslyckades jag med att fota Aplocheilichthys (Aplocheilus) lineatus som också finns på utställningen och som jag inte har någon artbeskrivning på. De gick i ytan hela tiden och det blev bara reflexer på fotona.
Så om någon lyckas fota denna art på utställningen eller har ett foto liggande på denna art vore jag tacksam om ni mailade mig det så jag kan göra en artbeskrivning.
Kjell Fohrman
Administrator
#46 - 27 december 2005 09:20
Man kan läsa om akvarieutställningen i dagens Göteborgs Posten del 3 sid. 100
#47 - 29 december 2005 12:15
Är lite nyfiken på hur det praktiska gått till.

Är allt sponsrat med BTN, växter, karen osv? Såg några skyltar om sponsorer som satt uppe. Vart kommer fiskarna ifrån, vem har lånat ut 30-åringarna?
Vad händer med alla karen och dess inredning efter utställningen?

Nyfiken som sagt ;)
#48 - 29 december 2005 12:49
[QUOTE=Yrrah]Är lite nyfiken på hur det praktiska gått till.

Är allt sponsrat med BTN, växter, karen osv? Såg några skyltar om sponsorer som satt uppe. Vart kommer fiskarna ifrån, vem har lånat ut 30-åringarna?

Nyfiken som sagt ;)[/QUOTE]
[font=Comic Sans MS][color=red]Kjell skall ju guida västingarna den 14 januari, kanske läge att hänga på där :) Kolla in zoopetklubbvästtåten. :D[/color][/font]
#49 - 29 december 2005 13:01
Ajaj
Jag kunde inte hålla mig så länge, jag var där härom dagen. Det var synd, dom guidade visningarna är alltid bäst =(
Kjell Fohrman
Administrator
#50 - 29 december 2005 13:36
[QUOTE=Yrrah]Är lite nyfiken på hur det praktiska gått till.

Nyfiken som sagt ;)[/QUOTE]
Drygt hälften av akvarierna är nyinköpta till extremt låga priser (med stöd av några akvarieaffärer), resterande är medlemmarnas egna t.ex. MACvariet och TVariet. Bakgrunderna är inöpta för en "spottstyver" av tilllverkaren av BTN-bakgrunderna. Tillbehören kommer till allra största delen från medlemmarna, ungefär 2/3 av fiskarna kommer från medlemmarna medan 1/3 är inlånade från affärena. VÄxterna har vi fått köpa in till stakt reducerade pricer från en växtgrossist.
De nya akvarierna (som alla har en BTN monterad) säljs till nettopris efter utställningen till de medlemmar som hjälpt till med att jobba med utställningen (allt är förbokat).
#51 - 29 december 2005 18:20
Sedär ja!
Det lönar sig att ställa upp, vissa av karen var riktigt smakfullt inredda. Jag gillade de stora karet med grenmalarna och en del mindre intressanta diskusar ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#52 - 29 december 2005 19:10
[QUOTE=Yrrah]vissa av karen var riktigt smakfullt inredda. Jag gillade de stora karet med grenmalarna och en del mindre intressanta diskusar ;)[/QUOTE]
Tyvärr bara att vi hade så kort tid på oss för att planera utställningen - vi fick t.ex. de nya akvarierna (utan bakgrunder installerade) 8 dagar innan utställningen invigdes så i princip hade vi bara några få dagar på oss att få allt klart inklusive byggande och målande av väggar.
Utifrån omständigheterna blev det en väldigt bra utställning.
Kjell Fohrman
Administrator
#53 - 30 december 2005 18:32
Var inne på utställningen och fotade lite idag igen - två foton bifogas
Kjell Fohrman
Administrator
#54 - 30 december 2005 18:34
och två till
#55 - 30 december 2005 18:41
va också på utställningen ida och va helt ok även om det gärna hade fått finnas lite mer malar tetror och dylikt.
fanns ett fint kyssguramipar 30år.
bilder kommer tidigast på tisdag då kameraägaren är hemma och kan skicka dom.
såg några fiskar som silade sanden på mat, såg intressanta ut.

fanns även ett mindre akvarie med en hel del löv och ett par malar som såg läckert ut.

syrrans dotter tyckte om utställningen.

