AkvarietsUngdomsFörening

#1 - 21 juni 2004 12:15
Tjena jag och en till har startat denna förening. Vi skulle vilja ha lite fler medlemmar. Så skriv här om du vill bli medlem.
#2 - 22 juni 2004 16:28
Jag och en till har startat den men den är ju inte så stor än men det kan den ju bli (hoppas det). För att gå med så behövs än så länge namn, e-post och MSN om man har det. Vi försöker att få personer från olika delar av Sverige att gå med så den blir lite större. När man är medlem kommer man upp på denna sida www.freewebs.com/akvariefiskarna. Och när man är medlem vore det bra om man försöker få fler från ens stad att gå med. Så det blir uppdelat i 1 stor och många små i Sverige. Skriv uppgifterna här eller skicka dom med e-post till: pontus.lindgren@mail.kalmar.se.
#3 - 23 juni 2004 13:42
Som ett nytt SARF fast med åldersgräns (vilken?) alltså?

Olle
#4 - 23 juni 2004 13:56
Ej bestämt riktigt men kan tänka mig 20 ungefär.
#5 - 24 juni 2004 12:56
Här kommer lite mer info: Vi hade tänkt att starta en webbsida men den kommer dröja någon månad. Och sen kommer vi att chatta genom MSN med dom som har det.
#6 - 3 juli 2004 18:44
Vi kanske kommer att ordna ett möte per år eller något liknande med auktion och annat som har med akvaristik att göra. Tex att vissa får visa bilder på sin akvarium och så.
#7 - 4 juli 2004 12:18
En webbsida kommer att startas och det av mig Pontus. Adress kommer förmodligen att bli http://kalmar.pointclark.net/auf . Men det är inte bestämt. När man blir medlem så ska man än så länge ange namn, e-post och MSN om man har det. Det kommer förmodligen att väljas ordförande mm när det finns mellan 5-10 medlemmar. Medlemskap kostar än så länge ingenting. Man kommer kanske att få rabatt på akvariebutiker, men det blir först när medlemskap kostar. Man får ju träffa andra akvarister om man blir medlem. Förhoppningsvis kommer det att bli ett möte per år men det måste bli fler medlemmar först. Mötet kan ju bli varsomhelst tex på akvariet i Stockholm eller något annat liknande eller bara i en lokal något år. Webbsidan än så länge: http://www.freewebs.com/akvariefiskarna. Mer info kommer.
#8 - 16 juli 2004 13:12
Någon som vill gå med?
#9 - 3 augusti 2004 17:53
Snälla skriv här om det är något du undrar eller vill gå med eller vad som helst om AUF.
#10 - 4 augusti 2004 20:40
Åldersgräns 18år
#11 - 4 augusti 2004 21:12
Ska kolla på www.freewebs.com/akvariefiskarna...;)

Mvh Malawi´n
#12 - 4 augusti 2004 21:14
Kunder inte hitta sidan, kom bara til freewebs...=/

Mvh Malawi´n
#13 - 5 augusti 2004 10:43
Ja men klicka på min länk då.
#14 - 5 augusti 2004 10:53
Lite mer info kommer nu:

Jag är Ordförande. Resa är har jag ju skrivit om att det blir ett möte per år och då kommer vi dom flesta gångerna att åka till någonting i Sverige och ha mötet efteråt. Degens bild tycker jag var en bra idé så tack för den ZakatH på ciklid.se. Men som han skriver måste det bli fler medlemmar först. Man ska få sin egen del av sidan och det är nu fixat bara att jag inte hade tänkt på att man skulle få skriva om sig själv så tack för den idén också.
#15 - 19 augusti 2004 08:08
Gå med nu!
#16 - 19 augusti 2004 08:34
...
Inte alls desperata, eller hur...?
När inte ens sidan finns, så är det inte så mycket man kan göra.

Mvh Malawi´n
#17 - 19 augusti 2004 13:24
Vad menar du?
#18 - 19 augusti 2004 14:40
vad är det för spöken som cirkulerar på sidan? lite jobbigt tycker jag
#19 - 19 augusti 2004 14:47
Vad jag menar?
Inte nog med att den inte hittar ngn av dina två första sidor, det öppnas dessutom upp ett femtiotal websidor, varav ingen heller kunde hittas, precis som den första...

Mvh Malawi´n
#20 - 19 augusti 2004 15:32
Som malawi´n mycket riktigt påpekar fungerar ingen av adresserna du har angivit.

Varken din egen eller Freewebs! Så fixa problemet och tjata mindre. Jag är 13 år och tänker inte gå med. Jag är nöjd med NCS.

Mvh Ludde
#21 - 19 augusti 2004 15:48
Felet med adressen är att det är en punkt i slutet av meningen som råkat hamla i adressen.

