Akvarietyngd och frigolit!

#1 - 11 juni 2004 21:51
Jag har en riktigt knäpp fråga. Det har väl inte så mycket betydelse, men jag är född nyfiken. Om man har ett stort frigolitbakgrundsbygge i ett kar fyllt med vatten. Kommer frigolitens flytkraft göra att akvariets tyngd minskar? Alltså inte bara för att det får plats mindre vatten pga bakgrunden.
#2 - 11 juni 2004 22:06
Nix, akvariet blir inte lättare (förutom för att det innehåller mindre vatten). Det är precis som att du inte blir lättare om du står på en våg och drar dig själv i håret.
#3 - 11 juni 2004 22:07
Fast här är nåt att klura på:
Du har ett 100 kilos akvarium. I det akvariumet lägger du ned en 10-kilos tyngd, som är förbunden med precis så mycket frigolit att tyngden svävar mitt i akvariet.
Vad väger akvariet?
#4 - 11 juni 2004 22:11
Svar NEJ! om du ställer dig på en stol och trycker på dit tak blir kraften uppåt lika stor som nedåt alltså påverkas inte vikten av huset... detta kanske förklarar saken... eller inte... Det va i alla fall kul att få filosofera lite!
#5 - 11 juni 2004 22:16
Teoretisk kan det bli så här: 10 kg tyngd och frigolit måste deplacera 10 kg vatten, plus den försumbara vikten av frigoliten, antag 10,5 kg. Det innebär att den kvarvarande mängden vatten blir knappt 90 liter. Detta innebär att akvarieinnehållet väger 100 kg. Eller?
#6 - 11 juni 2004 22:17
Ursprungligen skickat av Azur

Fast här är nåt att klura på:

Du har ett 100 kilos akvarium. I det akvariumet lägger du ned en 10-kilos tyngd, som är förbunden med precis så mycket frigolit att tyngden svävar mitt i akvariet.

Vad väger akvariet?

Svar : Att du då inte längre har ett 100 kilos/Liters akvarium längre volymen på tyngd o frigolit pressar ut volymen på vattet och du får lika stor volym.
Att tänka på 1 liter vatten väger 1 kg vid +4 grader celcius.
Man kan då tynga ner akvariumet med tex guld vars densitet är mycket hög.
Att fylla ut med skumplaster o dyl. gör ju bara att man minskar vatten mängden vid samma volym.
Håller någom med mig??
#7 - 11 juni 2004 22:18
Azur - 110 kilo så länge du inte tar ut nåt från akvariet.

Om du släpper två kulor från ett torn båda är 1 cm i diameter en är av bly och en är av aluminium vilken slår i backen först? (förutsättning är att det är vindstilla)
#8 - 11 juni 2004 22:21
sammy - de slår i backen samtidigt, då massan ej påverkar accelerationen, 9,82 m/s2. Eller minns jag fel? Vi verkar tänka lika om akvariet i alla fall, *puh*.
#9 - 11 juni 2004 22:23
Den här då: Friktionen är en funktion av trycket som genereras på en yta och en friktionskoefficient. En större yta ger således mindre tryck för en given belastning. Varför har breda däck då bättre vägegenskaper???
#10 - 11 juni 2004 22:25
DBrave - såklart de gör! men när det gäller akvariet så har du nog fel tror jag för att tyngden ska deplacera 10 kg vatten krävs det väl att tyngden har en volym på 10 dm3.
#11 - 11 juni 2004 22:30
Ja, och min teori är att tio liter vatten pressas över kanten, vilket ger 90 liter vatten, 10 kg tyngd och en försumbar vikt frigolit. Summa 100 kg.
Jag har en teori om däcken, men få höra din!
#12 - 11 juni 2004 22:31
DBrave - det beror väl på att liten yta ger större risk för ändringar i friktionen då tex en liten sten under ett tävlingscykeldäck påverkar ytan i större omfattning än om det är ett mountainbikedäck som fortfarande kommer att ha kontakt med marken. eller?
#13 - 11 juni 2004 22:33
Precis, det är ett bredare däcks möjlighet att ha god kontakt med underlaget, samt att transportera bort, eller ta upp värmen. Håller du med? Min fysiklärare klarade inte att förklara detta, men racingvärlden har...
#14 - 11 juni 2004 22:33
Eftersom frigoliten gör att tyngden svävar fritt så måste den ha samma densitet som vattnet.
#15 - 11 juni 2004 22:34
Men bakgrunden är ju limmad i akvariet. Frigolit har ju så mycket lyftkraft. Jag håller med att om den bara pressas ner av något annat, en hand, så kan bara den undanträngda vattenmassan inverka på vikten.
#16 - 11 juni 2004 22:36
Sonja - Akvariet kommer bli precis så mycket lättare som det vatten som inte får plats på grund av frigolitens volym väger.
#17 - 11 juni 2004 22:39
spaceace - good point! men densitet mäts väl i vikt/volym?
men 10 kg tyngd kommer då att orsaka z (sin egen volym) + x (den volym av frigolit som dras ner under ytan) som rimligtvis bör bli 10 liter = 10 kg vatten
#18 - 11 juni 2004 22:42
Ursprungligen skickat av Sonja

