Akvarieutställning + Aquascape-tävling + Discuschampionat i Malmö 2011

#1 - 19 december 2010 15:16
En liten teaser... ;)

Den 4-6 november 2011 kommer Malmö att arrangera en stor akvarieutställning. På utställningen kommer det bland annat att hållas aquascapingtävling och nordiskt diskuschampionat och föredrag av internationella storheter.

Tävlingarna är öppna även för icke-medlemmar och alla gästutställare är varmt välkomna inom eller utom tävlan!

Passa på att visa upp något som du brinner för inom akvariehobbyn och på ett kul sätt göra reklam för vår fantastiska hobby. På våra utställningar brukar alltid flera specialföreningar och andra vara representerade för att göra reklam för sin gren av hobbyn.

Nano-aquascapingtävlingen är inspirerad av utställningen i Hannover och deltagarna är begränsade till Cocoon 2 eller Dennerle 20-kuber. Vi har lyckats fixa ett fantastiskt pris på Cocoon 20 till MAF-medlemmar som vill vara med och tävla: 450 kr. De som varit medlemmar under 2010 får förtur på akvarierna. Därefter får nytillkomna medlemmar chansen. Det går naturligtvis bra att tävla även om man skaffat sin kub på annat sätt och om man inte är MAF-medlem.

Vår tanke är att vi ska ha ca fyra välkvalificerade domare, och att en eller två av dessa ska vara icke-akvarister, men sådana som kan tänkas ha ett gott estetiskt öga, tex trädgårdsexpert, landskapsarkitekt, konstnär eller liknande.

Förutom nano-tävlingen kommer vi precis som på våra tidigare utställningar att tävla i kategorierna sällskapsakvarium, biotopakvarium och artakvarium. Det går naturligtvis bra att ställa ut även utom tävlan.

Heiko Bleher, en av akvaristikens internationella superkändisar skriver så här om den kommande utställningen:
[QUOTE=Heiko Bleher]'will be the greatest Championship and ornamental fish event ever to take place in the history of Scandinavia. No one should miss it.'[/QUOTE]

Kjell har en artikel och bilder från MAFs förra utställning, 2006, här.

Mer information kommer!
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 19 december 2010 16:05
Tänk att fantastiska akvariearrangemang alltid måste kollidera - detta med L-malsdagarna i Hannover
14 dagar innan är det det stora akvariearrangemanget med bl.a. Amano i Århus och samtidigt Zoorfexpo i Solna (sveriges enda branschutställning)

Ser fram emot alla dessa 4 arrangemang - men vete sjutton hur jag skall kunna besöka alla 4.
#3 - 19 december 2010 17:03
Och två veckor innan det är det väl ciklidmässan i Duisburg:)?
#4 - 19 december 2010 17:06
ansjo skrev:
Och tve veckor innan det är det väl ciklidmässan i Duisburg:)?

Den spånade jag och stålis att komma iväg på. Får se när det närmar sig. Själva mässdelen var bättre där än i hannover.
#5 - 19 december 2010 17:16
Givetvis kommer man inte missa detta :)
Hoppas verkligen jag kommer ha möjlighet att titta ner då iaf...
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 19 december 2010 17:16
lillfrasse skrev:
Den spånade jag och stålis att komma iväg på. Får se när det närmar sig. Själva mässdelen var bättre där än i hannover.

Ja mässdelen är nog bättre i Duisburg, men affärerna och hotellet är bättre i hanover så det går på ett ut.

Men som sagt det blir en kompakt nästa höst - med en massa fina arrangemang
#7 - 19 december 2010 19:51
Hehe, vi kan knappast ta hänsyn till utländska arrangemang. Då skulle vi antagligen få lägga utställningen i mitten av juli...

Hursomhelst, datumet har varit spikat i flera månader och vi har sedan årtionden som tradition att lägga vår utställning under novemberlovet - så det är kanske de andra som borde ta hänsyn till oss... ;)

Inom ramen för Malmö Akvarieförenings utställning arrangerar Nordiska Diskussällskapet som nämnt ovan Nordic Discus Championship. Det drar utställare från hela världen och internationella akvarie- och diskusstorheter som Heiko Bleher, Francesco De Nitto, Jörg Stendker och Hudson Crizanto har redan meddelat att de kommer att delta i arrangemanget som utställare, domare och föreläsare.

Aquascape-tävlingen är vad jag vet den första i sitt slag i Sverige (med tävlingsbidragen på plats och inte som bara som fotografier a la plantswaps tävling).

Så MAFs utställning 2011 kommer att bli något helt unikt i akvariesverige. Missa inte denna händelse! :)

Ärligt talat, har det överhuvud taget arrangerats någon akvarieutställning i Sverige de senaste fem åren som kan mäta sig med MAFs utställning 2006? Jag hoppas för hobbyns skull att det gjort det men kan inte påminna mig det.
#8 - 19 december 2010 20:28
Det här låter intressant :-) Skall självklart besökas :-)
#9 - 20 december 2010 08:08
Akvarieutställningar verkar vara ett minne blott. Sker något litet i en del andra sammanhang, där akvarier är med för att "komplettera". Man tackar storligen för infon, blir lite uppeldad nu - dags att skrapa ihop alla krafter och ge järnet, igen!!

Är nanoburkarna slut, eller kan man teckna sig för en?

Saxar in detta på redbee.

Hilsen,

/P
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 20 december 2010 09:18
Ja det är fantastiskt att det fortfarande finns akvarieföreningar i Sverige som tar på sig att arrangera arrangemang som detta - tycker självklart att alla som kan skall ta sig dit och 2011 verkar bli ett fantastiskt akvarieår med många intressanta evenemang
#11 - 23 december 2010 08:47
Jättekul med en Nanotävling också.
När det gäller våra inter nationella gäster och föredrag planen denna.

Heiko ett reseföredrag (amazonas) + skalarföredrag

Francesco Kommer att tala om fisk nutrition För er som inte känner Fransesco så är han Marinbiolog och arbetar på universitetet i Lecce. http://www.webalice.it/frdenitto/ABOUT_ME.html

Jörg kommer o tala om knepet att odla diskus

Hudson hoppas vi skall visa undervattensfilmer från Amazonas

Som en extra sak är att troligvis en av asien större namn dyker upp. Tony Tan och han kommer då att tala om fiskhållning o odling Asien style.

Alla föredrag blir sedan på engelska.
#12 - 23 december 2010 09:05
Kaj,
kommer föredragen att köras parallellt eller har man chans att lyssna på alla?

Hilsen,

/P
#13 - 23 december 2010 09:28
Det kommer att gå o lyssna på alla.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 23 december 2010 09:30
kaj.p skrev:
Det kommer att gå o lyssna på alla.

Va, får man inte sitta utan måste gå:p
#15 - 5 februari 2011 12:19
Lite uppdatering:

Intresset för nanotävlingen har varit riktigt stort! :)

De första 20 rabatterade akvarierna bokades omedelbart, och fler var intresserade så vi planerar en ny beställning på ytterligare 20 akvarium.

Kravet för att få köpa ett komplett AN Cocoon 2 för det fantastiska priset 450 kr är
1. Medlem i MAF. Medlemskapet kostar 250 kr. Mer info: http://www.malmoakvarieforening.se
2. Förbinder dig att ställa ut akvariet på vår utställning.

Akvariet hämtas i Malmö. Kan skickas mot emballage och portokostnad. Som prisjämförelse tar http://www.pwss.se 966 kronor för samma akvarium.

Nu när vi dubblar vår beställning finns det utrymme också att få köpa mer än ett akvarium per person.

Det går självklart även bra att ställa upp med akvarium som du köpt på egen hand och inte genom MAF, bara det är någon av de två godkända modellerna.

Som det ser ut nu kommer det bli åtminstone 25 akvarier i nanotävlingen - och kanske betydligt fler!

På utställningen i helhet siktar vi på att nå minst 100 akvarium (förutom de akvarier som ingår i det nordiska diskuschampionatet). Förra gången (2006) hade vi 97 st.

Som sagt var, gästutställare är mycket välkomna! Ta chansen att tävla på ett lättsamt sätt och samtidigt göra reklam för vår fantastiska hobby!
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 5 februari 2011 12:32
Riktigt kul att Nanotävlingen verkar bli så populär - vem kommer att vara domare?
#17 - 5 februari 2011 16:41
Riktigt kul att Nanotävlingen verkar bli så populär - vem kommer att vara domare?

Det är inte bestämt, ingen har blivit tillfrågad ännu. Vi har inte börjat diskutera det konkret. Men det sker nog inom det närmaste.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 5 februari 2011 17:45
Det är inte bestämt, ingen har blivit tillfrågad ännu. Vi har inte börjat diskutera det konkret. Men det sker nog inom det närmaste.

OK - ja det är ju viktigt med bra domare för att tävlingen skall bli seriös.

Det finns ju en dansk som brukar döma på Planted Aquarium och det finns yttterligare några duktiga danskar.
Sedan finns det ju också några duktiga designers i Tyskland.
#19 - 5 februari 2011 20:11
[...]

Det finns ju en dansk som brukar döma på Planted Aquarium och det finns yttterligare några duktiga danskar.

Sedan finns det ju också några duktiga designers i Tyskland.

... och en namnkunnig, kompetent man i Jonsered tycker jag!
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 5 februari 2011 20:20
Ason skrev:

Kanske kompetent på nano men inte på design direkt.
Tycker annars att det är lite tråkigt att det är så få svenskar som åker till Planted Aquarium (där det också är en mycket bra "Nanotävling") för där kan man verkligen få mycket inspiration och kunnande.

PS: Trevligt med lite lokalpatrotism i alla fall :D
#21 - 10 februari 2011 10:13
Jörg Stender kommer inte då han skall till Kanarieöarna på semester. De skickar dock Jörgs bror Volker som kommer att hålla sitt första offentliga föredrag någonsin. Extra kul efter som det är Volker som odlar fisken o han kommer o tala just om odling.
#22 - 19 februari 2011 17:31
Ason skrev:

Det är vi fler som tycker... ;)

kaj.p skrev:
Jörg Stender kommer inte då han skall till Kanarieöarna på semester. De skickar dock Jörgs bror Volker som kommer att hålla sitt första offentliga föredrag någonsin. Extra kul efter som det är Volker som odlar fisken o han kommer o tala just om odling.