Kjell vet du vad det är för sand i akvarierna ?
Kjell Fohrman
Administrator
#56 - 30 december 2005 19:02
va också på utställningen ida och va helt ok även om det gärna hade fått finnas lite mer malar tetror och dylikt

Nu är det ju trots allt Göteborgs Ciklidgrupp som arrangerar utställningen och då gällde det att planera ciklidbiotoper från olika delar av världen och då är det väl egentligen bara de sydamerikanska, asiatiska och västafrikanska biotoperna där man blandar ciklider med annat - därför mest ciklider.
Hade det funnits mer tid hade det nog blivit några sydamerikaakvarium yttreligare.

fanns ett fint kyssguramipar 30år.

Se foto i inlägg #34

Kjell vet du vad det är för sand i akvarierna ?

Kommer tyvärr inte ihåg - det var i alla fall 3 sorter och en av dom är blästersand
#57 - 30 december 2005 19:06
[QUOTE=Kjell Fohrman]Nu är det ju trots allt Göteborgs Ciklidgrupp som arrangerar utställningen och då gällde det att planera ciklidbiotoper från olika delar av världen och då är det väl egentligen bara de sydamerikanska, asiatiska och västafrikanska biotoperna där man blandar ciklider med annat - därför mest ciklider.[/QUOTE]
jojavet så får vänta på att det kommer en utställning mer åt tetra hållet till exempel.

[QUOTE]Kjell vet du vad det är för sand i akvarierna ?

Kommer tyvärr inte ihåg - det var i alla fall 3 sorter och en av dom är blästersand[/QUOTE]
fanns det rådasand 0.8-1.2 i nåt akvarie ?
tittade på sanden i ett akvarie som såg snygg ut och det va inte blästersand.
Kjell Fohrman
Administrator
#58 - 30 december 2005 20:24
fanns det rådasand 0.8-1.2 i nåt akvarie

Jepp Råda Sand var det nog också. Tror det fanns 2 kornstorlekar med Råda samt blästersanden
#59 - 30 december 2005 20:30
ahh toppen då har jag äntligen fått sett rådasand live.
stor skillnad mot dom bilder jag sett.

Kjell tänkte höra om du tog nån bild på det öppna akvariet med vattenfall ?
Kjell Fohrman
Administrator
#60 - 30 december 2005 20:43

Det var jag säker på att jag hade gjort - men råkade uppenbarligen deleta det, nåväl det får bli en vända till med kameran i nästa vecka.

Lägger in två andra foton till -
ett på en "skruvad Haplis" (den vred kroppen lite konstigt just när jag fotade)
samt ett på den killi som jag efterlyste ett foto på tidigare i denna tråd - lyckades äntligen få med den på bild
#61 - 2 januari 2006 12:17
Nu har vårt par med Vieja synspila som går i ett av karen på utställningen lekt. På en rot, precis framför frontrutan, har hon lagt en rejäl romkaka och hanen är minst sagt på sin vakt. För er som inte varit på vår utställningen ännu så är det ett bra läge nu.
Kjell Fohrman
Administrator
#62 - 2 januari 2006 12:23
Kul och det passar ju bra eftersom jag just plockade fram kameran för att åka in ytterligare en vända till utställningen. Detta eftersom jag saknade några kort till den Zoopetartikel om utställningen jag just nu håller på att sätta ihop (kommer upp imogon).
#63 - 2 januari 2006 14:31
[QUOTE=Zaphi]Nu har vårt par med Vieja synspila som går i ett av karen på utställningen lekt.[/QUOTE]

attans, skulle varit kul å sett.
Kjell Fohrman
Administrator
#64 - 2 januari 2006 17:34

Ursprungligen postat av Zaphi

Nu har vårt par med Vieja synspila som går i ett av karen på utställningen lekt.

attans, skulle varit kul å sett.

Självklart inte samma sak som live men ändå en liten försmak

INte då, men nu har jag tagit ett - håll tillgodo
#65 - 2 januari 2006 17:35
snygga foton båda två [:-106]
Kjell Fohrman
Administrator
#66 - 3 januari 2006 13:30
Artikel från utställningen

Jag har nu lagt in en artikel från utställningen för den som är intresserad http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=379
Observera att artikeln är skriven i dåtid (eftersom den kommer att ligga kvar efter utställningen) men den pågår alltså ytterligare en tid.