Att det skulle vra en förening förstår ag inte. Det finns tydligen inga stadgar och ingen styrelse etc.

Tyvärr kan jag utan att vara synsk säga att eran "förening" kommer gå i graven ganska fort. Deta med tanke på att iden inte är hållbar och att det finns flera liknande sidor redan (ex. Zoonen).
#22 - 20 augusti 2004 12:41
Svar till marcus: 1Den kommer inte gå i graven 2Det finns styrelse 3Webbsidan är snart uppe 4Länkarna fungerar.
#23 - 25 augusti 2004 17:50
Fråga bara på så mycket ni orkar om föreningen här.
#24 - 26 augusti 2004 09:38
Första länken fungerar fortfarande inte, den andra innehåller bara fem mailadresser och den tredje inget akvarierelaterat heller.

Du skriver att det finns en styrelse. Kan du presentera styrelsemedlemmarna med namn, hemort och uppdrag här? Har ni haft något styrelsemöte? Är några andra möten planerade? Om ni kunde presentera ett höstprogram kanske folk skulle förstå mer vad det handlar om och varför man ska vara med i er förening i stället för den lokala akvarieföreningen.

Olle
#25 - 26 augusti 2004 10:04
Nej det ligger inget på den översta men det ska komma nästa vecka.

Vi har bara Ordförande än så länge.

Den andra är en tillfällig lösning tills den översta kommer upp.
Och det är inte bara mailadresser.
#26 - 26 augusti 2004 10:58
Nej, det är ju inte bara mailadresser utan förnamn och födelseår också! [:)]

Olle
#27 - 26 augusti 2004 11:04
Dessutom borde du väl förstå att ni får problem med trovärdigheten om du först svarar Marcus att "det finns styrelse" och sedan mig att "Vi har bara ordförande än så länge"?

En förening måste vara ROLIG och TROVÄRDIG om folk ska vilja vara med i den. Det är två viktiga nyckelord.

Olle
#28 - 27 augusti 2004 12:31
Ja men jag menade att vi hade den styrelsen vi behöver än så länge.

Det finns knappar på sidan där det står: Info Regler mm.
#29 - 30 augusti 2004 14:09
Återigen vet jag inte om jag ska skratta eller gråta - du menar alltså att en ensam ordförande är den enda styrelse ni behöver än så länge? På AkvarieGuiden skrev du att det inte ska vara en helt ny organisation utan ett ungdomsförbund inom SARF. Är det något du tänker informera om här också? Jag rekommenderade dig att ta kontakt med SARF-styrelsen i så fall. Ett ungdomsförbund inom SARF skulle inte vara fel, men det är tydligt att du har mycket att lära om vad en styrelse är och hur dess arbete fungerar, liksom om föreningsliv i stort. Framförallt måste ni bli tydligare och trovärdigare.

Olle

#30 - 31 augusti 2004 14:31
Jag har kontaktat sarf. Sidan kommer upp denna vecka. Där står det allt som behövs. Och jag kan inte komma på vad vi skulle behöva förutom Ordförande.
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 31 augusti 2004 14:37
Och jag kan inte komma på vad vi skulle behöva förutom Ordförande

Kanske en ordförande som kan svaret på din fråga [;)]
#32 - 31 augusti 2004 15:28
En styrelse brukar bestå av Ordförande,viceordförande,sekreterare,kassör,ledarmöter och suppleanter som VALTS av föreningens medlemmar.
#33 - 31 augusti 2004 17:58
Ursprungligen skickat av kepl_90

Jag har kontaktat sarf. Sidan kommer upp denna vecka. Där står det allt som behövs. Och jag kan inte komma på vad vi skulle behöva förutom Ordförande.

Här är lite lästips:
Att starta en förening, från Förbundet Unga Forskare, och från Uppsala Kommuns hemsida
Exempelstadgar från Förbundet Unga Forskare, och Sverok
Styrelsens uppgifter, från Uppsala Kommuns hemsida.

-- MW
#34 - 1 september 2004 09:12
Där fick du några bra länkar som du bör ta god tid på dig att studera. Jag måste ge dig ytterligare ett viktigt ledord: DEMOKRATI. Det är på grund av demokratin som en styrelse måste ha FLERA medlemmar som mycket riktigt måste VÄLJAS av föreningsmedlemmarna. En styrelse kan faktiskt jämföras med en regering. Visst är det väl bättre att styras av en folkvald regering där olika åsikter får komma fram, än av en självutnämnd diktator som ensam bestämmer allt?