Det låter superspännande! :)
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 20 februari 2011 14:08
Det är vi fler som tycker... ;)

Jag kommer garanterat att vara där i alla fall - skall som sagt bli riktigt kul:D

PS: Kan ni inte skicka all info om träffen (tider, plats, aktiviteter etc) så att jag kan lägga in det i kalendern på zoopet
#24 - 2 augusti 2011 09:23
Har talat med Heiko Bleher om två fördrag i Malmö som jag tycker kan vara intresanta för diskusfolket, men även för den större publiken.
Det första blir ett reseföredrag som handlar om hur Heiko upptäckte diskus i sjöarna Ayapua och Amana och där Hudson idag fångar diskus.
Flera av oss här hemma har diskus från Ayapua och i detta fördrag kommer även Hudson att delta.
Föredrag nummer två kommer att handla om de två senaste åren upptäckter av nya skalar o apistogrammor Det kommer också att bli en utförligare beskrivning av hur skalarer lverier i det vilda samt beskrivningar på olika vildformer/varianter/arter
Extra intressant då Jeffrey o ev också Tony Tan kommer (Odlare av VF altum från Iniridae i Malaysia)
#25 - 3 augusti 2011 04:06
Kaj,
låter intressant, jag har varit nyfiken på det där med nya scalarer ett tag. Apisto samt hur fisken lever i det vilda är också skoj. Bra jobbat!!
#26 - 3 augusti 2011 07:32
som nyfrälst av apistos så kommer detta att bli jättekul :D.
räkna med att jag kommer! har planerat in det sedan denna tråden skapades :D
#27 - 3 augusti 2011 23:19
Så var det också klart att av de stora diskusnamnen kommer. Jeffrey Tan kommer från Malaysia och kommer att tala om Criterias for keeping diskus.
Vet också redan nu att det kommer fler gäster från Malaysia, Tyskland, Brasilien, Italien, Holland, England, Skottland, Norge o Danmark
#28 - 5 augusti 2011 16:29
Jag har varit med och arrangerat flera stora akvariejippon i Sverige som Akvariets Dag och Riksstämma med Bollmora Akvarieklubb, men det här tenderar till att bli det mest intressanta över huvudtaget i norra Europa.
Ni har väl bokat helgetn?
#29 - 5 augusti 2011 20:51
Var i Malmö kommer detta äga rum?

Har läst och letat men inte hittat något.
#30 - 6 augusti 2011 21:06
ARAANGEMANGET STARTAR OM 90 DAGAR.

VI KOMMER ATT HÅLLA TILL PÅ BARNENS SCEN I MALMÖ FOLKETS PARK,MED SJÄLVA UTSTÄLLNINGEN.
FÖREDRAGEN VILKA ARRANGERAS AV DISKUSKLUBBEN KOMMER ATT VARA PÅ LÖRDAGEN,DESSA KOMMER ATT HÅLLAS I MÖLLEVÅNGSSKOLANS MATSAL,VILKET LIGGER MAX 300 METER FRÅN BARNENS SCEN.

hOPPAS MÅNGA SLUTER UPP PÅ BÅDA ARRANGEMANGEN.

VARMT VÄLKOMNA

NILLE
#31 - 6 augusti 2011 22:38
nille skrev:
ARAANGEMANGET STARTAR OM 90 DAGAR.

VI KOMMER ATT HÅLLA TILL PÅ BARNENS SCEN I MALMÖ FOLKETS PARK,MED SJÄLVA UTSTÄLLNINGEN.

FÖREDRAGEN VILKA ARRANGERAS AV DISKUSKLUBBEN KOMMER ATT VARA PÅ LÖRDAGEN,DESSA KOMMER ATT HÅLLAS I MÖLLEVÅNGSSKOLANS MATSAL,VILKET LIGGER MAX 300 METER FRÅN BARNENS SCEN.

hOPPAS MÅNGA SLUTER UPP PÅ BÅDA ARRANGEMANGEN.

VARMT VÄLKOMNA

NILLE

Tack för informationen, men jag som inte känner till Malmö skulle uppskatta adresser.

Typ gata och nummer som en GPS hittar till, Malmös folkets park och någon matsal hittar inte tanten i min maskin till;)
#32 - 7 augusti 2011 06:24
Korsningen Amiralsgatan/Falsterbogatan ligger vid en av hörnorna av Folkets park. Ytterligare en "hörna" är Falsterbogatan/Kristianstadgatan. Går du in i Folkets park från Falsterbogatan så är Barnens scen nära, om jag inte minns fel.
#33 - 7 augusti 2011 07:09
en karta för enkelhetensskull :) http://kartor.eniro.se/query?what=map&search_word=
#34 - 7 augusti 2011 07:15
#35 - 9 augusti 2011 20:54
Patrik och Freddie,Tack för hjälpen med utlägg av kartor och adress,adressen hade jag väl luskat reda på men inte lägga ut hur man fixar fram kartan.

Lite är det ju så att man är hemmablind och hittar väl i sin egen stad och därför inte lägger gator och så på minnet.

Våra förberedelser är nu i full gång.
#36 - 15 augusti 2011 11:02
Så var även titeln på Francesco Denittos föredrag klart.
"Feeding Discus in aquarium: what do we know about it?"
#37 - 15 augusti 2011 12:12
Ser fram emot detta både Jag och Martin! Hur många föredrag blir det?
Någon som kan tippsa om bra billigt och nära boende?

/Tommy
#38 - 15 augusti 2011 14:41
Många kommer att bo på Qualityhotel konserthuset http://www.choicehotels.no/quality/en/malmo-hotel-quality-se033-en?tab=0&JSESSIONID=01356E62B8F387D5D6B004D15276762B.chiweb10&rc=1 där även championatmiddagen kommer o vara (Lördag kväll o föranmälan krävs http://www.diskusforum.se/viewtopic.php?f=247&t=7509 ). Flera andra bl.a 30 talet danskar o de från Imazo kommer att bo på Ibis som är betydligt billigare. http://www.ibishotel.com/gb/hotel-3332-ibis-malmo/index.shtml Det är ca 3 km från utställningen. Men för fanns det småbilstaxi som körde billigt inom stadsgränsen vet ej om det finns kvar.
Ev finns också vandrarhem men jag återkommer om det.
#39 - 16 augusti 2011 03:33
Taxi är fortfarande billigt i Malmö. Kolla bara om de har fast pris, en del är lite luriga. Dyrare på kvällar/helger.

Patrik, som inte har bil
#40 - 18 augusti 2011 21:43
Absolut finns det även vandrarhem i Malmö,som då är ett billigare alternativ.
Vet att det finns på Ängdalavägen och på spånehusvägen.

nille
#41 - 18 augusti 2011 21:55
Utbudet på årets utställning är lite utöver vad det "brukar"(om man nu kan kalla vart femte år för brukar)

Den kommer att bestå av:

1. En traditionell utställning med vanliga akvarier och dess innehåll.
2.En nanoakvarieklass där endast 18,5 liters akvarier kommer att inredas med olika scaper.
3. Ett Discuschapionat med upp till hundra olika diskusfiskar från ägare i hela världen.

Under utställningen kommer det att finnas tombolalotteri,samt cafeverksamhet.

Utöver detta kommer Diskussällskapet att arrangera föredragshållning med världskända talare i en närliggande lokal.
Obs för föredragsdelen kommer det att tagas ett separat inträde,som i nuläget inte är helt fastställt.

Hoppas vi ses!!!

Välkomna!!

Nille

www.malmoakvarieforening.se
#42 - 26 augusti 2011 10:34
Så är programmet i princip klart och nu finns info på [COLOR=#000030]www.ndss.se[/COLOR] Även MAfs sida [COLOR=#000030]http://www.malmoakvarieforening.se/[/COLOR] har blivit uppdaterad.
#43 - 27 augusti 2011 02:15
Nu finns det en (mycket spartansk) hemsida för Sveriges första Aquascape show: http://www.aquaticgreenart.com
#44 - 27 augusti 2011 22:25
Lite drygt två månader återstår tills det är dax för utställningen.
Anmälan av akvarier kommer att fortgå tom den 20 september.

För egen del börjar jag så smått gå igenom mina baljor för utställningen,med att prova ut vilka rötter som blir lagom,bestämma mig för bottenmaterial,välja viken typ av bakgrunder jag vill använda och liknande.

Hoppas vi ses

Nille

#45 - 29 augusti 2011 20:45
Ser med spänning fram emot utställning.
Framförallt är det nano delen som känns lite extra lockande,eftersom det är första gången som en sådan tävling utförs live i Norden.

Nille

Kjell Fohrman
Administrator
#46 - 29 augusti 2011 21:10
nille skrev:
Ser med spänning fram emot utställning.

Framförallt är det nano delen som känns lite extra lockande,eftersom det är första gången som en sådan tävling utförs live i Norden.

Nille

ja den, och den "vanliga" utställningen ser jag främst fram emot. Den vanliga utställningen var ju suverän förra gången "det begav sig".
Spännande också att det händer nya saker i Sverige :D
#47 - 30 augusti 2011 00:35
Det finns även ett Facebookevenemang där man får fortlöpande information om evenemangen som ingår i denna akvaristiska superhelg:

https://www.facebook.com/event.php?eid=123593651012395
#48 - 30 augusti 2011 08:43
Detta går ju inte att missa för allt i världen.:)
#49 - 30 augusti 2011 20:02
Har redan bokat in att jag ska komma den helgen, vill inte missa nanodelen!
#50 - 30 augusti 2011 20:25
jag lär garanterat befinna mig där under hela helgen, undrar om där är fisk, inredning osv till försäljning på plats? eller är det bara utsällning?
Kjell Fohrman
Administrator
#51 - 30 augusti 2011 20:26
firejackan skrev:
jag lär garanterat befinna mig där under hela helgen, undrar om där är fisk, inredning osv till försäljning på plats? eller är det bara utsällning?

Det är nog "bara" en utställning (+ lite föredrag) - fast det räcker mer än väl
#52 - 30 augusti 2011 20:27
absolut, inte så jag menade ^^ var bara nyfiken :)
#53 - 30 augusti 2011 20:38
Det är nog "bara" en utställning (+ lite föredrag) - fast det räcker mer än väl

Kjell tycker du inte föredragen är bra nog?
Kjell Fohrman
Administrator
#54 - 30 augusti 2011 21:15
kaj.p skrev:
Kjell tycker du inte föredragen är bra nog?

jag har nog inte uttalat mig om dom, men för mig är själva utställningen det särklassigt mest intressanta men därmed inte sagt att det andra på något sätt skulle vara ointressant;)
#55 - 30 augusti 2011 21:38
Nu ligger iofs fördragen utanför utställningen. Hängde bara upp mig på (+ lite föredrag) Alla fem föredragare är faktiskt världsnamn och jag tycker det är super kul o få dem till sverige. Tre av dem är faktiskt i Sverige för första gången. Hobbyn har inte haft så mycket draghjälp det sista så varför plocka ner de intentioner som görs. Men som sagt föredragen kommer inte o hållas ien annan lokal nära Utställnings lokalen
Kjell Fohrman
Administrator
#56 - 31 augusti 2011 06:55
kaj.p skrev:
Nu ligger iofs fördragen utanför utställningen. Hängde bara upp mig på (+ lite föredrag) Alla fem föredragare är faktiskt världsnamn och jag tycker det är super kul o få dem till sverige. Tre av dem är faktiskt i Sverige för första gången. Hobbyn har inte haft så mycket draghjälp det sista så varför plocka ner de intentioner som görs. Men som sagt föredragen kommer inte o hållas ien annan lokal nära Utställnings lokalen

Jag vände mig som sagt mest emot frågan ovan om det var "bara en utställlning" och eftersom jag inte tyckte att det BARA var en utställning
#57 - 31 augusti 2011 07:01
Finns inga som helst oklarheter i vare sig ditt första inlägg eller i ditt svar. :)

Betraktaren missförstod nog eller tolkade texten fritt. :)
#58 - 3 september 2011 20:38
Kul att en del skriver i tråden,hoppas ännu fler hänger på,detta ger oss en hjälp i marknadsföringen,vilket vi absolut är jätteglada över.
Förberedelserna är nog hos de flesta utställare igång.