Ytterligare en massa foton från utställningen kan ses i Zoopets stora fotoarkiv (gäller enbart goldisar) http://www.zoopet.com/bilder/showgallery.php?cat=635
Kjell Fohrman
Administrator
#67 - 4 januari 2006 16:44
Så här såg det ut dag 4 hos synspilaparet på utställningen. De vaktade inte alls så intensivt nu längre
#68 - 6 januari 2006 17:11
fick hem denna bilden igår.
Kjell Fohrman
Administrator
#69 - 6 januari 2006 17:33
Trevligt med fler foton
#70 - 6 januari 2006 17:40
tyckte detta akvariet va rätt läckert också.
måste bara lära mej syrrans kamera.
bilderna blir nåt så groteskt suddiga.
Kjell Fohrman
Administrator
#71 - 6 januari 2006 17:47
måste bara lära mej syrrans kamera.

bilderna blir nåt så groteskt suddiga
.

Du får väl se till att masa dig iväg till nästa Zoopetvästträff som ju kommer att tillägnas fiskfotot så risken är stor att du lär dig nåt där[:O]
#72 - 6 januari 2006 17:51
kan ju alltid läsa dom där länkarna också som finns i min signatur :rolleyes:
problemet är att kameran är för långsam.
stillastående objekt blir bra och skarpt men så fort de rör på sej så blir det problem.
sen är inte autofokusen bra för akvarier heller.
Kjell Fohrman
Administrator
#73 - 6 januari 2006 17:56
[quote=Raven]problemet är att kameran är för långsam.
stillastående objekt blir bra och skarpt men så fort de rör på sej så blir det problem.
sen är inte autofokusen bra för akvarier heller.[/quote]
Ja, ja skyll ifrån dig du. Det är lättare att skylla på kamerna än att lära sig[:P]
Så bladen på botten är alltså bra och skarpt eller menar du att de rör på sig.............
#74 - 6 januari 2006 18:23
[quote=Kjell Fohrman]Ja, ja skyll ifrån dig du. Det är lättare att skylla på kamerna än att lära sig[:P]
Så bladen på botten är alltså bra och skarpt eller menar du att de rör på sig.............[/quote]
det kanske var raven som rörde på sig:rolleyes:
mvh janne
#75 - 9 januari 2006 06:06
[QUOTE=Kjell Fohrman]Ja, ja skyll ifrån dig du. Det är lättare att skylla på kamerna än att lära sig[:P]
Så bladen på botten är alltså bra och skarpt eller menar du att de rör på sig.............[/QUOTE]
Använd kameran som man gjorde förr!
Ta stöd med huvudet och kolla i det lilla fönstret på kameran, iställetför att stå och kolla i displayen och skaka med "fria", raka armar.....
#76 - 11 januari 2006 11:47
Helt riktigt Hank! Det är stor skam att en hel del kameror nu tillverkas helt utan sökare. Tekniken kring kameraföring och stöd är viktigt. Många säger att digitalfotot har fört fotografi framåt, men det kan man verkligen diskutera.

Jag säger som den gamle mästerfotografen Henry Cartier-Bresson, "Fotografi har inte förrändads sedan det uppfanns, förutom på det tekniska planet, vilket för mig är oviktigt."

;-)
Kjell Fohrman
Administrator
#77 - 11 januari 2006 11:54
Väntar på att få se på dina foton från utställningen Zaphi - tipset - använd stöd:D
#78 - 12 januari 2006 11:11
Magnifik utställning!
Malawikaret med "gula och blå" fiskar, som jag inte kan namnet på, var fruktansvärt läckert. Såg också hur mycket snyggare ett akvarium blir med BTN-bakgrund, men kan ändå inte motivera mig att betala dom pengar som den kostar.

/Johan
#79 - 12 januari 2006 11:37
[QUOTE=Jodahl]Magnifik utställning!
Malawikaret med "gula och blå" fiskar, som jag inte kan namnet på, var fruktansvärt läckert.
/Johan[/QUOTE]
Dessa var det om jag minns rätt:
http://www.tropheus.info/riftlakes/cichlids/labidochromis_caeruleus.html
http://www.tropheus.info/riftlakes/cichlids/cyrtocara_moorii.html
Kjell Fohrman
Administrator
#80 - 12 januari 2006 13:43
[quote=Jodahl]Magnifik utställning!
Malawikaret med "gula och blå" fiskar, som jag inte kan namnet på, var fruktansvärt läckert. Såg också hur mycket snyggare ett akvarium blir med BTN-bakgrund, men kan ändå inte motivera mig att betala dom pengar som den kostar.