Olle
#35 - 1 september 2004 13:44
Ja men det är ju lätt när man bara var en medlem. Vi kommer skafa mer styrelse när det behövs. Den nya sidan ska komma upp idag.
#36 - 1 september 2004 14:56
Finns det bara EN medlem nu??? Vad har hänt med de andra fyra som står på hemsidan? Nyss skrev du på AG att ni var två ordförande? Jag önskar att jag kunde stödja idén med ett SARF:s ungdomsförbund, men när det ständigt kommer förvirrande motsägelser är det lätt att misströsta. Ena dagen en helt ny förening, nästa dag en under SARF... ena dagen finns en styrelse, nästa bara en ordförande, nästa dag två... enligt ett tidigare inlägg 5-6 medlemmar, nu bara en... Förstår du inte själv hur förvirrande sådant är???

Olle
Kjell Fohrman
Administrator
#37 - 1 september 2004 15:22
Jamen det förstår du väl Olle att en förening med EN medlem måste ju vara den ultimata demokratin. Alla beslut kommer ju t.ex. att fattas i 100% enighet och ingen risk att föreningen spricker pga osämja[:-39] - det du.
#38 - 1 september 2004 18:56
Det var bara en medlem i början ju och då blev jag ordförande för jag var enda melemmen. Men sen har vi blivit fler och just nu är vi 8st. Och så har det inte blivit någon omröstning än.
#39 - 2 september 2004 06:34
Kjell, jag är rädd att du har rätt i att den föreningsstorleken blir bäst i detta fall! [:)]

Pontus, allvarligt talat måste du begripa vissa saker:

1. DU ÄR INTE ORDFÖRANDE INNAN DU HAR VALTS AV FÖRENINGENS MEDLEMMAR PÅ ETT ÅRSMÖTE.

2. DET FINNS INGEN STYRELSE INNAN DEN HAR VALTS AV FÖRENINGENS MEDLEMMAR PÅ ETT ÅRSMÖTE.

3. EN ENSAM MÄNNISKA KAN VARKEN VARA EN FÖRENING, EN STYRELSE ELLER EN ORDFÖRANDE.

En styrelse väljs för ett år och kan inte ändras från dag till dag. Du får nöja dig med att vara KONTAKTPERSON än så länge. Om du inser detta kommer trovärdigheten att öka något, även om den redan har sjunkit väldigt lågt. Jag vill inte vara elak, men ska du starta en förening MÅSTE du faktiskt känna till åtminstone det mest grundläggande i hur en förening fungerar.

Olle
#40 - 2 september 2004 13:36
Okej, men det var så jag menade också att vi behövde en orförande, tänkte inte på att man kunde kalla det kontaktperson.
#41 - 3 september 2004 06:29
Snälla Pontus, du måste inse att en ordförande och en kontaktperson inte är samma sak! En ordförande har ALLTID blivit vald av sin förening och leder en styrelse som även har sekreterare, kassör, ledamöter o s v. En kontaktperson är den person man kontaktar när man vill bli medlem eller ha information om en förening och är fullt möjlig även när föreningen ännu är på planeringsstadiet.

Olle
#42 - 3 september 2004 13:09
Jag tänkte inte på det. Jag är bara 14år. Så klaga inte för då tycker jag inte du har här att göra.
Kjell Fohrman
Administrator
#43 - 3 september 2004 13:16
Så klaga inte för då tycker jag inte du har här att göra.

Skriver man i ett forum så får man lära sig ta såväl ris som ros. Den som avgör om man har här att göra eller inte är de som är ansvariga för sidan, dvs jag och Christian - definitivt INTE du.
#44 - 3 september 2004 14:02
Pontus, jag är inte ute efter att klaga och klanka ner på dig. Förstår du inte att jag bara vill ditt bästa? Tyvärr är det bara så att man måste känna till hur föreningar fungerar om man ska starta en förening. Annars blir du inte tagen på allvar och får inga medlemmar. Jag vill ju bara hjälpa dig, så att du får medlemmar till din förening! Du har varit väldigt envis med att få igång föreningen, och jag har försökt förklara hur det fungerar. Känner du dig inte mogen för att starta en förening kan du gärna vänta ett par år. Det är dock inget jag uppmanar dig till, utan du gör precis som du vill!

Olle
#45 - 3 september 2004 14:04
Nämen lars-olof, inte tycker du väl att detta är förvirrande??[;)]
#46 - 5 september 2004 13:20
Ja me ge råd då och klaga inte.
#47 - 5 september 2004 14:06
Ärligt talat...
Min webgrupp har nog fler medlemmar än din förening, och det utan att jag har sagt:
"gå med nu"
14 ggr på en tråd;P Jag håller mig till ciklidbladet och dess förening.