VÄLKOMNA PÅ UTSTÄLLNINGEN.

Nille

#59 - 10 september 2011 20:43
Under lördagen kommer det att vara Tropikmässa i Malmö,så varför inte slå två flugor i en smäll samtidigt,dvs
besök på både mässan och akvarieutställningen.
I Folkets park där utställningen hålls finns även ett offentligt Terrarium som är myvket väl värt besöket.

Välkomna

Nille
#60 - 13 september 2011 21:28
Tänk på att en vecka återstår av tiden för att anmäla sitt akvarium

Nille
#61 - 14 september 2011 06:01
nille skrev:
Under lördagen kommer det att vara Tropikmässa i Malmö,så varför inte slå två flugor i en smäll samtidigt,dvs

besök på både mässan och akvarieutställningen.

I Folkets park där utställningen hålls finns även ett offentligt Terrarium som är myvket väl värt besöket.

Välkomna

Nille

ska det va tropikmässa nu igen? det var ju senast nu i sommras.

vet ni vilket som ska va på vilken dag? jag menar, ni har kanske delat upp det så discusshampionatet är på fredagen och aquascape tävlingen är på lördagen? så man kan prioritera om man inte kan gå på allt :)
#62 - 14 september 2011 11:17
freddi36 skrev:
ska det va tropikmässa nu igen? det var ju senast nu i sommras.

vet ni vilket som ska va på vilken dag? jag menar, ni har kanske delat upp det så discusshampionatet är på fredagen och aquascape tävlingen är på lördagen? så man kan prioritera om man inte kan gå på allt :)

Det spelar ingen roll vilken dag du besöker utställningen. Det finns inget publikt "tävlingsmoment" att beskåda.

Akvarierna och fiskarna som deltar i Aquascapetävlingen och Diskuschampionatet står utställda publikt hela utställningshelgen (fre-sön), precis som de övriga akvarierna på utställningen. Själva tävlingsmomentet, domarnas bedömning, sker för Aquascapetävlingen på torsdag kväll, före utställningen öppnar.

Prisutdelning och resultat sker under mingelkvällen i utställningslokalen som MAF arrangerar på fredag kväll. Så från lördag kommer resultatet av tävlingen vara anslaget intill akvarierna i utställningslokalen.

Jag vet inte exakt när bedömning och prisutdelning sker för diskuschampionatet men det fungerar på liknande sätt skulle jag tro.

Själv kommer jag vara på plats alla dagarna! :)
#63 - 14 september 2011 11:30
ok :)
jag ska också försöka va där alla dagarna men man vet ju inte om det kommer nåt imellan :)
#64 - 18 september 2011 20:58
Måste rätta Daniel lite.
Bedömningen kommer att ske på fredagen medans utställninge är öppen.
Det kommer sedan vara domarna som håller i prisutdelningen senare på kvällen.

Nille
#65 - 24 september 2011 20:48
Vi kommer denna gång att köra ett litet samarbete med Terrariet i parken,samt med Tropikmässan som är på lördagen.

Samarbetet innebär att man kommer billigare in på andra och/eller tredje aktiviteten man går på.

Nille
#66 - 26 september 2011 19:47
Har en fråga... När ska vi som utställare komma dit med våra akvarium?
#67 - 27 september 2011 20:49
Sitter och håller på med medlemsbladet,som förhoppningsvis blir klart så det kan komma ut på måndag.
I detta blad finns alla hålltider.
Kan förvisso redan nämna att uppsättning av akvarium kommer att ske tisdag 13.00-22.00 samt onsdag och torsdag 10.00-22.00.

Är du medlem Dodat annars skicka mig ett PM med din adress så att du kan få all info.

Bra att du är ute i god tid och frågar.

Nille
#68 - 28 september 2011 18:00
Tack för svaret!
Jag är medlem :)

Ska bli så kul att vara med :P

Någon annan yngre som har anmält sig till uställningen?
#69 - 30 september 2011 21:17
Idag är det fem veckor kvar till utställningen öppnar.

Hoppas vi ses!!!

Välkomna.

Nille
#70 - 4 oktober 2011 20:46
Så borde du ha fått ditt medlemsblad i dag Dodat.

Där står alla våra hållpunkter,kom gärna på sista mötet den 27 okt för att se om det finns något du kan hjälpa till med,alternativt få hjälp med,vore även kul att få ett ansikte på dig.

nille
#71 - 5 oktober 2011 19:39
Fick det igår :)

Har svårt att ta mig hela vägen till MAlmö, speciellt på en torsdag när jag har skola dagen efter :(

Får se om jag kan komma... Det är väl okej om min pappa hänger med om jag kan komma? Han är en gammal "MAF:are" :P
#72 - 6 oktober 2011 21:47
Nu rullar det på ordentligt o detta kommer o blir världens grej. Ca 25 danskar har bokat in sig på Ibis där också två olika gäng göteborgare skall bo. Vidare har vi nu bokningar från Brasilien, Holland, Turkiet, England, Irland, Polen, Italien, Norge o Tyskland.
Så vill man vara med på kvällsaktiviteterna så är det hög tid att boka.
Malmö akvarieföreningen har mingelkväll på fredagen med prisutdelning för Nanotävlingen denna bokas på telefon 076 902 70 90
Diskussällskapets middag på lördagen är flyttad till Sankt Marcus Vinkällare o man bokar på [COLOR=#000030]http://www.ndss.se[/COLOR] Här kommer även akvariets Oskar o delas ut
Så vill man vara garanterad en plats så är det dax o anmäla.
#73 - 6 oktober 2011 21:58
Är det fritt fram att besöka? Inträde?
#74 - 6 oktober 2011 22:03
Inträde till utställningen är 60 kr o vill man gå på föredragen så kostar de med.
#75 - 7 oktober 2011 22:30
DODAT du behöver inte komma dit varje dag,det viktiga är att du får igång akvariet,vilket för ett nano inte tar allt för lång tid.

Naturligtvis är din pappa välkommen att följa med.

nille

Dodat skrev:
Fick det igår :)

Har svårt att ta mig hela vägen till MAlmö, speciellt på en torsdag när jag har skola dagen efter :(

Får se om jag kan komma... Det är väl okej om min pappa hänger med om jag kan komma? Han är en gammal "MAF:are" :P
#76 - 8 oktober 2011 19:40
MEnade på det sista mötet :)

Ska vara i malmö hela utställningen, vill inte missa något.
#77 - 8 oktober 2011 20:16
Spännande, kanske man skulle åka söderut över någon dag? :D;)

Kan tyvärr inte säga om jag kommer loss, måste ju vara med barnen som är lediga också!:p

För min del är det nog mest utställningen som drar, kanske det vore kul med något föredrag också, men eftersom jag inte vet om jag kommer dit överhuvudtaget så känns det fel att boka in något...Kul också att det är terrariemässa samtidigt! Då kan man "göra två flugor på smällen" som man brukar säga....
#78 - 8 oktober 2011 21:23
Dodat skrev:

AHA trodde du menade på helgen.
Gör som det stod i föreningsbladet och ring mig på föreningstelefonen 0769027090.

Trevligt att du kommer närvara hela helgen.

Nille
#79 - 8 oktober 2011 21:24
Dodat skrev:

AHA trodde du menade på helgen.
Gör som det stod i föreningsbladet och ring mig på föreningstelefonen 0769027090.

Trevligt att du kommer närvara hela helgen.

Nille
#80 - 8 oktober 2011 21:31
tummen skrev:

Kan tyvärr inte säga om jag kommer loss, måste ju vara med barnen som är lediga också!:p

För min del är det nog mest utställningen som drar, kanske det vore kul med något föredrag också, men eftersom jag inte vet om jag kommer dit överhuvudtaget så känns det fel att boka in något...Kul också att det är terrariemässa samtidigt! Då kan man "göra två flugor på smällen" som man brukar säga....

Detta är väl en helt perfekt lovaktivitet att ta med barnen på.

Är du dessutom terrarieintresserad så kan du ju slå tre inte två flugor i en smäll,genom att besöka utställningen,terrariemässan samt det offentliga terrariet som ligger i Folkets park.

Du bör dock i din planering veta att terrariemässan endast är på lördagen.

Nille
Kjell Fohrman
Administrator
#81 - 9 oktober 2011 08:54
Detta skall bli riktigt kul - vilken akvariehöst det är:D
#82 - 9 oktober 2011 09:05
Kaan inte mer än hålla med Kjell! Längtar som tusan!.
#83 - 9 oktober 2011 09:31
Choise hotel vid Folkets park är nu nästan fullbokat ( enbart enkelrum kvar) så nu fyller vi Ibis med :)
#84 - 9 oktober 2011 09:53
vill bara tipsa er som ska börja med krabbor eller har gjort det (eller ni som har terrarium), på tropikmässan brukar det finnas en hel del ovanliga och framförallt roliga växter till terrarium :)
#85 - 10 oktober 2011 14:23
En av våra föreläsare har Hudson Crizanto precis kommit hem från en fångsttur på 25 dagar i amazonas.
Talade med honom nyss o han har dokumenterat hela resan så här är vad han kommer o tala om[SIZE=4].
[FONT=Calibri][COLOR=#000000]Dear kAJ.

Yes I have a very good presentation from my last trip with mypictures show the lakes , jungle , rivers , fisheries , and fisherman's live inthe jungle , and I will tell some things about my vision of Amazonia newsustainable discus fisheries.

[/COLOR][/FONT]
[/SIZE]
#86 - 10 oktober 2011 14:32
har ni satt några tider för föredragen ännu? t.ex om man inte vill gå på alla så kan det va bra att veta redan innan vilka tider vilka föredrag är på :)
#87 - 10 oktober 2011 14:43
jodå ¨programmet finns på www.ndss.se
#88 - 10 oktober 2011 22:06
Tjugo dagar kvar tills vi kommer in i lokalen.

Det är också tjugo dagar kvar till årets skivsläpp.

Börjar för mig själv nu räkna ner mot den 31 oktober då arbetet på plats sätter igång,samt lite ny musik kan snurra i spelaren.

Nille
Kjell Fohrman
Administrator
#89 - 11 oktober 2011 06:45
kaj.p skrev:
jodå ¨programmet finns på www.ndss.se

Och på denna sida http://www.malmoakvarieforening.se/

Vad kostar det att gå på föredragen?
Kjell Fohrman
Administrator
#90 - 11 oktober 2011 06:47
Vad kostar det att gå på föredragen?

Hittade nu infon på ndss hemsida
#91 - 14 oktober 2011 21:17
Om tre veckor slår vi upp portarna för 2011 års utställning.

i morgonbitti bär det av till Köpenhamn och dess akvarieaffärer för att sätta upp affisher samt jaga lotterivinster.