/Johan[/quote]
Cyrtocara moorii
Labidochromis caeruleus
#81 - 17 januari 2006 11:55
Akvarieutställningen är förlängd till 19 feb, för mer info se denna tråd:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?p=725502
Kjell Fohrman
Administrator
#82 - 17 januari 2006 20:03
Nu är programmet till ciklidstämman klart

[FONT=Arial]Lördagen den 1/4[/FONT]
[FONT=Arial]11.30 Registrering[/FONT]
[FONT=Arial]12.00 Willem Heijns: Nicaragua, cichlids wild in the crater and at home in the aquarium.[/FONT]
[FONT=Arial]14.00 Andreas Spreinat: Videoföredrag - Diving in Lake Malawi and Lake Masoko[/FONT]
[FONT=Arial]15.15 Anton Lamboj: A review about cichlids from Western Africa.[/FONT]
[FONT=Arial]18.30 Middag bland hajarna samt guidning på Universeum (även bakom kulisserna).[/FONT]
[FONT=Arial] [/FONT]
[FONT=Arial]Söndagen den 2/4[/FONT]
[FONT=Arial]08.30 NCS årsmöte[/FONT]
[FONT=Arial]10.00 Thomas Weidner: Some well known and some interesting novelties about South American Cichlids.[/FONT]
[FONT=Arial]11.30 Åke Kjellander: "En resa till Zambia, Tanganyikasjöns södra del[/FONT]
[FONT=Arial]12.45 Andreas Spreinat. Malawicichlids: Behaviour in the lake and in the aquarium.[/FONT]
[FONT=Arial]14.00 Avslutning[/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Med reservation för förändringar[/SIZE][/FONT]
#83 - 18 januari 2006 12:00
Toppenbra program, jag kommer.
#84 - 19 januari 2006 11:21
Härligt att akvarieutställningen är förlängd, då hinner jag nog se den trots allt! :)

Olle
#85 - 19 januari 2006 15:33
Eftersom det finns ett begränsat antal platser kommer inte anmälan kunna göras förrän Ciklidbladet #1/2006 (Nordiska Ciklidsällskapets medlemstidning) dimper ner i brevlådan hos medlemmarna. Detta beräknas bli någon gång i slutet på februari. I samband med detta kommer vi även lägga ut anmälningsinformation på www.ciklid.se

Ni som inte är medlemmar i NCS bör därför hålla ett öga på www.ciklid.se, där även presentationen av Ciklidstämman dyker upp i PDF-format viken dag som helst.
Kjell Fohrman
Administrator
#86 - 3 februari 2006 08:48
DEt kommer att bli en hel del aktiviteter under sportlovsvecka på akvarieutställningen på Naturhistoriska - hela programmet finns på denna sida
Det är också inlagt på "Utställningar och möten" på första sidan
#87 - 3 februari 2006 11:48
Vad krävs för att gå på ciklidstämman?

tacksam för svar
#88 - 3 februari 2006 12:12
Anmälan sker enligt:
http://www.ciklidbladet.se/pdf/ciklidstamma2006.pdf

Medlemmar har förtur och rösträtt på årsmötet.
Kjell Fohrman
Administrator
#89 - 9 februari 2006 16:36
Ciklidstämma: Ni som kommer till stämman redan på fredagen och vill hänga med ut och äta gemensamt på fredagskvällen kan anmäla sig i denna tråd på ciklid.se http://web2.ciklidbladet.se/forum/showthread.php?p=619437#post619437

Akvarieutställningen: Nästa vecka är sista chansen att kolla in utställningen. Var där inne idag och kunde då bl.a. kolla på synspila-paret som hade en jättekull med yngel
#90 - 10 februari 2006 15:35
Akvarieaktiviteter på Naturhistoriska under februarilovet v7 2006

Hur bygger och sköter man ett akvarium?
I anslutning till akvarieutställningen kommer representanter från akvariehobbyn att visa hur man kan starta ett akvarium: lämpliga växter, fiskar, filter, doppvärmare och allt annat som därtill hör. Det kommer att finnas möjlighet att handla direkt på plats.