Men bakgrunden är ju limmad i akvariet. Frigolit har ju så mycket lyftkraft. Jag håller med att om den bara pressas ner av något annat, en hand, så kan bara den undanträngda vattenmassan inverka på vikten.

Om vikten på akvariet ska minska (förutom det undanträngda vattnet) så måste man stoppa i något som har lägre densitet än luft (tex helium).
#19 - 11 juni 2004 22:43
Sonja - Det som blir risken med frigolitbakgrund är att akvariet blir "framtungt" och att det därigenom blir ojämnt tryck på akvarie-möbeln/ställningen och även på bottenglaset om frigoliten är limmad mot botten - vatten kommer alltid att välja den väg där mottrycket är som lägst.
#20 - 11 juni 2004 22:46
och det är uppåt i ett akvarium
#21 - 11 juni 2004 22:50
Jag har inga frigolitbakgrunder, än. Men det där om "framtungt" var intressant. Det är ju många som bygger i frigolit, och inga små byggen. Men då tillkommer ju annat, som sån där "husfix" som jag tror är någon slags spackel, kanske. Å andra sidan verkar det finnas vattenfyllda filterkammare bakom som jämnar ut allt.
#22 - 11 juni 2004 22:52
Sammy- Exakt va ja mena. Den totala densiteten (tyngden + frigoliten) blir samma som vattnets densitet. Gick lite för fort när jag skrev[:-100]
#23 - 11 juni 2004 22:52
Vad du än placerar i baljan så kommer det väga så mycket mer som det du lagt i det .Punk slut .
*skrattar*
Ställ dig i en hink och försök lyfta dig själv.
Men i andra fall räkna densiteten
#24 - 11 juni 2004 22:59
I morgon ska jag göra en liten minitest på hushållsvågen. Jag kan ju klämma fast frigolit under några stenar i ett litet yngelkar (utan yngel, he, he) och väga allt för sig först och sen ihop. Jag är säker på att ni grabbar har rätt men jag har semester och inget att göra ;-)
#25 - 11 juni 2004 23:23
Ursprungligen skickat av spaceace

[quote]Ursprungligen skickat av Sonja

Om vikten på akvariet ska minska (förutom det undanträngda vattnet) så måste man stoppa i något som har lägre densitet än luft (tex helium).
[/quote]
Allt som har lägre densitet än luft skulle fara ut osm projektiler ur fiskbaljan.
Bygg stadigt och bra ha ordentligt under stativ .
Du får bra bär yta på botten med tunn frigolit under glasbaljan

Annons