Tycker du att det saknas affisher i din hemtrakt om utställningen får du gärna höra av dig via pm alternativt på 0769027090, så kan vi skicka affisher till dig alternativt beordra någon att sätta upp.

Nille
#92 - 16 oktober 2011 17:53
Kan man komma med sitt kar på torsdagen? Elller är det för sent?
#93 - 16 oktober 2011 20:22
Dodat skrev:
Kan man komma med sitt kar på torsdagen? Elller är det för sent?

Visst kan man komma och sätta upp på torsdagen.

I ditt fall är det inga större problem,eftersom det är en nanobalja du ska ha så är det ju inga problem att ta med sig i princip allt vatten hemifrån.

Dodat jag vill att du ringer mig 0769027090

Nille
#94 - 17 oktober 2011 21:45
Om två veckor är arbetet med att bygga upp utställningen i full gång.

Nille
#95 - 19 oktober 2011 07:24
Jag må vara korkad eller blind, vilket som, hittar inte pris uppgifter och om man måsta boka plats för att gå på föredragen?
#96 - 19 oktober 2011 08:07
#97 - 19 oktober 2011 09:11
Tack, inte alltid lätt att hitta ^^
#98 - 20 oktober 2011 14:55
Påminnelse!

Vill man medverka på mingelkvällen så ska man anmäla sig senast om en vecka.
Anmälan görs på 0769027090.

Välkomna.

Nille
#99 - 21 oktober 2011 12:49
Hej!

Hur är egentligen temperaturen i lokalen? som jag mins är det en lite halvtaskig gammal träbyggnad. Blir det kallt på natten? Anledningen till att jag frågar är att jag bland annat planerar att ta med ett litet akvarium där det är svårt att gömma en doppvärmare på ett snyggt sätt och jag eventuellt tänkte stoppa i fiskar jag är lite rädd om.

Jag ser för övrigt fram emot detta arrangemang. Senast var det riktigt spännande akvarier och fiskar och jag tycker att förutsättningarna verkar minst lika bra i år.

mvh

olof
#100 - 23 oktober 2011 17:01
Kommer det ske nån form av försäljning eller är det bara uppvisning?
#101 - 23 oktober 2011 20:26
olof b skrev:
Hej!

Hur är egentligen temperaturen i lokalen? som jag mins är det en lite halvtaskig gammal träbyggnad. Blir det kallt på natten? Anledningen till att jag frågar är att jag bland annat planerar att ta med ett litet akvarium där det är svårt att gömma en doppvärmare på ett snyggt sätt och jag eventuellt tänkte stoppa i fiskar jag är lite rädd om.

Jag ser för övrigt fram emot detta arrangemang. Senast var det riktigt spännande akvarier och fiskar och jag tycker att förutsättningarna verkar minst lika bra i år.

mvh

olof

Tror nog att det håller en bra temp även nattetid där,hade sex kar förra gången och inte doppvärmare i något av dem,skulle dock rekommendera det om fiskarna kräver det.

Dock är det så att anmälan har stängt.

MVH Nille
#102 - 23 oktober 2011 20:33
Getingen skrev:
Kommer det ske nån form av försäljning eller är det bara uppvisning?

Det som kommer att säljas på plats är lotter med fina akvaristiska priser,Fohrmans bok om Nanoakvarier,samt fika i cafeet.
Stendker kommer med sin diskusutställningsmonter som jag tror att fiskarna kommer att säljas ifrån.
De akvarier som diskusen befinner sig i är i diskussällskapets ägo och kommer säljas efter utställningen stängts,vill man ha ett sådant ska det bokas på deras hemsida www.ndss.se

Sen är det ju så klart så att allt är till salu till rätt pris.

Nille
Kjell Fohrman
Administrator
#103 - 24 oktober 2011 06:15
nille skrev:
Det som kommer att säljas på plats är lotter med fina akvaristiska priser,Fohrmans bok om Nanoakvarier,samt fika i cafeet.Nille

Låter ju utomordentligt :D och eftersom jag är på plats under hela helgen så lovar jag att signera de böcker som säljs där. Säg till bara. Det brukar vara svårt att missa mig - en gammal skäggig gubbe som "hoppar" runt på 2 kryckor är svår att missa;).
Vi ses
#104 - 24 oktober 2011 06:26
Låter ju utomordentligt :D och eftersom jag är på plats under hela helgen så lovar jag att signera de böcker som säljs där. Säg till bara. Det brukar vara svårt att missa mig - en gammal skäggig gubbe som "hoppar" runt på 2 kryckor är svår att missa;).

Vi ses

Ska se om jag hittar mina böcker så ska jag följa upp dig på det ;)
#105 - 24 oktober 2011 08:42
Lägg till kameran, så är identifikationen bombsäker!! *s*
Kjell Fohrman
Administrator
#106 - 24 oktober 2011 08:51
Lägg till kameran, så är identifikationen bombsäker!! *s*

Så klart:D
#107 - 25 oktober 2011 22:07

Vi ses

Så klart kan man ju utnyttja detta fina tillfälle.

Nille
#108 - 26 oktober 2011 10:27
Heiko Blehers böcker och Trophy Discus kommer att sälja av Heiko Bleher och Fransecso Denitto i lokalen där Diskussällskapets föredrag kommer att hållas under lördagen och söndagen.
#109 - 26 oktober 2011 19:04
Hej
Ni har väl inte missat att det finns ett facebook-event för utställningen?

https://www.facebook.com/event.php?eid=282905868405467

Klicka gärna att ni kommer där, och sprid det gärna till era vänner genom att klicka på 'Dela' under rubriken, eller bjud in vänner med knappen i vänsterspalten.

Välkomna! :)
#110 - 28 oktober 2011 06:47
Sista dagen o anmäla sig till Malmös mingelkväll idag. Detta kommer o bli en stor tillställning (om inte den största någonsin här hemma) med chans o mingla med en massa internationella gäster.
det är anmält akvarister från 15 länder om man nu räknar in Wales. :) Malaysia, Italy, the Netherlands, Greece, Turkey, Ukraine, Denmark, Norway, England, Ireland, Wales, Poland, Brasil, Germany and Sweden of course
#111 - 28 oktober 2011 07:38
Jag var på sista planeringsmötet igår. För mig var det också det första eftersom jag inte haft möjlighet att besöka de andra. Jag måste säga att jag är mycket imponerad över den kraft och det engagemag som MAF och MAF medlemmarna lägger ner på detta arrangemang. Bara det faktum att detta möte var mer välbesökt än de ordinarie mötena brukar vara tycker jag säger en hel del. Om inte annat är detta en garanti för en riktigt lyckad utställning.

Vi ses där!

Olof
Kjell Fohrman
Administrator
#112 - 28 oktober 2011 09:28
Låter mycket bra - vi ses om en vecka:D
#113 - 28 oktober 2011 12:55
ja, ses om en vecka.
kan inte vänta!!!!

folk kommer enda från Malaysia och Brasilien till futtiga lilla Sverige.-stort!
#114 - 29 oktober 2011 22:07
Skönt jag behöver bara ta mig från Bara precis som du.

Nille
freddi36 skrev:
ja, ses om en vecka.

kan inte vänta!!!!

folk kommer enda från Malaysia och Brasilien till futtiga lilla Sverige.-stort!
#115 - 29 oktober 2011 22:12
Nu börjar det verkligen närma sig.

Denna natt går åt till att göra de sista förberedelserna hemma,så man kan vila ut under söndagen,för på måndag öppnar vi lokalen för uppbyggnad.

Ser fram emot en kul men jobbig vecka.

Nille

#116 - 29 oktober 2011 22:27
nille skrev:
Nu börjar det verkligen närma sig.

Denna natt går åt till att göra de sista förberedelserna hemma,så man kan vila ut under söndagen,för på måndag öppnar vi lokalen för uppbyggnad.

Ser fram emot en kul men jobbig vecka.

Nille

Sista förberedelserna?! Oj, jag ligger nog lite efter då... :)
#117 - 30 oktober 2011 06:54
Daniel, men du kommer alltid ikapp på slutet - hur bär du dig åt?!? *s* Jag ska ut i naturen och samla lite material idag, så får vi se vart det landar... blir kul men jobbigt, och då har jag inte alls dragit i detta som en del andra. Ger redan stor cred för allt jobb!! Nu ska vi "bara" få till själva grejen oxå.

Träffade för övrigt på Jan Lyngdorf i Århus, och bjöd självklart in honom till utställningen. :)
#118 - 30 oktober 2011 20:30
Sista förberedelserna?! Oj, jag ligger nog lite efter då... :)

Har faktiskt inte hållt på hittills idag frånsett ett tiotal telefonsamtal,dock blev jag inte riktigt klar i natt jag heller,så kvällen blir nog sen.

Nille
#119 - 31 oktober 2011 22:27
Nu har uppbyggnaden påbörjats.

Bilder finns att kolla på på http://mafshow2011.no-ip.org/

Nille
Kjell Fohrman
Administrator
#120 - 1 november 2011 08:47
nille skrev:
Nu har uppbyggnaden påbörjats.

Bilder finns att kolla på på http://mafshow2011.no-ip.org/

Nille

Fast ni verkar inte ha det alltför jobbigt om man kollar på fotona:p
#121 - 1 november 2011 09:04
Jodå det var jobbigt o det blev sent inatt. Men nu är alla diskuskar på plats o idag återstår o fylla ca 60 kar. Imorgon börjar fisken ramla in.
Kjell Fohrman
Administrator
#122 - 1 november 2011 09:11
kaj.p skrev:
Jodå det var jobbigt o det blev sent inatt. Men nu är alla diskuskar på plats o idag återstår o fylla ca 60 kar. Imorgon börjar fisken ramla in.

Jo det klart att ni får hålla på länge - när 2 man med gemensamma ansträngningar lyfter en pall medan 10 tittar på:p
Nåja skämt åsido - men fotona var rätt kul att titta på även om det inte direkt framgick att ni slet i ert anletes svett.

Ser fram emot att se hur det ser ut när jag kommer ner på fredag:D
#123 - 1 november 2011 09:56
Hahaha, ja Patrik verkade ha det tungt, på 7 bilder håller han uppe vätskebalansen, det verkar vara ett gott gäng , det blir säkert kanon.Janne
kaj.p skrev:
#124 - 1 november 2011 10:07
tummen skrev:

Nu blir det "som vanligt"...igen, jag och familjen kommer åka åt helt omvänt håll, upp till Stockholm över helgen. Ni andra som går på utställningen och allt annat trevligt nu i helgen i Malmö kan väl ta lite bilder och lägga upp så jag i alla fall får SE lite av godsakerna....
#125 - 1 november 2011 22:24
Ganska nyligen hemkommen för kvällen.

Uppbyggnaden löper på,det kommer bli mycket intressant att titta på.

Nille
#126 - 2 november 2011 00:35
Hej
Vill bara påminna om att ni gärna får gå in på Facebook och klicka i att ni kommer att delta i arrangemanget. Det hjälper oss att sprida info om utställningen. Tack!

Hej

Ni har väl inte missat att det finns ett facebook-event för utställningen?