Tid: Tisdag, onsdag, torsdag kl 12-15.

Göteborgs Ciklidgrupp
Medlemmar från Göteborgs Ciklidgrupp berättar om akvariefisk och svarar på frågor. Medlemmarna blir lätta att hitta eftersom de har tryckta tröjor med sin logga på sig.

Tid:Tisdag, onsdag, torsdag kl 13-16 samt lördag och söndag 12-14.

Fallgropar för den som startar ett akvarium
Fiskspecialisten Kjell Fohrman ger råd och tips om akvarieskötsel i föreläsningssalen.

Tid: Lördag och söndag (18 och 19/2) kl 12-13.

ÖPETTIDER VECKA 7
Naturhistoriska är under februarilovsveckan öppet:
Måndag-fredag kl 9-16
Lördag-söndag kl 11-17

För alla under 20 år är det gratis att besöka museet. Vuxna betalar 60 kronor.

VÄLKOMNA!
#91 - 12 februari 2006 17:09
Kollade på synspila-paret och när man kom i närheten av glaset så försökte honan att jaga iväg en. Man borde sätta upp en skylt så ingen rör glaset. Det var en massa familjer och små barn som knackade på glaset så honan aldrig fick ro...Såg ut som hon blev rätt så stressad...Annars var det jätte kul att se på paret och alla yngel:D
Kjell Fohrman
Administrator
#92 - 14 februari 2006 18:38
Ja det är ju rätt mycket folk där denna vecka (sportlovsveckan) så det kan ju bli lite stökigt.

Nu är i alla fall utställningen inne på sista veckan (stänger på söndag) - så ni som ännu inte sett den ta tillfället i akt. Som ni kan se i "Utställningar och möten" på första sidan är det ju också extra mycket aktiviteter denna vecka - själv skall jag bl.a. hålla föredrag på lördag och söndag.
#93 - 16 februari 2006 12:41
Det finns en skylt på det stora diskuskaret om att man inte skall knacka på glaset. Föräldrarna säger ju oftast till...

På Lördag och Söndag mellan 12-14 finns det mycket trevliga medlemmar ur Göteborgs Ciklidgrupp på plats (även jag), så det är inget dumt tillfälle att komma och tjöta lite om man e sugen...
#94 - 16 februari 2006 12:43
Anmälningsdatumet för Ciklidstämman närmar sig med stormsteg, så om du vill vara en av de 110 lyckliga som får biljetter gäller det att hålla ett öga på www.ciklid.se där beskrivningen om hur man anmäler sig kommer dyka upp på måndag eller tisdag.
#95 - 20 februari 2006 07:44
Nu är vår utställning slut! Nu återstår bara fem dagars nermontering. Ni som inte besökt den kan iallafall läsa om det i CB som borde komma vilken dag som helst. Det har varit riktigt kul att ställa ut på ett museum och vi hoppas att vi får göra det igen någon gång framöver.
#96 - 20 februari 2006 08:06
HAr du koll på om cb dimper ner i lådorna idag Zaphi ?
#97 - 20 februari 2006 08:23
[quote=drd]HAr du koll på om cb dimper ner i lådorna idag Zaphi ?[/quote]
Den bör komma tisdag eller onsdag denna veckan.
#98 - 22 februari 2006 17:39
Har precis betalat Ciklidstämman + tåg från Uppsala. Vi ses i Göteborg!
Kjell Fohrman
Administrator
#99 - 22 februari 2006 20:51
Betalade också in idag - skall bli trevligt att träffa dig igen:D
Kjell Fohrman
Administrator
#100 - 4 mars 2006 11:38
Snart fullbokat på ciklidstämman