Mvh Malawi´n
#48 - 5 september 2004 15:01
tycker det är jättebra att du engagerar dig o vill starta en akvarieförening för unga.
men du måste oxå ta åt dig av den kritiken som du fått. all konstruktiv kritik åtminstone, malawins inlägg exempelvis tycker jag inte hör hemma här.

lycka till nu!
#49 - 5 september 2004 16:00
Jag kan erkänna att mitt inlägg inte var ngn konstruktiv kritik, men anser att den ändå hör hemma här. Han har fått fakta om hur han ska starta en förening, och eftersom intresset inte verkar vara särskilt stort för tillfället, kanske han ska läsa den faktan, för att sedan starta en ny tråd, där han mer genomgående berättar om föreningen, regler, hemsida osv.

Mvh Malawi´n
#50 - 5 september 2004 16:19
Föreningar med enbart barn och unga ungdomar är svårt att få och fungera på lite sikt. Dels är man inte myndig och kan teckna firma och så med tanke på ekonomiska åtaganden. Dels så kan intressen över en dag ändras fort för unga människor, inte minst därför att de blir "könsmogna" och upptäcker det motsatta könet, eller att de börjar ta detta med studier på lite mer allvar. Det är rätt vanligt att de som sysslar med idrott upptäcker att det krävs mer träning för att hänga med där också när man blir lite äldre.

Ytterligare ett bekymmer brukar vara att ungdomar inte är så särskilt mobila för egen maskin, och föräldrars lust att skjutsa många mil brukar vara en smula begränsat.

Så vad skall man göra då? Jo, i de flesta akvarieklubbar brukar även unga människor vara välkomna. De är ju återväxten inom hobbyn så det finns nästan alltid några som hjälper dem tillrätta i en förening. Sedan finns ju det här fantastiska Zoopet där alla åldrar möts och hjälper varandra. Jag tror att de flesta yngre uppskattar att det finns lite erfarenhet att konsultera när favoritfiskarna ligger och ser dåliga ut, eller när något tekniskt krånglar. Kanske är detta den ultimata ungdomsföreningen egentligen?

#51 - 5 september 2004 18:34
Mitt råd till alla unga akvarister är att uppsöka den <b>lokala </b>akvarieföreningen och där fråga om man inte kan åstadkomma någon form av ungdomsverksamhet.
Ungdomsgrupperna i Uppsala Akvarieförening fick fram en hel del entusiastiska akvarister på sin tid...
#52 - 6 september 2004 07:16
Pontus, om jag råder dig att bli tydligare och sätta dig in i hur en förening fungerar - anser du då att det är råd eller klagomål?

Vad anser ni andra som har skrivit här? Jag kanske har varit alltför ärlig och rakt på sak i vissa inlägg, men är det råd och förklaringar eller klagomål jag har kommit med?

Jag håller helt med de två föregående inläggen här. Det är faktiskt mycket givande att mötas över ålders- och generationsgränser i en akvarieförening. Vill du ändå starta något eget med bara ungdomar, så varför inte en ungdomsgrupp INOM din lokala akvarieförening? Då behövs inget krångel med styrelse, men du kan ändå få äran att vara kontaktperson. (Där fick du ett råd till [:)])

Olle
#53 - 6 september 2004 08:08
Tjena Pontus!

Tycker att det är kul att du tar initiativ till nåt sånt här! Men det är som flera sagt innan mig, mycket att tänka på (om det ska ses som en "seriös" förening)!

Om du vill snacka med några gamla rävar här i Kalmar så kan du säkert få tag på nån här: http://hem.bredband.net/maxstr/kaf/

Lycka till!
#54 - 6 september 2004 12:49
Ok tack för alla råden. Fortsätt gärna skriva här.
#55 - 6 september 2004 13:10
Några tips.

Samla dom som är intresserade till ett <font color="red">konstituerande möte</font id="red">. Där sätter ni ihop en <font color="red">interimsstyrelse</font id="red"> som sätter ihop ett <font color="red">stadgeförslag</font id="red">, ett förslag till <font color="red">verksamhetsplan</font id="red"> och bestämmer datum och plats för ett första årsmöte. Därefter kallar ni till detta möte. Se till att kallelsen kommer i rimlig tid före mötet, så att intresserade har möjlighet att närvara. På det första mötet skall det röstas fram en föreningsstyrelse, och föreningens stadgar och verksamhetsplan skall fastslås.

-- MW

röda ord = tips att googla och läsa om.
#56 - 10 september 2004 12:29
Tack för det. Ska göra så.
#57 - 11 september 2004 12:44
Nu är sidan uppe! http://kalmar.pointclark.net/auf.
#58 - 15 september 2004 13:43
Den ska visserligen uppdateras lite till.
#59 - 16 september 2004 09:48
Nu är sidan uppe! http://kalmar.pointclark.net/auf

Om man vill så får man ha en liten reklam/länk bild på sidan. den kommer däremot kosta 5-10kr månaden. Priset är enligt överrenskommelse.

Annons