Klicka gärna att ni kommer där, och sprid det gärna till era vänner genom att klicka på 'Dela' under rubriken, eller bjud in vänner med knappen i vänsterspalten.

Välkomna! :)

Idag kom många av karen på plats. Många var riktigt vackra och häftiga. Ett av nano-karen stack ut rejält. Det liknar inget jag sett! :)

Här finns bilder från uppbyggnaden:
http://mafshow2011.no-ip.org/
Kjell Fohrman
Administrator
#127 - 2 november 2011 10:25
Idag kom många av karen på plats. Många var riktigt vackra och häftiga. Ett av nano-karen stack ut rejält. Det liknar inget jag sett! :)

Här finns bilder från uppbyggnaden:

http://mafshow2011.no-ip.org/

Ser riktigt trevligt ut :D
Skall bli kul att döma nanoakvarierna
#128 - 3 november 2011 00:58
Nästan alla baljor är nu på plats och ett flertal av dem är också färdiga.

Måste verkligen hålla med Daniel om att Nano karen är otroligt häftiga.

Blir nog en riktig utmaning för domarna att döma dessa.

Missa inte årets akvariehändelse!!!

Välkomna

Nille
#129 - 3 november 2011 01:52
Just nu tillbaka efter att koppat in dagens fisk. Säger bara ta er till Malmö allt är är så bra.
#130 - 3 november 2011 07:50
Det blir häftigt detta, helt sant!! Har ni möjlighet så kika förbi!!

Idag ska jag flytta lite fisk, ordna med en bakgrund åsså självklart en massa småpyssel. Pressvisningen blir också idag, så det kommer lite grejer i media under morgondagen.

Hilsen,

/P
#131 - 3 november 2011 09:06
Jag kan bara hålla med Kaj om att detta blir mycket, mycket bra. Man kan verkligen tala om en utställning med alla typer av akvarier. Det blir akvarier på längden, på höjden och på bredden och alla akvarister kommer garanterat att lämna utställningen fulla av intryck och ny inspiration.

Detta är förstås ett måste för alla akvarieintresserade men glöm inte att tipsa även icke akvarieintresserade om arrangemanget. Det är ett mycket trevligt och prisvärt utflykts mål för alla barnfamiljer och andra med intresse för djur, natur, hobby, växter, design, heminredning, lotterier, fika, etc.

Glöm inte heller att hjälpa till att sprida informationen på facebook:

mvh

Olof
Kjell Fohrman
Administrator
#132 - 3 november 2011 09:18
nille skrev:
Måste verkligen hålla med Daniel om att Nano karen är otroligt häftiga.

Blir nog en riktig utmaning för domarna att döma dessa.

Missa inte årets akvariehändelse!!!

Välkomna

Nille

Utmaningar ser vi fram emot - kul att nanoutställningen, som är den första någonsin i Norden, verkar bli så bra.

Det vanliga utställningen (förra gången i Malmö) och diskuschampionatet (förra gången i Stockholm) var ju kanonbra även förra gången så där upprepas ju succén
#133 - 3 november 2011 15:29
Ser spännade ut! :p
Förstår dock inte hur ni skall få in alla besökare i den lilla lokalen!? :confused:
Gäller att vara på plats så snart dörrarna öppnas, senare på dan blir det nog trångt som i en sardinburk! :D

Thaifighter
#134 - 3 november 2011 22:47
Ser spännade ut! :p

Förstår dock inte hur ni skall få in alla besökare i den lilla lokalen!? :confused:

Gäller att vara på plats så snart dörrarna öppnas, senare på dan blir det nog trångt som i en sardinburk! :D

Thaifighter

Visst blir det trångt,men lokalen är faktiskt betydligt större än man tror,när man fällt in en del av läktarna.
Det är dock ett bra tips att komma tidigt frdag morgon då det nog är minst besökare då.

Nille
#135 - 3 november 2011 22:56
Drygt tio timmar kvar till vi slår upp portarna för årets akvariehändelse i Sverige.

De flesta akvarierna är i nuläget klara,men de resterande kommer det att jobbas ytterligare några timmar.

Välkomna

Vi öppnar kl.10 och har öppet till kl.18 under fredagen och lördagen.söndagens öppettider är 10-16.

PS titta gärna på nyhetsmorgon fredag där utställningen kommer vara med.

Nille
#136 - 4 november 2011 00:16
Ni får dock vara uppe tidigt för att se grejer på Nyhetsmorgon, inslaget går live redan vid 6.15 - lite sent att få ut just det kanske, men det blev nyligen klart... jag hoppas det kommer lite bilder med, för de som jag skickat in till dem är grymma!! Tagna av Alf Persson, denna otroliga fotograf som sätter hur mycket som helst. Dags att släcka ned mina blå för idag, men jag ser fram emot i morgon!!
#137 - 4 november 2011 06:24
Yay, vi kom med på Nyhetsmorgon i TV4!! Alf Perssons bilder - en av få gånger det visats diskus, killis och Zacco på nyheterna, i samma inslag!! :)
#138 - 4 november 2011 06:26
Ni får dock vara uppe tidigt för att se grejer på Nyhetsmorgon, inslaget går live redan vid 6.15 - lite sent att få ut just det kanske, men det blev nyligen klart... jag hoppas det kommer lite bilder med, för de som jag skickat in till dem är grymma!! Tagna av Alf Persson, denna otroliga fotograf som sätter hur mycket som helst. Dags att släcka ned mina blå för idag, men jag ser fram emot i morgon!!

Absolut ett trevligt inslag som definitivt borde locka ytterligare besökare.
#139 - 4 november 2011 06:31
Misstänker att det varit aktiviteter i lokalen ända in på småtimmarna.

Inom en halvtimme kommer personerna som har morgonpasset att anlända.

Kort och gott Massor med jobb men f*n så roligt.

Nille
Kjell Fohrman
Administrator
#140 - 4 november 2011 07:39
Vi ses om några timmar - om en kvart åker jag iväg neråt:D
#141 - 4 november 2011 08:00
Kjell, hade du kunnat signera min nanobok om du är där imorgon? :)

Sent from my HTC Wildfire using Tapatalk
#142 - 4 november 2011 08:26
jag åker om 10 min :)
#143 - 4 november 2011 08:29
Hinner jag om jag sätter mig på cykeln nu? ;)
#144 - 4 november 2011 08:37
ja, lagom till dom öpnnar imorgon :p
#145 - 4 november 2011 11:56
Detta får man ju bara inte missa, får dra förbi en sväng imorgon :D
#146 - 4 november 2011 12:43

Helt färskt foto ;)
#147 - 4 november 2011 13:12
Precis varit utanför, vågade mig inte in ;) ska dock dit imorgon och på söndag
#149 - 4 november 2011 14:07
kom precis hem från mässan :)
vääldigt trevligt! mycket fint uppsatt med akvarierna, mycket fina akvarium, många anorlunda inredningar, myycket fina discus!

nanoakvarierna tyckte jag var väldigt fina. några finare än andra men här kommer några smakprover på vad som fanns :)

[ATTACH=CONFIG]48859[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48860[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48861[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48862[/ATTACH]
några av alla nanoakvarium. min favurit längst till höger.

[ATTACH=CONFIG]48863[/ATTACH]
detta akvariet tyckte jag var väldigt fantasifullt inrett. det var säkert 80-90 cm djupt och inrett med någon typ av bakgrund (hemmagjord?) längs sidorna. "gången" in i akvariet var väldigt "trång" så det blev en väldig känsla av djup och mystik. med denna belysningen tyckte jag det blev väldigt bra.
[ATTACH=CONFIG]48864[/ATTACH]
detta karet var enbart inrett med BTN (slimline?) och moduler. på botten var det ljus sand och några grenar med boklöv. även någon redmoore. fiskarna var enbart ett jättestimm av fjärilsciklider. (obs, karet var mycket större i värkligheten. detta är bara mitten av karet)
[ATTACH=CONFIG]48865[/ATTACH]
och sen får vi inte glömma Allan. en 22 år gammal groda som äter vuxna möss till frukost.
#150 - 4 november 2011 14:09
Jag ska bli vän med Allan på facebook ;)

#151 - 4 november 2011 16:20
ska alla föredragen va på mölevångsskolan?
hur långa är dom ungefär?
#152 - 4 november 2011 18:04
freddi36 skrev:

vääldigt trevligt! mycket fint uppsatt med akvarierna, mycket fina akvarium, många anorlunda inredningar, myycket fina discus!

nanoakvarierna tyckte jag var väldigt fina. några finare än andra men här kommer några smakprover på vad som fanns :)

[ATTACH=CONFIG]48859[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48860[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48861[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48862[/ATTACH]

detta akvariet tyckte jag var väldigt fantasifullt inrett. det var säkert 80-90 cm djupt och inrett med någon typ av bakgrund (hemmagjord?) längs sidorna. "gången" in i akvariet var väldigt "trång" så det blev en väldig känsla av djup och mystik. med denna belysningen tyckte jag det blev väldigt bra.

detta karet var enbart inrett med BTN (slimline?) och moduler. på botten var det ljus sand och några grenar med boklöv. även någon redmoore. fiskarna var enbart ett jättestimm av fjärilsciklider. (obs, karet var mycket större i värkligheten. detta är bara mitten av karet)

och sen får vi inte glömma Allan. en 22 år gammal groda som äter vuxna möss till frukost.
Vi hade visst samma favoritkar vi, kul! :)
#153 - 4 november 2011 20:46
En riktigt fin utställning Fick en massa ny inspiration, och så blev det ett köp av Kjells bok nanoakvarier signerad. Det tackar jag för.
#154 - 4 november 2011 22:52
Utställningens första öppetdag är nu avklarad,så även våran välbesökta mingeltillställning.

I morgon startar vi igen kl. 10 och håller på till 18.

Påsöndag har vi öppet mellan 10 och 16.

Under morgondagen kommer tävlingsresultaten att hängas ut på akvarierna.

Nille
#155 - 4 november 2011 23:59
Ja, första öppetdagen är avklarad - gick finfint!! Prisutdelningen fördelade sig bra, upplever jag. Massa trevligt folk (mingelkvällar ska inte underskattas) och massa bra tjöt - i grym akvariemiljö!! Är trångt mellan karen, men upplevdes ändå inte så. Jag vill verkligen igen ge mycket cred till alla som öht är med och drar i detta - så många smågrejer som bara löser sig och funkar otroligt bra. Dessutom glad över beröm från en världskändis, både för föreningens skull men även en del annat. Fick en gratislektion på köpet, så numera går det fint att fråga mig om skillnader mellan rödmunstetra och purpurhuvudstetra. *s*

Finns fortfarande två dagar kvar att komma på besök - ses vi?
#156 - 5 november 2011 06:48
Hej!