Eftersom lokalen "bara" tar in 110 personer och många redan anmält sig till Ciklidstämman så innebär det att alla platser snart är bokade.
Enligt uppgift är det nu bara 10-15 platser kvar och dessa lär bli uppbokade under veckan. Så om du tänkt besöka ciklidstämman så är det hög tid för dig att anmäla dig nu.
#101 - 6 mars 2006 07:45
Får man någon sorts bekräftelse på att man betalat och är anmäld till ciklidstämman?
#102 - 6 mars 2006 08:00
[QUOTE=Annika]Får man någon sorts bekräftelse på att man betalat och är anmäld till ciklidstämman?[/QUOTE]
Nej, men det finns en tråd på ciklid.se där det kommer att läggas upp registrerade betalningar.
(f.n ligger siten nere idag på morronen, men man kommer in på forumet via:http://web2.ciklidbladet.se/forum/ )
Kjell Fohrman
Administrator
#103 - 9 mars 2006 09:10
[quote=Annika]Får man någon sorts bekräftelse på att man betalat och är anmäld till ciklidstämman?[/quote]
Nu är listan över deltagarna uppe http://web2.ciklidbladet.se/forum/showthread.php?t=51996
och vi "vann" både du och jag Annika:D
Hittade bl.a. också Christian, Micke (med bättre hälft) samt ray på listan - missade säkert flera "zoopetare" eftersom jag bara i all hast ögnade igenom listan
#104 - 9 mars 2006 09:29
[quote=Kjell Fohrman]missade säkert flera "zoopetare" [/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag är oxå med :D[/COLOR][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#105 - 9 mars 2006 09:32
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]Jag är oxå med [/COLOR][/FONT]:D

Kul - vilka fler har jag missat:confused:
#106 - 9 mars 2006 09:37
Jag kommer också att vara där, skall nog jaga er med lottringen:)
Kjell Fohrman
Administrator
#107 - 9 mars 2006 09:42
[quote=kaj.p]Jag kommer också att vara där, skall nog jaga er med lottringen:)[/quote]
Apropå det så är ju Deathdealer anmäld också och i år kommer jag definitivt inte låta honom hämta ut min lotterivinst denna gång:p
(detta skämt begrep enbart de som var i Filipstad förra året - ni andra får skylla er själva[B)] )
#108 - 9 mars 2006 10:13
Nu är biljetterna till Ciklidstämman slut. Listan över de som fått biljett finns här: http://web2.ciklidbladet.se/forum/showthread.php?p=624235

Svara gärna i tråden på ciklid.se (inte här) om ni tagit del av de nya boendevillkoren.
#109 - 30 mars 2006 09:38
Vilka zoopetare dyker upp på helgens Ciklidstämma?
#110 - 30 mars 2006 09:51
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag kommer!! Nybörjare :)[/COLOR][/FONT]
#111 - 30 mars 2006 10:37
Kul då blir vi några stycken, Christian, Kjell och några till kommer också.
#112 - 30 mars 2006 10:53
Vi hade sista arbetsmötet igår så allt skall nu var klart. Tycker förutsättningarna för en kanonstämma är mycket goda. Det är nog så att man redan tycker synd om de som missar den.:D
#113 - 31 mars 2006 09:59
Vi ses imorgon!
#114 - 31 mars 2006 15:33
Jag komer att vara på stämman också.
MVH
Magnus
#115 - 31 mars 2006 21:15
Jag kommer också att vara på stämman.
Kjell Fohrman
Administrator
#116 - 31 mars 2006 21:25
Och flera av oss hade väldigt trevligt ikväll också:D - bl.a. träffade jag MIcke och Tropfrog ikväll på Thairestaurangen vi bokat - har annars hämtat och kört runt med föredragshållarna idag:D samt åkt på P-böter:mad:
#117 - 31 mars 2006 21:29
[quote=kaj.p]Vi hade sista arbetsmötet igår så allt skall nu var klart. Tycker förutsättningarna för en kanonstämma är mycket goda. Det är nog så att man redan tycker synd om de som missar den.:D[/quote]

[FONT=Comic Sans MS]Gråter redan[:-118] ...vad fan skulle ja boka upp mig på annat håll denna helg [:(!][/FONT]
#118 - 31 mars 2006 21:38
[quote=Kjell Fohrman]Och flera av oss hade väldigt trevligt ikväll också:D - bl.a. träffade jag MIcke och Tropfrog ikväll på Thairestaurangen vi bokat - har annars hämtat och kört runt med föredragshållarna idag:D samt åkt på P-böter:mad:[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Nämen Kjell då!! Man får inte parkera var som helst, inte låta bli att betala heller ju. Ajabaja!! :p Tror jag tar bussen i morgon så slipper jag tänka på att försöka göra mig av med bilen ;)[/COLOR][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#119 - 31 mars 2006 21:41
[quote=Maria - Sjöjungfru][FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Nämen Kjell då!! Man får inte parkera var som helst, inte låta bli att betala heller ju. Ajabaja!! :p Tror jag tar bussen i morgon så slipper jag tänka på att försöka göra mig av med bilen ;)[/COLOR][/FONT][/quote]
Nåväl jag hade betalt till 18.45 och dom tjötiga föredragshållarna blev aldrig klara på hotellet så jag kom ut 5!!!!!!!! minuter för sent och det räckte, men skit samma det drabbade ingen fattig:p
admin
Christian Alfredsson
#120 - 2 april 2006 06:58
Många var på stämman i lördags.
#121 - 2 april 2006 12:39
Många var på stämman i lördags.

Väntar med spänning på bild från årsmötet :D
Kjell Fohrman
Administrator
#122 - 2 april 2006 13:08
En fantastiskt lyckad helg på alla sätt. Senast till imorgon räknar jag med att ha lagt upp en artikel från stämman och rejält med foton kommer att laddas upp i fototoarkivet med början ikväll.
admin
Christian Alfredsson
#123 - 2 april 2006 13:40
Bilder är på gång 400 mb skickas nu till Kjell. Han har nog minst lika mycket själv.

Kan bara hålla med Kjell om att stämman var otroligt lyckad.
Kjell Fohrman
Administrator
#124 - 2 april 2006 13:47
[quote=admin]Bilder är på gång 400 mb skickas nu till Kjell. [/quote] .....och där överhettades datorn:p
admin
Christian Alfredsson
#125 - 2 april 2006 14:05
Nja jag rensade lite hade fyllt 2 st 512 mb-kort
Kjell Fohrman
Administrator
#126 - 2 april 2006 17:22
[quote=Guy Palm]Väntar med spänning på bild från årsmötet :D[/quote]
Nu är 110 st foton upplagda som du kan kolla lite på - en del ansikten känner du nog igen.
http://www.zoopet.com/bilder/showgallery.php?cat=637&page=1
#127 - 2 april 2006 18:52
Shit här hade vi en Kjell som legat i med publiceringen ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#128 - 2 april 2006 19:08
Kul att du gör lite kommentarer också
#129 - 2 april 2006 19:13
Mm....attans att jag inte kunde deltaga, hade varit himla skoj ju :)

Ni får styra ner västgänget hit och hälsa på vettja !
#130 - 2 april 2006 21:16
Bläddrade korten som hastigast o klart kommentarer kommer. Men så är de så att jag blev morfar i tisdagsnatt ( 10 år äldre på någon timme) Detta skulle inte skett förrän om tre veckor men men. Så är det så mina kommentarer kommer när jag varvat ner.:) Stämma Morfar. Puh
Men ser redan vissa kort som behöver kommenteras. :D
#131 - 3 april 2006 02:19
[quote=kaj.p] Men så är de så att jag blev morfar i tisdagsnatt ( 10 år äldre på någon timme) Detta skulle inte skett förrän om tre veckor men men.[/quote]

Grattis :)
Kjell Fohrman
Administrator
#132 - 3 april 2006 19:47
Grattis från mig också:) .

Väntar på några utlovade foton - annars är artikeln från stämman klar.
#133 - 3 april 2006 20:08
[quote=kaj.p]Bläddrade korten som hastigast o klart kommentarer kommer. Men så är de så att jag blev morfar i tisdagsnatt ( 10 år äldre på någon timme) Detta skulle inte skett förrän om tre veckor men men. Så är det så mina kommentarer kommer när jag varvat ner.:) Stämma Morfar. Puh
Men ser redan vissa kort som behöver kommenteras. :D[/quote]
välkommen i klubben:p :D [B)]
mvh janne
#134 - 3 april 2006 20:46
[quote=kaj.p]Men så är de så att jag blev morfar i tisdagsnatt ( 10 år äldre på någon timme) Detta skulle inte skett förrän om tre veckor men men. Så är det så mina kommentarer kommer när jag varvat ner.:) [/quote]

Grattis!
Kjell Fohrman
Administrator
#135 - 4 april 2006 07:15
Så ligger då äntligen artikeln från Ciklidstämman uppe

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=390
#136 - 4 april 2006 09:59
Trevligt läsning!

Psst...Viktor heter Sundberg i efternamn.
Kjell Fohrman
Administrator
#137 - 4 april 2006 10:16
[quote=Micke]Trevligt läsning!