Besökte igår utställningen och blev väldigt imponerad!
En massa Nano Kar i olika stilar och ett bra urval av fiskar från olika biotoper!
Tog en del bilder som jag satte ihop till ett bildspel:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=149850&p=1552562#post1552562

Thaifighter
#157 - 5 november 2011 06:51
Snart så kommer jag och Nickan ialla fall..ska bli riktigt roligt att beskåda alla kar.:)
#158 - 5 november 2011 07:22
Fler artiklar om utställningen:
http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1570554/Stoddiga-fiskar-visar-upp-sig.html
http://www.skanskan.se/article/20111103/MALMO/711039884/1004/-/skimrande-fiskar-pa-barnens-scen
http://www.metro.se/skane/grodan-allan-drar-publik/EVHkkd!s7Em3ZnQfEz6/

Genomslaget i media har varit helt fantastiskt. Sydsvenskan, sydsveriges största morgontidning har haft två artiklar om utställningen. Metro hade oss på förstasidan. Och när hände det senast att rikstäckande TV gjorde ett reportage om något akvarierelaterat?

Vi har jobbat hårt med utställningen men det har lönat sig. Utan tvekan är detta något som gjort att akvariehobbyn fått uppmärksamhet utan like.
#159 - 5 november 2011 08:30
Om en halvtimme öppnar vi för dagen!!!

Kom och titta på de fina akvarierna,prova lyckan i vårat lotteri.

Har du några frågor ställ gärna dessa till någon iförd MAF tröja eller discus tröja.

Tänk också på att det i dag är TROPIKMÄSSA på slagthuset.

Terrariet i parken har också öppet.

Passa därför på att gå på flera aktiviteter och få reducerat inträde på aktivitet två och tre.

Välkoma

Nille
#160 - 5 november 2011 08:47
nille skrev:
Utställningens första öppetdag är nu avklarad,så även våran välbesökta mingeltillställning.

I morgon startar vi igen kl. 10 och håller på till 18.

Påsöndag har vi öppet mellan 10 och 16.

Under morgondagen kommer tävlingsresultaten att hängas ut på akvarierna.

Nille
Kan ni inte skriva topp-10 resultaten här, så att vi som var där igår men inte kan komma idag får veta hur det gick? :)
#161 - 5 november 2011 09:13
Entusiasten, det kommer - men jag kan säga direkt att jag tog andrapriset i nanotävlingen med min burk "Kwai". ;) Idag artikelskrivande samt förhoppningsvis ett par föredrag. Självklart även championatmiddag på kvällen, där utdelningen av Akvariets Oskar sker!!
#162 - 5 november 2011 15:50
Tack MAF för en fantastisk Utställning riktigt snygga kar gick att beskåda..Min favorit var nog Avatar..:)sen är det alltid roligt att träffa bekanta ansikten..Så jag får tacka så mycket för en perfekt Lördag och nya framtida byggen..
#163 - 5 november 2011 15:54
Tack MAF för en fantastisk Utställning riktigt snygga kar gick att beskåda..Min favorit var nog Avatar..[:)]sen är det alltid roligt att träffa bekanta ansikten..Så jag får tacka så mycket för en perfekt Lördag och nya framtida byggen..

Jag tog inte med mig kameran då man inte kan ändå dra upp det här på Zoopet:( litta synd kanske för min egen del då det finns mängder andra ställen som hade mer än gärna hade velat tagit del av dem..
#164 - 5 november 2011 21:34
Dag två av utställningen är nu avklarad sedan ett par timmar tillbaka.

Måste säga att det varit en mycket välbesökt dag,och tycker det definitivt är roligt att många stannar där väldans länge,ett gott tecken på att där finns massor att se.
Glädjande är också att det varit supermycket folk på föredragen som Diskussällskapet anordnar.

Tyvärr har jag själv inte haft möjlighet att deltaga på kvällens aktivitet nämligen Championatsupen,dock har jag haft telefon kontakt under kvällen och blivit underrättad hur det gått i tävlingen Akvariets oscar.

Glädjande nog gick priset till Anita Persson MAF,SKS.Grattis Anita!!!Har dock inte fått höra nomineringen vilken jag hoppas någon annan skriver in så snart som möjligt.

I Morgon är det sista chansen att besöka utställningen

Vi kommer att hålla öppet 10-16

Välkomna.
#165 - 5 november 2011 21:41
freddi36 skrev:

OJ så fina kuber....gillar nr 2 bäst, men alla var sjukt fina...och riktiga inspirationskällor:)
#166 - 6 november 2011 00:13
Verkligen ett stort grattis till Anita - otroligt välförjänt med Akvariets Oskar!! Var på middagen, men missade nomineringen - men den kommer. Lite spontant från mig är iaf den otroliga mängd killis hon lyckas odla framgångsrikt, alla kunskaper hon har och delar med sig av, att hon ställer upp på mycket och dessutom, som grädde på moset, är otroligt trevlig!!
#167 - 6 november 2011 11:38
Entusiasten, det kommer - men jag kan säga direkt att jag tog andrapriset i nanotävlingen med min burk "Kwai". ;) Idag artikelskrivande samt förhoppningsvis ett par föredrag. Självklart även championatmiddag på kvällen, där utdelningen av Akvariets Oskar sker!!
Grattis, vad kul! En bild hade varit roligt, det är ju lite svårt att komma ihåg alla ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#168 - 6 november 2011 16:05
Har precis kommit hem från Malmö och är lite seg efter flera dagars med fisktittanade, fisklyssnande och fisktjötande.

En fantastiskt bra utställning med en himla massa riktigt snygga akvarium och massvis av snygga fiskar - vilken inspiration.
Jag vill nog påstå att denna utställningen är den utställning i värden där den finns mest inredda fiskakvarier till beskådande.

Stort beröm till Malmö Akvarieförening och Nordiska Diskussällskapet för denna fantastiska mässa.

Själv har jag som vanligt fotat en del och jag kommer så småningom att tota ihop en artikel från evenmanget där jag bl.a. kommer med lite kommetarer om bedömningen av Nanotävlingen (det var ju den första som arrangerades i Norden och jag var domare).
#169 - 6 november 2011 17:12
[...]

Själv har jag som vanligt fotat en del och jag kommer så småningom att tota ihop en artikel från evenmanget där jag bl.a. kommer med lite kommetarer om bedömningen av Nanotävlingen (det var ju den första som arrangerades i Norden och jag var domare).

Det var en trevlig utställning i Malmö - och imponerande stor.

Jag och hustrun åkte dit för att titta på nanoakvarierna främst - för att få lite inspiration mer än från bilder - så det skall bli intressant att se Kjells kommentarer.

Det var väldigt mycket folk där i lördags när vi var där, så man fick följa med runt i samma takt som strömmen - men man kunde ju ta flera varv, och man kunde pusta ut ute i cafeterian emellanåt. Där fanns korv och bröd för att stärka sig på kanske mer norrländskt än skånskt manér(?). Billigt och gott! Gås äter man ju först i nästa vecka förstår jag...

I utställningen kunde man titta på allt från grodor och maneter till räkor och discus. Hela skalan från blinkande teknikanläggningar till imponerande biotopakvarier. Men vi var som sagt mest nyfikna på nanos.

Även bland nanoakvarier fanns en mycket stor bredd - från futuristiska fictions till för själen vilsamma, harmoiska miljöer. Inget var väl precis det akvariet som vi skulle vilja ha, men det var mycket bra att kunna se och jämföra intrycken av olika bottenmaterial och olika växtstrukturer och färger. Lärorikt. Insikten blev att vi nog behöver titta på fler, så vi får ta en sväng till Hannover i januari också.

För oss hade det varit bra om man inte bara skyltat vilka fiskar som fanns i burkarna utan även nämnt växterna. Det var många vi inte lyckades identifiera. Det är trettio år sedan vi hade akvarium senast, så där finns också mycket nytt att lära.

Men det var en fin och trevlig utställning i Malmö. Och så fick man träffa både Kjell och räk-Janne i egen hög person. Trevligt!

/Bengt
#170 - 6 november 2011 19:39
Riktigt trevlig utställning, mycket kul att titta på. Jag vet att det ligger mycket jobb bakom ett sånt här projekt så det är kul att det fortfarande finns folk sopm är beredda att lägga all tid som går åt nu när det annars är lite segt i många föreningar. Snyggt jobbat Malmö, hoppas det gav många nya medlemmar för det förtjänar ni!!!
#171 - 6 november 2011 20:45
Ason,
jag förstår så väl efterlysningen av bättre skyltning, men det är svårt. Många bestämmer sig i sista sekund och på nanoakvarierna hade det även bestämts att ingen skyltning skulle ske (skyltarna hade stört insynen i akvarierna som jag greppar det). Om ni fotat något eller undrar över växter så går det bra att identifiera dem i efterhand. Jag vet att ALLA akvarierna är fotade av MAF, men jag vet inte om, hur eller när det läggs ut någonstans. Finns iaf en del bilder här: http://mafshow2011.no-ip.org/

Kul att det uppskattas, och trevligt att ni är nöjda!!

/En av alla urvattnade disktrasor efter rivningen
#172 - 7 november 2011 17:55
Idag kan man läsa om Roffe Nordens snyggaste diskus i fler tidningar bl.a Metro o DN, även Sveriges radio http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=4785731 Kul att det var en svenskodlad diskus som blev Public Choise Så grattis till Roffe o Ninnie Alders. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#173 - 7 november 2011 18:25
kaj.p skrev:
Idag kan man läsa om Roffe Nordens snyggaste diskus i fler tidningar bl.a Metro o DN, även Sveriges radio http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=4785731 Kul att det var en svenskodlad diskus som blev Public Choise Så grattis till Roffe o Ninnie Alders. :)

Det stod även om Ninnies diskus i Göteborgs Posten idag
Kjell Fohrman
Administrator
#174 - 7 november 2011 18:27
Ason skrev:
Och så fick man träffa både Kjell ..........i egen hög person.

/Bengt

Lite udda - vi bor bägge i Partille, men träffar varandra i Malmö:D
#175 - 7 november 2011 20:27
Jag tog snabbt lite video strax innan stängningsdax på utställningen. Det är bara ett litet urval av akvarierna och mest från den "vanliga" utställningen.

http://vimeo.com/31730605

mvh

olof
#176 - 8 november 2011 06:57
Kul att det fortsätter generera uppmärksamhet i media!! Schysst video, Olof, tackar!!
Kjell Fohrman
Administrator
#177 - 8 november 2011 09:15
Det vinnande akvariet i Nanotävlingen
#178 - 8 november 2011 10:46
olof b skrev:
Jag tog snabbt lite video strax innan stängningsdax på utställningen. Det är bara ett litet urval av akvarierna och mest från den "vanliga" utställningen.

http://vimeo.com/31730605

mvh

olof

Tack för att du delar med dig av en bra video.
#179 - 8 november 2011 10:49
Vill också säga att även alla utländska gäster tyckte det var ett kanon arrangemang.
Så här skrev Heiko igår på Facebook. De som känner Heiko Bleher vet att gärna håller fram sig själv o det han gjort men här var han impad. Kul för Malmö Akvarieförening

[COLOR=#333333][FONT=Tahoma]This championship and the show was fast fantastic. The show and competitionbiotope-aquariums were the best I have ever seen anywhere since 1964. [/FONT][FONT=Tahoma]I wish I have had some time and own material to prepare one according to my view myself. [/FONT][FONT=Tahoma] This Malmö Aquarium Club should really beconsidered one (if not the) best worldwide, and not only because of its 85thanniversary (congrats again), but for what they do for the aquarium hobby. Theyare the living proof and showed that this is not only the best, but also themost educational we have in this (crazy) world.[/FONT][FONT=Tahoma]l to prepare oneaccording to my view myself.

[/FONT][FONT=Tahoma]And I wanted to add that the championship was verybeautiful place - unique - different from any other one ever done, and theNordic Discus Society did a fantastic job, great work. Congratulations all ofyou, and specially Kaj and Bosse ... And next time I like to give you beforehandsome helpful additional input (if you want), and help more.[/FONT][/COLOR]

#180 - 8 november 2011 10:57
Det vinnande akvariet i Nanotävlingen
Mitt favoritkar, vad kul!!!
#181 - 8 november 2011 14:34
kaj.p skrev:
Vill också säga att även alla utländska gäster tyckte det var ett kanon arrangemang.

Så här skrev Heiko igår på Facebook. De som känner Heiko Bleher vet att gärna håller fram sig själv o det han gjort men här var han impad. Kul för Malmö Akvarieförening

WOW! Inte illa!

Men. Det finns så klart alltid det som kan göras ännu bättre! Nu på torsdag ägnar vi MAFs månadsmöte åt att visa bildspel från utställningen och sedan till utvärderingsdiskussion, för att bli ännu bättre nästa gång. Alla är välkomna med sina synpunkter! Du behöver inte vara medlem i MAF. Välkomna kl 19:00, Branteviksgatan 40 i Malmö.

För övrigt så gjorde radio P4 i går ytterligare en intervju med MAFs ordförande Niclas. Den förra gick ut först lokalt och sedan i riksradio. DN, Metro, GP, Sydsvenskan mfl publicerade i måndags notiser med bilder på vinnardiskusen. Fantastisk reklam för vår hobby!

(För de som inte känner till Heiko: Han är ett av de största namnen inom akvaristiken genom tiderna, men även vetenskapsman och redaktör för Aqua - International Journal of Ichthyology. Har väl besökt i stort sett alla större akvarieutställningar i Europa och resten av världen de senaste 50 åren och är en eftertraktad föreläsare världen över. Han har på sina expeditioner till mer än 166 länder upptäckt mängder med nya fisk- och växtarter, varav många också fått bära hans namn (se tex här http://en.wikipedia.org/wiki/Heiko_Bleher).)
Kjell Fohrman
Administrator
#182 - 8 november 2011 15:07
Det är ju egentligen helt otroligt hur detta evenemang uppmärksammades av pressen (både tidningar och TV) - så även där lyckades ni på ett fantastiskt sätt. Oerhört kul och bra för akvariehobbyn:D

Hur många besökare blev det totalt - lyckades ni spränga 2.000 personers vallen?
#183 - 8 november 2011 16:01
Jätte GRATTIS till er alla i MAF(och andra) som var med att ordnade denna utställning.

Jag sitter och surar för att jag inte kunde vara där och titta och skulle faktiskt ha varit glad att vara med att sätta upp och plocka ned det hela.

Detta är också ett av bevisen att akvarieföreningar behövs och har en stor funktion. Jag hoppas fler föreningar tar efter (Bollis?). På det här sättet kanske man kan blåsa liv i vår hobby igen!
#184 - 8 november 2011 18:07
Kul att det blev så lyckat. Uppmärksamhet av presss, radio osv är ju super kul. Det går ju tvärt emot utvecklingen vi ser i bla Tyskland.

Kjell hur tycker du denna utställning står sig mot de vi brukar besöka i just Tyskland?
#185 - 8 november 2011 19:25
Så attans fräckt med beröm från en verklig räv!! Inte att förringa alla er andra, men någon som kikat på akvarium i hela sitt liv och lever på det, slår lite högre!! Grymt att det fortfarande genererar mediauppmärksamhet, det har vi nog inte varit med om tidigare, på detta sätt.

Kjell,
jag tror vi klippte 2000 enligt vad jag hört, men det är ändå ett litet "bakslag" - det var samma mängd som förra utställningen ungefär, vi "bettade" innan på 3000 iom kombon med Diskussällskapet. Men, men, 2000 besökare är inget att skämmas för, och så är det ju självklart så att de som var där var av högre kvalisort!! *s*

Bosse,
nästa gång får vi bjuda in dig som föredragshållare!! Men synd att du inte var med, det var bra grejer. Du får njuta av bilderna!!
#186 - 8 november 2011 19:41
2300 hörde jag idag mot 1500 förra utställningen Men exakt resultat kommer på torsdagensmöte :D
#187 - 8 november 2011 20:57
Fler artiklar om utställningen:

http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1570554/Stoddiga-fiskar-visar-upp-sig.html

http://www.skanskan.se/article/20111103/MALMO/711039884/1004/-/skimrande-fiskar-pa-barnens-scen

http://www.metro.se/skane/grodan-allan-drar-publik/EVHkkd!s7Em3ZnQfEz6/

Genomslaget i media har varit helt fantastiskt. Sydsvenskan, sydsveriges största morgontidning har haft två artiklar om utställningen. Metro hade oss på förstasidan. Och när hände det senast att rikstäckande TV gjorde ett reportage om något akvarierelaterat?

Vi har jobbat hårt med utställningen men det har lönat sig. Utan tvekan är detta något som gjort att akvariehobbyn fått uppmärksamhet utan like.

Mediagenomslaget är fantastiskt. jag arbetar mycket med att försöka trycka ut saker i media och vet hur svårt det är. Jag lyfter på haten åt dem som jobbat med mediakontakterna.

mvh

olof
Kjell Fohrman
Administrator
#188 - 8 november 2011 21:13
jag tror vi klippte 2000 enligt vad jag hört, men det är ändå ett litet "bakslag" - det var samma mängd som förra utställningen ungefär, vi "bettade" innan på 3000 iom kombon med Diskussällskapet. Men, men, 2000 besökare är inget att skämmas för, och så är det ju självklart så att de som var där var av högre kvalisort!! *s*

2300 hörde jag idag mot 1500 förra utställningen Men exakt resultat kommer på torsdagensmöte

Det tycker jag låter riktigt bra och man kan nog säga att det ändå nästan var tur att det inte kom fler - trångt och varmt var ju bara förnamnet på hur det också var:D
Kjell Fohrman
Administrator
#189 - 8 november 2011 21:18
lillfrasse skrev:
Kjell hur tycker du denna utställning står sig mot de vi brukar besöka i just Tyskland?

Det är svårt att jämföra för det var ju ingen (eller nästan ingen) försäljning här så dessa saknades ju om man jämför med dessa.

Men utställningen låg gott och väl i nivå med de bästa i Tyskland - drygt 200 akvarier var det ju och även om ca. 100 av dessa var diskusakvarier (inget negativt i sig men det var inte inredda akvarier) så var det ju övrigt massvis av mycket varierande akvarier och designen på dessa vill jag nog påstå rent generellt var högre än på Tysklandsmässorna.
Så det är egentligen fantastiskt att en förening i lilla Sverige kan åstadkomma något sådant.
#190 - 8 november 2011 21:33
S

Bosse,

nästa gång får vi bjuda in dig som föredragshållare!! Men synd att du inte var med, det var bra grejer. Du får njuta av bilderna!!

Naturligtvis ställer jag upp på det! Jag tror nog det kommer att bli mer och mer Sverige i framtiden! Ser framemot bilder och lite artiklar!
#191 - 8 november 2011 21:40
Det är svårt att jämföra för det var ju ingen (eller nästan ingen) försäljning här så dessa saknades ju om man jämför med dessa.

Men utställningen låg gott och väl i nivå med de bästa i Tyskland - drygt 200 akvarier var det ju och även om ca. 100 av dessa var diskusakvarier (inget negativt i sig men det var inte inredda akvarier) så var det ju övrigt massvis av mycket varierande akvarier och designen på dessa vill jag nog påstå rent generellt var högre än på Tysklandsmässorna.

Så det är egentligen fantastiskt att en förening i lilla Sverige kan åstadkomma något sådant.

Ok det var kul att höra. Jag tycker lägsta nivån i nano tävlingen i duisburg är hög det är ju kul att vi lyckas med något liknande här.
Kjell Fohrman
Administrator
#192 - 8 november 2011 21:44
lillfrasse skrev:
Ok det var kul att höra. Jag tycker lägsta nivån i nano tävlingen i duisburg är hög det är ju kul att vi lyckas med något liknande här.

Nano-tävlingen här skiljde sig mycket från den i Hannover. Det var visserligen ungefär lika många nanoakvarier men i Tyskland är det ju "bara" växtakvarier - här var det allt t.o.m. saltakvarier i samma tävling.
Så det går ju inte att säga att den här var bättre eller sämre, för det beror ju på vad man är ute efter. Så denna var inte bättre eller sämre - utan annorlunda
#193 - 8 november 2011 21:52
Nano-tävlingen här skiljde sig mycket från den i Hannover. Det var visserligen ungefär lika många nanoakvarier men i Tyskland är det ju "bara" växtakvarier - här var det allt t.o.m. saltakvarier i samma tävling.

Så det går ju inte att säga att den här var bättre eller sämre, för det beror ju på vad man är ute efter. Så denna var inte bättre eller sämre - utan annorlunda

Det borde göra bedömningen svårare 90% av den breda massan tycker nog ett saltkar är fräckare än ett sötvattens dito.
#194 - 9 november 2011 13:18
Nu som först börjar jag känna mig normal igen efter en dryg vecka med jobb för NDS i Malmö. Hela utställningen var fantstisk. Med så många internationella gäster och alla firrar av olika slag är nog frågan om inte detta var bättre än Duisburg, som bara har blivit sämre för varje år.

Jag tycker att det var mycket kul att träffa alla er skåningar som verkligen bjöd på er själva. Samarbetet med er var kanon och tack för det.

Hoppas på att få jobba med er igen.
Kjell Fohrman
Administrator
#195 - 9 november 2011 18:34
105 foton från detta evenemang är nu inlagda i Zoopets stora fotoarkiv (enbart tillgängligt för Goldmedlemmar) - så småningom kommer jag också att skriva en artikel som kommer att var öppen för alla att läsa
#196 - 9 november 2011 18:46
Läste i dagens metro om discusen så vann championatet i malmö. Så jäkla fin den var!
#197 - 9 november 2011 18:48
Kul med bilder Kjell är det nya kameran in Action?
Kjell Fohrman
Administrator
#198 - 9 november 2011 18:55
lillfrasse skrev:
Kul med bilder Kjell är det nya kameran in Action?

Ja men jag var inte alls vän med den och jag som verkligen hatar att läsa instruktionsböcker (denna var på 340 sidor) måste kanske öppna den :p
Dock så anmälde jag mig till en 2,5 timmes utbildning som Nikon anordnar här i Göteborg - så jag väntar med instruktionsboken tills jag varit på den kursen.
#199 - 9 november 2011 19:06
Ja men jag var inte alls vän med den och jag som verkligen hatar att läsa instruktionsböcker (denna var på 340 sidor) måste kanske öppna den :p

Dock så anmälde jag mig till en 2,5 timmes utbildning som Nikon anordnar här i Göteborg - så jag väntar med instruktionsboken tills jag varit på den kursen.