Psst...Viktor heter Sundberg i efternamn.[/quote]
Oooooops känns tungt att bli påmind om sina fel av ett av de små barnen:p
Men tack ändå - det bådar ju gott för återväxten i alla fall:D
#138 - 4 april 2006 11:07
:) Mycket bra artikel, som vanligt. Kul med så mycket kända ansikten bland bilderna.
#139 - 4 april 2006 14:03
Jösses! Tre pers har redan frågat varför jag sjöng på stämman, vilket ju inte hade varit en trevlig upplevelse kan jag lova... Det hade ju inte blivit någon skön stämma då! (vitsigt)

Riktigt bra artikell iallafall!
Kjell Fohrman
Administrator
#140 - 4 april 2006 14:24
[quote=Zaphi]Jösses! Tre pers har redan frågat varför jag sjöng på stämman, vilket ju inte hade varit en trevlig upplevelse kan jag lova... Det hade ju inte blivit någon skön stämma då! (vitsigt)[/quote]:D
#141 - 4 april 2006 14:34
Klart Viktor sjöng. Här är ett kort från generalrepetionen
Kjell Fohrman
Administrator
#142 - 4 april 2006 14:42
Det är ju uppenbart att den sångrösten var sponsrad av "Back to Nature":p
#143 - 4 april 2006 14:46
Viktor hann även med en duett tillsammans med Anton Lamboj:
#144 - 4 april 2006 14:49
Och tillsammans med Willem Heijns:
#145 - 4 april 2006 19:20
Tack för en underbar helg!
Kjell Fohrman
Administrator
#146 - 5 april 2006 06:41
Kul med fler foton Annika - fast det verkar vara samma personer som hela tiden verkar fastna på fotona:D

PÅminnelse om artikeln http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=390
#147 - 5 april 2006 08:54
Ja, det var en kul stämma! Synd att den sociala biten blev lidande pga för stor stad, men nästa år blir det säkert lite mer komprimerat så man kan ta ett snack med de allra flesta :)

Konstigt förresten, Viktor ser faktiskt ut att sjunga på alla mina foton också :)
#148 - 5 april 2006 09:37
Det beror la på att jag aldrig slutar tjöta :)
Kjell Fohrman
Administrator
#149 - 5 april 2006 09:46
[quote=Tony]Synd att den sociala biten blev lidande pga för stor stad, men nästa år blir det säkert lite mer komprimerat så man kan ta ett snack med de allra flesta :)[/quote]
Förstår faktiskt inte riktigt den synpunkten - tycker att det var hyfsat med tid över för "tjöt" också - detta trots att jag var "relativt uppbunden" under stämman.
Minst lika mycket "tjöt" som tidigare år i alla fall - ståborden på middagen gjorde t.ex. att folk fluktuerade mer runt än man annars brukar göra
#150 - 5 april 2006 09:56
[FONT=Comic Sans MS]Mycket trevlig artikel Kjell ;) !![/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Än en gång, ågren att man inte var där :([/FONT]
#151 - 5 april 2006 10:02
[quote=Kjell Fohrman]Förstår faktiskt inte riktigt den synpunkten - tycker att det var hyfsat med tid över för "tjöt" också - detta trots att jag var "relativt uppbunden" under stämman.
Minst lika mycket "tjöt" som tidigare år i alla fall - ståborden på middagen gjorde t.ex. att folk fluktuerade mer runt än man annars brukar göra[/quote]

Tror Tony menade att det blev splittrig i leden efter middagens avslutningen i akvariehallen, Casinot, rockbaren, gothia, etc.... I Filipstad fanns det inte mycket alternativ efter middagen. :) Men vad vet jag, jag som du hörde till dem som åkte hem för o vila upp sig inför årsmötet.:D

Ps har glömt skriva men jag tycker också det var en bra o kul artikel
Kjell Fohrman
Administrator
#152 - 5 april 2006 10:15
[quote=kaj.p]Tror Tony menade att det blev splittrig i leden efter middagens avslutningen i akvariehallen, Casinot, rockbaren, gothia, etc.... I Filipstad fanns det inte mycket alternativ efter middagen. [/quote]
OK - men då är ju i så fall Filipstad nästan det enda undantaget nånsin från detta på senare år.

Annons