Det har väll hänt lite med den sedan D200 introduserades. De flesta bilderna var mörka jag tror de nyare kamerorna går att köra med högre iso utan att det blir grynigt.
Kjell Fohrman
Administrator
#200 - 9 november 2011 19:15
lillfrasse skrev:
Det har väll hänt lite med den sedan D200 introduserades. De flesta bilderna var mörka jag tror de nyare kamerorna går att köra med högre iso utan att det blir grynigt.

När jag inte använde blixt så körde jag med 1250 i ISO. Främst var det skärpedjupet som inte stämde riktigt med hur jag trodde att jag ställt in kameran, sedan ville kameran också att autofokusen skulle ha låst sig (vilket tog längre tid med denna) innan det gick att knäppa av, sedan strulade det lite med blixten också.
Men skit samma - det var säkert några inställningar som var fel - det får jag redan på när jag går kursen eller om jag orkar läsa i instruktionboken.

Nu var det ju mässan denna tråd skulle handla om och inte min kamera oxch en del av fotona blev ju ändå riktigt bra - t.ex. den på Zacco platypus
#201 - 9 november 2011 22:28

Vilket härligt svar Kjell

"Denna var inte bättre eller sämre utan annorlunda"
#202 - 9 november 2011 22:39
Stort tack till alla föreningsmedlemmar,gästutställare,besökare samt media.

Vi Tackar för alla fina ord ni skriver om utställningen,samt allt bildmaterial som läggs ut.

I morgon har vi möte och då ska utställningen summeras,i form av ris och ros för att ta med oss som erfarenheter till nästa gång vi håller utställning,vilket förhoppningsvis är om fem år.

Fortsätt gärna att skriva här i tråden,kanske är det det negativa vi är mest intresserade av att få reda på så att detta kan finslipas och bli bättre.

De bilder våran fotograf tagit kommer vi att göra en bok om som ett trevligt minne att kunna titta tillbaka på.

Hoppas att det som skrivs i denna tråden kan trigga andra föreningar runt om i landet att ge sig på att göra en utställning,givetvis kan vi i så fall bistå med tips och råd om så skulle önskas.

För Malmö akvarieförening

Niclas Bard
#203 - 10 november 2011 07:48
Jag kikar inom i afton, har lite synpunkter på uppställning av pallarna, skyltningen samt panikjobb - och inte bara gnäll, utan konkreta förslag på hur det kanske kan lösas bättre.

Bra med foton, Kjell!! Kikar inom strax!!

Riktigt kul är att svallvågorna fortfarande sprider sig i media - Kvällsposten ska intervjua Anita idag!!
Kjell Fohrman
Administrator
#204 - 10 november 2011 08:46
nille skrev:
Fortsätt gärna att skriva här i tråden,kanske är det det negativa vi är mest intresserade av att få reda på så att detta kan finslipas och bli bättre.

För Malmö akvarieförening

Niclas Bard

Jag tar dig på orden och nämner det negativa med utställningen. Det var stundtals för trångt att gå runt, det var hela tiden alldeles för varmt i lokalen, det var lite konstigt ljus i diskusakvarierna, resultaten i tävlingarna var inte tydligt angivet, det borde ha varit bättre infoskyltar över fiskarna, det kunde gärna också ha varit plats för några företag (affärer) som sålde prylar till utställningspris.

Detta var saker som kunde ha varit bättre - men som flera redan har sagt så var utställningen oerhört bra och vad jag skrivit ovan förbleknar i jämförelse med det positiva. Men jag förstår att ni också vill ha reda på sådant som är negativt (även om det är småsaker) för att kunna nästa utställning ännu bättre
#205 - 10 november 2011 22:32
I dag har vi så haft det första mötet efter utställningen,under detta har vi summerat en del positiva och negativa saker om arrangemanget,som vi ska ta med oss till nästa stora utställning.

Varför skriver jag då nästa stora utställning kan man fråga sig?

Jo anledningen till detta är att vi i MAF beslutat oss för att instifta ett vandringspris i Nanoklassen,i och med detta beslut kommer vi därför årligen att hålla en mindre Nanoutställning på höstkanten.

Nille
Kjell Fohrman
Administrator
#206 - 11 november 2011 08:15
nille skrev:
Varför skriver jag då nästa stora utställning kan man fråga sig?

Jo anledningen till detta är att vi i MAF beslutat oss för att instifta ett vandringspris i Nanoklassen,i och med detta beslut kommer vi därför årligen att hålla en mindre Nanoutställning på höstkanten.

Nille

Trevligt
#207 - 11 november 2011 08:41
Hur många besökare betalade inträde under fredagen, lördagen och söndagen?
Ur många barn uppskattade ni det till?
#208 - 12 november 2011 10:59
Boss, fortfarande osäker men jag tror det landade på ca 1700 vuxna och ca 600 barn. Enbart sex helgbiljetter, verkar som det kan skippas eller så får vi sänka priset till nästa gång. Nille, har du koll?

Jag har lagt ut en projekttråd om mitt nano på PS. Intet ont om Zoopet, men det är ju mest växtnörderi...

http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=14547&highlight=
#209 - 14 november 2011 20:24
Boss, fortfarande osäker men jag tror det landade på ca 1700 vuxna och ca 600 barn. Enbart sex helgbiljetter, verkar som det kan skippas eller så får vi sänka priset till nästa gång. Nille, har du koll?

Jag har lagt ut en projekttråd om mitt nano på PS. Intet ont om Zoopet, men det är ju mest växtnörderi...

http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=14547&highlight=

Micke sade det på mötet i torsdags men kommer int ihåg exakt.

Runt 1550 vuxna, och 450 barn.

Nille
Kjell Fohrman
Administrator
#210 - 23 november 2011 19:31
En artikel från utställningen är nu inlagd på Zoopet - den kan läsas här http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=325
#211 - 24 november 2011 08:21
Tack, Kjell!! :)
#212 - 24 november 2011 20:35
Tack för artikeln Kjell. Vi i Nordiska Diskussällskapet har haft ett utvärderingsmöte ikväll och vi kommer definitivt o sikta på ett nytt championat 2013. :D
#213 - 25 november 2011 23:02
Mycket trevlig artikel kjell.

Kul att du tyckte mitt akvarium med regnbågselritor var det vackraste,tror att detta tog max tjugo minuter att ställa i ordning på plats.

Har redan i planerna att bygga fler sådana kar som är långt förberedda hemifrån för att snabbt kunna ställas i ordning när man väl är på plats.

Nille
#214 - 25 november 2011 23:14
Nille, man grattar - det är kanske något att ta upp till nästa utställning; hur man får ett snyggt kar på plats snabbt. :)
#215 - 25 november 2011 23:57
Inte alls dumt att i förväg hemma bygga upp sina baljor för att sedan enkelt iordningställa på plats.

Hemma kan man i månader tex prova ut olika rötter,stenar och grus.
Vill man bygga några inredningsdetaljer är detta också lättare att genomföra hemma.

I just detta kar hade jag valt att använda mig av bambu för att efterlikna vassstrån,dessa har jag silikonat fast på en plastskiva.

Så väl på plats var det bara att stoppa ner plattan och sedan fylla på med grus för att få grundstommen i baljan.

Nille
#216 - 26 november 2011 00:09
Bra du tar upp det redan nu Niclas, men allra bäst är om det kommer ett tag innan nästa utställning - jag kan hjälpa till och köra något om "tips och trix" inför en utställning, så att burkarna kan ställas upp snabbt. Jag gillade också din burk, det är helt sant!!

Vet inte om du sett det, men jag skrev ett svar till Daniel i en annan tråd; somligt bör nog MAF sas ha övergripande koll på inför varje utställning. Daniels koncept är otroligt bra, ur många aspekter. Ffa i marknadsföring - att ha fisk som kan drunkna, fisk som man lättast hittar i träd, fisk man kan skicka per post över hela världen och så vidare. Det är sådant som får media att reagera. Nu hade vi flyt med grodan Allan, sådant ska givetvis också uppmuntras. Jag är gärna med och samordnar något liknande till nästa utställning - så slipper folk stå med andan i halsen och krascha kar... *s*

Diskussällskapet verkar satsa på ett championat 2013 - MAF kanske ska vara på hugget där med nanotävling. Tror det är bra att synka.
#217 - 2 december 2011 13:47
Tänkte försöka hålla koll på vad som skrivs internationellt. Här är en artikel från det italien finns på i tidskrift och på internet.
http://www.discusclub.net/il-secondo-campionato-nordico-del-discus-malmo-svezia-4-6-novembre-2011/?cmntid=10150446012822937&fb_comment_id=fbc_10150444412602937_20166537_10150446012822937&notif_t=comment_mention&ref=notif#f17e1d8472d4a91
Det lär också komma artiklar i Diskusbrief och Practical Fish Keeping
#218 - 3 december 2011 10:04
kaj.p skrev:
Tänkte försöka hålla koll på vad som skrivs internationellt. Här är en artikel från det italien finns på i tidskrift och på internet.

http://www.discusclub.net/il-secondo-campionato-nordico-del-discus-malmo-svezia-4-6-novembre-2011/?cmntid=10150446012822937&fb_comment_id=fbc_10150444412602937_20166537_10150446012822937¬if_t=comment_mention&ref=notif#f17e1d8472d4a91

Härligt att det fortsätter uppmärksammas internationellt!

Jag tänkte samla allt som skrivits om utställningen, länkar, inskannade artiklar, etc på en sida på MAFs hemsida så småningom.

Tveka inte att posta länkar till allt ni vet publicerats kring utställningen här så sammanställer jag det.

/Daniel
#219 - 9 december 2011 08:01
kaj.p skrev:

http://www.discusclub.net/il-secondo-campionato-nordico-del-discus-malmo-svezia-4-6-novembre-2011/?cmntid=10150446012822937&fb_comment_id=fbc_10150444412602937_20166537_10150446012822937&notif_t=comment_mention&ref=notif#f17e1d8472d4a91

För att förtydliga så kommer artikeln i Diskusbrief nr 1 2012 och i Tropical Fish Hobbyist (TFH), men här vet jag inte vilket nummer.
#220 - 9 december 2011 09:52
Men Bosse skulle inte Mark E skriva för PFK eller har jag fått det om bakfoten ???
Hna burkar iallfall bevaka internationella shower för deras räkning t.om du är omnämnd i ett par stycken :). http://www.practicalfishkeeping.co.uk/content.php?sid=3832
Kjell Fohrman
Administrator
#221 - 9 december 2011 10:02
Det stod i alla fall inget i det nummer av PFK som ramlade ner i brevlådan för några dagar sedan
#222 - 18 januari 2012 14:34
Boss skrev:
För att förtydliga så kommer artikeln i Diskusbrief nr 1 2012 och i Tropical Fish Hobbyist (TFH), men här vet jag inte vilket nummer.

Här kom den först iallfall http://www.practicalfishkeeping.co.uk/content.php?sid=4697

Annons